Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 06 jun 2006 22:29

Maja de Bij schreef:Voor de Joden is het met name ook een verwerpen geweest van de lijdensweg die de geschiedenis hun heeft opgelegd. Daartegen protesteert het Zionisme nadrukkelijk.
Behalve het boek Job kan ik je ook aanraden het boek Ester te lezen. Hierin zie je dat God door menselijk handelen heen de vernietiging van Zijn uitverkoren volk verhoedt.
Wat raad je de Joden dan aan: Rustig met de armen over elkaar, de lijdensweg die de geschiedenis hun heeft opgelegd de volgende Shoa afwachten? Kom nou! Je weet wel erg snel de Jood voor te schrijven hoe ze het lijden aanvaarden moeten (vergelijk de vrienden van Job, die wisten het ook al zo goed). Job 42:7-10:

7 Het geschiedde nu, nadat de HEERE die woorden tot Job gesproken had, dat de HEERE tot Elifaz, den Themaniet, zeide: Mijn toorn is ontstoken tegen u, en tegen uw twee vrienden, want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job.
8 Daarom neemt nu voor ulieden zeven varren en zeven rammen, en gaat henen tot Mijn knecht Job, en offert brandoffer voor ulieden, en laat Mijn knecht Job voor ulieden bidden; want zekerlijk, Ik zal zijn aangezicht aannemen, opdat Ik aan ulieden niet doe naar uw dwaasheid; want gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job.
9 Toen gingen Elifaz, de Themaniet, en Bildad, de Suhiet, en Zofar, de Naamathiet, henen, en deden, gelijk als de HEERE tot hen gesproken had; en de HEERE nam het aangezicht van Job aan.
10 En de HEERE wendde de gevangenis van Job, toen hij gebeden had voor zijn vrienden; en de HEERE vermeerderde al hetgeen Job gehad had tot dubbel zoveel.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 06 jun 2006 22:43

@ Sam Ik ben het helemaal met je laatste bijdrage eens het hadden ook mijn woorden kunnen zijn, te weinig mensen durven hun mond open te doen!
@dalethwav Ik ben het ook blij met je posts want ik ervaar hetzelfde, en het is niet altijd even makkelijk om tegen heilige huisjes aan te schoppen. dank je wel voor je bijdrage !

Je ziet dat mensen zich gaan superfocussen op de israelische politiek, terwijl het onrecht in de rest van de wereld veel minder schijnt te zijn >In Israel is het ECHT gewoonweg verschrikkelijk voor die arme palestijnen..... Wereldwijd bemoeit men zich met de Israelische politiek. Tuurlijk is niet alles hier rozegeur en maneschijn. en dat is het hier in het leven van alle dag voor ons ook niet.
Geloof me wij kunnen ook in een heleboel plaatsen niet komen, dan is de vraag wie bezet wie ? Als ik even te hard op mijn gaspedaal druk ,zit ik in vijandig gebied. Heb je wel enig idee hoe klein dit armzalig stukje land is !
Het leven in Europa is een stuk makkelijker.mensen weten gewoon niet waar ze over praten.
maar waar ik kots en kots misselijk van wordt is van dat wijzende vingertje en de betweterij die er dan bij uitgekraamd wordt.
maar ja het is een gegeven :de beste stuurlui staan aan wal.Kortzichtig probeert men het dan van een humanistisch intellectueel standpunt te beredeneren. Gods beloften worden niet meer genoemd, want ach die zijn niet meer van deze tijd en dan heeft men het juiste oordeel al gauw klaar . waarbij israel als de grote sterke boosdoener en de arme palestijn als slachtoffer wordt geschilderd. De zaak is daarvoor veel te complex mensen ! Het gaat hier om de overleving van een klein joods ministaatje als eilandje in een groot islamitische zee !

ik kan er gewoon niet bij dat mensen zich christen noemen maar hun godsdienst en religieus beleven totaal los zien van de beloften van de Tenach.Dan vraag ik me wel af of we werkelijk dezelfde God aanbidden !???!God s Woord en beloften blijven altijd hezelfde Hij verandert niet !
nb
ja natuurlijk heb je overal en altijd waar verschillende mensen zijn verschillende meningen. een ieder kiest waar hij in wenst te geloven , de vraag of je genoeg onderzoek hebt gedaan om niet alleen dingen na te gaan zeggen omdat je het zovaak hebt horen noemen De antwoorden liggen wel degelijk in de Heilige Schrift.
Anders is de Heilige van Israel niet belangrijk genoeg voor je.
Geloof me je hebt zelfs zionistische arabieren! Die zijn zo geworden omdat ze de H Schriften helemaal hebben gelezen ! voorbeeldje :
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=30;

http://levitt.tv
programm archives; muslims

Laten we bidden dat meer en meer mensen in dit omstreden gebied elkaar zullen vinden in de Genade en Liefde van de Messias. Zijn Geest verandert mensen;In Hem zijn we allemaal broeders en zusters!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 06 jun 2006 23:15

