Ruzie in relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jun 2006 14:58

Smurffie schreef:Het voordeel van een ruzie in je relatie is, dat je weer een reden hebt om iets goed te maken :) Ik bedoel; vaak kom je sterker uit de strijd dan dat je erin gegaan bent. en dan bedoel ik sámen :wink:

Mwaa, met alleen goedmaken kom je niet ver lijkt me. Hét voordeel van (goed) ruzie maken is dat er een heleboel dingen die onder de oppervlakte zaten boven komen en dat je echt met zijn tweeën kan gaan werken aan oplossingen (of als een iemand iets moet oplossen, dat de ander er wel kan zijn om te helpen en te steunen). Als je slecht ruzie maakt kom je niet onder die oppervlakte en blijf je futiele ruzies maken terwijl het echte probleem onzichtbaar blijft.

En sarcasme, tja, het blijft een vorm van geweld. Een vorm die geen fysieke sporen achter laat, en die je daarom kunt toepassen in het openbaar, (sterker nog, voor een goede sarcastische opmerking kan je waardering krijgen van het publiek) maar je zou je eigenlijk moeten inbeelden dat als je zo'n opmerking maakt je eigenlijk hetzelfde doet als iemand een klap in zijn gezicht geven. Je doet namelijk iemand opzettelijk pijn en dat valt toch niet goed te praten als je er zo over nadenkt? (maar zoals ik al zei, ik worstel er zelf ook mee hoor)

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ikbenloes » 13 jun 2006 14:59

tja... tis allemaal moeilijk..
Doe als een vlinder, rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen...

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 13 jun 2006 14:59

sela schreef:misschien begint ruzie als je over die meningverschillen niet meer echt wilt communiceren met de ander, maar stelling neemt, niet meer echt open staat voor wat de ander bedoelt.

Hmm, dat kwam in het begin van onze relatie nog regelmatig voor. Nu nog wel eens, trouwens. Vaak groef ik mezelf in, omdat ik bepaalde opmerkingen direct als rechtstreekse aanval interpreteerde. Terwijl dat helemaal de bedoeling van zo'n opmerking niet was. Ik heb echt moeten leren niet alles direct als persoonlijke kritiek op te vatten. Daar ben ik dankzij het engelengeduld van mijn partner redelijk goed in geslaagd, al gaat het nog wel eens mis... 8)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jun 2006 15:01

ikbenloes schreef:tja... tis allemaal moeilijk..

tuurlijk is het moeilijk, maar ruzie-maken kun je leren. Sterker nog, moet je leren, want je zult het nog vaak genoeg doen, zeker met de mensen om wie je het meest geeft, en dan kan je maar beter constructieve ruzie maken, dan destructieve, toch?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 jun 2006 15:03

André schreef:
Smurffie schreef:Het voordeel van een ruzie in je relatie is, dat je weer een reden hebt om iets goed te maken :) Ik bedoel; vaak kom je sterker uit de strijd dan dat je erin gegaan bent. en dan bedoel ik sámen :wink:
*Ziet het voor zich*

Gezellig :mrgreen: samen een nieuw servies kopen, ofzo. [/slowchat] 8)

8)

Mwaa, met alleen goedmaken kom je niet ver lijkt me. Hét voordeel van (goed) ruzie maken is dat er een heleboel dingen die onder de oppervlakte zaten boven komen en dat je echt met zijn tweeën kan gaan werken aan oplossingen (of als een iemand iets moet oplossen, dat de ander er wel kan zijn om te helpen en te steunen). Als je slecht ruzie maakt kom je niet onder die oppervlakte en blijf je futiele ruzies maken terwijl het echte probleem onzichtbaar blijft.

En sarcasme, tja, het blijft een vorm van geweld. Een vorm die geen fysieke sporen achter laat, en die je daarom kunt toepassen in het openbaar, (sterker nog, voor een goede sarcastische opmerking kan je waardering krijgen van het publiek) maar je zou je eigenlijk moeten inbeelden dat als je zo'n opmerking maakt je eigenlijk hetzelfde doet als iemand een klap in zijn gezicht geven. Je doet namelijk iemand opzettelijk pijn en dat valt toch niet goed te praten als je er zo over nadenkt? (maar zoals ik al zei, ik worstel er zelf ook mee hoor)

Hm, dat bedoelde ik in-direct ook, met 'iets goed maken', een uit de hand gelopen meningsverschil waarin veel dingen naar boven komen. Dan is het er eindelijk uit, maar dan is het ook heerlijk om het daarna goed te maken toch? alleen dat al voegt iets toe aan je relatie :)

En sarcasme..hm, zit ook wel een beetje in de familie geloof ik, wat het niet goed praat overigens.

