Natuurlijk en geestelijk Israel en de uitleg van profetieen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mei 2006 19:32

Ik heb overigens nog een nitwit vraag... de Joden van nu zijn toch afstammelingen van twee stammen (Juda en Benjamin) de andere 10 zijn 'weg', alhoewel er op basis van DNA een aantal volkeren gelinkt worden aan het Joodse Volk..

Als er uit elke stam 12.000 tot het Geestelijk Israel zullen gaan behoren, hoe moet dat dan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 24 mei 2006 17:56

Om even Christus te citeren aangaande het feit dat de Joodse Staat Israël van 1948 geen enkele nut meer heeft dit:

De ure komt dat gij noch op deze berg noch te Jeruzalem de Vader zult aanbidden. De waarachtige bidders zullen in Geest en Waarheid aanbidden. God zoekt zulke aanbidders (Johannes 4:20-25)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 24 mei 2006 19:23

biblebook schreef:Om even Christus te citeren aangaande het feit dat de Joodse Staat Israël van 1948 geen enkele nut meer heeft dit:

De ure komt dat gij noch op deze berg noch te Jeruzalem de Vader zult aanbidden. De waarachtige bidders zullen in Geest en Waarheid aanbidden. God zoekt zulke aanbidders (Johannes 4:20-25)
Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat door de vernietiging van de Tempel er geen aanbidding meer mogelijk zou zijn, maar dat belangrijkste wijze van bidden, die in Geest en Waarheid niet aan plaats gebonden is. Het zegt echter helemaal niets over de status van Israel en Jeruzalem in de toekomst. Die zijn geprofeteert en die zijn gekomen. Niet in volkomenheid, dit zal bij de terugkomst van de Gezalfde zijn. Het is geprofeteert dat Israel hersteld zou worden als land en Jeruzalem als stad. Dit enkel Oud Testamentisch vinden doet ook elke andere profetie, o.a. waarop we de belofte van de komst van de Gezafde bevestigen, diskwalificeren, en dat zou voor een of andere kerkleer toch niet moeten!

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2006 08:18

biblebook schreef:Om even Christus te citeren aangaande het feit dat de Joodse Staat Israël van 1948 geen enkele nut meer heeft dit:

:mrgreen: hoezo geen nut?

Serieus, de staat Israel heeft wel degelijk nut, gewoon omdat hier hun wortels liggen. En het hun land is en zij daar horen.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 29 mei 2006 04:24

Aangaande het nationale Israël van 1948 is dat een menselijke -politiek- daad, vanuit de engelse regerring, hiermee rijkt haar intensie niet verder dan de grenzen van deze aarde, onder het gezag van Satan. Het is een midddel van de Duivel om de mensen af te houden van het Geestelijke aspect van het geloof. Het Geloof en de Gerechtigheid liggen in de aanbidding van Christus en de verwijzing naar Gods Koninkrijk, niet naar een afgeschreven theocratische aardse staat.
Niets wat hier door gezeld en oorlog tot stand is gekomen zal in relatie kunnen staan dat door de Heilige Geest en Waarheid ( Christus) bedoelt is voor het toekomstige Hemels Koninkrijk. Als Christus bedoelt dat Zijn Rijk niet van deze wereld is of kan zijn, dan betekent dat ook dat het nationale, door mensen opgerichte, Israël geen deel is van een ander rijk, dat Geestelijk tot stand kan komen. Bovendien gaan de verlosten (het Geestelijke Israël Christus tegemoet als Hij met de Hemelse stad Jeruzalem naar aarde zal afdalen. Christus zal nooit één voet op aarde zetten voordat het geheel door vuur en zwavel is gereinigd en gelouterd. Dus ook de nationale staat Israël zal geheel vergaan door zwavel en vuur!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2006 08:44

Dus ook de nationale staat Israël zal geheel vergaan door zwavel en vuur!
Atoombommen worden niet gemaakt van zwavel en vuur..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mei 2006 09:35

Volgens mij gaat de verdeel-en-heer-taktiek t.a.v. de Petrus brieven niet op. Het lijkt me logischer te stellen dat hij het woord diasporos toepast op de verspreid wonende christenen. Ik zie allereerst niet in hoe ik het me praktisch gezien moet voorstellen: een brief komt binnen in een gemengde gemeente en vervolgens is het geschrevene slechts op een bepaald deel van toepassing?

