Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jun 2006 23:50

parsifal schreef:Maar de losheid van de discussie die gevoerd werd met opmerkingen als "wie houdt er eigenlijk niet van blote vrouwen?" lijken me meer op een sfeer wijzen die in een cafe thuishoren. Besef toch ook eens dat dit soort onderwerpen bij een groot deel van de achterban nog behoorlijk taboe zijn. Ga er dan ook op een redelijk serieuze manier mee om.

Tja, wat mij betreft was dat bepaald niet bedoeld om eens fijn een lollige seksueel getinte opmerking te maken. Meer iets in de trant van: vrijwel iedereen kan de esthetiek van het vrouwelijk lichaam waarderen, ongeacht geslacht of geaardheid. In het verband van de discussie over mannen die op seksuele wijze over vrouwen fantaseren geen geheel loze opmerking. Maargoed, dat voelt misschien anders voor mensen die niet gewend zijn er bij tijd en wijle op luchtige wijze over te praten (lees: de 'achterban' die vragen stelde).
Ik was mij overigens wel bewust van de sluitingsgevoeligheid van het topic en heb me daarom ook een aantal keren ingehouden bepaalde dingen te zeggen. Zo niet-invoelend ben ik nu ook weer niet dus. :P

Waarbij gezegd moet worden dat er op het moment ook wat preventief geruimd wordt (om Marnix woorden te gebruiken) juist de laatste maanden hebben we van verschillende kanten behoorlijk vragen gehad over wat voor dubbelzinnigheden er op het forum geplaatst werden en grapjes die je liever niet aan de kinderen van de wat kuisere moeders laat lezen. We zijn juist op de seksueel geladen onderwerpen nu wat scherper.

Dat kan natuurlijk; wellicht zou het dan handig zijn als daar ook een soort officiële mededeling over verscheen. Want nu is het nogal onduidelijk wat wel en niet zou kunnen.

BJ schreef:Ik schrijf dus 3 redenen voor sluiting en daarna geef ik even aan waar moderators vanaf nu streng op letten. Want is schrijf immmers "Dus of u er alvast rekening mee wil houden." Nergens wordt dus voor het sluiten van dit topic een belangrijkste reden aangedragen. Het zinnetje was puur preventief ook. Wellicht is die dus verkeerd begrepen.

Je hebt gelijk, ik heb dat zinnetje verkeerd geïnterpreteerd. Toch ben ik nog steeds benieuwd naar die dubbelzinnigheden, niet om te zeuren maar om aan te voelen wat men hier nu wel en niet geaccepteerd vindt. Want als dat niet duidelijk wordt is de kans groot dat binnenkort weer iets dergelijks plaatsvindt.

parsifal schreef:Zoals ik al aangaf seksuele onderwerpen zijn in een deel van reformatorisch nederland nog behoorlijk taboe. We nemen dat taboe niet perse over, maar we willen wel dat het daarom op een wat serieuze manier besproken wordt. Juist om niet nog wat extra aanstoot te geven. Als iedereen zo zou reageren als bijvoorbeeld Mr Sokkie deed, dan zou zo'n topic een langer leven zijn beschoren.

Ik had persoonlijk de indruk dat er aardig serieus mee omgegaan werd, maar het heeft geen zin daarover te discussieren. Wel denk ik dat je ook uit moet kijken om het taboe niet te versterken door bij zo'n topic gelijk alarmfase rood af te roepen en bij de eerste de beste kwinkslag alles te verwijderen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jun 2006 23:53

ahuibers schreef:Over het algemeen vind ik dat de mod's hun werk erg goed doen.
Ik heb wel eens een report gedaan en daar kreeg ik keurig netjes een pb over dat het opgelost ging worden. Dat is netjes gebeurt!

Oh, ik heb een week of twee geleden op aanraden van de mods zelf nog een report gemaakt tav. het refoweb-baby-slowchat-topic in Relaties en daar is nog nooit op gereageerd..

André

Berichtdoor André » 11 jun 2006 22:46

Het topic 'Stelling van de week' heeft enige achterstand opgelopen........

