Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 jun 2006 10:16

Ik peins er meer over waarom mensen te weinig hebben gedaan om het te voorkomen. En je wordt er angstig van dat ''normale'' mensen tot zulke afschuwelijke dingen instaat zijn. En het gebeurde ook nog in het christelijke Europa.
Is het daarom wel eerlijk God ter verantwoording te roepen, Die juist voorkomen heeft dat het volk Israel vernietigt werd en hen een eigen staat gaf?

Voorzichtig zeg ik dat komt door een godloos christendom.
Wat bedoel ik daarmee.
Veel christenen zien Christus alleen als Verlosser en dat is hij ook wel, maar niet alleen!
Hij is ook Navolger en dat moet Hij in de eerste plaats zijn, anders kom je tot de zelfde gedachten als Hitler destijds, die Christus een beetje ging helpen, om de Joden uit te roeien want zei hadden toch Christus overgeleverd ter dood en dat hadden zei niet mogen doen.
Als ik nu in het algemeen naar het christendom kijk zeg ik, wat verschilt het met het heidendom? Homo’s inzegenen voor een huwelijk, Sodom en Gomorra gelijk en waar eindigt het? Ik heb maar een antwoord ‘de dood’.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 01 jun 2006 10:43

Klaas schreef:Dus als mensen besluiten om niet te helpen is dat hun keuze en heeft het niets met God te maken, maar als mensen beslissen om de Joden een land te geven dan is het Gods werk?
Dat is weer zo'n heerlijke "dus-conclusie" waamee aan de essentie voorbij gegaan wordt.
De essentie is dat:
1. In dit geval mensen God de schuld gegeven wordt van wat mensen elkaar aandoen. Wie anders dan mensen kunnen hier verantwoordelijk gesteld worden. Concreet. Eichmann was hoogst persoonlijk verantwoordelijk voor de idee en de uitwerking van de Endlösung. Niet God.
De Paus deed dat afgelopen zondag ook nog: Waarom zweeg God. Ik zeg niets van die vraag, maar daarbij moet je zeer zeker óók de vraag stellen: Waarom zwegen de mensen?
Doe je dat niet, dan wordt het net zo goedkoop als zeggen: Na Auschwitz geloof ik niet meer in een God. Zelf zeg ik liever. Na Auschwitz weet ik zeker dat de duivel bestaat.
2. Als het van beslissingen van mensen zou afhangen was er al lang geen Joodse staat meer geweest. Kijk eens naar de manier waarop de Joodse staat ontstaan is. Als je echt eerlijk bent dan had die staat nooit en te nimmer kunnen bestaan als het puur mensenwerk geweest zou zijn. Verklaar maar eens uit menselijk redeneren hoe Israel de onafhankelijkheidsoorlog had kunnen winnen zonder God. Ik ben daar erg benieuwd naar. Ik heb het voorbeeld van Nederland dat een aanval van Engeland+Duitsland+België+Frankrijk kan afslaan al eens genoemd. Helaas wordt daar dan niet meer verder op ingegaan. Waarom niet? Omdat men ook wel weet dat men door zo'n voorbeeld moet erkennen dat er meer dan mensenwerk alleen aan te pas moet komen. Zoiets valt namelijk aan de hand van zo'n voorbeeld niet rationeel te verklaren.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2006 11:06

Klaas schreef:
Yael schreef:Hoe kijk je dan tegen de gebeurtenissen in het OT aan?

Zeg je nu dat Aushwitz Gods straf was voor het ongeloof van de Joden zoals ook het onheil dat Israël in het OT overkomt getekend wordt als straf van God? Dan zou ik maar snel een onderduikadres gaan zoeken...

Nee dat zeg ik helemaal niet en wil ik ook helemaal niet zeggen.
Ik heb al eerder proberen aan te geven dat ik daar de mensheid de schuld van geef. En niet dat ik het als een straf van God zie.

Het is gewoon een losse vraag van mij aan Maya. Hoe ze dat dan ziet.

Dus als mensen besluiten om niet te helpen is dat hun keuze en heeft het niets met God te maken, maar als mensen beslissen om de Joden een land te geven dan is het Gods werk?

Misschien moet je m'n reactie nog 'ns doorlezen.
En zie ook Daletvav's zijn antwoord.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 01 jun 2006 12:17

@Klaas,
Het heeft even geduurd voor ik klaar was met het antwoorden op je reactie van maandag de 29e. Dit omdat ik even e.e.a. nagekeken heb. Vandaar. Het is ook wat aan de lange kant geworden. Dit omdat ik echt eens puur inhoudelijk en feitelijk op wat zaken en uitspraken in wil gaan. Maar dat moet dan maar voor een keer. Bijvoorbaat mijn excuses.