Maar goed, de inhoud doet ook anders vermoeden. Als ik kijk naar de manier waarop Petrus het vroegere leven van zijn publiek beschrijft dan kan ik me moeilijk voorstellen dat hij daarmee (enkel) de Joden op het oog heeft.

U weet immers dat u niet met zoiets vergankelijks als zilver of goud bent vrijgekocht uit het zinloze leven dat u van uw voorouders had geërfd, (1 Pet.1:18).

Zou Petrus het leven van een vrome Jood betitelen als zinloos (of moeten we aannemen dat de brief alleen aan afvallige Joden geschreven is)?
Als we dat eerste moeten aannemen is dat iig tegengesteld aan de waarde die door aanhangers van de bedelingenleer wordt toegekend aan het Jodendom….

Verder lezen we in 2:10:

Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.

Tot geloof gekomen Joden waren eens geen volk?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 30 mei 2006 11:34

Raido,

Ik heb het niet over atoombommen, maar over de reiniging van de aarde, door het zwavel en vuur, dat God de Vader uit de hemel zal doen neder dalen om de aarde geheel te reiningen. Die actie zullen de verlosten aanschouwen, als zij vanuit de hemel neder zullen dalen met de stad Jeruzalem, waarin zij getrokken zijn bij de wederkosmt van Christus.

Als de verloren mensen uit hun graven of dode toestand opgewekt worden en samen met Satan nog één maal ten strijde trekken tegen de Hemelse Stad, zal hun de mond eeuwig gesnoerd worden. Zwavel en vuur zal deze wereld dan geheel verteren. De verlosten die dit alles aanschouwen, zullen juichen over de ondergang van de mensheid die Christus hebben afgewezen met hun leider Satan. Daarna zal in een oogwenk de wereld veranderen in een paradijselijk vorm. Dan zal het Nieuwe -en hemelse Jeruzalem
nederdalen op een volkomen zuivere plaats die nabij de ( nieuwe) Olijfberg zal ontstaan. Het Hemelse Jeruzalem zal dan de nieuwe hoofdstad zijn van de nieuwe aarde.
Zij die gestreden hebben voor God ( Geestelijke Joden dus) zullen het volk op de nieuwe aarde zijn: uit alle taal, stam natie en volk van de eens zo zondige aarde.

Gods Rijk zal bestaan uit mensen; die in Geest en Waarheid Christus` hebben nagevolgd en zo in Diens Gerechtigheid gegroeid zijn tot de verheerlijking.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 30 mei 2006 16:14

Klaas,

Mij dunkt dat wel degelijk moet bij de brief van Kefas rekening gehouden worden met het schrijven aan Israelitische broers: "Petros, een gezant van Jesoe de Gezalfde, aan de bijwoners, DIASPORAS [= verstrooid] in Pontoe, Galatias, Kappadokias, Asias en Bithoenias," (1 Petr.1:1), vergelijkbaar met: "Jakobos, dienstkecht van G-d en de Heer Jesoe de Gezalfde, aan de twaalf stammen in de DIASPORA (= verstrooiing)".
En dan hebben we van Paulos zelf nog het getuigenis, dat aan hem "de Goede Boodschap van de voorhuid toevertrouwd was, zoals aan Petros van de besnijdenis" (Gal.2:7); waarmee het dan dus meer voor de hand ligt dat Petros inderdaad aan in Jesjoea gelovende Israelieten/Joden schreef. En zeker, mijnheer biblebook, kan deze aan Petros toevertrouwde Goede Boodschap van de besnijdenis niet op niet-Joden betrokken worden.
Overigens spreekt Paulos ook in de Romeinenbrief de Joodse gelovigen afwisselend met de niet-Joodse gelovigen aan, blijkbaar doet achtergrond en identiteit toch WEL wat toe.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2006 13:56

Sam,

Jammer dat je niet ingaat op de door mij aangehaalde teksten.

