Kijk biblebook,
Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat sommige gelovigen moeite hebben zaken gescheiden te houden die gescheiden moeten blijven terwijl er tegelijkertijd zaken verbonden zijn die niemand kan scheiden. Je stelling komt voort uit een eenzijdig redeneren en deduceren die de waarheid niet benaderd zoals die in de schrift staat geschreven. Het is voor ieders eigen verantwoording hoeveel hij meent te moeten inleggen conform zijn vaderlijke traditie. Wel worden de woorden van de Schrift zo gemakkelijk van betekenis berooft.
Over de vaste gebeden van ons Joden; dat zijn onder andere de Psalmen die als gehelen zijn geschreven en onderdeel vormde van de Tempelgezangen en pelgrimsliederen. Zijn deze alleen nog maar naslagwerken ter pluk van het "geestelijk Israel" - de kerk? of blijven ze in hun eigenwaarde en kracht? De berijming in het nederlands heeft ze reeds vervormt en leerstukken vervormd weergegeven! In de gereformeerde kerken zijn er ook veel "formulier" gebeden, heb je daar dus ook bezwaar tegen? Zelfs als we in meer vrije groepen komen zijn er massa's voorgeschreven liederen, waaruit gekozen kan worden en waarbij er favorieten zijn. In sommige gemeentes neigt dit dan naar een eenzijdig palet van aanbidding, zoals men het prettig dunkt.
Wat als we alleen maar onze individuele gebeden zouden zeggen, zonder de voor de hand liggende psalmen, en de oproep voor het bidden der overheid, wat wel in de synagoge verricht wordt maar in sommige kerken zelden geschiedt? Door de vele gebeden in de synagoge is er altijd wel een tekst bij, die op iemands situatie van toepassing is, maar het algemene doel en nut van de meerderheid komt ook aan de orde. Tevens verbied het Jodendom het vrije en op speciale (individule) situatie niet.
De gebedstijden van het Jodendom staan vast omdat ook de uren van het voortdurendoffer vastliggen, voor wanneer de Tempel er is. De reden voor het gebed aan die tijd te koppelen heeft G-d Zelf aangereikt (Ex.20:24). Zelfs wanneer de Tempel er niet was bleek het niet verkeerd 3 maal daags te bidden (Dan.6:11). Zelfs de schrijver van het boek Handelingen schrijft nog zeer vertrouwd over "het uur des gebeds" (Hand.3:1).
Zoals ik reeds menigmaal heb betoogd: ik ga niet uit van behoudenis door Torah maar het is een middel tot heiligmaking (d.i. wijding, apartzetting) zoals G-d dat van Israel heeft gevraagd en daar nooit mee is gestaakt. Wel is het de vraag of de volken zich ook aan zouden moeten houden (Hand.15), in ieder geval achtte alle Joodse in Jesjoea gelovende gezanten en leerlingen dat zij nog steeds in de juiste roeping stonden door de Torah getrouw te zijn (Hand.21), geen uitgezonderd!
Dat daarna in de loop der eeuwen nu met de identiteit van Israel zijn gaan zeulen en dan in crisis komen rond de wet en het volk, om vervolgens beiden verwerpelijk te verklaren en er tegen te roemen lijkt mij verre van Bijbels en erg gevaarlijk!
Voorts voeter je steeds tegen dat de Joden de wet willen houden. Inderdaad bestaat de ijver zonder wijsheid uit het vlees; dit diskwalificeerd echter niet de Joodse identiteit nog de Torah. Het Nieuwe Verbond waartoe ook jij je graag rekent is omschreven in diverse Schriftgedeelte in de profeten. Zonder die te hebben gelezen en betrokkene kun je niets beoordelen.
Zie, de dagen komen, spreekt HASJEM, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van J'hoeda een nieuw verbond zal maken;
Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt HASJEM; Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt HASJEM: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Ken HASJEM! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt HASJEM; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hun zonden niet meer gedenken. (Jer.31:31-34)
en
En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat u in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen. (Ezech.36:26,27)
Dit is dus niet meer de wet vanuit het vlees, maar vanuit het hart en de geest, door de Geest doen; zo is het voor Israel bedoeld!!!! Van de volken worden 4 onderdelen van geboden verwacht te gehoorzamen.
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)