Waarom stapt het comite niet per direct op!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 sep 2003 14:06

De kerk neemt in de NHK de beslissingen, niet de afzonderlijke gemeentes. Als de meerderheid van een synode voor meegaan stemt, dan stappen degenen die niet meegaan er (kerkrechtelijk gezien) uit.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 17 sep 2003 17:09

Klaas schreef:Joris:
ik geloof in de Gemeente van christus

Je bedoelt dat elitaire groepje dat zichzelf ziet als de ware gelovigen?

Klaas
hmm klinkt dit vijandig of jaloers?

Ik denk dat Jezus ons laat zien dat hij voor hoeren en tollenaars is gekomen, dus elitair is niet echt het juiste woord. Aan de andere kant wel, want ieder die een kind van God is, mag zich Koningskind noemen. Hoog geplaats volk dus.

Overal waar wij mogen komen, mogen we komen in de naam van Jezus Christus.
ik bedoel dat we ons niet zo druk moetne maken over kerken. Maak je lieever druk over Gods koninkrijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 sep 2003 21:17

Sorry Joris, maar ik vind de manier waarop jij over de kerk (met een kleine letter) spreekt erg negatief. Je legt zelfs God sterk negatieve woorden in de mond t.a.v. de kerk.

Jezus kondigt het oordeel over Israël aan met de woorden:

Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

We zien hier a) de zonde van Israël; b) het oordeel van God daarover en c) Gods verlangen om Israël tot zich te trekken. Zonder nou direct de kerk in de plaats van Israël te willen zetten denk ik wel dat je deze tekst ook op de kerk kunt betrekken. Bij jou zie ik echter alleen de onderdelen a en b terug. Onderdeel c geldt welliswaar ook voor de rest van de wereld maar in het bijzonder denk ik ook voor de instelling die wij 'kerk' noemen. God verlangt er van harte naar dat de mensen die wekelijks onder Zijn Woord komen hier gehoor aan zullen geven. Die liefde, dat verlangen zie ik in jouw houding t.a.v. de kerk niet terug.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 17 sep 2003 22:03

oei, dan begrijp je het toch verkeerd denk ik. Jouw liefde voor de kerk als instituut zet je misschien op het verkeerde been. Ik heb inderdaad niets meer met de kerk. Ik geloof in kleinschalige gemeentes waarin Gods aanwezigheid duidelijk te merken is. Een groep mensen die warm loopt voor Jezus en die duidelijk elke stap willen zetten met Hem. Mensen die weten dat ze leven in een geestelijke strijd, maar dat het Geloof bergen kan verzetten als je daden zet en woorden spreekt in de naam van Jezus.

En ik denk dat we naar e verkeerde stem luisteren als we ons druk maken om de kerk. Ik denk dat we ons druk moeten maken voor de roepstem van God, namelijk een stem die overal vandaan mensen tot zich roept op de vreemdste manieren. Een stem die overal initiatieven doet ontstaan waarin mensen op zoek gaan naar eenlevende relatie met God. En hoe duidelijker mensen kleur bekennen, hoe steviger satan er tegen in gaat en mensen op het verkeerde been zet. Satan is gek op religie, God wil daaren tegen ons vertrouwen!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 sep 2003 08:27

Joris:
oei, dan begrijp je het toch verkeerd denk ik.

Of jij begrijpt het verkeerd...

Joris:
Jouw liefde voor de kerk als instituut zet je misschien op het verkeerde been.

Ik kan evengoed zeggen dat jouw teleurstelling in de kerk als instituut jou op het verkeerde been zet.

Joris:
Ik heb inderdaad niets meer met de kerk. Ik geloof in kleinschalige gemeentes waarin Gods aanwezigheid duidelijk te merken is. Een groep mensen die warm loopt voor Jezus en die duidelijk elke stap willen zetten met Hem. Mensen die weten dat ze leven in een geestelijke strijd, maar dat het Geloof bergen kan verzetten als je daden zet en woorden spreekt in de naam van Jezus.

Toch dat elitaire clubje dus. Het kleine clubje dat weet wat God fijn vind en zodoende van God een klopje op de schouder ontvangt. De rest maakt er maar een puinhoop van.