Ik vindt het trouwens behoorlijk aanmatigend dat mensen hier de schijn durven geven dat Israel van heden ten dage enkel mensenwerk zou zijn. Niets gebeurd zonder G-ds toelaten, dit zegt niets over de juistheid van mensen hun daden en beslissingen, maar zouden we dat niet aan DE GROTE DAJJAAN - RECHTER overlaten? Israel als staat is er! Met het verstrijken van het tweeduizendste jaar.
Rabbi Kattina zei: Zesduizend jaar zal de wereld bestaan, en een [duizendtal jaren] verwoest, zoals er is geschreven: en HASJEM alleen zal op die dag hoog verheven zijn (Jes.2:11). Abbajji zei: Het zal twee [duizend jaar] verwoest zijn, zoals er geschreven is: Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derde dage zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen leven voor Zijn Aangezicht (Hos.6:2). (Talmoed Bavli Sanedrien 97a)

Men kan ook zonder moeite anders vertalen:
Met twee dagen zal Hij ons doen herleven, op de derde dag zal Hij ons doen opstaan, en wij zullen voor Zijn Aangezicht leven

In dat geval is de profetie al aan het uitkomen (well isn't it?)
Herleven betekent dan uit het graf van de Galoeth komen, zoals geschreven staat:
Toen zei Hij tot mij: Mensenkind! deze beenderen zijn het gehele huis Israels; ziet, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord, en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden. Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HASJEM: Zie, Ik zal uw graven openen, en zal u uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israels. En u zult weten, dat Ik de HASJEM ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk! (Ezech.37:11-13)

En "zal Hij ons doen opstaan, en wij zullen voor Zijn Aangezicht leven" is dan de volgende fase in de verlossing, zoals er gezegd is:
En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven, en Ik zal u in uw land zetten; en gij zult weten, dat Ik, HASJEM, dit gesproken en gedaan heb, spreekt HASJEM (Ezech.37:14)
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jun 2006 10:45

Goede reacties hierboven, kan me, en dat zal niemand verbazen, prima in vinden.

Heb je wel enig idee hoe klein dit armzalig stukje land is !

Nou in de lengte toch nog wel een behoorlijk land vond ik. :wink:
Maar voor een land van die oppervlakte echt verbazend hoeveel verscheidenheid aan natuur etc. Prachtig. :D

Christen4844
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christen4844 » 07 jun 2006 12:13

Niet alleen Palestijnen zijn het slachtoffer in Israel. Ook Christenen worden er gediscrimineerd. Nieuwe Testament verbrandingen, fysiek geweld tegen Christenen, etc.
De staat Israel is in mijn ogen niet anders dan Iran of Iraq. Daarnaast vind ik het niet goed dat er getwijfeld wordt aan het geloof van Christenen die 'tegen' de staat Israel zijn. Graag wil ik er ook op wijzen dat in de Nederlandse taal God als God wordt geschreven en niet als G-d of G'd.

Ik hoop met deze mening geen mensen te beledigen, want dat is totaal niet mijn bedoeling. :oops:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jun 2006 12:22

Christen4844 schreef:Niet alleen Palestijnen zijn het slachtoffer in Israel. Ook Christenen worden er gediscrimineerd. Nieuwe Testament verbrandingen, fysiek geweld tegen Christenen, etc.

Zou je het kunnen onderbouwen met feiten.

De staat Israel is in mijn ogen niet anders dan Iran of Iraq.

Waarom?

Daarnaast vind ik het niet goed dat er getwijfeld wordt aan het geloof van Christenen die 'tegen' de staat Israel zijn.

Je voelde je ws. aangesproken?

Graag wil ik er ook op wijzen dat in de Nederlandse taal God als God wordt geschreven en niet als G-d of G'd.

Fijn voor de Nederlandse taal. Laat mensen voor zichzelf uitmaken of ze God zo schrijven of zo G'd/G-d.