André

Berichtdoor André » 13 jun 2006 15:07

MrSokkie schreef:constructieve ruzie maken
Ik kan het helemaal mis hebben hoor, maar maak je dan ruzie met in je achterhoofd alvast een 'oplossing' voor de ruzie?
Welke definitie geef je er zelf aan?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jun 2006 15:07

Smurffie schreef:En sarcasme..hm, zit ook wel een beetje in de familie geloof ik, wat het niet goed praat overigens.

Tja, kinderen die geslagen worden, of lichamelijk geweld om zich heen zien (in het gezin) gaan vaak zelf later ook slaan. Ze nemen gewoon het voorbeeld over wat ze van huis uit hebben meegekregen. Voor sarcasme geldt misschien hetzelfde.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2006 15:10

André schreef:
*Ziet het voor zich*

Gezellig :mrgreen: samen een nieuw servies kopen, ofzo. [/slowchat] 8)

Ik zat al tegen Borkdude te geinen dat we wel een servies kunnen vragen voor ons trouwen en dat hij dat dan mag kapot gooien. Daar had hij wel zin in :mrgreen:

Wat ik moeilijk vind is dat mannen het sneller kunnen goed maken. Borkdude gaat gewoon verder alsof er niets gebeurd is, dan zegt hij vaak wel sorry, maar ik ben dan nog steeds een beetje boos en wil niet dattie me dan ineens weer gaat knuffelen. Ik kan niet tegen die tegenstrijdige informatie: eerst vindt hij me stom en dan ineens lief.
Maar stap voor stap leren we het wel en vinden we wel oplossingen om uitbarstingen te voorkomen, voor zover dat mogelijk is...
* oordopjes voor Borkdude (hij is overgevoelig voor bepaalde geluiden, behalve als hij ze zelf maakt... :? )
* even niet in dezelfde ruimte zijn
* fitnessen om energie kwijt te raken
* niet de hele tijd doorratelen tegen hem
* communiceren: hij moet zeggen wat er precies stoort, ik moet leren om daar rekening mee te houden

Wij zijn inderdaad niet de makkelijkste combinatie... en toch is het de moeite waard!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 jun 2006 15:12

MrSokkie schreef:
Smurffie schreef:En sarcasme..hm, zit ook wel een beetje in de familie geloof ik, wat het niet goed praat overigens.

Tja, kinderen die geslagen worden, of lichamelijk geweld om zich heen zien (in het gezin) gaan vaak zelf later ook slaan. Ze nemen gewoon het voorbeeld over wat ze van huis uit hebben meegekregen. Voor sarcasme geldt misschien hetzelfde.

hehe, ik heb het niet van mn ouders. Meer uit de tijd (vooral basisschool en middelbare school) toen ik niet geaccepteerd werd. Geen fisiek geweld hoor, maar genegeerd worden. Ik welke van de 2 erger is. Je gaat je verdedigen, en omdat het nooit lichamelijk was, ga je je verdedigen zoals zij 'aanvielen', met woorden dus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2006 15:17

trouwens: jullie hebben het over ruzie over belangrijke dingen, maar wij hebben meestal ruzie door moeheid en dan zit je een beetje chagrijnig te doen en dan krijg je ruzie om niets. Het gebeurt vaak genoeg dat we dan op een gegeven moment zeggen: zullen we nu weer lief doen voor elkaar? Dat is toch veel leuker ;)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jun 2006 15:20

Lalage schreef:Wat ik moeilijk vind is dat mannen het sneller kunnen goed maken. Borkdude gaat gewoon verder alsof er niets gebeurd is, dan zegt hij vaak wel sorry, maar ik ben dan nog steeds een beetje boos en wil niet dattie me dan ineens weer gaat knuffelen. Ik kan niet tegen die tegenstrijdige informatie: eerst vindt hij me stom en dan ineens lief.

