kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 09:59

Ik heb weleens iemand gesproken die reformatorisch werd opgevoed en gedurende z'n hele kindertijd dacht dat hij naar de hel zou gaan als hij nu zou sterven, omdat hij dacht dat kinderen niet bekeerd konden worden :cry:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2006 10:12

Lalage schreef:Ik heb weleens iemand gesproken die reformatorisch werd opgevoed en gedurende z'n hele kindertijd dacht dat hij naar de hel zou gaan als hij nu zou sterven, omdat hij dacht dat kinderen niet bekeerd konden worden :cry:
Ach ja, er zijn ook mensen die denken dat je naar de hel gaat als je niet gedoopt bent, wat rot moet dat zijn voor baptisten. Kortom, dat is allemaal best marginaal. Iedereen die blijft zoals hij bij zijn geboorte is gaat naar 'de hel' of je nou kind bent of niet :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2006 12:56

Ik sprak ook eens iemand, die zei: Als gedoopte kinderen jong overlijden moeten we afwachten of ze in de hemel komen. Dat moeten we aan God overlaten, we hebben hierin geen zekerheid. Tegelijk was ik regelmatig met (interpretaties van) de Dordse Leerregels bestreden in bepaalde topics, die had betreffende persoon heel hoog staan. Ik besloot de DL nog eens te bestuderen en kwam dit tegen in H1, Art 17:

Over de wil van God kunnen wij ons alleen uitspreken op grond van zijn eigen Woord. Dit verzekert ons ervan, dat de kinderen van de gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit de kracht van het genadeverbond, waartoe zij met hun ouders behoren. Daarom moeten godvrezende ouders niet twijfelen aan de uiverkiezing en het behoud van hun kinderen, die God zeer jong uit dit leven wegneemt.

Toen werd de betrouwbaarheid van de DL opeens kritischer bekeken, sterker nog, betreffende persoon stelde de betrouwbaarheid zelf opeens ter discussie, kon hiermee niet instemmen omdat er te weinig bijbelteksten werden aangehaald om dit goed te kunnen onderbouwen :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 jun 2006 17:32

Lalage schreef:Ik heb weleens iemand gesproken die reformatorisch werd opgevoed en gedurende z'n hele kindertijd dacht dat hij naar de hel zou gaan als hij nu zou sterven, omdat hij dacht dat kinderen niet bekeerd konden worden :cry:

dat ligt aan de opvoeding en niet aan het reformatorisch zijn. net zo goed dat n iet iedereen die evangelisch opgevoed is automatisch in de hemel komt bij het sterven.
het is heel belangrijk kinderen, in de kerkdienst, nevendienst, thuis etc.., te vertellen over de Heere Jezus, dat ieder die in Hem geloofd zal zalig worden. en daar hoort ook bij dat kinderen horen te weten dat als mensen of kinderen niet geloven dat ze God daarmee verdriet aandoen en dat die mensen of kinderen naar de hel gaan wanneer ze sterven.
maar daar zal iedereen het wel mee eens zijn denk ik
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 18:16

Hoe leg je het concept 'hel' uit aan een kind?

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jun 2006 18:29

Columbus schreef:het is heel belangrijk kinderen, in de kerkdienst, nevendienst, thuis etc.., te vertellen over de Heere Jezus, dat ieder die in Hem geloofd zal zalig worden. en daar hoort ook bij dat kinderen horen te weten dat als mensen of kinderen niet geloven dat ze God daarmee verdriet aandoen en dat die mensen of kinderen naar de hel gaan wanneer ze sterven.
maar daar zal iedereen het wel mee eens zijn denk ik

Nee, daar ben ik het totaal niet mee eens. Je hebt een kind alleen te vertellen van de liefde van de Heer, punt uit.
Kinderen kunnen nachtmerries krijgen van verhalen over hel en verdoemenis. Kortom: laat alleen de liefde zien en verder niets. Gaandeweg in hun leven leren ze ook de andere kant - als ze eraan toe zijn.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 12 jun 2006 19:44

Lalage schreef:Hoe leg je het concept 'hel' uit aan een kind?

Zoals Jezus riep: "Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet!" is dat onze eerste gedachte denk ik. Brengen bij Jezus. Kinderen moet je bijbelverhalen bijbrengen denk ik, en vertellen dat ze een 'nieuw hartje' nodig hebben. Als ze dan vragen waarom kun je denk ik best gaan vertellen over Adam en Eva. Want ook kinderen hebben niets aan een lieve Papa als ze niet eens weten wat stout zijn is...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jun 2006 20:10

Als je je vinger in een kaars steekt doet dat auw hè? En dan altijd en niet alleen je vinger maar helemaal. (bijvoorbeeld ;)). Maar een kind moet je ook niet altijd met de hel om de oren slaan, veel beter is vertellen dat er een Jezus is die alle slechte dingen wel wegnemen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 jun 2006 20:22

frekje schreef:en vertellen dat ze een 'nieuw hartje' nodig hebben.

en -wat mij betreft- er in een adem bij vertellen dat de Heere in de doop hun beloofd heeft daarvoor te zullen zorgen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 jun 2006 20:25