Voor wat betreft je aanvullende argumenten: in het geval van Jakobus ben ik ook van mening dat hij de hele kerk aanschrijft, al was het alleen al om het feit dat er toen ook al 10 stammen verdwenen waren.

Dat Paulus van Petrus zegt dat hem de boodschap van de voorhuid is toevertrouwd moet je m.i. niet te strikt nemen. Al redelijk vroeg in Handelingen lezen we dat Petrus naar een onbesnedene toe moet.

En dat Paulus in Romeinen verschillende groepen aanspreekt is logisch gezien de verschillende achtergronden binnen de gemeente van Rome. Ik geloof ook niet dat iemand dat ontkent.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 31 mei 2006 15:32

Kijk Sam,

Je haalt heel wat door elkaar. Het Overblijfsel, waarmee Jezus het nieuze testament begon bestond naast " van hart besneden heidenen" ook uit Joden die lichamelijk besneden, zich ook het hart hadden laten besnijden.
M.a.w. zij hadden Jezus in Geest en Waarheid aangenomen. Dus je redernering is zo gek nog niet. Is het niet zo dat alle zondige mensen zich het hart te dienen laten te besnijden? Veranderen, omkeren, een ander kleed aan doen, de besnijdenis van het hart ervaren door Geest en Waarheid, waarbij alleen Christus het enige juiste voorbeeld in is?

Navolgen van Christus staat los van het natuurlijke Jodendom, en heeft niets te maken met uiterlijk vertoon tenzij zei in het voorbeeld én ceremoniële aspect van de aanbidding valt. Christenen zouden daar eens wat meer aandacht aan moeten geven als (Geestelijke Joden).

Staan zelfverheffing (wat Joden blijkbaar nogal eens doen als ik de Galatenbrieg lees) en zelfrechtvaardiging zoals zij zich profileren met hun lichamelijke besnijdenis. De Judaïsten tonen juist dat waar Christus de Joden voor waarschuwde, zoals tegen Nicodemus. Zij proberen de mensen van Christus af te leiden om eerst "iets te moeten doen". Het lijkt de RK kerk wel met hun zelfgerechtigd geloof! De wet navolgen stipt volgens het katholieke boekje. Burger wetten proberen uit te voeren alsof die geestelijk zouden kunnen zijn. Als we Gods wet met moeite gestalte kunnen geven, hoe enorm vermoeiend is het dan om om eerst
"menselijke wetten en geboden" na te volgen om -dan pas- tot Christus te kunnen gaan. Ook linkse- alswel rechtse dictaturen bedienen zich exact van zo`n zelfde praktijk. Wel, de Farao woont nog steeds in ons midden: Rome

Toen Mozes van de berg Horeb kwam zei hij dat God "Geest was". Tegelijkertijd aanbaden de Hebreeërs en de Livieten het Gouden Kalf, door Datan de adviseur van Farao aangespoord en het smeden van het Gouden kalf door Aäron, verwilderde het volk voor de ogen van God.

Probeer afgeschafte wetten en ceremoniën door Christus niet eigenhandig gestalte te geven, anders maak je opnieuw een Gouden Kalf voor de ogen van Christus.

Duidelijk maakt Christus in Johannes 4:20-25 dat God de Vader aanbidders zoekt die in Geest en Waarheid trouw zijn, niet aan menselijke prestaties of een speciale kerk (ook de Joden van een nationaal Israël). Uit alle taal en stam komt Gods volk voport, niet meer aan een nationaal israël.

Nog even iets anders. Als het RK sicme een zelfgerechtvaardigd geloof is, wat is dan het joodse! Zelfgerechtvaardigd omdat men meent om op OT rituelen of deremoniën gered of verlost zou zijn? Sam je schaart het Joodse volk -van weleer- onder het volk van dwazen en occulte aanhangers.