Ik hoop met deze mening geen mensen te beledigen, want dat is totaal niet mijn bedoeling.

Israel met Iran/Iraq vergelijken is inderdaad een grove belediging.
En beschuldigen van ''christenvervolging'' evengoed.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jun 2006 12:33

Yael schreef:
Christen4844 schreef:Niet alleen Palestijnen zijn het slachtoffer in Israel. Ook Christenen worden er gediscrimineerd. Nieuwe Testament verbrandingen, fysiek geweld tegen Christenen, etc.

Zou je het kunnen onderbouwen met feiten.

Hmm, zie bijvoorbeeld deze link. Er zijn ook kamervragen over gesteld. Nu is dat uiteraard geen aktie van de Israelische regering, maar het geeft wel aan dat messiasbelijdende joden niet heel erg geliefd zijn in Israel. Het zou kunnen dat ze door sommigen als verraders gezien worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jun 2006 12:37

Ja dat gaat over Arad en Be'er Sheva. Zulke dingen weet ik ook wel. Maar gebeuren zulke dingen overal in Israel aan de lopende band? En worden ze grootschalig gesupport door de Israelisch? Is er een soort geheime religieuze politie? Populair is het niet om Messiasbelijdende Jood te zijn, maar je kunt wel je geloof vrij belijden in Israel.

Christen4844
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Christen4844 » 07 jun 2006 12:45

Yael,

Je vraagt je af of zulke zaken gesteund worden door de complete bevolking. Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat ze hierin gesteund worden door hun zelfgeschreven boek, de talmoed. Hierin staan afschuwlijke leugens geschreven over Jezus :cry:

Hierover moet voldoende informatie te vinden zijn, ook op google. In het engels schrijf je talmoed als talmud.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jun 2006 12:54

Christen4844 schreef:Yael,
Je vraagt je af of zulke zaken gesteund worden door de complete bevolking. Dat weet ik niet,

Nou laten juist die in opstand gekomen zijn tegen het gedrag van die orthodoxe Joden in Arad. Het waren niet eens de Messiaanse Joden zelf.

Ben benieuwd of je nog op m'n eerdere posting reageert? Ben toch nog steeds erg benieuwd waarom je Israel met Iran/Iraq vergelijkt.

wat ik wel weet is dat ze hierin gesteund worden door hun zelfgeschreven boek, de talmoed.

Als dat zo is waarom komt het dan niet in heel Israel voor?

Hierin staan afschuwlijke leugens geschreven over Jezus :cry:

Op wat doel je dan precies? Toledot Yeshu?
Volgens mij krijgt Jezus helemaal niet zoveel aandacht in de Talmoed.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 07 jun 2006 16:15

Is zo Yael,

In de Talmoed staat bijna niets over Jesjoea. Er wordt overigens wel op 'Jesjoea' geschimpscheut in de Talmoed, maar men moet niet vergeten dat wel meer mensen in Israel die naam droegen. In ieder geval zijn zijn 2 van de in de Talmoed genoemde en verguisde jesjoea's niet te identificeren met onze Masjiach omdat de een voor het jaar 0 leefde en de ander in de 2e eeuw na 0 ...

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jun 2006 17:18

dalethvav schreef:Wat raad je de Joden dan aan: Rustig met de armen over elkaar, de lijdensweg die de geschiedenis hun heeft opgelegd de volgende Shoa afwachten?

Nee, ik raad de Joden aan om in de Heere Jezus te geloven. Dat is de weg die perspectief biedt.

Christen4844 schreef:De staat Israel is in mijn ogen niet anders dan Iran of Iraq

Kom op zeg, waar zou je liever wonen?

Divrei Shmuel schreef:Herleven betekent dan uit het graf van de Galoeth komen, zoals geschreven staat
Toen zei Hij tot mij: Mensenkind! deze beenderen zijn het gehele huis Israels; ziet, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord, en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden. Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HASJEM: Zie, Ik zal uw graven openen, en zal u uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israels. En u zult weten, dat Ik de HASJEM ben, als Ik uw graven zal hebben geopend, en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk! (Ezech.37:11-13)

Dit lijkt me selectief bijbellezen. Waarom lees je het "graf" wel als iets geestelijks en het "land" niet? Om de bijbel aan de krant te conformeren? (dat ik me overigens niet van je voorstellen).
Er staat volgens mij gewoon dat de Heere eenmaal de gedode Joden zal opwekken uit hun graf en naar Israel brengen. En wat wordt daar nou mee bedoeld, das de vraag, waarover dit topic gaat.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 07 jun 2006 23:00

@ ja Maja maar dat is dan jouw interpretatie.

Wij vatten dit dus wel op als de verdorde hoop die nu weer nieuw leven werd ingeblazen, dat is niet selektief bijbellezen , dit was de profetie dat er weer hoop zou zijn op terugkeer en herstel
Die hoop die 2000 jaar door alle generaties werd uitgesproken op herstel en op nieuw leven ondanks alle ellende bleef men zich daaraan vastklampen want God had het beloofd !
Ezekiel 37
12Maar vertel hun dat de Oppermachtige HERE zegt: Mijn volk, Ik zal uw graven van ballingschap openen en u weer laten opstaan, zodat u kunt terugkeren naar het land Israël.

13Uiteindelijk zult u, mijn volk, dan weten dat Ik de HERE ben.

14Ik zal mijn Geest in u= [b]mijn volk laten wonen [/b]en u zult leven en terugkeren naar uw vaderland. Dan zult u erkennen dat Ik, de HERE, precies heb gedaan wat Ik u had beloofd."
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 08 jun 2006 12:01

Klaas schreef:Daar komt nog eens bij dat het erkennen van het recht van het volk op het land 1 ding is maar dat het nog iets anders is te geloven dat dit de vervulling is van OT-profetiën. Je kunt niet alles over 1 kam scheren.
Nee, maar verband met elkaar zien is nog iets anders dan over 1 kam scheren. Probleem is dat we al 2000 jaar met onze eigen ogen fysiek hebben kunnen waarnemen dat de profetieën die gaan over de verstrooiing van het volk en de verwoesting van het land letterlijk zijn vervuld. Welke hermeneutische regel pas je toe om, als het in dezélfde (profetische) boodschap gaat over het herstel en terugkeer, dit geestelijk (rechtstreeks gevolg v-theologie) te zien?

Zie bijv. Deut. 29:24 - 30:9
24 En alle volken zullen zeggen: Waarom heeft de HEERE aan dit land alzo gedaan? Wat is de ontsteking van dezen groten toorn?
25 Dan zal men zeggen: Omdat zij het verbond des HEEREN, des Gods hunner vaderen, hebben verlaten, dat Hij met hen gemaakt had, als Hij hen uit Egypteland uitvoerde;
26 En zij heengegaan zijn, en andere goden gediend en zich voor die gebogen hebben; goden, die hen niet gekend hadden, en geen van welke hun iets medegedeeld had;
27 Daarom is de toorn des HEEREN ontstoken tegen dit land, om daarover te brengen al dezen vloek, die in dit boek geschreven is.
28 En de HEERE heeft hen uit hun land uitgetrokken, in toorn, en in grimmigheid, en in grote verbolgenheid; en Hij heeft hen verworpen in een ander land, gelijk het is te dezen dage.
29 De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
1 Voorts zal het geschieden, wanneer al deze dingen over u zullen gekomen zijn, deze zegen of deze vloek, die ik u voorgesteld heb; zo zult gij het weder ter harte nemen, onder alle volken, waarheen u de HEERE, uw God, gedreven heeft;
2 En gij zult u bekeren tot den HEERE, uw God, en Zijner stem gehoorzaam zijn, naar alles, wat ik u heden gebiede, gij en uw kinderen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
3 En de HEERE, uw God, zal uw gevangenis wenden, en Zich uwer ontfermen; en Hij zal u weder vergaderen uit al de volken, waarheen u de HEERE, uw God, verstrooid had.
4 Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, van daar zal u de HEERE, uw God, vergaderen, en van daar zal Hij u nemen.
5 En de HEERE, uw God, zal u brengen in het land, dat uw vaderen erfelijk bezeten hebben, en gij zult dat erfelijk bezitten; en Hij zal u weldoen, en zal u vermenigvuldigen boven uw vaderen.
6 En de HEERE, uw God, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om den HEERE, uw God, lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij levet.
7 En de HEERE, uw God, zal al die vloeken leggen op uw vijanden en op uw haters, die u vervolgd hebben.
8 Gij dan zult u bekeren, en der stemme des HEEREN gehoorzaam zijn, en gij zult doen al Zijn geboden, die ik u heden gebiede.
9 En de HEERE, uw God, zal u doen overvloeien in al het werk uwer hand, in de vrucht uws buiks, en in de vrucht uwer beesten, en in de vrucht uws lands, ten goede; want de HEERE zal wederkeren, om Zich over u te verblijden ten goede, gelijk als Hij Zich over uw vaderen verblijd heeft;
Even voor alle duidelijkheid: De vers-indeling is er later bijgemaakt, en is niet in de grondtekst terug te vinden.