Klaas schreef:Ik ben al een tijdje bezig maar kan nog niet spreken van een vastloper.

Zomaar wat teksten waar ik de aandacht op zou willen vestigen:

Jes. 43:5-6: 5 Vrees niet, want Ik ben met u; Ik zal uw zaad van den opgang brengen, en Ik zal u verzamelen van den ondergang. 6 Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde;

Jer. 31:10: Hoort des HEEREN woord, gij heidenen! en verkondigt in de eilanden, die verre zijn, en zegt: Hij, Die Israel verstrooid heeft, zal hem weder vergaderen, en hem bewaren als een herder zijn kudde.

Ez. 37:21-22: Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israels halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land; 22 En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israels; en zij zullen allen te zamen een enigen Koning tot koning hebben; en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.

Ez. 38:16: En gij zult optrekken tegen Mijn volk Israel, als een wolk, om het land te bedekken; in het laatste der dagen zal het geschieden; dan zal Ik u aanbrengen tegen Mijn land, opdat de heidenen Mij kennen, als Ik aan u, o Gog! voor hun ogen zal geheiligd worden.

Joel 3:2 Dan zal Ik alle heidenen vergaderen, en zal hen afvoeren in het dal van Josafat; en Ik zal met hen aldaar richten, vanwege Mijn volk en Mijn erfdeel Israel, dat zij onder de heidenen hebben verstrooid, en Mijn land gedeeld;

Amos 9:14-15: 14 En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israel wenden, en zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, en wijngaarden planten, en derzelver wijn drinken; en zij zullen hoven maken, en derzelver vrucht eten.
15 En Ik zal ze in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.

Probeer die nu eens, stuk voor stuk, binnen de context waarin ze geschreven zijn, hermeneutisch juist uit te leggen zonder landbelofte voor Israel nui. Ik wacht af.

Je bedoelt die preek waar de PKN openlijk afstand van heeft genomen? Volgens mij is dit nu juist wel een exemplarisch geval

De preek is misschien wel exemplarisch, maar de reactie van officiële, de PKN vertegenwoordigende organen, duidelijk niet. Juist omdat zij officieel spreken c.q. handelen namens een geheel kerkverband:

Voor zover ik ervan op de hoogte ben, heeft het officiële orgaan Raad voor de verhouding van Kerk en Israel alleen nog maar een daverende stilte laten horen. Waarom? Durft men niet? Komt dat dan de door hen zo hooggeroemde de dialoog ten goede?

De kerkenraad (eveneens een officieel orgaan binnen de PKN): "De kerkenraad heeft op de eerste vergadering nadat de preek was gehouden, uitgesproken dat deze preek zo niet gehouden had mogen worden." Geweldig toch! :cry:

Opnieuw de kerkenraad: "De leden van de (kerken)raad voelden zich onvoldoende theologisch geschoold om een preek te beoordelen." Dit is gewoon een gigantische smoes. Ik dacht altijd dat een gewone kerkganger een preek inhoudelijk ook moet kunnen begrijpen/beoordelen......

De bijzondere visitatiecommissie (een officieel orgaan binnen de PKN) oordeelde in dit geval "dat de preek niet zo gehouden had mogen worden, maar dat er onvoldoende reden was om de predikant te schorsen."

Scriba Visscher, die eerder niet zelf een mening over de inhoud van de preek wilde geven, laat nu weten dat hij sommige passages uit de preek "echt heel erg vindt. (.....) Maar ik zie ook verzachtende omstandigheden, ik denk dat we ons allemaal weleens vergalopperen." Tjonge, wat een stellingname!

Dit zegt hij nadat Ds. Mos bij de inhoud en theologische achtergrond van zijn preek is gebleven. Is dit exemplarisch, nee. Juist door dit oficiële naar buiten treden van de PKN wordt het exemplarische eraf gehaald. De PKN had dit exemplarisch kunnen laten zijn door een krachtige stellingname. helaas, een gemiste kans. Dit mede gezien in het licht van onderstaand (paradoxaal) handelen:

Volgens kerkrechtdeskundige v.d. Heuvel "kan een kerkenraad een predikant om leer of leven niet onder tucht zetten" omdat "Een predikant lid is van de kerkenraad en dat zou betekenen dat hij zelf meebeslist over zijn eigen beoordeling."
Wat lees ik tot m'n verbazing n.a.v. de reïncarnatiekwestie Veldhuizen: .....zei de woordvoerder van het moderamen, P. Hollaar, eind april dat "eventuele maatregelen tegen een predikant alleen door de kerkenraad genomen kunnen worden. Dat is de weg die de kerkorde voorschrijft." Dan vraag ik me toch wel wat af. Ik weet het, ik haal er heel wat bij, maar laten we ons nu met z'n allen beetenemen of snap ik er niets meer van.

