Moderator: Moderafo's
Ach ja, er zijn ook mensen die denken dat je naar de hel gaat als je niet gedoopt bent, wat rot moet dat zijn voor baptisten. Kortom, dat is allemaal best marginaal. Iedereen die blijft zoals hij bij zijn geboorte is gaat naar 'de hel' of je nou kind bent of nietLalage schreef:Ik heb weleens iemand gesproken die reformatorisch werd opgevoed en gedurende z'n hele kindertijd dacht dat hij naar de hel zou gaan als hij nu zou sterven, omdat hij dacht dat kinderen niet bekeerd konden worden
Lalage schreef:Ik heb weleens iemand gesproken die reformatorisch werd opgevoed en gedurende z'n hele kindertijd dacht dat hij naar de hel zou gaan als hij nu zou sterven, omdat hij dacht dat kinderen niet bekeerd konden worden
Columbus schreef:het is heel belangrijk kinderen, in de kerkdienst, nevendienst, thuis etc.., te vertellen over de Heere Jezus, dat ieder die in Hem geloofd zal zalig worden. en daar hoort ook bij dat kinderen horen te weten dat als mensen of kinderen niet geloven dat ze God daarmee verdriet aandoen en dat die mensen of kinderen naar de hel gaan wanneer ze sterven.
maar daar zal iedereen het wel mee eens zijn denk ik
Lalage schreef:Hoe leg je het concept 'hel' uit aan een kind?
Als je je vinger in een kaars steekt doet dat auw hè? En dan altijd en niet alleen je vinger maar helemaal. (bijvoorbeeldLalage schreef:Hoe leg je het concept 'hel' uit aan een kind?
Hippieblijhoofd schreef:bij een doopdienst oid, en daar roepen ze ook wel eens kinderen naar voren, of ze laten ze wat vertellen over wat ze hebben geleerd in de kindernevendienst
Maja de Bij schreef:Hippieblijhoofd schreef:bij een doopdienst oid, en daar roepen ze ook wel eens kinderen naar voren, of ze laten ze wat vertellen over wat ze hebben geleerd in de kindernevendienst
Ik geloof best dat in veel kerken dit allemaal goed geregeld is. En ik zeg ook niet dat kinderen helemaal niets mogen. Maar toch, toch zit er hier voor mij een ongerijmdheid in. En wel in het feit dat de kinderen wel bij het sacrament aanwezig zijn en niet bij de preek. Terwijl toch juist in de prediking de bediening van de verzoening plaatsvindt. Juist daarin -op ambtelijke wijze- ontmoet Christus zijn gemeente en dus ook de kinderen van de gemeente. En in de sacramenten wordt die ontmoeting verzegeld. Je haalt kinderen toch ook niet pas bij een trouwdienst naar binnen als de ringen worden uitgewisseld?
Misschien zit daarin wel mijn grootste moeite met kindernevendiensten. Niet dat daar iets verkeerd gaat, maar omdat de kinderen de kerk uitgaan. Laat de kinderen tot mij komen...laat de kinderen dan niet de kerk uitgaan als Christus tot de gemeente spreekt.
Lalage schreef:Hoe leg je het concept 'hel' uit aan een kind?
Maja de Bij schreef:Hippieblijhoofd schreef:bij een doopdienst oid, en daar roepen ze ook wel eens kinderen naar voren, of ze laten ze wat vertellen over wat ze hebben geleerd in de kindernevendienst
Ik geloof best dat in veel kerken dit allemaal goed geregeld is. En ik zeg ook niet dat kinderen helemaal niets mogen. Maar toch, toch zit er hier voor mij een ongerijmdheid in. En wel in het feit dat de kinderen wel bij het sacrament aanwezig zijn en niet bij de preek. Terwijl toch juist in de prediking de bediening van de verzoening plaatsvindt. Juist daarin -op ambtelijke wijze- ontmoet Christus zijn gemeente en dus ook de kinderen van de gemeente. En in de sacramenten wordt die ontmoeting verzegeld. Je haalt kinderen toch ook niet pas bij een trouwdienst naar binnen als de ringen worden uitgewisseld?
Misschien zit daarin wel mijn grootste moeite met kindernevendiensten. Niet dat daar iets verkeerd gaat, maar omdat de kinderen de kerk uitgaan. Laat de kinderen tot mij komen...laat de kinderen dan niet de kerk uitgaan als Christus tot de gemeente spreekt.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten