Spijkerkleding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 31 mei 2006 22:51

pol schreef:
Riska schreef:
pol schreef:maar alles goed en wel: hoe krijgen we de huidige gedachtengang van het refovolk omgeturnd? ipv knotjes, vlechtjes en een rok, een broek met gewoon loshangend haar?

De vlechtjes en vooral de knotjes mogen van mij weg, over een broek of rok valt nog te discussiëren, zeker nu de rok weer heftig in de mode is... :wink: :wink:

tja nu het mode is.......maar volgend seizoen is dat weer wat anders. En het ligt ook aan het weer. Nu vind ik het geen lekker luchtig rokkenweer!

Hoe je die gedachtengang krijgt omgeturnd? Dat gaat je niet lukken, tradities moeten er 'uit zichzelf' uit slíjten en dat kost tijd, veel tijd.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 jun 2006 05:58

Er nog zullen er altijd mensen blijven, die zich vast blijven houden aan deze tradities.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 07:02

maar alles goed en wel: hoe krijgen we de huidige gedachtengang van het refovolk omgeturnd? ipv knotjes, vlechtjes en een rok, een broek met gewoon loshangend haar?

Waarom zou je dat willen? Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd, én: respecteer de andere denkwijze zoals ook velen jouw denkwijze respecteren.
Zoals jij het niet prettig vindt als jouw denkwijze veroordeeld wordt, vinden ook deze mensen het niet prettig als hun denkwijze wordt veroordeeld.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 jun 2006 08:14

PeterD schreef:
maar alles goed en wel: hoe krijgen we de huidige gedachtengang van het refovolk omgeturnd? ipv knotjes, vlechtjes en een rok, een broek met gewoon loshangend haar?

Waarom zou je dat willen? Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd, én: respecteer de andere denkwijze zoals ook velen jouw denkwijze respecteren.
Zoals jij het niet prettig vindt als jouw denkwijze veroordeeld wordt, vinden ook deze mensen het niet prettig als hun denkwijze wordt veroordeeld.

Ik veroordeel hen niet, dat kan je in de vorige topics van me lezen, maar hun veroordelen mij! Het is toch te gek dat als je een rok aan hebt wordt geaccepteerd, maar durf het hart te hebben om een broek aan te doen, dan lig je eruit en kom ik zelfs bij sommige mensen niet binnen. Dus ga ik naar bepaalde familieleden toe trek ik uit respect een rok aan want ik wil niet dat hun "gemoedsbezwaren" krijgen en heel het roddelcircuit (want dat mag wel!) gaat werken zo van: heje gehoord dat.....

Voorbeeld: de leraar van een refoschool ging met pensioen en bij ons in de buurt wonen. Zijn vrouw had wel eens een broek aan. Een geacht familielid van mij zei letterlijk: nou nou, leraar x is daar komen wonen. Ik dacht vroeger altijd dat het een bekeerde man was maar moet je nou zien, zijn vrouw hoe die erbij loopt, in een broek. Het is toch ongehoord.
En weet je... volgens mij hettie man ook een tv in huis, maar dat weet ik niet zeker.

Is dit respectvol met elkaar omgaan? De kouwe rillingen vlogen me echt over mn rug dat er zo veroordeeld werd.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 jun 2006 08:14

PeterD: Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik heb die quote van Pol niet zo opgevat dat zijzelf nu zo nodig die gedachtengang wil veranderen, maar zich meer in het algemeen afvraagt hoe dat zou kunnen veranderen. Zo heb ik mijn reactie in elk geval bedoeld.

En Gerdien, je hebt helemaal gelijk dat er altijd mensen zullen zijn die vast blijven houden aan bepaalde tradities.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 08:19

pol schreef:
PeterD schreef:

Ik veroordeel hen niet, dat kan je in de vorige topics van me lezen, maar hun veroordelen mij! Het is toch te gek dat als je een rok aan hebt wordt geaccepteerd, maar durf het hart te hebben om een broek aan te doen, dan lig je eruit en kom ik zelfs bij sommige mensen niet binnen. Dus ga ik naar bepaalde familieleden toe trek ik uit respect een rok aan want ik wil niet dat hun "gemoedsbezwaren" krijgen en heel het roddelcircuit (want dat mag wel!) gaat werken zo van: heje gehoord dat.....