Dus spreken over verbondenheid en een doorgaande lijn is niet voldoende; pas als de huidige staat Israel erkent wordt als van God gegeven staat dan is het goed?

Daar gaat het me niet om. Waar het me om gaat is waarom bewust een stap terug doen. Komt men terug op wat men eerder beleed.
Het woord "volk" is toch niet per abuis toegevoegd. Natuurlijk weet men binnen de PKN dat door het toevoegen van het woord volk is het inclusieve karakter van de tekst (land, volk en staat Israel) is veranderd in een exclusief karakter door alleen te spreken over het volk Israel.
Hiermee heeft men bewust uitgesloten wat men eerst insloot. That´s the point.

Dat zeggen en doen 2 verschillende dingen zijn, althans t.a.v. Israel, blijkt ook weer uit het bericht in het RD van 01-06-09.

Dan Douma:
Uiteraard is hij vrij kritiek te uiten op CvI. Ik kan daar ook best begrip voor opbrengen. Het ging mij meer om het inhoudelijke, b.v.:

prof. Douma schreef:Ik keerde mij tegen de opvatting dat het huidige Israël van Godswege recht heeft op het hele 'beloofde' land."
(beloofde zet Douma tussen aanhalingstekens. Waarom?).

En verderop:
prof. Douma schreef:Inderdaad staat dat in de Bijbel. Maar er staat in de Bijbel ook dat de besnijdenis, het vuuroffer, de sabbat en het bezit van weilanden voor de Levieten eeuwige inzettingen zijn (Gen.17, 13; Lev. 24, 9; Ex.31, 16; Lev.25, 34), terwijl we weten dat na de komst van Christus aan veel oudtestamentische bepalingen een eind is gekomen.
Hieruit trek ik de volgende conclusie: Daar waar God spreekt over eewige inzettingen, wordt eeuwig door prof. Douma beperkt tot aan de komst van Christus. Een wat vreemde manier van hermeneutiek bedrijven. Alhoewel, hij lost er ondertussen wel heel wat dogmatische problemen mee op.
En verder:
prof. Douma schreef:Ik mag niet eens over 'bezette' gebieden spreken, alsof Israël onrechtmatig bezit wat aan dit volk van Godswege toekomt. Ik mag en moet wel spreken over de staat Israël, maar wee mij wanneer ik rep over een eigen staat voor de Palestijnen op wat eens de bodem van het oude Israël was! En natuurlijk behoor ik er niet over te piekeren om Jeruzalem op te delen onder Joden en Palestijnen - ook al is die stad eeuwenlang in handen van de Arabieren geweest.
Wat hij hier neerschrijft is historisch aantoonbaar onjuist.

Verder:
prof. Douma schreef:Het schijnt tegenwoordig heel erg te zijn als christenen nog in een vervangingstheologie te geloven. Daarmee wordt bedoeld dat het oude Israël vervangen is door het nieuwe Israël, als de gemeenschap van allen die in Jezus Christus geloven, hetzij van Joodse hetzij van heidense komaf. Ik zou niet weten waarom ik deze overtuiging moet loslaten. In elk geval ruil ik die niet in voor verhalen over het huidige Israël als het volk van God. Het huidige Israël gelooft óf helemaal niet in een Messias óf wil Hem alleen maar als Messias zien die nog komen moet.
De toonzetting komt me lichtelijk denigrerend over. Bovendien gaat die laatste zin in tegen het spreken van Paulus. Bovendien vraag ik me af hoe hij deze bewering staande kan houden tegenover het feit van de groeiende groep Messiasbelijdende Joden.

Ik denk idd dat Jakobus hier de kerk aanspreekt. Ik zie dit niet zozeer als vervangingstheologie maar als het niet-dispensationalistisch lezen van de bijbel. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat Jakobus hier enkel de Joodse christenen op het oog heeft.
Ìk denk dat Jakobus hiermee het Ned. elftal + een reservespeler mee bedoelt..... :roll:
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat Jakobus hier "twaalf stammen" schrijft als hij "gemeente" bedoelt. Dan kan men dispensationalistisch lezen noemen, ik lees gewoon wat er staat. De uitdrukking gemeente en gemeenten m.b.t. de gelovigen uit de heidenen, komt in het NT zo vaak voor, dat Jakobus met zijn uitdrukking "twaalf stammen" uitdrukkelijk een andere groep op het oog moet hebben gehad dan "gemeente(n)".

