duivelsteken ?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2006 19:58

Serenity schreef:Tijdens concerten zie je het vaak in combinatie met vuisten omhoog steken, klappen en schreeuwen/fluiten nadat een nummer is afgelopen. Bij "christelijke" festivallen en niet-christelijke festivallen. De een doet het wel, de ander niet, vaak om verschillende redenen. De ene christen die naar metal luistert doet het bijvoorbeeld niet omdat het teken een vage achtergrond zou hebben, of dat er veel commentaar op is, dat het inderdaad de twee hoorntjes van de duivel moet voorstellen.

Inderdaad. Als het al een 'duivelse' oorsprong zou hebben, dan is het nu een te algemeen gebruikt symbool om die betekenis nog eenduidig te kunnen dragen. Ik doe het zelf ook liever niet, omdat het inderdaad een wat twijfelachtige herkomst heeft, maar ik maak me er ook niet al te druk om dat anderen het wel doen. Voor de meeste mensen is de betekenis volgens mij iets in te trant van 'metal heerscht!'.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 31 mei 2006 20:16

Het lijkt ook op het teken van de 'grijze wolven'. Een (illegale?linkse?) Turkse organisatie.

Centrifugist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Centrifugist » 31 mei 2006 20:36

het betekend dus van alles en nogwat , vond het ook al wat vergezocht namelijk , (sommige christenen zien in alles een een duivels teken)
straks kun je je duim ook al niet meer opsteken....... liften ??
de klompn mai anholn

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 31 mei 2006 21:30

tja, zo zie je maar weer.

Ik gebruik het soms wel eens om aan te geven dat iets geweldig is, stoer en gewoonweg "heerschend" :) Het zit m niet zozeer in het gebaar, meer in de uitdrukking, en toch eigenlijk ook weer wel, want een duim opsteken is toch weer een ander soort emotie :)

dat "duivelsteken" bevat gewoon een sterke kracht voor bepaalde soorten emotie. De duim omhoog steken als iets goed gedaan is voelt bij mij meer aan als iets kinderlijks positiefs. "Goed gedaan joh!" En dan vooral dat "joh", wat het informeler maakt.

Middelvinger is voor zover ik weet ook meer bedoeld als "f*ck you". Misschien letterlijk, maar vooral ook figuurlijk. "Bekijk het even" of "dus niet!".

Elk gebaar heeft z'n eigen achtergrond, ooit is iemand begonnen met het gebaar op wat voor manier dan ook te gebruiken. En waarschijnlijk verandert de inhoud van elk gebaar per generatie. "It changes overtime". Net zoals het pentagram. Eerst was het een krachtig symbool in natuurreligies, dan werd het gezien als een satanssymbool, dan weer als iets anders, en na een tijdje weer iets anders. Ik beschouw het eenvoudige pentagram als een krachtig symbool, afkomstig uit oude beschavingen, natuurreligies. Het wordt overal ter wereld gebruikt. De vlaggen van Afrika zitten er vol mee, laat staan Amerika en Europa. Maar het is niet per definitie een satansster. Die krijg je pas als je de ster omkeert en er in elke punt letters neerzet die samen "satan" vormen. Een cirkel erom heen en het satanssymbool is klaar. Een gewone rechtopstaand pentagram met een cirkel erom heen is een pentakel. En daar geef ik voorkeur aan, simpelweg omdat het een prachtig symbool is. Ook afkomstig uit oude beschavingen, en vaak genoeg betrokken en gebruikt door "paganistische religies", maar het is soortgelijk aan de celtic knot, de neverending circle. Alsmaar door, de eeuwige cyclus. De cirkel verbindt de punten van de ster met elkaar. Aarde, vuur, wind, water, en geest. De hele aarde, alle elementen, en de geest (of je dat nu invult met de menselijke geest, een hogere geest of dat je daar "God" in betrekt is geheel afhankelijk van je eigen keuze!).

En zo heeft elk symbool zijn eigen geschiedenis, en de betekenis kan gemakkelijk veranderen. Want die betekenis geven we vaak zelf (al zijn er enkele symbolen waar je voorzichtig mee moet zijn).
what the soul hides, blood tells

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 mei 2006 22:09

YinYang is ook zo'n teken. Volgens mijn moeder een fout teken, want het zou ooit werden gebruikt op producten die verkocht werden voor de satanskerk.

Op google, (lang leve google 8) ) vond ik deze verklaring:

Volgens de oude Chinese voorstelling wordt de beweging van de allesomvattende natuur (Hemel, Aarde en alles wat zich daarop bevindt en leeft), de Dao, bestuurd door de krachten van Yin en Yang. Een goede balans tussen Yin en Yang brengt harmonie en voorspoed, een slechte brengt onheil. Overigens is zo'n goede balans niet statisch: er zijn tijden waarin Yin prevaleert, afgewisseld door tijden waarin Yang de boventoon voert.
De Yin-Yang symboliek wordt vooral geassocieerd met het taoïsme.