Als je eens wist waar de zogenaamde Davidster vandaan komt (David had namelijk helemaal geen ster als nationaal teken) dan moet je eens dit onthouden:

Het Jodendom in zijn wettische navolging van de Thora, de wet der geboden en ceremoniën doet zich kennen als een vorm van werkgerechtigheid. Haar heil is niet gegrond op genade, maar op eigen
religieuze prestaties. Een Jood tracht op grond van het stipt ondderhouden van de wet, in zowel bruger- als ceremoniëel opzicht slechte daden te elimineren en om te vormen in goede daden.
In dat opzcht kan hij zich vinden binnen de RK kerk, die op exact dezelfde dwalingen mensen aan zich bint en wijs maakt dat zij -daardoor- een "godvruchtig leven leiden" en ook zo sterven, zonder maar ook enige waarlijke vrucht aangaande Christus te -kunnen- mlaten zien.

Het gebed in het Jodendom is niet door de Heilige Geest geleid en ook niet vrijwillig, maar een plicht, een moeten en een wet. De gebedstijden zijn voorgeschreven en de liturgie staat vast. Ieder Jood moet zich aan de Thora onderwerpen. het houden van de wet kan hem mogelijkerwijs van Gods oordeel redden. Het Jodendom is een religie onder de wet en bouwt niet op de genade van een Verlosser.

Hier ligt blijkbaar een groete dwaling van het Jodendom, in nationale sfeer. Zoals de besnijdenis alleen de huid en niet het hart (kunnen) reinigen, zo kan ook het Joodse gebed niet het heil bewerken, in Christus licht. Geest en Waarheid liggen immers in het centrum van de aanbidding van Christus en nergens anders!

Is inhoudelijk deze bewering juist, Sam. Hereken jij je in dit gegeven als jij alsmaar spreekt over de Joden van een nationale Staat (zowel OT als NT) die de juiste toon aangeven? Ik ben benieuwd naar je antwoord!

Als zij juist is, dan zul je verbaasd staan hoe verbonden de Joden zijn met deze wereld, en niet met die van Christus door Geest en Waarheid.
Als zij onjuist is, dan bewijst het des te meer dat je van een Geestelijk Israël, zeer zeker door de brieven van Paulus, mogelijk niets begrepen hebt.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 31 mei 2006 17:55