N.a.v. Bernard Reitsma:

Bernard Reitsma schreef:Maar dat betekent voor hun Arabische geloofsgenoten een levensgroot probleem. Want hun neemt datzelfde Israël hun huis en grond af, of het behandelt hen op z'n minst als tweederangs burgers. Is dat ook wat God wil? Is Hij sinds 1948 de God van hun vijand?
en
Bernard Reitsma schreef:Is Israël nog steeds Gods volk? Heeft God dan twee volken en trekt Hij het ene voor ten koste van het andere?
en
Bernard Reitsma schreef:Want als God niet ook ten volle de God van de Palestijnen is, waarom dan wel van andere niet-Joden? Of is God ook nog zoals in het Oude Testament, dat Hij voor zijn volk bevrijdingsoorlogen voert en andere volkeren verjaagt?

Drie suggestieve vragen van Reitsma waarop hij, gezien zijn verdere betoog, het antwoord geeft.
Om alleen even op de laatste vraag in te gaan: De God zoals Hij zich in de bijbel aan mij openbaart is een ONVERANDERLIJK God. Wat voor suggestieve conclusies men daar dan ook aan verbinden kan. Weer wijs ik op Pinchas Lapide, die uitlegt dat door zulke vragen een soort van "twee-goden-leer" ontstaat.

Bernard Reitsma schreef:Arabische christenen lezen in de praktijk sinds 1948 het Oude Testament niet meer, zegt Reitsma. ,,Dat kunnen ze niet meer, nu Israël zich meester heeft gemaakt van hun land. En dat terwijl ze in feite nazaten zijn van Jezus' vroegste volgelingen. Het bijbelse volk Israël, waarmee ze zich konden identificeren, werd hun bezettingsmacht.
Tja, als je meer dan de helft van de bijbel uit het oog verliest, moet je ook niet verwachten dat je een goede kijk op de zaken krijgt. Jezus zegt van het OT, dat door de Arabische Christenen niet meer gelezen wordt: Het zijn de Schriften die van Mij getuigen (Joh. 5:39). Ook zegt Paulus dat alle Schrift (OT) van God ingegeven is (2Tim. 3:16) Dat kún je en dat mág je niet negeren omdat het niet in een politiek straatje past. God laat Zich niet inkaderen in ons politieke denken. Hij gaat door met Zijn plan. Ook met Zijn plan met Israel.

Bernard Reitsma schreef:Hij (Paulus)noemt ze (Israel) takken die van een olijfboom zijn afgebroken.
Reitsma citeert hier zijn vakliteratuur (de bijbel) verkeerd. Hij laat het essentiële woord "enige" weg. Lees maar na: Rom. 11:17. Als je het OT weglaat en met net NT gaat sjoemelen om je eigen gelijk te krijgen ben ik daar niet van onder de indruk. In tegendeel, dan ga ik zeer sterk twijfelen aan Reitsma's theologisch denken, zoals hijzelf trouwens bevestigt door onderstaande suggestieve opmerking:

Bernard Reitsma schreef:Ik zie in het Nieuwe Testament nergens een verwachting van zo'n rijkje op aarde. Zou het ook kunnen dat het voor God een laatste middel was om zijn volk wakker te schudden, dat dit eigen land het toch niet is?

Tenslotte: Douma en Reitsma zou ik willen aanraden: Schoenmaker hou je bij je ethische c.q. theologische leest, of verdiep je eerst eens echt in het M.O.-dossier. Politiek, en met name M.O-politiek is zo simpel nog niet. Als beide heren hun politieke denken toe zouden passen op het moment dat Jozua Kanaän veroverde, zouden ze m.i. tot dezelfde conclusie komen. Echter, de God van Abraham Izaak en Jakob, de IK BEN DIE IK BEN, de Onveranderlijke, de Eeuwige trekt Zijn eigen plan.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 14:49

dalethvav schreef:Dat is weer zo'n heerlijke "dus-conclusie" waamee aan de essentie voorbij gegaan wordt.

Ik trok volgens mij geen dus-conclusie. Ik zei alleen: "dus eigenlijk zeg je...." waarmee ik de mening van Yael even samenvatte en een m.i. opmerkelijke gedachtengang aanstipte.

Of het bestaan van de staat Israël nou wel of geen wonder is (volgens mij kun je daar over twisten) is niet de kern van mijn opmerking. Als het in de bijbel gaat over datgene wat Israël overkomt dan is er altijd sprake van Gods handelen. Dat handelen sluit de verantwoordelijkheid van de mens echter niet uit. Als één of andere koning besluit het volk weg te voeren dan is dat nog steeds zijn verantwoordelijkheid (en hij wordt er dan ook voor gestraft). Tegelijkertijd staat God dan niet aan de zijlijn te kijken. Hij is volledig betrokken en in bepaalde gevallen is het heel duidelijk dat zo'n koning een werktuig in Gods hand is. Als je stelt dat God onveranderlijk is en nog net zo bij het volk Israël betrokken is als toen dan wordt de vraag naar het hoe en waarom van Auschwitz erg spannend. Je kunt dan m.i. niet volstaan met Yaels idee dat God 'redde wat er te redden viel'. Daarmee stap wel erg makkelijk over de vraag heen en spreek je over een andere manier van betrokken zijn dan ik in het OT tegen kom.
[/quote]
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 15:00

Yael schreef:Nee dat zeg ik helemaal niet en wil ik ook helemaal niet zeggen.
Ik heb al eerder proberen aan te geven dat ik daar de mensheid de schuld van geef. En niet dat ik het als een straf van God zie
.