Ik ben bewust scherp omdat je met dit soort standpunten categorisch mensen afschrijft die God m.i. liefheeft. Als God zo zou redeneren als jij had hij de kerk inderdaad al lang bij het grof vuil gezet. Maar dan zou Hij Israël ook al lang opgegeven hebben. En is dat het geval? Nee toch? Ondanks het feit dat Israël hoegenaamd nooit leefde naar Gods wil bleef God Israël liefhebben. Het is een wezenskenmerk van onze relatie met God dat God niet pas van ons houd als we Hem behagen en dat Zijn liefde niet ophoudt als we Hem teleurstellen.

Uiteraard kun je zo de staat van de kerk vandaag de dag niet goedpraten. De kerk leeft voor een (groot) deel in zonde door haar lauwheid, wereldsgezindheid en noem maar op. Dat doet God zonder meer pijn. De pijn die Hij voelt is echter de pijn van een minnaar die bedrogen wordt, niet de pijn van kwaad dat wordt aangedaan door een wildvreemde. Dat maakt de pijn niet minder maar juist groter. Je kunt door niemand zo gekwetst worden als door degenen waarvan je houdt. Echte liefde zet op zo'n moment echter geen punt. God in ieder geval niet. Hij laat niet varen het werk dat Hij begon. Ik ben blij dat we kunnen vertrouwen op een God die groter is dan jij en ik.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 18 sep 2003 13:22

nog steeds niet dat elitaire groepje. Want elitair daarin zit iets neerbuigends en dat is er wat mij betrefd niet bij. Ik vind de verbondsleer en kinderdoop onbijbels. Ik vind de kerkstructuur en alle beperkende maatregelen die er dan bij komen het LEven in de gemeente tegenhouden en daarom ben ik niet in een kerk.

God gaat zijn weg met mensen, niet met de kerk. Is de kerk fout? ja voorzover er meer energie in het bouwen van muren wordt gestoken dan in het verkondigen van het evangelie. Nee, voor zover de kerk mensen tot God brengt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 sep 2003 13:53

Joris:
Want elitair daarin zit iets neerbuigends en dat is er wat mij betrefd niet bij.

Dat ervaar ik duidelijk anders. Als jij zegt dat God de pest heeft aan (georganiseerde) kerken (en jij met je clubje dus wél goed bezig bent) dan is dat een 1e klas neerbuigende opmerking.

Joris:
Ik vind de verbondsleer en kinderdoop onbijbels.

Anderen, ook broeders en zusters in Christus, denken daar anders over.

Joris:
Ik vind de kerkstructuur en alle beperkende maatregelen die er dan bij komen het LEven in de gemeente tegenhouden

In de praktijk is dat inderdaad nog wel eens het geval. Maar zoals gezegd kun je op basis daarvan de kerk niet afschrijven. Zie mij voorgaande bijdragen.

Joris:
en daarom ben ik niet in een kerk.

Gefeliciteerd. Bedoel je overigens dat je niet in een georganiseerde kerk bent of dat je helemaal de gemeenschap met andere christenen niet zoekt?
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment zo'n beslissing neemt, maar volgens mij kun je dat als christen alleen met pijn in je hart doen omdat je ook die anderen Gods zegen toewenst. Als het goed is wens je bekering van de gemeenschap die we 'kerk' noemen i.p.v. haar af te schrijven.

Joris:
God gaat zijn weg met mensen, niet met de kerk.

Dat mag je dan eens uitleggen.

Joris:
Is de kerk fout? ja voorzover er meer energie in het bouwen van muren wordt gestoken dan in het verkondigen van het evangelie.

Dat maakt de kerk op zich niet fout. De kerk is in zo'n geval verkeerd bezig. Maar dat is wat anders...

Joris:
Nee, voor zover de kerk mensen tot God brengt.

En gelukkig gebeurt dat in verreweg de meeste kerkgenootschappen ook nog steeds. Met alle fouten die we als mensen maken, maar toch...

