Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 09:13

Wat mij al tijden opvalt, is, dat het christendom enorm verdeeld is. Neem nou het gekakel tussen PKN en HHK. Het is over en weer een getouwtrek om details zoals een N in een naam of een lap grond, terwijl men er allang uit is dat de beide kerkgenootschappen inhoudelijk grote verschillen kennen. Het is in mijn nederige (echt niet!) opinie niet een geweldig visitekaartje van hoe christenen met elkaar om dienen te gaan.

De verdeeldheid en vooral het benadrukken van verschillen is, volgens mij, de grote zwakheid van het christendom, niet alleen nu, maar vroeger ook al. Voor buitenstaanders is het christendom op deze manier erg onaantrekkelijk. Wie wil er in een verdeeld huis wonen?

Verder valt het me op dat voor velen een kerkgenootschap tot een soort sociale gevangenis aan het worden is of het al lang geleden geworden is. Als je je niet conformeert aan de omgangsregels (het befaamde zwarte pak of het kleedje bij de RK communie), dan lig je eruit. Als je je niet volledig achter alle regeltjes en andere details schaart, kijkt men je met de nek aan. Doorgaans zie je dergelijk gedrag alleen bij Jehovah's Getuigen, maar ook in delen van het echte, het Drieënig-God-belijdende, christendom kom je dit tegen.

Ik vind het een reden tot zeer, zeer grote zorg, te zien dat er mensen tussen de, ruim genomen, twintig en dertig jaar oud, hun eigen gezindte, hun eigen kerkgenootschap, als een gevangenis gaan beschouwen. Zelfs hier op refoweb lijkt dit het geval te zijn. Bezoekers kunnen in zekere zin vrij in- en uitlopen, maar de gastheer of -vrouw lijkt achter een glazen deur te wonen, waarop hij of zij soms wanhopig bonkt om gehoord te worden.

Het ergste is nog dat Christus wordt geplaatst in een woud dat zo vool met regelbomen, dat je het bos, dat je Christus niet meer ziet. Al eerder maakte ik de vergelijking met de Rooms-Katholieke Kerk van voor de Reformatie, die ook allerhande regels en onzin tussen Christus en de gelovige heeft geplaatst. De Reformatie lijkt, zeker op de rechterflank, nu ook een dergelijke verstarring door te maken. Uiteraard hoeft een kerk echt niet de wereld te kopiëren, maar verstarring is even dodelijk.

Herkennen mensen deze beschouwing of lijkt het erop dat ik er naast zit?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 06 jun 2006 09:43

Ja ik ben het met je eens. Toen ik op kamers ging kwam ik bij twee 'evangelische' huisgenoten. Die willen me vast overhalen en vinden alles gek wat ik niet mag.

Niet dus!! Ik heb erg steun aan hen en ben zeer dankbaar dat ik met hen over het geloof kan praten.
Ik kwam een tijdje terug uit school en had daar discussie over schepping/evolutie gehad. Ik voelde me zo leeg, ik was de enige die in zo'n onzinverhaal geloofde.. Tot ik bedacht dat zij er ook in geloven. En niet te vergeten al die andere christenen op school die ik niet ken. Dan kijk je niet meer op een paar verschillen, maar dan zie je de vele overeenkomsten!

Ik wilde dat dat eens doordrong in onze kringen. Dat het niet de verschillen zijn, maar de overeenkomsten waar we naar moeten kijken!!!!
Ik heb thuis ook wel eens gezegd dat ik steun had aan mn huisgenoten, maar dan was het gelijk van: ja dat kan wel, maar ... En dan kwamen die verschillen weer.

Ik had het zelf vroeger ook. Je wordt zo opgevoed in onze refozuil dat iedereen die anders is onbekeerd is. Het was zelfs zo dat ik dacht toen ik klein was dat alleen in de GerGem bekeerde mensen zaten.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 jun 2006 10:50