Marnix schreef:uiverkiezing

Dit is een leuke typefout. Als je erin gaat peuteren ga je huilen. :wink:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 jun 2006 20:52

Hippieblijhoofd schreef:bij een doopdienst oid, en daar roepen ze ook wel eens kinderen naar voren, of ze laten ze wat vertellen over wat ze hebben geleerd in de kindernevendienst

Ik geloof best dat in veel kerken dit allemaal goed geregeld is. En ik zeg ook niet dat kinderen helemaal niets mogen. Maar toch, toch zit er hier voor mij een ongerijmdheid in. En wel in het feit dat de kinderen wel bij het sacrament aanwezig zijn en niet bij de preek. Terwijl toch juist in de prediking de bediening van de verzoening plaatsvindt. Juist daarin -op ambtelijke wijze- ontmoet Christus zijn gemeente en dus ook de kinderen van de gemeente. En in de sacramenten wordt die ontmoeting verzegeld. Je haalt kinderen toch ook niet pas bij een trouwdienst naar binnen als de ringen worden uitgewisseld?
Misschien zit daarin wel mijn grootste moeite met kindernevendiensten. Niet dat daar iets verkeerd gaat, maar omdat de kinderen de kerk uitgaan. Laat de kinderen tot mij komen...laat de kinderen dan niet de kerk uitgaan als Christus tot de gemeente spreekt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 20:57

Het evangelie wordt toch ook verkondigd in de kindernevendienst, maar dan op een aangepaste manier. Een kind snapt toch niet veel van de preek, dus heeft er ook weinig aan. Dan lijkt het me beter om een eigen 'preek' voor de kinderen te geven.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jun 2006 20:58

Maja de Bij schreef:
Hippieblijhoofd schreef:bij een doopdienst oid, en daar roepen ze ook wel eens kinderen naar voren, of ze laten ze wat vertellen over wat ze hebben geleerd in de kindernevendienst

Ik geloof best dat in veel kerken dit allemaal goed geregeld is. En ik zeg ook niet dat kinderen helemaal niets mogen. Maar toch, toch zit er hier voor mij een ongerijmdheid in. En wel in het feit dat de kinderen wel bij het sacrament aanwezig zijn en niet bij de preek. Terwijl toch juist in de prediking de bediening van de verzoening plaatsvindt. Juist daarin -op ambtelijke wijze- ontmoet Christus zijn gemeente en dus ook de kinderen van de gemeente. En in de sacramenten wordt die ontmoeting verzegeld. Je haalt kinderen toch ook niet pas bij een trouwdienst naar binnen als de ringen worden uitgewisseld?
Misschien zit daarin wel mijn grootste moeite met kindernevendiensten. Niet dat daar iets verkeerd gaat, maar omdat de kinderen de kerk uitgaan. Laat de kinderen tot mij komen...laat de kinderen dan niet de kerk uitgaan als Christus tot de gemeente spreekt.

Ze gaan niet de kerk uit, maar de kerkzaal en zijn in een aangrenzende ruimte, bv. de kerkenraadskamer. Een goede kindernvenedienst heeft als hoofdmoot het op hun niveau vertellen van wat de dominee in de kerk doet, qua bijbelgedeelte. Dus als de dominee preekt uit bv. Jeremia, dan gebeurt dat in de kindernevendienst ook. De kerkenraad ziet erop toe dat knd en de dominee hetzelfde leesrooster gebruiken. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag de dominee ervan afwijken en gastpredikanten wordt ook gevraagd om als het even kan zich te voegen naar het leesrooster dat in de knd gebruikt wordt.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 jun 2006 21:49

je vertelt je kind het evangelie, dat ze moeten geloven in de Heere Jezus, moeten vragen om een 'nieuw hart' enz
dat is het belangrijkste maar nu vraagt het kind aan jou wat er gebeurt als iemand niet in de Heere Jezus gelooft...
moet je er dan omheen draaien? ik vind van niet.

als je kinderen op een rustige manier uitlegt wat de hel is dan begrijpen ze dat wel, hetzij op hun manier. zelf heb ik nooit nachtmerries erover gehad en mijn oudste zoon van 8 ook niet.
je moet ze niet bang maken natuurlijk maar tussen bangmaken en rustig iets vertellen zit een groot verschil.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2006 22:47

Maja de Bij schreef:

Tijdens de avondmaalsviering kan je de kinderen er gewoon bij hebben, de bediening van de verzoening kan je ze ook bij de kindernevendienst uitleggen... en dan op een manier die ze WEL snappen ;) Laat de kinderen tot mij komen betekent ook dat je ze op duidelijke manier het evangelie vertelt. Was dat toen ook niet het probleem? De discipelen waren met allerlei serieuze zaken bezig, die de kinderen niet zouden snappen... en stuurden ze weg... Jezus laat ze erbij komen, zet die dingen opzij en sluit de kinderen in zijn armen, praat met ze, zegent ze... moet je in de kerk es proberen... :) Vinden mensen veel te onrustig :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”