Klaas

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 18 sep 2003 15:01

Mag ik me er even inmengen? Ik ben het helemaal met Joris eens dat God zich bemoeit met mensen en niet specifiek met de kerk. God bemoeit zich met de kerk/gemeente door mensen heen. Als de mensen in de kerk geen persoonlijk relatie met God hebben, dan zal er weinig van uit gaan. Wanneer mensen wel een persoonlijke realtie met God hebben, dan gebeurd er wat in zo'n kerk/gemeente. Dan leeft de Heilige Geest in een ieder die Hem kent, dan groeien de mensen in het geloof, ze willen een ieder persoonlijk naar God luisteren en Hem gehoorzamen en ze weten dat ze op weg zijn naar een betere toekomst waar ze met Hem zullen regeren! Halleluja!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 sep 2003 15:08

Petertje schreef:Mag ik me er even inmengen? Ik ben het helemaal met Joris eens dat God zich bemoeit met mensen en niet specifiek met de kerk. God bemoeit zich met de kerk/gemeente door mensen heen. Als de mensen in de kerk geen persoonlijk relatie met God hebben, dan zal er weinig van uit gaan. Wanneer mensen wel een persoonlijke realtie met God hebben, dan gebeurd er wat in zo'n kerk/gemeente. Dan leeft de Heilige Geest in een ieder die Hem kent, dan groeien de mensen in het geloof, ze willen een ieder persoonlijk naar God luisteren en Hem gehoorzamen en ze weten dat ze op weg zijn naar een betere toekomst waar ze met Hem zullen regeren! Halleluja!

Toch klopt dit niet helemaal. Volgens mij zien jij en Joris geen enkele lijn tussen Israel en de kerk??? en dan kom je inderdaad op dit standpunt uit. Het is echter bijbels goed te verdedigen dat de kerk op dezelfde manier functioneert als Israel, wat inhoud dat je de ongelovigen niet uit de kerk schopt en dat Gods verbond breder is dan alleen met de gelovigen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 sep 2003 15:27

Petertje:
Mag ik me er even inmengen?

Tuurlijk.

Petertje:
Ik ben het helemaal met Joris eens dat God zich bemoeit met mensen en niet specifiek met de kerk. God bemoeit zich met de kerk/gemeente door mensen heen.

Dat geldt volgens mij in z'n algemeenheid (God werkt over het algemeen d.m.v. mensen) en zegt dus in feite niets.

Peterje:
Als de mensen in de kerk geen persoonlijk relatie met God hebben, dan zal er weinig van uit gaan. Wanneer mensen wel een persoonlijke realtie met God hebben, dan gebeurd er wat in zo'n kerk/gemeente. Dan leeft de Heilige Geest in een ieder die Hem kent, dan groeien de mensen in het geloof, ze willen een ieder persoonlijk naar God luisteren en Hem gehoorzamen en ze weten dat ze op weg zijn naar een betere toekomst waar ze met Hem zullen regeren! Halleluja!

En dus wil God graag dat mensen zich bekeren. Als jouw scenario in de kerk geen ruimte krijgt is er iets mis met de kerk en wil God m.i. niets liever dan een ommekeer, een reformatie.

Al met al breng je volgens mij geen argumenten in op basis waarvan je zou moeten concluderen dat God een hekel heeft aan de kerk. Zo'n uitspraak zegt vaak meer over de mensen die dit soort uitspraken doen.

Klaas

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 18 sep 2003 21:18

Klaas schreef:Petertje:
Mag ik me er even inmengen?

Tuurlijk.

Petertje:
Ik ben het helemaal met Joris eens dat God zich bemoeit met mensen en niet specifiek met de kerk. God bemoeit zich met de kerk/gemeente door mensen heen.

Dat geldt volgens mij in z'n algemeenheid (God werkt over het algemeen d.m.v. mensen) en zegt dus in feite niets.

Peterje:
Als de mensen in de kerk geen persoonlijk relatie met God hebben, dan zal er weinig van uit gaan. Wanneer mensen wel een persoonlijke realtie met God hebben, dan gebeurd er wat in zo'n kerk/gemeente. Dan leeft de Heilige Geest in een ieder die Hem kent, dan groeien de mensen in het geloof, ze willen een ieder persoonlijk naar God luisteren en Hem gehoorzamen en ze weten dat ze op weg zijn naar een betere toekomst waar ze met Hem zullen regeren! Halleluja!