Geen terugkeer naar de Reformatie, reformatorische, evangelische of welke revival uit de geschiedenis dan ook, maar naar de vurige Thoragetrouwheid in Handelingen.
Dat is de opwekking waartoe God historisch altijd opgeroepen heeft en in het Nieuwe Verbond nog altijd toe oproept. Een nieuw startpunt voor vandaag. De Reformatie en de Opwekkingsbeweging hebben veel goeds gebracht, maar door hun visie op Gods verbond met Israël en Zijn geboden, is men -onbedoeld en ongewild- uitermate mede-verantwoordelijk voor de geest van wetteloosheid die nu door de wereld waait.
Het volk Israël kende één lange geschiedenis van doen wat kwaad was in de ogen des Heeren en een terugkeer naar het verbond en de geboden van hun God. Zegen keerde alleen terug bij inkeer en terugkeer naar trouw aan Gods verbond en geboden. Binnen menig kerkelijke kring roept men nogal eens op tot terugkeer naar opwekking uit vroegere tijden, zoals de Reformatie. Of er wordt verwezen naar de grote opwekking in Handelingen 2 waar de Geest wordt uitgestort en velen in tongen spreken. Het is echter onvoorstelbaar hoezeer over het hoofd gezien wordt dat de eerste tienduizenden gelovigen uit Handelingen vurig Thoragetrouw (ijveraar voor de Wet) genoemd worden.Met alle respect voor de Reformatie : zij is met haar boodschap van genade niet radicaal genoeg geweest en heeft eerder de weg voorbereid naar een niet-Bijbelse verbondsvisie en vervangingstheologie. Het was een goede zaak van de Reformatie om de Bijbelse boodschap van genade centraal te stellen tegenover de aflaatpraktijken in de Rooms-Katholieke kerk leer en te verkondigen dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, maar deze boodschap is zo verabsoluteerd dat de menselijke verantwoordelijkheid merendeels ondergesneeuwd werd en passiviteit ging prevaleren in het geloofsdenken van mensen.
Alleen degene die zich onderwerpt aan de wet van God, kan God behagen. Wie de Messias toebehoren, hebben hun zondige aard en verlangens aan het kruis genageld. De overtuiging dat geloof alleen passivief ontvangen van Gods genade inhoudt, staat haaks op de Bijbelse inhoud van discipelschap.
Optimatus, Dit gedeelte kwam ik tegen op internet, heb ik overgenomen van http://home.planet.nl/~velde755/uitverkiezing/t13.htm waar ik het grotendeels mee eens kan zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 11:10

En wát is de wet van God, that's the question :) Moet ik mijn baard laten staan? Mag ik mijn vriendin zeven dagen niet aanraken als ze ongsteld is? Moet ik een verkrachter buiten Rijssen slepen en daar stenigen?

Of is de wet net wat anders? Jezus is de Wet :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 11:28

Inderdaad, aan hoeveel regels uit de Thora houd jij je? En aan hoeveel regels hielden de christenen in Handelingen zich? Waar zie jij dat ijveren voor de wet?

Paulus zegt dit (Hand 22):

3 Ik ben een Joods man, en te Tarsen in Cilícië geboren, opgevoed in deze stad, aan de voeten van Gamáliël onderwezen naar de bescheidenste wijze der vaderlijke wet, zijnde een ijveraar Gods, gelijkerwijs gij allen heden zijt;
4 Die dezen weg vervolgd heb tot den dood, bindende en in de gevangenissen overleverende beiden mannen en vrouwen.

Paulus was dus een ijveraar voor God en hield zich aan de Joodse wetten.... en van daaruit vervolgde hij christenen. En dacht wat dacht je van de Joden die Stefanus stenigden? Steniging was volgens de Torah de straf op Godslastering.

We moeten dus niet eerst terug naar de wet. We moeten eerst terug naar Jezus, alleen voor wie Hem als Verlosser heeft brengt de wet geluk, want ze leven niet meer onder de wet als slaven van de zonden maar als vrijen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 jun 2006 11:58

Met alle liefde, Raido en marnix, maar nu gaan jullie een eindeloze discussie starten zoals in het verleden zo veel gedaan is waar niemand meer uitkomt. De tien woorden die in beginsel in ons hart zijn geschapen zijn voldoende voor een iegelijk persoonlijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 12:14

Dan moet je ook niet telkens de term "Torah" gebruiken, dat schept namelijk verwarring omdat de Torah veel en veel meer inhoudt dan de 10 geboden.

We moeten terug naar Jezus en Hem volgen... wie dat doet houdt zich ook aan de 10 geboden. Dat is wat anders dan "terug naar de wet en die houden want dan komen we vanzelf bij Jezus uit". Zonder Jezus kunnen we de wet niet houden, zonder Jezus leidt de wet tot de dood, dankzij Jezus leidt hij tot het leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

Berichtdoor Loëlla » 06 jun 2006 13:06

Optimatus schreef:... Doorgaans zie je dergelijk gedrag alleen bij Jehovah's Getuigen, ...

Ik zal dit opvatten als foutje. <|:)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 13:21

Nee, Loëlla, ik heb de Wachttoren en Ontwaakt meer dan eens gelezen en meer dan eens moeten lezen dat kinderen, die niet meer in de Jehovasecte willen participeren, door hun ouders soms zelfs letterlijk verstoten worden.