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 jun 2006 11:49

komt voor elkaar, André! :-)

De reports over het baby-topic zijn wat timing betreft wat slecht gekozen. Alleen al om de ophef na het voorval met de gesloten topics (zie pagina's hiervoor) voel ik er weinig voor om dit te sluiten. Misschien dat we dit t.z.t. nog eens heroverwegen.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 12 jun 2006 11:53

henkie schreef:komt voor elkaar, André! :-)

De reports over het baby-topic zijn wat timing betreft wat slecht gekozen. Alleen al om de ophef na het voorval met de gesloten topics (zie pagina's hiervoor) voel ik er weinig voor om dit te sluiten. Misschien dat we dit t.z.t. nog eens heroverwegen.

Tja Henk, stiekum zijn wij ook heel benieuwd naar wat babyfotoos van jouw.. :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2006 13:08

henkie schreef:De reports over het baby-topic zijn wat timing betreft wat slecht gekozen. Alleen al om de ophef na het voorval met de gesloten topics (zie pagina's hiervoor) voel ik er weinig voor om dit te sluiten. Misschien dat we dit t.z.t. nog eens heroverwegen.

Het hoeft ook niet gesloten te worden, het is alleen duidelijk slowchat. Men heeft van moderatorszijde toen dat in die discussie aangevoerd werd ons aangeraden dat topic dan maar te reporten.

Bovendien zou een reactie op een report op z'n minst niet misstaan..

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 13 jun 2006 00:10

Pfff, net of dat wk-topic geen slowchat is...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 13 jun 2006 07:51

Corine schreef:Pfff, net of dat wk-topic geen slowchat is...

Nee, het gaat over hoogst actuele zaken die bovendien het wereldnieuws halen.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 13 jun 2006 08:58

Hmz. Ik realiseer me nu dat ik een van degenen was die in het jongen-draagt-bh-topic wat opmerkingen plaatste over te ruime boxershorts en slingerende delen. Tja, ik bedoelde niets anders dan ik daar schreef: die ruime onderbroeken zitten werkelijk niet fijn.

Ik heb 't topic nog eens doorgelezen en ik heb werkelijk geen dubbelzinnige posts kunnen terugvinden. Wel opmerkingen waarvan je je kunt afvragen of ze iets toevoegen aan de discussie. Zonder direct een heel topic te sluiten, hadden ook die paar op zichzelf staande posts (over stringdragende jongens bijvoorbeeld) verwijderd kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat mensen daar kriebels bij krijgen (en nee, dat bedoel ik dan weer niet dubbelzinnig :wink:).

Verder was de discussie op zich zinvol. Blijkbaar zijn er refojongeren die bepaalde dingen uitproberen, waar ze het later moeilijk mee krijgen of een schuldgevoel aan over houden. De betrekkelijke anonimiteit van een forum als Refoweb is een prachtig middel om zulke jongeren weer het juiste perspectief te geven. Dat een streng modereerbeleid nodig is, zeker bij onderwerpen die betrekking hebben op sexualiteit, zal niemand ontkennen. Juist daarin kan een discussie snel ontsporen in goedkope plattigheid. Maar net zoals de moderators wat meer invoelingsvermogen van ons mogen verwachten als het gaat om hun rol en verantwoordelijkheid, zouden zij wederkerig ook wat meer mogen beseffen dat juist refojongeren op dit gebied met veel onbeantwoorde vragen lopen en daar graag op een luchtige maar respectvolle manier over willen praten met leeftijdsgenoten. En het is ons aller verantwoordelijkheid om het inderdaad respectvol te houden.

Ik weet overigens niet welke opmerkingen er in Marnix' topic zijn gemaakt; dat heb ik gemist. Mijn reactie heeft dus louter betrekking op het jongen-draagt-bh-topic en op de algemene omgang met dergelijke topics.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 jun 2006 10:54

Aragorn schreef:Het hoeft ook niet gesloten te worden, het is alleen duidelijk slowchat. Men heeft van moderatorszijde toen dat in die discussie aangevoerd werd ons aangeraden dat topic dan maar te reporten.

Bovendien zou een reactie op een report op z'n minst niet misstaan..

Na dat hele verhaal van een paar weken geleden heb ik eigenlijk geen zin om hier serieus naar te kijken. Had je het gedaan voor het voorval dan had ik het met alle liefde gedaan.
Leidt hier overigens niet uit af dat het raporteren geen nut heeft. Maar in dit specifieke geval (van deze specifieke personen :mrgreen: ) zie ik het even niet zitten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2006 11:38

ik weet overigens niet welke opmerkingen er in Marnix' topic zijn gemaakt; dat heb ik gemist. Mijn reactie heeft dus louter betrekking op het jongen-draagt-bh-topic en op de algemene omgang met dergelijke topics.

