tja, zo zie je maar weer.
Ik gebruik het soms wel eens om aan te geven dat iets geweldig is, stoer en gewoonweg "heerschend"

Het zit m niet zozeer in het gebaar, meer in de uitdrukking, en toch eigenlijk ook weer wel, want een duim opsteken is toch weer een ander soort emotie
dat "duivelsteken" bevat gewoon een sterke kracht voor bepaalde soorten emotie. De duim omhoog steken als iets goed gedaan is voelt bij mij meer aan als iets kinderlijks positiefs. "Goed gedaan joh!" En dan vooral dat "joh", wat het informeler maakt.
Middelvinger is voor zover ik weet ook meer bedoeld als "f*ck you". Misschien letterlijk, maar vooral ook figuurlijk. "Bekijk het even" of "dus niet!".
Elk gebaar heeft z'n eigen achtergrond, ooit is iemand begonnen met het gebaar op wat voor manier dan ook te gebruiken. En waarschijnlijk verandert de inhoud van elk gebaar per generatie. "It changes overtime". Net zoals het pentagram. Eerst was het een krachtig symbool in natuurreligies, dan werd het gezien als een satanssymbool, dan weer als iets anders, en na een tijdje weer iets anders. Ik beschouw het eenvoudige pentagram als een krachtig symbool, afkomstig uit oude beschavingen, natuurreligies. Het wordt overal ter wereld gebruikt. De vlaggen van Afrika zitten er vol mee, laat staan Amerika en Europa. Maar het is niet per definitie een satansster. Die krijg je pas als je de ster omkeert en er in elke punt letters neerzet die samen "satan" vormen. Een cirkel erom heen en het satanssymbool is klaar. Een gewone rechtopstaand pentagram met een cirkel erom heen is een pentakel. En daar geef ik voorkeur aan, simpelweg omdat het een prachtig symbool is. Ook afkomstig uit oude beschavingen, en vaak genoeg betrokken en gebruikt door "paganistische religies", maar het is soortgelijk aan de celtic knot, de neverending circle. Alsmaar door, de eeuwige cyclus. De cirkel verbindt de punten van de ster met elkaar. Aarde, vuur, wind, water, en geest. De hele aarde, alle elementen, en de geest (of je dat nu invult met de menselijke geest, een hogere geest of dat je daar "God" in betrekt is geheel afhankelijk van je eigen keuze!).
En zo heeft elk symbool zijn eigen geschiedenis, en de betekenis kan gemakkelijk veranderen. Want die betekenis geven we vaak zelf (al zijn er enkele symbolen waar je voorzichtig mee moet zijn).