PeterD schreef:Waarom ik die mening omgeturnd wil hebben. Ze zitten zo verschrikkelijk strak in hun denkwijze dat ze een ander al veroordelen om kleding. Kijk, ik zal zelf ook niet in een strak naveltruitje gaan lopen of in een supersexy kort rokje.Maar er is zo weinig respect voor anderen die bijv. wel een broek aan doen. Ik vind dat sommige meiden er netter uitzien in een broek dan anderen in een bovengenoemd rokje want dat kan dan allemaal wel.
En al dat veroordeel daar wordt ik zo moe van. Als iemand in het zwart wil, best. vind iemand het niet netjes om met spijkerkleding in de kerk te zitten, doe iets anders aan.
Ik zou graag zien dat de mensen toleranter worden tov elkaar. Er staat toch: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Waarom beginnen we niet met dat gebod en de rest is toch bijzaak. Misschien kan dat meisje in die spijkerbroek wel heel goed overweg met dat vrouwtje in het zwart, maar door allerlei wederzijdse vooroordelen is het gesprek nu bijna niet mogelijk.
Dus: het gaat je puur om het veroordelende gedrag van die mensen. En niet om het feit dat ze knotjes hebben, rokken dragen, vlechten hebben, etc etc.
Vraag ik me alleen af waarom jij dan in de eerste post hierover aangeeft de gedachtengang met het
zelf dragen van deze dingen omgeturnd wil zien? Waarom wil je hen dan ipv met knotjes vlechtjes en een rok in een broek met loshangend haar zien? Dat duidt wel degelijk op het willen wijzigen van hun uiterlijkheden. Waarmee jij hen dus ook min of meer veroordelend aankijkt, want: ze zijn zo hopeloos ouderwets en star.
Wat wil je nou eigenlijk???

Ik denk (als ik even een gokje mag wagen naar de gedachtengangen van Pol) dat ze bedoelt dat we afmoeten van het format zeg maar, de kledingcultuur, dus dat iedereen er zo bijloopt... dat het hoort, dat het moet, de gewoonte.
Als namelijk dit de algemene refocultuur is krijg je het probleem dat als iemand die niet volgt, vreemd aangekeken wordt, veroordeeld wordt. En dat we daar juist vanaf moeten. Dat mensen er dus gewoon met een knotje en een rok en zo bij mogen lopen, maar dat dit niet de enige geaccepteerde kledingstijl is. Dat je dus ook met andere kleren aan naar de kerk kan gaan zonder dat mensen gelijk over je beginnen te praten, hoofdschuddend denken of zeggen: Wat oneerbiedig, dat kan echt niet.... omdat je je niet aan het traditionele format houdt.
We waren tot de conclusie gekomen dat mensen elkaar wat minder zouden moeten veroordelen op basis van kleding, dat het gewoon een traditie is waar sommigen niet meer aanwillen... en dat kleding niet zo belangrijk is. Dan is de vraag hoe je dat idee dat het maar één juiste kledingstijl, de traditioneel reformatorische, zou zijn, dat nog bij zoveel mensen leeft, uit de kerk kan krijgen.
Waarom? Omdat God het niet voorschrijft... en als mensen dan liever wat anders dragen en van God mag dat, waarom je dan door mensen traditiebepaalde menselijke wetjes en regels laten opleggen? Waarom onprettige kleding dragen als dat helemaal niet hoeft?