Zie b.v. ook
17 Mensenkind! het huis Israels, als zij in hun land woonden, toen verontreinigden zij datzelve met hun weg en met hun handelingen; hun weg was voor Mijn aangezicht als de onreinigheid ener afgezonderde vrouw.
18 Daarom goot Ik Mijn grimmigheid over hen uit, om des bloeds wil, dat zij in het land vergoten hadden, en om hun drekgoden, waarmede zij dat verontreinigd hadden.
19 En Ik verstrooide hen onder de heidenen, en zij werden verspreid in de landen; Ik oordeelde ze naar hun weg en naar hun handelingen.
20 Als zij nu tot de heidenen kwamen, waarhenen zij getogen waren, ontheiligden zij Mijn heiligen Naam, omdat men van hen zeide: Dezen zijn het volk des HEEREN, en zijn uit Zijn land uitgegaan.
21 Maar Ik verschoonde hen om Mijn heiligen Naam, dien het huis Israels ontheiligde onder de heidenen, waarhenen zij gekomen waren.
22 Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen, waarhenen gij gekomen zijt.
23 Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn.
24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
Leg nu eens uit waarom vs 17-20 letterlijk vervuld ís en waarom vs 22-28 geestelijk gezien zou moeten worden.

En, zo zijn er nog wel meer voorbeelden! Ik ben zeer benieuwd naar een hermeneutisch kloppende uitleg!

Dan krijg je ook van die tegenstrijdigheden als: Volk erkennen, staat erkennen en zeggen: "Zou het ook kunnen dat het voor God een laatste middel was om zijn volk wakker te schudden, dat dit eigen land het toch niet is?" (Reitsma). Eigenlijk zeg je dan wel een volk, wel een staat, maar geen land. Vreemd.

Daarop antwoordde jij:
Daar gaat het me niet om.

Tja…
Inderdaad, achteraf gezien had ik hier moeten schrijven Daar gaat het me in dit geval niet om. Het ging me, in dit geval, om de taalkundige wijziging die een bewuste stap terug blijkt te zijn. Maar goed, als je wilt, zij je dit punt (van ondergeschikt belang, gezien mijn overige postings) van harte gegund, en kunnen we weer terug naar de kern, de bijbel zèlf.

Ik heb de vervangingsleer niet bijbels verdedigd
Nee, maar om bepaalde dingen niet te zien als (gevolgen van de) vervangingsleer, help je wel mee deze in stand te houden.

Als kritiekpunt op de Wereldraad van Kerken voerde je aan dat deze had opgeroepen Israëlsche producten uit bezette gebieden te boycotten.
Dit betrof slechts één voorbeeld van de houding van de WCC.

Hoe kan een kerk, met de bijbel in de hand en met Israel voor ogen, Judea (land van Juda) "bezet" gebied noemen? Als je er al een term voor gebruik, gebruik dan op z'n minst de term "betwist" gebied. Staat iig een stukje neutraler en onpartijdiger. Bovendien is de term "bezet" gebied een historisch en volkerenrechtelijk onjuiste term.

Maar goed, terug naar een zuivere discussie:
Als iemand enerzijds zegt: Ik neem afstand van de v-theologie, en aderzijds vol blijft houden dat:
  • 12 stammen = kerk (Jak. 1:1)
  • 144.000 = kerk (Openb. 7)
  • 2 getuigen = kerk (Openb. 11)
  • De vrouw = kerk (Openb. 12)
Dan is dat in flagrante tegenspraak met elkaar.