Dan snap ik je vraag niet. Maja stelt de vraag hoe God betrokken is bij Auschwitz en jij stelt daarentegen dat je daar niet God op moet aankijken maar dat dat de verantwoordelijkheid van de mensheid is. Vervolgens verwijs je naar het OT als onderbouwing. Hoe zie je het OT dan als onderbouwing van de stelling dat God geen hand heeft in het onheil dat Israël overkomt? In het OT zie ik nl juist tegenovergestelde.

Zij is toch een hij?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2006 15:03

Klaas schreef:Ik trok volgens mij geen dus-conclusie. Ik zei alleen: "dus eigenlijk zeg je...." waarmee ik de mening van Yael even samenvatte en een m.i. opmerkelijke gedachtengang aanstipte.

Je vatte mijn gedachtegang en mening helemaal niet samen. Je zei nl. dingen waar ik niet eens aan gedacht heb. Mensenlief zeg. :?

Als je stelt dat God onveranderlijk is en nog net zo bij het volk Israël betrokken is als toen dan wordt de vraag naar het hoe en waarom van Auschwitz erg spannend.

Inderdaad spannende vraag en ik heb geen behoefte dat op een publiek forum te gaan bespreken aangezien dat nogal een gevoelig onderwerp is.

Je kunt dan m.i. niet volstaan met Yaels idee dat God 'redde wat er te redden viel'. Daarmee stap wel erg makkelijk over de vraag heen en spreek je over een andere manier van betrokken zijn dan ik in het OT tegen kom.

Dat is mijn idee helemaal niet. Ik vind het behoorlijk irritant dat je me elke keer woorden in de mond leg die ik niet gezegt heb. Dat jij mijn woorden zo interpreteerd dat moet jij weten, maar of ik ze ook zo bedoeld heb is een totaal ander verhaal.
Ik heb niet gezegt dat God redde wat er te redden viel. Ws. heb je me gewoon niet begrepen.
God is op dezelfde manier betrokken op Israel als Hij altijd geweest is, zou niet weten waarom dat nu opeens anders zou moeten zijn.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2006 15:16

Klaas schreef:Dan snap ik je vraag niet.

Het gaat mij gewoon om het Godsbeeld wat je krijgt in het OT. Men vind toch ook dat die niet overeen komt met het NT?

Maja stelt de vraag hoe God betrokken is bij Auschwitz en jij stelt daarentegen dat je daar niet God op moet aankijken maar dat dat de verantwoordelijkheid van de mensheid is.

Nou wat heeft de mensheid gedaan om de Holocaust te voorkomen? Zou zeggen verdiep je erin. En kom daarna pas met de vraag waarom God Auschwitz toeliet.

Vervolgens verwijs je naar het OT als onderbouwing. Hoe zie je het OT dan als onderbouwing van de stelling dat God geen hand heeft in het onheil dat Israël overkomt? In het OT zie ik nl juist tegenovergestelde.

Ik verwees niet naar het OT als onderbouwing, maar als losse vraag. Zoals ik al eerder aangegeven heb.

Zij is toch een hij?

Ik kan aan iemand zn nick niet zien of ie een man of een vrouw is. Maya klinkt mij vrouwelijk dus tja. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 16:07

Dalethvav schreef:Het heeft even geduurd voor ik klaar was met het antwoorden op je reactie van maandag de 29e. Dit omdat ik even e.e.a. nagekeken heb. Vandaar. Het is ook wat aan de lange kant geworden. Dit omdat ik echt eens puur inhoudelijk en feitelijk op wat zaken en uitspraken in wil gaan. Maar dat moet dan maar voor een keer. Bijvoorbaat mijn excuses.

Je hoeft wat mij betreft nooit je excuses te maken als je ergens inhoudelijk en feitelijk op in gaat ;-)

Probleem is m.i. echter wel dat je een beetje voorbijgaat aan de kern van onze discussie. Zo noemde je een heel aantal zaken waar je op vast zou lopen als je de vervangingsleer zou verwerpen of in ieder geval zou willen nuanceren. Je noemde:

Het duizendjarig vrederijk (naar mijn overtuiging iets dat zeker nog komt).
Verbondenleer (ook in relatie tot de visie op de doop).
Visie op de doop
Het loskoppelen van de christelijke feestdagen van het Jodendom, c.q. het koppelen van christelijke feestdagen aan oude heidense tradities, en in het verlengde hiervan
Het verplaatsen van de rustdag van sjabbat naar zondag (geboren uit een zeer anti-judaïstische houding van de kerk t.o. Israel).