Voorbeeld: de leraar van een refoschool ging met pensioen en bij ons in de buurt wonen. Zijn vrouw had wel eens een broek aan. Een geacht familielid van mij zei letterlijk: nou nou, leraar x is daar komen wonen. Ik dacht vroeger altijd dat het een bekeerde man was maar moet je nou zien, zijn vrouw hoe die erbij loopt, in een broek. Het is toch ongehoord.
En weet je... volgens mij hettie man ook een tv in huis, maar dat weet ik niet zeker.

Is dit respectvol met elkaar omgaan? De kouwe rillingen vlogen me echt over mn rug dat er zo veroordeeld werd.

Je helbt helemaal gelijk, maar mijn vraag niet beantwoord. Waarom zou je dat willen? Ik bedoel, waarom zou je hun mening omgeturnd willen hebben? Laat de mening staan zou ik zeggen, maar spreek aan op het veroordelende gedrag.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 jun 2006 09:45

PeterD schreef:
pol schreef:
PeterD schreef:

Je helbt helemaal gelijk, maar mijn vraag niet beantwoord. Waarom zou je dat willen? Ik bedoel, waarom zou je hun mening omgeturnd willen hebben? Laat de mening staan zou ik zeggen, maar spreek aan op het veroordelende gedrag.

Waarom ik die mening omgeturnd wil hebben. Ze zitten zo verschrikkelijk strak in hun denkwijze dat ze een ander al veroordelen om kleding. Kijk, ik zal zelf ook niet in een strak naveltruitje gaan lopen of in een supersexy kort rokje.Maar er is zo weinig respect voor anderen die bijv. wel een broek aan doen. Ik vind dat sommige meiden er netter uitzien in een broek dan anderen in een bovengenoemd rokje want dat kan dan allemaal wel.
En al dat veroordeel daar wordt ik zo moe van. Als iemand in het zwart wil, best. vind iemand het niet netjes om met spijkerkleding in de kerk te zitten, doe iets anders aan.
Ik zou graag zien dat de mensen toleranter worden tov elkaar. Er staat toch: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Waarom beginnen we niet met dat gebod en de rest is toch bijzaak. Misschien kan dat meisje in die spijkerbroek wel heel goed overweg met dat vrouwtje in het zwart, maar door allerlei wederzijdse vooroordelen is het gesprek nu bijna niet mogelijk.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 10:25

Waarom ik die mening omgeturnd wil hebben. Ze zitten zo verschrikkelijk strak in hun denkwijze dat ze een ander al veroordelen om kleding. Kijk, ik zal zelf ook niet in een strak naveltruitje gaan lopen of in een supersexy kort rokje.Maar er is zo weinig respect voor anderen die bijv. wel een broek aan doen. Ik vind dat sommige meiden er netter uitzien in een broek dan anderen in een bovengenoemd rokje want dat kan dan allemaal wel.
En al dat veroordeel daar wordt ik zo moe van. Als iemand in het zwart wil, best. vind iemand het niet netjes om met spijkerkleding in de kerk te zitten, doe iets anders aan.
Ik zou graag zien dat de mensen toleranter worden tov elkaar. Er staat toch: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Waarom beginnen we niet met dat gebod en de rest is toch bijzaak. Misschien kan dat meisje in die spijkerbroek wel heel goed overweg met dat vrouwtje in het zwart, maar door allerlei wederzijdse vooroordelen is het gesprek nu bijna niet mogelijk.

Dus: het gaat je puur om het veroordelende gedrag van die mensen. En niet om het feit dat ze knotjes hebben, rokken dragen, vlechten hebben, etc etc.
Vraag ik me alleen af waarom jij dan in de eerste post hierover aangeeft de gedachtengang met het zelf dragen van deze dingen omgeturnd wil zien? Waarom wil je hen dan ipv met knotjes vlechtjes en een rok in een broek met loshangend haar zien? Dat duidt wel degelijk op het willen wijzigen van hun uiterlijkheden. Waarmee jij hen dus ook min of meer veroordelend aankijkt, want: ze zijn zo hopeloos ouderwets en star.

