het koningshuis? AFSCHAFFEN!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 18 sep 2003 13:15

Wat mij betreft schaffen we het Koningshuis liever gisteren als vandaag af. Als ik mij de foto's herinnern die in de Haagse schouwburg zijn gemaakt, waarbij de gasten (tijdens een uitvoering ter ere van de verloving van Juliana met Bernhard) met gestrekte rechterarm het Horst Wessellied aanhorende, luisteren naar de klnaken van het orkest. De innige banden met Zuid-Amrika o.a. de familie Peron en Zorreguitta, in een niet al te fris (politiek) Argetinië. De vele vrienden die men daar heeft van een ook al niet al te ondemocratische gehalte; gezien in het beeld dat de Bijbel schetst van de 'Koningen der aarde" die het Beest volgen en zich uiteindelijk dan ook tegen Gods volk zullen keren, dan heb ik het wel gehad met het Koningshuis en vooral de vermenging met dictatoriale achtergronden welke via Prinses Maxiam een hele hele grote rol spelen bij de keuzes en besluiten die men in overweging heeft genomen, binnen onze Regering. Vooral het feit dat onze regering gewoon ogen- en lipppendienst heeft bewezen, zonder naar de grondwet te kijken en de gevoelens te respecteren onder de NL bevolking. Vooral de zogenaamde Christelijke partijen hadden zich meer moeten weren in plaats van tegen deze gewone mensen op te kijken. Als Staatshoofd diennen evengoed de regels na te leven in plaats van onderdanigheid te accepteren als teken van aanvaarding en gezagstrouw!

Een president kan men wegsturen of ter verantwoording roepen, maar een Koningshuis kan zich fouten permiteren welke keer op keer gemaakt kunnen worden; immers men is onaantastbaar omdat men "onschendbaar" is gemaakt. Wie naast president Videla staat, in een open wagen, weet meer te verhalen dan dat hij het niet wist of deelgenoot was van een regime, waar we zelfs de Duitsres nog voor ter verantwoording willen roepen. IKzelf ben ooit eens te gast geweest van een jonge dame wiens vader een belangrijke positie innam in de Peruaanse regering. Haar houding baarde mij zorgen, het zal geen verschil zijn geweest met andere Zuid-Amerikaanse Staten, wier Jet Set de eenvoudige mens veelal uitsluit van de weelde en rijkdom die, als we de Bijbel mogen geloven, dienen te delen. Menselijke Organisaties en politieke bolwerken zullen nooit de menselijke wil, te stijgen boven Gods leiding, van zich zelf af zetten. Eerder menen zij veelal God zelf te vertegenwoordigen. ZO ook de KOningen der aarde, die zich verenigen tegen Gods volk. Zonde van al dat verkwistte belastinggeld.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 18 sep 2003 14:35

ik vind niet dat het koningshuis afgeschaft mag worden, als je kijkt wat het koningshuis in het verleden is geweest. we mogen wel blij zijn dat we nog een koningshuis hebben.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 sep 2003 15:32

Tirreg schreef:ik vind niet dat het koningshuis afgeschaft mag worden, als je kijkt wat het koningshuis in het verleden is geweest. we mogen wel blij zijn dat we nog een koningshuis hebben.

Nee, nee, nee. Dat is echt niet geheel historisch juist. Het is bijvoorbeeld gewoon zo dat Willem van Oranje NOOIT PROTESTANT geworden is. In de reformatorische geschiedenisboekjes vindt een GIGANTISCHE VERDRAAIING van de feiten plaats, wat betreft het koningshuis. Het "God, Nederland en Oranje" is een 19e-eeuws verzinsel. Wat niet wegneemt dat ik liever een onafhankelijke vorst(-in) heb dan elke 4 jaar hetzelfde gezooi als in Amerika. Ik denk dat het vorstenhuis uiteindelijk minder kost dan een evt. president.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 19 sep 2003 13:31

Gershwin schreef:

@@Nee, nee, nee. Dat is echt niet geheel historisch juist. Het is bijvoorbeeld gewoon zo dat Willem van Oranje NOOIT PROTESTANT geworden is. In de reformatorische geschiedenisboekjes vindt een GIGANTISCHE VERDRAAIING van de feiten plaats, wat betreft het koningshuis. Het "God, Nederland en Oranje" is een 19e-eeuws verzinsel. Wat niet wegneemt dat ik liever een onafhankelijke vorst(-in) heb dan elke 4 jaar hetzelfde gezooi als in Amerika. Ik denk dat het vorstenhuis uiteindelijk minder kost dan een evt. president.@@

@@GIGANTISCHE VERDRAAIING van de feiten plaats@@
Feit 1, dus: Des te meer een reden om het Koningshuis af te schaffen en elke 4 jaar een nieuw Staathoofd kiezen, zodat de gigantische verdraaingen niet als waarheid worden vastgesteld en we met z'n allen elke gelegenheid naar (vermeende) "leugenaars" zouden staan te zwaaien, met als rugdekking de "ogen- en lippen dienst" verlenende Overheid. Over gerotzooi gesproken!