Kijk biblebook,

Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat sommige gelovigen moeite hebben zaken gescheiden te houden die gescheiden moeten blijven terwijl er tegelijkertijd zaken verbonden zijn die niemand kan scheiden. Je stelling komt voort uit een eenzijdig redeneren en deduceren die de waarheid niet benaderd zoals die in de schrift staat geschreven. Het is voor ieders eigen verantwoording hoeveel hij meent te moeten inleggen conform zijn vaderlijke traditie. Wel worden de woorden van de Schrift zo gemakkelijk van betekenis berooft.
Over de vaste gebeden van ons Joden; dat zijn onder andere de Psalmen die als gehelen zijn geschreven en onderdeel vormde van de Tempelgezangen en pelgrimsliederen. Zijn deze alleen nog maar naslagwerken ter pluk van het "geestelijk Israel" - de kerk? of blijven ze in hun eigenwaarde en kracht? De berijming in het nederlands heeft ze reeds vervormt en leerstukken vervormd weergegeven! In de gereformeerde kerken zijn er ook veel "formulier" gebeden, heb je daar dus ook bezwaar tegen? Zelfs als we in meer vrije groepen komen zijn er massa's voorgeschreven liederen, waaruit gekozen kan worden en waarbij er favorieten zijn. In sommige gemeentes neigt dit dan naar een eenzijdig palet van aanbidding, zoals men het prettig dunkt.
Wat als we alleen maar onze individuele gebeden zouden zeggen, zonder de voor de hand liggende psalmen, en de oproep voor het bidden der overheid, wat wel in de synagoge verricht wordt maar in sommige kerken zelden geschiedt? Door de vele gebeden in de synagoge is er altijd wel een tekst bij, die op iemands situatie van toepassing is, maar het algemene doel en nut van de meerderheid komt ook aan de orde. Tevens verbied het Jodendom het vrije en op speciale (individule) situatie niet.
De gebedstijden van het Jodendom staan vast omdat ook de uren van het voortdurendoffer vastliggen, voor wanneer de Tempel er is. De reden voor het gebed aan die tijd te koppelen heeft G-d Zelf aangereikt (Ex.20:24). Zelfs wanneer de Tempel er niet was bleek het niet verkeerd 3 maal daags te bidden (Dan.6:11). Zelfs de schrijver van het boek Handelingen schrijft nog zeer vertrouwd over "het uur des gebeds" (Hand.3:1).
Zoals ik reeds menigmaal heb betoogd: ik ga niet uit van behoudenis door Torah maar het is een middel tot heiligmaking (d.i. wijding, apartzetting) zoals G-d dat van Israel heeft gevraagd en daar nooit mee is gestaakt. Wel is het de vraag of de volken zich ook aan zouden moeten houden (Hand.15), in ieder geval achtte alle Joodse in Jesjoea gelovende gezanten en leerlingen dat zij nog steeds in de juiste roeping stonden door de Torah getrouw te zijn (Hand.21), geen uitgezonderd!
Dat daarna in de loop der eeuwen nu met de identiteit van Israel zijn gaan zeulen en dan in crisis komen rond de wet en het volk, om vervolgens beiden verwerpelijk te verklaren en er tegen te roemen lijkt mij verre van Bijbels en erg gevaarlijk!
Voorts voeter je steeds tegen dat de Joden de wet willen houden. Inderdaad bestaat de ijver zonder wijsheid uit het vlees; dit diskwalificeerd echter niet de Joodse identiteit nog de Torah. Het Nieuwe Verbond waartoe ook jij je graag rekent is omschreven in diverse Schriftgedeelte in de profeten. Zonder die te hebben gelezen en betrokkene kun je niets beoordelen.
Zie, de dagen komen, spreekt HASJEM, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van J'hoeda een nieuw verbond zal maken;
Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt HASJEM; Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt HASJEM: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Ken HASJEM! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt HASJEM; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hun zonden niet meer gedenken. (Jer.31:31-34)
en
En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat u in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen. (Ezech.36:26,27)
Dit is dus niet meer de wet vanuit het vlees, maar vanuit het hart en de geest, door de Geest doen; zo is het voor Israel bedoeld!!!! Van de volken worden 4 onderdelen van geboden verwacht te gehoorzamen.

Sam
Laatst gewijzigd door Divrei Shmuel op 31 mei 2006 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 31 mei 2006 18:16

Klaas schreef:Sam,

Jammer dat je niet ingaat op de door mij aangehaalde teksten.

Voor wat betreft je aanvullende argumenten: in het geval van Jakobus ben ik ook van mening dat hij de hele kerk aanschrijft, al was het alleen al om het feit dat er toen ook al 10 stammen verdwenen waren.

Dat Paulus van Petrus zegt dat hem de boodschap van de voorhuid is toevertrouwd moet je m.i. niet te strikt nemen. Al redelijk vroeg in Handelingen lezen we dat Petrus naar een onbesnedene toe moet.