De teksten die je nu geeft om aan te geven waar ik in de knoop zal komen hebben echter niet op bovenstaande punten betrekking maar op de landbelofte. Op zich ook een legitiem punt, maar van het land en het bijbehorende aardse koninkrijk heb ik volgens mij al aangegeven op zich wel ruimte te zien. Ik neig naar een meer geestelijke lezing van de profetiën, maar sluit niet uit dat daar een eschatologische laag in zit.

Ik vind dat echter nog wel wat anders dan de punten die je hierboven noemde. Als je stelt dat er sprake is van een doorgaande bemoeienis van God met Israël dan ontkom je er niet aan dat je de vraag stelt hoe die bemoeienis zich dan in de praktijk uit en hoe je de profetieën wat dat betreft moet lezen. Ik zie echter niet in waarom je dan de sabbat zou moeten houden of af moet zien van de kinderdoop (ik ben zelf trouwens baptist).

Het vervolg van je bijdrage gaat over door jou ingebrachte punten waaruit zou blijken dat er geen sprake was van een meer positieve houding richting Israël. Mijn positieve indrukken zouden ongegrond zijn omdat je heel wet negatieve zaken aan kunt wijzen. Volgens mij moeten we dan goed onderscheiden wat ik wel en niet beweer. Ik beweer niet dat er binnen de traditionele kerken een grote beweging is waarin de vervangingsleer is afgezworen en men het met jouw visie op Israël eens is. Wat ik wél beweerd heb is dat er meer en meer mensen oog krijgen voor Israël en van mening zijn dat er sprake is van een doorgaande weg van God met Israël. Israël is niet zo maar een volk maar is in Gods ogen nog steeds bijzonder. Dat is wat ik beweerde en volgens mij was je het met me eens dat daarmee de angel uit de vervangingsleer was. Daar ging het om. Bij de voorbeelden die je noemt moeten we ons dus niet afvragen of men uitgaat van een letterlijke landbelofte o.i.d. We moeten ons afvragen of de door jou aangehaalde punten in tegenspraak zijn met het uitgangspunt ‘er is sprake van een doorgaande bemoeienis van God met het volk Israël’.

De preek is misschien wel exemplarisch, maar de reactie van officiële, de PKN vertegenwoordigende organen, duidelijk niet. Juist omdat zij officieel spreken c.q. handelen namens een geheel kerkverband:

Dat ze spreken namens een kerkverband sluit het exemplarische karakter niet uit. Het gaat nog steeds om een enkel geval. Je kunt niet stellen dat de reactie van de PKN kenmerkend is voor de manier waarop met dit soort zaken wordt omgegaan. Het heeft m.i. dan ook geen zin om een enkel geval uit te kauwen (al was het maar omdat we geen van beiden van de hoed en de rand weten). Het is duidelijk dat er weinig kordaat gehandeld wordt, maar op basis van dit incident kun je niet stellen dat er geen steun zou zijn voor de gedachte dat er sprake is van de genoemde doorgaande bemoeienis.

Daar gaat het me niet om. Waar het me om gaat is waarom bewust een stap terug doen. Komt men terug op wat men eerder beleed.
Het woord "volk" is toch niet per abuis toegevoegd. Natuurlijk weet men binnen de PKN dat door het toevoegen van het woord volk is het inclusieve karakter van de tekst (land, volk en staat Israel) is veranderd in een exclusief karakter door alleen te spreken over het volk Israel.
Hiermee heeft men bewust uitgesloten wat men eerst insloot. That´s the point.

OK, je bent het dus met me eens dat dit niet in tegenspraak is met het onderkennen van Gods doorgaande bemoeienis met Israël. Daar ging het om en niet om de vraag of we de huidige staat Israël en haar handelen moeten zien als Gods wil.

Dat zeggen en doen 2 verschillende dingen zijn, althans t.a.v. Israel, blijkt ook weer uit het bericht in het RD van 01-06-09.

Ik snap deze verwijzing niet helemaal. In het stuk stelt het moderamen dat er, omdat er is uitgesproken dat er gestalte moet worden gegeven aan de onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël, er een duidelijk standpunt moet worden ingenomen t.a.v. de betreffende ds. Volgens mij is dat juist een oproep om de daad bij het woord te voegen.