Feit 2:
Het "God, Nederland en Oranje" is een 19e-eeuws verzinsel

Ik kan het niet exact beoordelen, maar als ik lees wie en waarom bekende Oranjeleiders aan de moord op de Grbr. de Wit (Den Haag) heimelijk hebben bijgedragen alsmede een enkele Vlootvoogd (ik meen Tromp) dan is dat nog een reden om ons te legimiteren aan het recht om elke 4 jaar een Statshoofd te mogen kiezen, anders houden we iets in stand, wat in de "leugen" gedoogd zou zijn, indien de feiten werkelijk zouden kloppen.\
Bezuinigen is nooit slechts. Een regering waar een Koningshuis slechts een ambtelijke Staatsinrichting behoort te zijn, zou gewoon meegenomen moeten worden in de bezuinigingsronden. Maar zoalng haastwel elke aangetrouwde vrouw en/of man op de één of andere manier, direct tot het Koningshuis behoort, zal er van bezuinigen weinig terecht komen. Tenslotte ben ik de mening toegedaan dat "Het Volk" zelf verantwoordelijk is voor de krampachtige wijze waarop een Koningshuis dient of zou moeten functioneren. Zolang wij menen dat bijv. Prinses Maxima, van zeer hoge en bijzondere komaf is (iemand van Martinair meende dat zo te moeten zien), zijn we als dwazen, want welk mens is nu onderscheidelijk meer als een ander, anders dan op verzinsels van deze wereld. Het volk krijgt altijd wat het zich zelf wenst!

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 19 sep 2003 17:23

Koningshuis afschaffen?
Wat mij betreft niet.
Heb alle argumenten gelezen
van mensen die er tegen waren,
maar toch mis ik er nog eentje. :|
Het koningshuis heeft ook een
symbolische waarde. Het schept
eenheid onder het Nederlandse volk.
Denk maar aan koninginnedag.

Het mag dan wel een boel geld
kosten, maar de koningin belegd
ook, mede daarom is ze zo rijk.
Maar toch geeft ze wel haar
AOW-uitkering weg, dat is
toch aardig? :wink:

Simson schreef:
Wat voor invloed heeft koningin?
De kamer heeft toch touwtjes in handen?

Als een wetsvoorstel een wet wil worden,
moet deze ondertekend worden door de
koningin. Doet ze dit niet dan.. :roll:
Iemand misschien antwoord? :(

(Dan moet ze volgens mij opstappen,
of het wetsvoorstel komt er niet door.)

Groet,
Plurk

Oranje boven!!
Leve de koningin!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 22 sep 2003 07:44

moet ze voor 1 dag aftreden, de vervangende ondertekent en de volgende dag is ze weer koningin.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 22 sep 2003 09:34

toch vind ik het wel zwak als ze voor 1 dag af moet treden, en dat er dan een vervangend iemand is die een wet waar zij het niet mee eens is moet tekenen. dan moet een koningin toch eigenlijk gewoon dat hele gebeuren kunnen afkeuren, en niet door kunnen laten gaan.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 22 sep 2003 09:53

Nee dan zouden we dus een koningin krijgen die bepaald wat er gebeurt,
dan hebben we niets meer te zeggen,

je kiest toch zelf de regering?

dan heeft dat ook geen nut,
hoeven we niet meer te stemmen.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 22 sep 2003 10:34

owke, dat is wel zo, maar er zijn ook wetten die de koningin uit "christelijk standpunt" niet zelf wil ondertekenen, dan ga je toch ook niet aftreden om die wet er door te kunnen laten. dan zou ik het gewoon tegenhouden.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 22 sep 2003 10:49

dat mag je als koningin niet tegehouden,

ken je de wet dan helemaal niet?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 22 sep 2003 10:58

dan ken ik de wet denk ik niet goed genoeg, maar ik ging er altijd van uit dat een koningin een wet kon tegenhouden.

TL
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor TL » 27 sep 2003 20:46

Als we ons goed verdiepen in de geschiedenis van ons koninklijk huis
denk ik dat we het niet zomaar aan de kant kunnen schuiven.
Hoewel ik ook niet alles goedkeurd blijft het wel staan dat ons koninklijkhuis, dus ook de monarchie, ontstaan is door Gods voorzienigheid en zeker in zijn gunst als we zien op het vertrouwen wat de oranjes hadden t.o.v regeren en beschermen van ons land
Geen dag zonder vlees

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 okt 2003 12:21

We mogen het koningshuis niet eens afschaffen. God geeft ons een koningin en heeft daar ook Zijn bedoeling mee.Het is van Hogerhand ingesteld!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 04 okt 2003 23:28

essieee schreef:We mogen het koningshuis niet eens afschaffen. God geeft ons een koningin en heeft daar ook Zijn bedoeling mee.Het is van Hogerhand ingesteld!

Maar God gebruikt mensen... Dus wie zegt dat we het koningshuis niet af mogen schaffen? (dat kan God's bedoeling zijn)

Verder waren de Duitsers ook ooit onze overheid...

Kijk, uiteraard weet ik dat je de overheid moet gehoorzamen (geef de keizer wat des keizers is...) maar ik denk niet dat dit voor erg foute regimes geldt. Echter ons koninklijk huis valt niet onder mijn definitie van foute regimes ;)

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 04 okt 2003 23:59

Ik ben juist een groot voorstander van het koningshuis. Ik vind het ook om meerdere redenen iets bijzonders.

Maar het meest belangrijke van al is dat God zelf het beeld gebruikt van een koning. Koning Saul, Koning David, grote namen uit het Oude Testament. Tot de Grote Koning wiens Koninkrijk aanstaande is. Is het dan niet geweldig dat nog een koningshuis hebben, vol symboliek e.d.?

Terug naar “Archief”