De vlag van Zuid-Korea voert het Yin-Yang symbool in het midden.
De hierin weergegeven visuele voorstelling van de tegengestelde en toch complementaire krachten van het Yin-Yang symbool is erg sprekend en daarom een zeer populair symbool. Rondom het Yin-Yang symbool zijn ook nog vier trigrammen afgebeeld.
(Deze vlag en nog vele andere zijn te vinden op de site flags.com)

Yin en Yang zijn twee schijnbaar tegengestelde krachten of eigenschappen, die echter een onlosmakelijk koppel vormen. De één is ondenkbaar zonder de ander. Yang is meestal de dominerende kracht of eigenschap boven Yin in het koppel.
Omdat goed of kwaad een gevolg is van het al of niet in balans zijn van Yin en Yang, kent men volgens deze filosofie hiervoor geen absolute begrippen, zoals dit wel het geval is in de westerse denkwereld. Hierdoor is te verklaren dat in de Chinese geschiedenis godsdienstoorlogen vrijwel onbekend zijn.

Reeds in schriftelijke bronnen van de 8ste eeuw v.Chr. is de Yin-Yang symboliek aangetroffen. Tijdens de latere Zhou-dynastie, de 'honderd scholen', is dit verder uitgewerkt in een vorm die in de huidige tijd nog steeds geaccepteerd wordt.

Dat mensen symbolen en tekens verkeerd gebruiken wil nog niet zeggen dat het verkeerd is. :)

Centrifugist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Centrifugist » 31 mei 2006 22:57

Smurffie schreef:YinYang is ook zo'n teken. Volgens mijn moeder een fout teken, want het zou ooit werden gebruikt op producten die verkocht werden voor de satanskerk.

Op google, (lang leve google 8) ) vond ik deze verklaring:

Volgens de oude Chinese voorstelling wordt de beweging van de allesomvattende natuur (Hemel, Aarde en alles wat zich daarop bevindt en leeft), de Dao, bestuurd door de krachten van Yin en Yang. Een goede balans tussen Yin en Yang brengt harmonie en voorspoed, een slechte brengt onheil. Overigens is zo'n goede balans niet statisch: er zijn tijden waarin Yin prevaleert, afgewisseld door tijden waarin Yang de boventoon voert.
De Yin-Yang symboliek wordt vooral geassocieerd met het taoïsme.

De vlag van Zuid-Korea voert het Yin-Yang symbool in het midden.
De hierin weergegeven visuele voorstelling van de tegengestelde en toch complementaire krachten van het Yin-Yang symbool is erg sprekend en daarom een zeer populair symbool. Rondom het Yin-Yang symbool zijn ook nog vier trigrammen afgebeeld.
(Deze vlag en nog vele andere zijn te vinden op de site flags.com)

Yin en Yang zijn twee schijnbaar tegengestelde krachten of eigenschappen, die echter een onlosmakelijk koppel vormen. De één is ondenkbaar zonder de ander. Yang is meestal de dominerende kracht of eigenschap boven Yin in het koppel.
Omdat goed of kwaad een gevolg is van het al of niet in balans zijn van Yin en Yang, kent men volgens deze filosofie hiervoor geen absolute begrippen, zoals dit wel het geval is in de westerse denkwereld. Hierdoor is te verklaren dat in de Chinese geschiedenis godsdienstoorlogen vrijwel onbekend zijn.

Reeds in schriftelijke bronnen van de 8ste eeuw v.Chr. is de Yin-Yang symboliek aangetroffen. Tijdens de latere Zhou-dynastie, de 'honderd scholen', is dit verder uitgewerkt in een vorm die in de huidige tijd nog steeds geaccepteerd wordt.

Dat mensen symbolen en tekens verkeerd gebruiken wil nog niet zeggen dat het verkeerd is. :)