Wat wil je nou eigenlijk??? :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 10:46

Liefde en nonveroordeling op basis van kledingstijl. Het gaat niet direct om de Bijbelse onderbouwing of om de traditie, maar om de veroordeling van anderen op basis van een (in dit geval de vrouwdraagteenrok-traditie).

We zijn het allemaal wel aardig eens dat een rok/broek niet erg is om een spijkerbroek te dragen want God kijkt naar je innerlijke. Netjes zijn is cultuureel, die vale spijkerbroek doen ze in Afrika aan naar de kerk als zondagspak, maar hier vinden mensen dat niet netjes; dat mag, dat is een mening en daar hoor je rekening mee te houden.

Maar veroordeling van een persoon op basis van iets aan hem is onchristelijk, de oproep om niet te veroordelen/oordelen is duidelijk, dat is aan God. En aangezien de traditie binnen onze kerken is dat je donkere kleding draagt als symbool voor je bekering wordt het soms als graadmeter gebruikt. Spijkerkleding? dan moet je wel onbekeerd zijn.. En dat is verkeerd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 10:54

Raido schreef:Liefde en nonveroordeling op basis van kledingstijl. Het gaat niet direct om de Bijbelse onderbouwing of om de traditie, maar om de veroordeling van anderen op basis van een (in dit geval de vrouwdraagteenrok-traditie).

We zijn het allemaal wel aardig eens dat een rok/broek niet erg is om een spijkerbroek te dragen want God kijkt naar je innerlijke. Netjes zijn is cultuureel, die vale spijkerbroek doen ze in Afrika aan naar de kerk als zondagspak, maar hier vinden mensen dat niet netjes; dat mag, dat is een mening en daar hoor je rekening mee te houden.

Maar veroordeling van een persoon op basis van iets aan hem is onchristelijk, de oproep om niet te veroordelen/oordelen is duidelijk, dat is aan God. En aangezien de traditie binnen onze kerken is dat je donkere kleding draagt als symbool voor je bekering wordt het soms als graadmeter gebruikt. Spijkerkleding? dan moet je wel onbekeerd zijn.. En dat is verkeerd.

helemaal eensch.
En daarom dat ik op deze reactie insprong:

Want deze post getuigd van non-verdraagzaamheid.

Kortom: verdraagzaamheid stimuleren => OK
Kledingstijl omturnen => Not done

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 10:58

Ik denk ook niet dat ze bedoeld dat refo's totaal om moeten en geen knotjes meer mogen hebben.. dat is aan hunzelf maar de veroordeling hoort niet.. :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2006 11:41

PeterD schreef:

Dus: het gaat je puur om het veroordelende gedrag van die mensen. En niet om het feit dat ze knotjes hebben, rokken dragen, vlechten hebben, etc etc.
Vraag ik me alleen af waarom jij dan in de eerste post hierover aangeeft de gedachtengang met het zelf dragen van deze dingen omgeturnd wil zien? Waarom wil je hen dan ipv met knotjes vlechtjes en een rok in een broek met loshangend haar zien? Dat duidt wel degelijk op het willen wijzigen van hun uiterlijkheden. Waarmee jij hen dus ook min of meer veroordelend aankijkt, want: ze zijn zo hopeloos ouderwets en star.

Wat wil je nou eigenlijk??? :roll:

Ik denk (als ik even een gokje mag wagen naar de gedachtengangen van Pol) dat ze bedoelt dat we afmoeten van het format zeg maar, de kledingcultuur, dus dat iedereen er zo bijloopt... dat het hoort, dat het moet, de gewoonte.

Als namelijk dit de algemene refocultuur is krijg je het probleem dat als iemand die niet volgt, vreemd aangekeken wordt, veroordeeld wordt. En dat we daar juist vanaf moeten. Dat mensen er dus gewoon met een knotje en een rok en zo bij mogen lopen, maar dat dit niet de enige geaccepteerde kledingstijl is. Dat je dus ook met andere kleren aan naar de kerk kan gaan zonder dat mensen gelijk over je beginnen te praten, hoofdschuddend denken of zeggen: Wat oneerbiedig, dat kan echt niet.... omdat je je niet aan het traditionele format houdt.