Niets, hij werd preventief geruimd... en men dacht dat het een pest-topic was ofzo :) Ik vind het wel jammer dat het topic daarom niet is teruggezet. Maar blijkbaar hadden de mods even geen zin meer in een nieuw ondergoed-topic. Kan me er ook wel weer iets bij voorstellen alleen dat heeft dan meer met de omstandigheden dan met de inhoud te maken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 jun 2006 23:19

André schreef:Het topic 'Stelling van de week' heeft enige achterstand opgelopen........

a.s. d.v. maandag weer hoor ik net :-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2006 00:22

Ehm, ff over die concerttopics, op zich geen klacht, wel een vraag. Mag er nog wel over rock/metal enzo gepraat worden? Want als je niet over concerten mag praten omdat die niet passen bij de achterban, waarom dan wel in het algemeen praten over bands in dit genre? De hele muziek sluit immers niet bij de achterban aan en waarom mag je niet over concerten praten maar thuis er wel naar luisteren... En zo zijn er natuurlijk talloze andere onderwerpen die niet bij de achterban horen... bepaalde jeugddiensten, soul survicor, de jongerendag, sommige sporten, tv en ga zo maar door. Kan er de garantie komen dat er nog wel de mogelijkheid blijft om te praten over zaken die niet zo bij de achterban aansluiten, maar wel de interesse van velen heeft...? Er zijn hier immers genoeg mensen, refo's en niet-refo's, die enorm van de "achterban" verschillen... blijft daar ook voldoende ruimte voor?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 jun 2006 07:27

Marnix schreef:Ehm, ff over die concerttopics, op zich geen klacht, wel een vraag. Mag er nog wel over rock/metal enzo gepraat worden? Want als je niet over concerten mag praten omdat die niet passen bij de achterban, waarom dan wel in het algemeen praten over bands in dit genre? De hele muziek sluit immers niet bij de achterban aan en waarom mag je niet over concerten praten maar thuis er wel naar luisteren... En zo zijn er natuurlijk talloze andere onderwerpen die niet bij de achterban horen... bepaalde jeugddiensten, soul survicor, de jongerendag, sommige sporten, tv en ga zo maar door. Kan er de garantie komen dat er nog wel de mogelijkheid blijft om te praten over zaken die niet zo bij de achterban aansluiten, maar wel de interesse van velen heeft...? Er zijn hier immers genoeg mensen, refo's en niet-refo's, die enorm van de "achterban" verschillen... blijft daar ook voldoende ruimte voor?

Dit is wat Henkie schreef:

Forummers,

In het kader van het heroverwegen van een aantal regels op het forum hebben we besloten dat we dit soort topics niet meer willen hebben. Veel concerten die genoemd worden, passen niet bij de achterban van Refoweb (ze zullen er nooit komen) en geregeld komen er groepen en festivals voorbij waar we niet achter kunnen staan. Voor promotie van deze concerten is geen plaats op dit forum. De liefhebbers kunnen voor dit soort zaken beter naar specifiekere muziekfora gaan.

Ik sluit dit topic maar kan er mee leven als er een soortgelijk topic komt m.b.t. christelijke bands, muziek en voorstellingen. Dat past ook beter bij de achtergrond van Refoweb. Niet dat we overigens enige verantwoording voor geplaatste bands willen nemen. Dit is aan jullie zelf ter beoordeling.

Zeker zaken als jongerendag, flevo en soul-survivor, concerten van 16HP, MWS, Neil Morse kunnen best aangekondigd worden (zij het dat we in sommige gevallen al te uitbundig aanbevelen zullen ontmoedigen). Wat sport betreft is al duidelijk hoe wordt omgegaan met zondagssport. Over tv en film is misschien nog meer te zeggen. Ook daar zal uitgebreid promoten van dubieuze films in ieder geval minstens ontmoedigd worden. (Al is dat voor het grootste deel van de moderators vrij moeilijk te beoordelen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 jun 2006 08:00

Mogen we nog wel bijv. gelegenheden waar onchristelijke dichters hun werk ten gehore brengen promoten? En zoja, waarom dan niet als die teksten op muziek staan?

Terug naar “Archief”