Als mijn kinderen - mocht ik ze ooit krijgen - zich van de kerk afwenden, blijven ze nog altijd mijn kinderen en zal ik ze niet verstoten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:21

Jantjes schreef:Met alle liefde, Raido en marnix, maar nu gaan jullie een eindeloze discussie starten zoals in het verleden zo veel gedaan is waar niemand meer uitkomt. De tien woorden die in beginsel in ons hart zijn geschapen zijn voldoende voor een iegelijk persoonlijk.
Jij smijt met de Torah en dat is toch écht meer dan tien woordjes.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Re: Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

Berichtdoor André » 06 jun 2006 13:38

Loëlla schreef:
Optimatus schreef:... Doorgaans zie je dergelijk gedrag alleen bij Jehovah's Getuigen, ...

Ik zal dit opvatten als foutje. <|:)
Hoi Loëlla, ik ben blij dat ik je terug zie je had redelijk duidelijk afscheid genomen. d:)b

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 06 jun 2006 14:33

Optimatus schreef:Nee, Loëlla, ik heb de Wachttoren en Ontwaakt meer dan eens gelezen en meer dan eens moeten lezen dat kinderen, die niet meer in de Jehovasecte willen participeren, door hun ouders soms zelfs letterlijk verstoten worden.

Als mijn kinderen - mocht ik ze ooit krijgen - zich van de kerk afwenden, blijven ze nog altijd mijn kinderen en zal ik ze niet verstoten.

Een beetje info helpt je vast :wink: . Ik verstoot mijn kinderen niet als ze uit de organisatie willen stappen. Dat is helemaal geen reden om ze te verstoten of compleet te mijden. Dat gebeurt alleen als mijn kind geen berouw heeft over zijn ernstige fout, haatdragend wordt tegenover Jehovah's Getuigen en oud genoeg is om op zijn eigen benen te staan.

Voor gedoopte mensen die weten wat God van de mens verlangt, en er dan willens nillens zijn voeten aan veegt, is geen plaats in Gods organisatie. Die regels stellen wij niet, maar halen wij rechtstreeks uit Gods woord en over deze punten is geheel geen twijfel (zie 1 Kor 5:11-13). Als zulke mensen of daden zouden worden toegelaten, dan worden anderen wellicht ook verlokt tot kwaaddoen en dat zou betekenen dat de hele gemeente ten onder kan gaan door het slechte gedrag van enkelen. Dit wordt door deze maatregel tegengegaan.

Okay, behoorlijk offtopic :) .

André schreef:Hoi Loëlla, ik ben blij dat ik je terug zie je had redelijk duidelijk afscheid genomen.

Hoi André, ik heb je ook gemist hoor :wink: . Ik ga er wel minder tijd in steken => examens.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 jun 2006 18:03

Marnix schreef:We moeten terug naar Jezus en Hem volgen... wie dat doet houdt zich ook aan de 10 geboden. Dat is wat anders dan "terug naar de wet en die houden want dan komen we vanzelf bij Jezus uit". Zonder Jezus kunnen we de wet niet houden, zonder Jezus leidt de wet tot de dood, dankzij Jezus leidt hij tot het leven.

Marnix,
Ik kan mij toch slecht voorstellen dat de psalmdichter zich vergisten in deze psalm.

Des HEEREN wet nochtans
Verspreid volmaakter glans
Dewijl zij ’t hart bekeert;
’t Gods getuigenis,
dat eeuwig zeker is,
en slechten wijsheid leert.
Wat Gods bevel ons zegt,
Vertoont ons ’t heiligst recht,
En kan geen kwaad gedogen;
Zijn wil die ’t hart verheugt,
Eist zuiverheid en deugt;
Verlicht de duister’ogen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jun 2006 19:24

Wat wil jij dan zeggen met het citeren van Psalm 19? Dat wij de wet moeten voldoen? Dat kan toch niet één (gewoon) mens? De Heere Jezus heeft de wet vervuld...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 jun 2006 20:01

Jantjes schreef:Het was een goede zaak van de Reformatie om de Bijbelse boodschap van genade centraal te stellen tegenover de aflaatpraktijken in de Rooms-Katholieke kerk leer en te verkondigen dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, maar deze boodschap is zo verabsoluteerd dat de menselijke verantwoordelijkheid merendeels ondergesneeuwd werd en passiviteit ging prevaleren in het geloofsdenken van mensen.

Er zijn in de na-reformatorische tijd inderdaad de nodige ontsporingen geweest. Als we de brieven van de Heere Jezus aan de 7 gemeenten in Openbaringen lezen, dan zien we dat iedere brief begint met : Ik weet uw werken. Psalm 19 zou daarom veel vaker in de kerk gezongen moeten worden. Want als het praktisch christen-zijn ontbreekt in ons leven krijg je trammelant met de Heere. En waar het er wel is -met name in het kruis dragen achter Jezus aan en zelfverloochening- ontbreekt de tijd en de lust voor trammelant met je mede-gelovige.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”