We waren tot de conclusie gekomen dat mensen elkaar wat minder zouden moeten veroordelen op basis van kleding, dat het gewoon een traditie is waar sommigen niet meer aanwillen... en dat kleding niet zo belangrijk is. Dan is de vraag hoe je dat idee dat het maar één juiste kledingstijl, de traditioneel reformatorische, zou zijn, dat nog bij zoveel mensen leeft, uit de kerk kan krijgen.

Waarom? Omdat God het niet voorschrijft... en als mensen dan liever wat anders dragen en van God mag dat, waarom je dan door mensen traditiebepaalde menselijke wetjes en regels laten opleggen? Waarom onprettige kleding dragen als dat helemaal niet hoeft?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 jun 2006 11:42

Raido schreef:Ik denk ook niet dat ze bedoeld dat refo's totaal om moeten en geen knotjes meer mogen hebben.. dat is aan hunzelf maar de veroordeling hoort niet.. :)

Jij hebt hem door! Van mij mag iedereen aan wat hij/zij wil als het in het nette is. Je mag er niet bijlopen als hoer. Daar zullen we het allemaal mee eens zijn.
Maar die veroordeling, het lijkt wel dat sommige mensen zich boven anderen voelen staan omdat ze alleen rokken enzo dragen. Dat zou ik graag veranderd willen zien. Als iemand zich lekker voelt in een rok, mij best, maar dan moeten ze iemand niet veroordelen en zeggen zoals Raido ook aangeeft: Zij draagt een broek dus...........
en dat hoor ik zo vaak. Nog een voorbeeld. Vroeg pas aan iemand hoe is het met je zus. .....verhaal verhaal. Jaaaaah ze gaat nog wel naar de kerk maar ja......loopt toch altijd in een lange broek, Dat kan toch niet.....

of...
Die gaat niet meer met ons mee naar onze kerk. Toen ze getrouwd is is ze met haar man meegegaan. Ja naar de Herv. daar mag natuurlijk alles. Ze loopt ook met een broek aan dus......

en dat zou ik zo graag veranderd willen zien. Ga uit van iemand zijn innerlijk en oordeel niet zo. Want dat mag ook niet!
Dus daarom was mijn vraag: hoe lang zou dit nog duren voordat dit ge-oordeel over is. Gaan mijn eventuele kleinkinderen dit ook nog meemaken of is dit echt de generatie van nu?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 jun 2006 11:46

Goed zo Marnix, jij hebt hem ook door.

Als jij PeterD je gelukkig voelt met "collegestyle" achtige dames om je heen, mij best. Alleen die dames moeten niet met het opgestoken vingertje naar oncollegestyle-achtige dames wijzen.
Ik kraak jou mening echt niet af. Ik heb het idee dat jij behoudend ben en dat mag. Maar je moet je eigen niet gelijk aangevallen voelen en dat idee heb ik soms als ik je topics lees. En dat hoeft natuurlijk niet, tenminste ik wil hier niemand afkraken of onderuit halen.
Respect to all

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2006 11:54

pol schreef:Goed zo Marnix, jij hebt hem ook door.

Als jij PeterD je gelukkig voelt met "collegestyle" achtige dames om je heen, mij best. Alleen die dames moeten niet met het opgestoken vingertje naar oncollegestyle-achtige dames wijzen.
Ik kraak jou mening echt niet af. Ik heb het idee dat jij behoudend ben en dat mag. Maar je moet je eigen niet gelijk aangevallen voelen en dat idee heb ik soms als ik je topics lees. En dat hoeft natuurlijk niet, tenminste ik wil hier niemand afkraken of onderuit halen.
Respect to all

Sorry hoor pol, maar ik voel me absoluut niet aangevallen. Waar ik op reageerde was het feit dat jouw post bij mij overkwam als een wijzend vingertje met een afkeurend knikkend hoofd er boven. Dát is nou net waar ik een hekel aan heb. En dat werkt 2 kanten op! Dus zowel van de rokdragers naar de broekdragers, maar ook andersom.

Terug naar “Archief”