yep helemaal mee eens .
de klompn mai anholn

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 01 jun 2006 09:26

het hangt er heel erg van af in welke context dit teken dus gegeven wordt. toch wanneer er zo n directe link is te leggen naar een duivels teken zou ik me niet prettig voelen als ik zelf of mensen in mijn omgeving dit teken zou geven. ook niet wanneer dit alleen voor de texasbuls bedoelt zou zijn. ik meen me te herinneren dat dit teken ook naar voren kwam op de muziek avond. hierbij werd aangegeven dat eerder vooral de tweevingers (peace teken) gegeven werd tijdens concerten en dit veranderd is in the devilhornes.
dat tekens veranderen in de loop van de tijd is inderdaad wel lastig. maar toch wil je dan niet geassocieerd worden met de "verkeerde" uitleg vand at teken en zou ik sneller geneiegd zijn dit teken niet te gebruiken. de swastika(hakenkruis) werd door de romeinen na ik heb begrepen helemaal niet zo verkeerd of negatief gebruikt. maar ja na de tweede wereld oorlog heeft dit teken wel een enorme lading gekregen en is die eigenlijk niet meer in de oude vorm te gebruiken toch?
voor wat betreft het yin yang teken. het kan zo mooi symbool staan voor een bepaald evenwicht enzo maar kun je dat teken voeren als christen. zelf krijg ik er vij snel de link bij van new age achtige zaken enzo. misschien mijn bekrompen gedachten maar dan gebruik ik liever andere tekens. (vooral als je ziet dat de yin yang vaak ook puur decoratief gebruikt wordt overigens wel een mooi teken om te zien qua uiterlij ivnd ik)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 jun 2006 09:44

Ach, de middelvinger gaat ook terug tot de honderdjarige oorlog hoor, en heeft een vermakelijke geschiedenis. Vertel ik ook altijd aan mijn gasten, waarbij ik natuurlijk wel eerst even uitleg dat dit een achtergrond verhaal is, voordat ze zwaar beledigt zijn door een middelvinger. :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Zenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zenk » 01 jun 2006 09:50

Bush is niet de enige die het gebaar maakt, al vind ik sommige van de plaatjes wat vergezocht.

http://weeswaakzaam.punt.nl/index.php?r ... _archief=0

Het is me trouwens ook opgevallen dat Ronaldihno dat gebaar vaak maakt als hij heeft gescoord.
vergeet het korreltje zout niet

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jun 2006 11:09

Ach, waar maakt men zich druk om? Kijk maar uit, ik gebruik het teken en hoor dus bij de vrijmetselaars... :roll:

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 jun 2006 11:53

* loopt snel een blokje om... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 12:43

kurtyo schreef:Ach, waar maakt men zich druk om? Kijk maar uit, ik gebruik het teken en hoor dus bij de vrijmetselaars... :roll:
:mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En die laatste zingt:

Illuminati
You've come to take control
You can take my heartbeat
But you can't break my soul
We all shall be free

Illuminati
You'll never take control
Your new world order
Will lead to none at all
We all stand before you as one
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jun 2006 12:46

:mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 12:47

Gehorenden hand. Dit is een bescherming symbool, het kan in de etalage hangen als een opgestopte handschoen om onheil af te weren (in Italie) of op de boeg van een schip zijn geschilderd. (Malta).

Rond de Middellandse zee gebruikt met het ook vaak als sleutelhanger of sieraad. (Zie afbeelding).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2006 19:22

Aragorn schreef:
Serenity schreef:Tijdens concerten zie je het vaak in combinatie met vuisten omhoog steken, klappen en schreeuwen/fluiten nadat een nummer is afgelopen. Bij "christelijke" festivallen en niet-christelijke festivallen. De een doet het wel, de ander niet, vaak om verschillende redenen. De ene christen die naar metal luistert doet het bijvoorbeeld niet omdat het teken een vage achtergrond zou hebben, of dat er veel commentaar op is, dat het inderdaad de twee hoorntjes van de duivel moet voorstellen.

Inderdaad. Als het al een 'duivelse' oorsprong zou hebben, dan is het nu een te algemeen gebruikt symbool om die betekenis nog eenduidig te kunnen dragen. Ik doe het zelf ook liever niet, omdat het inderdaad een wat twijfelachtige herkomst heeft, maar ik maak me er ook niet al te druk om dat anderen het wel doen. Voor de meeste mensen is de betekenis volgens mij iets in te trant van 'metal heerscht!'.

Volgens mij is God nog steeds 'Heerser' en niet de metal. :roll:

ik denk dat we ervanuit kunnen gaan dat dit teken een duivelse oorsprong heeft. ook al is het tegenwoordig een manier van begroeten of om je emotie te uiten (wat elders in dit topic werd vermeld), het blijft een duivels teken (en word door veel wereldbestuurders gemaakt, vreemde zaak blijft het wel).
veel zaken en dingen/tekens die in het verleden als duivelse dingen werden gezien komen nu in een 'gelegaliseerde' vorm terug o.a.wicca is weer helemaal in. abortus niet te vergeten.
mensen nu weten niet meer wat die tekens betekenen maar ik blijf van mening dat het zonde tegen God is, of je er nu van bewust bent of niet. de duivel lacht zich slap.
je kan natuurlijk ook doen alsof er niets aan de hand en kritiek wegwuiven, het is jouw keuze..
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”