Dan Douma:

Ik begrijp dat je inhoudelijke kritiek hebt op Douma, maar of hij nu een doorgaande bemoeienis van God met Israël ontkent is mij nog steeds niet helder. Misschien dat dat zo is, maar het blijkt iig niet uit de citaten die je geeft.

N.a.v. Bernard Reitsma:

Ik snap dat je het ook met hem niet eens bent, maar daar ging het niet om. Het gaat er om dat er bij Reitsma overduidelijke sprake is van een doorgaande bemoeienis van God met Israël. Israël heeft voor Reitsma zeker niet afgedaan en is zeker niet 1 van de vele volken.

Tenslotte: Douma en Reitsma zou ik willen aanraden: Schoenmaker hou je bij je ethische c.q. theologische leest, of verdiep je eerst eens echt in het M.O.-dossier. Politiek, en met name M.O-politiek is zo simpel nog niet.

Gezien de achtergrond van Reitsma is het nogal lachwekkend te stellen dat hij niet op de hoogte zou zijn van de M.O. politiek.

Ìk denk dat Jakobus hiermee het Ned. elftal + een reservespeler mee bedoelt.....
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat Jakobus hier "twaalf stammen" schrijft als hij "gemeente" bedoelt.

In mijn reactie op Sam ga ik hier op in.

Het spijt me enigszins dat ik je opmerkingen nogal kort af moet doen. Dat heeft niet met onwil te maken, maar met het feit dat je kritiek niet de kern raakt. Waar het om gaat is dat we het over een heel belangrijk punt eens zijn nl. de genoemde positie van Israël. Naast die overeenkomst zijn er zat verschillen aan te wijzen, maar dat heb ik enerzijds nooit ontkent en anderzijds gaat het volgens mij veel te ver om ze stuk voor stuk uitgebreid te behandelen.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 16:17

Yael schreef:Je vatte mijn gedachtegang en mening helemaal niet samen. Je zei nl. dingen waar ik niet eens aan gedacht heb. Mensenlief zeg. :?

Mijn zin, die begon met 'Dus' eindigde met een vraagteken. Ik geef daarmee aan dat ik jouw woorden zo interpreteer of meen dat ze dat impliceren en aan jou de vraag voorleg of dat is wat je bedoelde. Man.... ik vraag me af waar sommige mensen leren lezen....

Inderdaad spannende vraag en ik heb geen behoefte dat op een publiek forum te gaan bespreken aangezien dat nogal een gevoelig onderwerp is.

Toch bemoei je je ermee...

Dat is mijn idee helemaal niet. Ik vind het behoorlijk irritant dat je me elke keer woorden in de mond leg die ik niet gezegt heb. Dat jij mijn woorden zo interpreteerd dat moet jij weten, maar of ik ze ook zo bedoeld heb is een totaal ander verhaal.

Jij zei over Gods bemoeienis met Auschwitz, dat Hij voorkomen heeft dat het volk vernietigd werd. Op mij komt dat nogal lijdelijk over: de mens deed iets en vervolgens voorkwam God slechts dat de plannen volledig uitgevoerd werden. Ik gooi je dat enigszins provocerend voor de voeten met de vraag of je, met het oog op het OT, Gods betrokkenheid op Israël daartoe kunt beperken, of dat je meer zou moeten zeggen over God en Auschwitz.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 16:20

Yael schreef:Het gaat mij gewoon om het Godsbeeld wat je krijgt in het OT. Men vind toch ook dat die niet overeen komt met het NT?

Ik weet niet wat men vind. De vraag die Maja stelde is hoe je Auschwitz moet zien als je stelt dat God nog steeds zo betrokken is op Israël als in het OT.

Nou wat heeft de mensheid gedaan om de Holocaust te voorkomen? Zou zeggen verdiep je erin. En kom daarna pas met de vraag waarom God Auschwitz toeliet.

Dan ga je de werkelijk moeilijke vraag uit de weg.

Ik kan aan iemand zn nick niet zien of ie een man of een vrouw is. Maya klinkt mij vrouwelijk dus tja. :wink:

Ach ja, ik heb dezelfde fout ook al eens gemaakt ;-)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2006 16:37

Klaas schreef:
Yael schreef:Het gaat mij gewoon om het Godsbeeld wat je krijgt in het OT. Men vind toch ook dat die niet overeen komt met het NT?

Ik weet niet wat men vind. De vraag die Maja stelde is hoe je Auschwitz moet zien als je stelt dat God nog steeds zo betrokken is op Israël als in het OT.

Dus hij wil misschien zeggen dat omdat Auschwitz gebeurd is, God niet meer betrokken is op Israel.
Zou het toeval zijn dat Yad vaShem bij de uit/ingang (net hoe je het ziet) Ezechiel 37:14 staat?

Dan ga je de werkelijk moeilijke vraag uit de weg.