En dus wil God graag dat mensen zich bekeren. Als jouw scenario in de kerk geen ruimte krijgt is er iets mis met de kerk en wil God m.i. niets liever dan een ommekeer, een reformatie.

Al met al breng je volgens mij geen argumenten in op basis waarvan je zou moeten concluderen dat God een hekel heeft aan de kerk. Zo'n uitspraak zegt vaak meer over de mensen die dit soort uitspraken doen.

Klaas

Waarom geloof ik niet in het 'kerk'system' van de afgelopen decennia? Al geteld hoeveel scheuringen we hebben gehad? Is het niet een menselijke machtstrijd die gestreden wordt waar voorbijgegaan wordt aan wat God's wil is in dit alles is? Gehoorzamen we God of ..... De kerk heeft zich jammergenoeg langzaam ongeloofwaardig gemaakt. God wil nog steeds dat een ieder tot geloof zal komen, zie Afrika, Azie etc. Helaas, hier in Nederland vechten we over niet essentiele onderwerpen die absoluut niet belangrijk zijn, maar ons wel van God afhouden.

joris

Berichtdoor joris » 18 sep 2003 23:09

1. God gaf zijn Zoon en maakt mogelijk dat ik kan kiezen voor Hem
2. ik bekeer mij
3. God laat mij wedergeboren worden
4. ik laat mij dopen
5. God laat een nieuw stukje van Hem zien
6. ik probeer daar naar te leven
7. God helpt mij
8. k ga op mijn snufferd
9. God laat nieuw stukje zien
10 ik probeer
11 god helpt mij
12 ik ga op mijn snufferd
13 e zovoort.

Evne 13 stappen, wandelen met God.Hij een stappie, ik een stappie.

Ik heb een relatie met God ''en ik ben lid van een gemeente. Mijn broeder net van de bijbelstudie heeft ook een relatie met God en is lid van toevallig dezelfde gemeente.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 sep 2003 08:02

Petertje,

Het staat volgens mij buiten kijf dat wij er een puinhoop van maken. Ook spreek ik niet tegen dat God daar een hekel aan heeft.
Dat wil echter nog niet zeggen dat God een hekel heeft aan de kerk. Nogmaals de parallel met Israël: Israël maakte er ook een puinhoop van maar God bleef trouw.

Joris:
Evne 13 stappen, wandelen met God.Hij een stappie, ik een stappie.

Wat wil je met deze stapjes precies zeggen? Is dat jouw kerkorde?

Joris:
Ik heb een relatie met God ''en ik ben lid van een gemeente. Mijn broeder net van de bijbelstudie heeft ook een relatie met God en is lid van toevallig dezelfde gemeente.

Wederom de vraag wat je hiermee wilt zeggen. In ieder geval goed te zien dat je ook bij een kerk hoort ;-)

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 19 sep 2003 08:23

ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen. HEt is gewoon zoals het er staat. Kerkorde? Nee. Dit is voglens mij de praktijk van een leven met God.Komt het je niet bekend voor?

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 19 sep 2003 12:19

Joris schreef:
Onze bijeenkomsten niet verzuimen, heb je dat al eens in de context gelezen? dat gaat erover dat als je niet samenkomt dat je elkaar dan niet kunt opbouwen. Het gaat niet over dat je verplicht bent naar de kerk teg aan.

Ik lees dat in Hebreeën 10 vers 25:
En laat ons onze onderlinge bijeenkomsten niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

't Gaat voornamelijk om je behoud. Het heeft natuurlijk ook een
opbouwend iets als je bij elkaar komt. De kerk geeft je meer van Jezus
te kennen. Het is goed om met elkaar na te denken over een bepaald
vers, daar bij stil te staan. Predikanten zijn daarvoor de geroepen
mensen. Als God dan zo'n hekel aan de kerk heeft, dan zou Hij deze
mensen toch niet roepen om ons te onderwijzen?
Verplicht of niet; nooit naar de kerk gaan lijkt mij ook niet goed.

Groet,
Plurk

Terug naar “Archief”