Trouwens, waarom komt Jezus juist op de Olijfberg terug (die daarna in tweeën splijt waardoor een groot dal ontstaat, Zach. 14). Er moet dan toch een volk, een staat en een land Israel zijn om dit bijbelgedeelte in vervulling te laten gaan. Als ik dit ook geestelijk moet zien, ben ik ongelofelijk benieuwd naar de uitleg hiervan.
1 Ziet, de dag komt den HEERE, dat uw roof zal uitgedeeld worden in het midden van u, o Jeruzalem!
2 Want Ik zal alle heidenen tegen Jeruzalem ten strijde verzamelen; en de stad zal ingenomen, en de huizen zullen geplunderd, en de vrouwen zullen geschonden worden; en de helft der stad zal uitgaan in de gevangenis; maar het overige des volks zal uit de stad niet uitgeroeid worden.
3 En de HEERE zal uittrekken, en Hij zal strijden tegen die heidenen, gelijk ten dage als Hij gestreden heeft, ten dage des strijds.
4 En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeen gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden.
5 Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen (want deze vallei der bergen zal reiken tot Azal), en gij zult vlieden, gelijk als gij vloodt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, den koning van Juda; den zal de HEERE, mijn God, komen, en al de heiligen met U, o HEERE!
6 En het zal te dien dage geschieden, dat er niet zal zijn het kostelijk licht, en de dikke duisternis.
7 Maar het zal een enige dag zijn, die den HEERE bekend zal zijn; het zal noch dag, noch nacht zijn; en het zal geschieden, ten tijde des avonds, dat het licht zal wezen.
8 Ook zal het te dien dage geschieden, dat er levende wateren uit Jeruzalem vlieten zullen, de helft van die naar de oostzee, en de helft van die naar de achterste zee aan; zij zullen des zomers en des winters zijn.
9 En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE een zijn, en Zijn Naam een.
10 Dit ganse land zal rondom als een vlak veld gemaakt worden, van Geba tot Rimmon toe, zuidwaarts van Jeruzalem; en zij zal verhoogd en bewoond worden in haar plaats; van de poort van Benjamin af, tot aan de plaats van de eerste poort, tot aan de Hoekpoort toe; en van den toren van Hananeel, tot aan des konings wijnbakken toe.
11 En zij zullen daarin wonen, en er zal geen verbanning meer zijn; want Jeruzalem zal zeker wonen.
12 En dit zal de plage zijn, waarmede de HEERE al de volken plagen zal, die tegen Jeruzalem krijg gevoerd zullen hebben: Hij zal een iegelijks vlees, daar hij op zijn voeten staat, doen uitteren; en een iegelijks ogen zullen uitteren in hun holen; een eens iegelijks tong zal in hun mond uitteren.
13 Ook zal het te dien dage geschieden, dat er een groot gedruis van den HEERE onder hen zal wezen, zodat zij een ieder zijns naasten hand zullen aangrijpen, een eens ieders hand zal tegen de hand zijns naasten opgaan.
14 En ook zal Juda te Jeruzalem strijden; en het vermogen aller heidenen rondom zal verzameld worden, goud en zilver, en klederen in grote menigte.
Zo zie je dat v-theologie en onder anderen visie op de landbeloften niet los te koppelen zijn. Maar dat is ook vaak het probleem: De vervangingstheologie is net een rijtje dogmatische dominosteentjes. Dan kun je natuurlijk blijven zeggen dat je geen verband ziet tussen het 1e en het 30e steentje, maar dat verband is er wel degelijk, ze staan allemaal in één rij. En gaat de eerste om dan gaat de rest ook om. Het is juist die konsequenties (het omvallen van alle dominosteentjes die er in de loop van de eeuwen neergezet zijn) die men feitelijk niet wil aanvaarden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 jun 2006 12:33

dalethvav schreef:Als iemand enerzijds zegt: Ik neem afstand van de v-theologie, en aderzijds vol blijft houden dat:

* 12 stammen = kerk (Jak. 1:1)
* 144.000 = kerk (Openb. 7)
* 2 getuigen = kerk (Openb. 11)
* De vrouw = kerk (Openb. 12)

Dan is dat in flagrante tegenspraak met elkaar.

Het is maar net hoe je dat bekijkt. In de Bijbel wordt Israel het volk van God genoemd, Hij is de God van Israel.
In het Nieuwe Testament wordt de christelijke gemeente "volk van God" genoemd, of althans tot het volk van God gerekend (Rom. 9:25, Titus 2:14, 1 Petr. 2:9-10). Daarnaast wil ik ook nog 1 Kor. 10:1 noemen, waar Paulus de gelovigen in Korinthe (een mix van gelovige joden en heidenen, zie Hand. 18 ) herinnert aan hun vaderen in de woestijn onder Mozes. Voeg daarbij de geloofsuitspraken die het over "onze God" hebben (een collectieve aanduiding).

Ik zie hier een doorgaande lijn lopen, waarin de gelovigen uit het NT net zo goed tot het volk van God behoren als de gelovigen uit het OT.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”