Nee ik geef alleen maar een advies.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2006 16:48

Klaas schreef:
Yael schreef:Je vatte mijn gedachtegang en mening helemaal niet samen. Je zei nl. dingen waar ik niet eens aan gedacht heb. Mensenlief zeg. :?

Mijn zin, die begon met 'Dus' eindigde met een vraagteken. Ik geef daarmee aan dat ik jouw woorden zo interpreteer of meen dat ze dat impliceren en aan jou de vraag voorleg of dat is wat je bedoelde. Man.... ik vraag me af waar sommige mensen leren lezen....

Ik zei alleen: "dus eigenlijk zeg je...." waarmee ik de mening van Yael even samenvatte en een m.i. opmerkelijke gedachtengang aanstipte.

Hier ageerde ik tegen.

Toch bemoei je je ermee...

Dat valt wel mee vind ik zelf. Dan had ik wel meer mijn mening gegeven, ben tot nu toe erg terughoudend geweest.

Jij zei over Gods bemoeienis met Auschwitz, dat Hij voorkomen heeft dat het volk vernietigd werd. Op mij komt dat nogal lijdelijk over: de mens deed iets en vervolgens voorkwam God slechts dat de plannen volledig uitgevoerd werden.

Hmm dus voorkomen dat Israel wordt uitgeroeid is lijdelijk?

Ik gooi je dat enigszins provocerend voor de voeten met de vraag of je, met het oog op het OT, Gods betrokkenheid op Israël daartoe kunt beperken, of dat je meer zou moeten zeggen over God en Auschwitz.

Ok laten we dan gelijk heel de Bijbel nemen en ons niet beperken tot het OT.
Ja wat moet ik zeggen over God en Auschwitz? Ik weet het antwoord ook niet. 'k Heb alleen geen hard feelings (meer) tov. God zoals al eerder heb aangegeven.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 01 jun 2006 18:56

I.v.m. de Sjoah werden de volgende teksten door Schalom ben Chorin genoemd:
Zie, Ik heb u gelouterd, doch niet als zilver; Ik heb u beproefd in de smeltoven der ellende. (Jesaja 48:10)
Een kort ogenblik heb Ik u verlaten; maar met grote erbarmen zal Ik u tot Mij nemen; in een uitstorting van toorn heb Ik Mijn aangezicht een ogenblik voor u verborgen, maar met eeuwige goedertierenheid ontferm Ik Mij over u, zegt uw Losser, de HERE. (Jesaja 54:7,8)
(zie: "je broeder israel", hs. "De heilshistorische betekenis van de Staat Israel", p.57)
En wat betreft de onduikende woorden van de Duitse gelovigen (evengoed de Nederlandse die zich voor de dommen hielden {ik spreek dus niet van allen!] zou men kunnen invullen, want heeft niet massaal geprotesteerd en verzet gepleegd en soms zelfs actief meegeholpen) in de jaren 50, als zouden zij van deze tragedie tijdens de oorlog niet geweten hebben, gaf hij steevast ten antwoord:
Red degenen, die weggeleid worden om te sterven en behoed toch hen die wankelend ter slachtbank gaan. Als gij zegt: 'wij wisten het immers niet' Hij die de harten doorgrondt, Hij weet er alles van; en Hij die op u let, neemt het waar en vergeldt de mens naar zijn werken. (Spr.24:11,12)
(zie: "En God Bleef Zwijgen", hs. "De Vertroosting Van Jeruzalem", p.88).
Ook is er geschreven
"En de Engel, Die met mij sprak, zei tot mij: Roep uit, zeggende: Alzo zegt HASJEM ts'va'oth: Ik ijver over J'roesjalajjiem en over Tsion met een grote ijver. En Ik ben met een zeer grote toorn vertoornd tegen die geruste volkeren; want Ik was een weinig toornig, maar zij hebben ten kwade geholpen. Daarom zegt HASJEM alzo: Ik ben tot J'roesjalajjiem wedergekeerd met ontfermingen; Mijn huis zal daarin gebouwd worden, spreekt HASJEM ts'va'oth, en het richtsnoer zal over J'roesjalajjiem uitgestrekt worden. Roep nog, zeggende: Alzo zegt de HASJEM ts'va'oth: Mijn steden zullen nog uitgespreid worden vanwege het goede; want HASJEM zal Tsion nog troosten, en Hij zal J'roesjalajjiem nog verkiezen." (Zach.1:14-17)

Dus: waag het niet er een schep bovenop te doen, ook niet theoretisch. Dit is wel gebeurt. Zelfs in naam van de kerk is de Naam van G-d ontheiligd op basis van de door "schuld" acceptabele praktijk van de Jodenvervolging.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 jun 2006 19:20

*** Verwijderd door Maja ***
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “[Religie] - Open forum”