Ik heb het juist andersom, als ik mijn vriendin heel erg heb moeten steunen, omdat zij het moeilijk had met iets, of omdat ze boos/gefrustreerd is kan ik dat heel goed, maar ik voel dan dus een uur later een onwijze terugslag (zal wel met mijn eigen verwerking te maken hebben)

* niet de hele tijd doorratelen tegen hem

Inderdaad, als ik het gevoel heb dat er tegen me aan wordt gepraat in plaats van met me hou ik dat niet heel lang vol. Meestal zeg ik dan vrij snel dat ik op dat moment even niet de energie heb om te luisteren en haar de aandacht te geven die ze verdient en dat helpt meestal wel.

* communiceren: hij moet zeggen wat er precies stoort, ik moet leren om daar rekening mee te houden

Inderdaad, ook een goede tip voor mensen die nog geen relatie hebben: de ander kan dan nog zo lief en knap en perfect zijn; hij/zij kan hoogstwaarschijnlijk geen gedachten lezen, dus als je wilt dat hij/zij iets doorkrijgt moet je het gewoon zeggen. En zeker tegen mannen geen subtiele hints geven, daar doen we niet aan.
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 13 jun 2006 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2006 15:22

ow ik roep soms ook uit: Ik kan toch niet ruiken dat je er last van hebt.

enne MrSokkie: ik krijg ook vaak te horen dat er niet de energie is om naar me te luisteren of dat ik teveel informatie per minuut geef ;)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 jun 2006 16:48

André schreef:
Ik kan het helemaal mis hebben hoor, maar maak je dan ruzie met in je achterhoofd alvast een 'oplossing' voor de ruzie?

Tja, het klinkt een beetje paradoxaal, ik weet het. Je moet niet ruzie maken met in je achterhoofd een oplossing, dat is bijna net zo erg als voor de ander gaan denken. Kennen jullie dat, dat je denkt: Dan zeg ik dit, dan reageert hij zo, en zeg ik weer dat, etc, etc. Voor je het weet heb je die ander helemaal niet meer nodig om ruzie te maken.
Nee, ik bedoel meer dat je er voor zorgt dat er maar één tegelijk boos is, dat je maar over één onderwerp tegelijk ruzie maakt, dat je geen ruzie maakt over dingen die toch niet kunnen veranderen, dat je probeert je woorden zo te kiezen dat ze de ander geen pijn doen. dat soort dingen. Zo heb ik een hele tijd gehad dat ik soms ergens mee zat, en dat gewoon even kwijt wilde. Mijn vriendin trok zich dat heel erg aan en het kwam er op neer dat we het binnen 5 minuten over haar hadden en dat ik mijn verhaal dus niet meer kwijt kon. Dat is dus een voorbeeld van slecht ruzie maken.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 jun 2006 17:19

MrSokkie schreef:
André schreef:

Tja, het klinkt een beetje paradoxaal, ik weet het. Je moet niet ruzie maken met in je achterhoofd een oplossing, dat is bijna net zo erg als voor de ander gaan denken. Kennen jullie dat, dat je denkt: Dan zeg ik dit, dan reageert hij zo, en zeg ik weer dat, etc, etc. Voor je het weet heb je die ander helemaal niet meer nodig om ruzie te maken.
Nee, ik bedoel meer dat je er voor zorgt dat er maar één tegelijk boos is, dat je maar over één onderwerp tegelijk ruzie maakt, dat je geen ruzie maakt over dingen die toch niet kunnen veranderen, dat je probeert je woorden zo te kiezen dat ze de ander geen pijn doen. dat soort dingen. Zo heb ik een hele tijd gehad dat ik soms ergens mee zat, en dat gewoon even kwijt wilde. Mijn vriendin trok zich dat heel erg aan en het kwam er op neer dat we het binnen 5 minuten over haar hadden en dat ik mijn verhaal dus niet meer kwijt kon. Dat is dus een voorbeeld van slecht ruzie maken.

En nog zoiets; Géén ouwe koeien uit de sloot halen, dat is echt rampenplan.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 jun 2006 17:50

Smurffie schreef:
MrSokkie schreef:
André schreef:

En nog zoiets; Géén ouwe koeien uit de sloot halen, dat is echt rampenplan.

Mwa, als wij mijn moeder (Bertha) uit de sloot zouden willen halen zouden we toch weer moeten samenwerken :D Soms kan het dus nuttig zijn om oude koeien die zich in de sloot bevinden er weer uit te halen, los van het feit dat het wel aangenaam voor mijn moeder zou zijn 8)

Terug naar “Archief”