En dat Paulus in Romeinen verschillende groepen aanspreekt is logisch gezien de verschillende achtergronden binnen de gemeente van Rome. Ik geloof ook niet dat iemand dat ontkent.
Klaas,

Voor wat betreft de 1e brief van Petros kan ik nog met je meegaan gegeven je argumenten. Maar voor wat betreft de brief van Jakobos absoluut niet. Je argument is ook niet steekhoudend - De Heer kent de zijnen (2 Tim.2:19). Hij zocht de verloren schapen Israels (Matth.15:24), zo onderscheidde Hij ook op wonderlijke wijze, in Joh.1:47-50, ook Nathanael als Israeliet overgebleven uit het noorderrijk Israel, onderscheiden van de J'hoedies uit het zuiderrijk J'hoeda (Judea) , zal Hij ze ook nu niet weer onderscheiden? En zag Anna bat Fanoe'el uit de stam Asjer Hem niet? (Luk.2:36-38).
Men moet niet vergeten dat uit degene die uit de stammen uit het Noorderrijk Israel trouw aan G-d waren gebleven, er ook tijdens de Syrische inval geweest zijn die op dat moment wegens een G-dsdienstuitoefening aanwezig waren in Judea (onderweg) of verblijvende in J'roesjalajjiem. Zij werden niet meegevoerd door de Syriers en bleven in de landstreek Judea wonen.
Natuurlijk was Petros ook een gezant naar de volken, maar toch stond hij dus bekend als dat hem de boodschap naar de besnijdenis was toevertrouwd; zijn werkveld concentreerde zich dus eerstens daar.

Sam

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mei 2006 19:57

Klaas schreef:Verder lezen we in 2:10:

Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.

Maar lees ook eens wat er voor staat :

9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
10 Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.

Hier wordt de oudtestamentische belofte aan Israel zuiver geestelijk verstaan en in de kerk der heidenen vervuld gezien. Tenminste, ik kan er niets anders van bakken.

Verder vind ik de vraag naar wie er aangesproken wordt doorgaans niet interessant, want dan gaan geleerden bepalen wat wel niet voor mij bestemd is. Het is immers vaak niet uit de tekst zelf eenduidig duidelijk wie de geadresseerden zijn, zoals de brief van Jacobus?

Per slot van rekening staat er geschreven:

Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden

Of wordt dat alleen tegen de joden gezegd? :wink:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 01 jun 2006 04:18

Hallo Sam,

Lees eens dit;

Christenen voegen zich niet bij Joden!

Iedereen die Jezus aanneemt en erna de handen opgelegd krijgt voegt zich op die wijze tot GOD. En dan ben je ook waarlijk een Kind van GOD.
Niet de aardse afkomst ('Joods') of aardse bestemming ('Israel') maar alleen op onze hemelse afkomst in Jezus is ons tot een hemelse bestemming.
Er zijn geen mindere- of betere kinderen van GOD . En vergis je niet: iedereen die Jezus afwijst als de redder die door GOD gezonden werd (Joh 3:17) die heeft geen redding.

En als eerste werd Jezus gezonden voor de Joden; opdat zij niet langer onder de Wet zouden leven, maar in Jezus met de Geest de Wet schoon kunnen volbrengen; voor ieder die Jezus aanneemt tenminste. Nadat de Joden het Evangelie verwierpen/verwerpen kwam hetzelfde Evangelie ook beschikbaar voor de niet-Joden; zonder discriminatie!!

Wie de redding die GOD biedt middels Jezus afwijst, zal ook geoordeeld worden door de Wet.

Door Geest en Waarheid (Christus) alleen is het hemels Koninkrijk te beerven, niet door Schriftuurlijke /Schriftgeleerde wetgeving alleen. Door Jezus wordt het Schriftwoord levend alleen.

Verder schreef je ook nog:

Van de volken worden 4 onderdelen van geboden verwacht te gehoorzamen.

Ik dacht dat we de gehele wet Geestelijk dienen te onderhouden. Want wie over één gebod struikelt, struikelt over alle.
In je betoog laat je -toch- duidelijk merken dat het om een Geestelijk israël gaat, daarbij is discriminatie m.b.t. de werking van die Geest (Hij gat waar Hij wil gelijk de wind) t.o.v. de mens uitgesloten. De mens is vrij om te kiezen. Niet het schriftwoord redt, maar onze relatie tussen Christus en de Heilige Geest.

De Joden als OT volk maar ook als deel van de NT / tegenwoordige tijds hebben dus geen enkel streepje -meer- voor.

Terug naar “Archief”