Mariaa schreef:Mijn gedachten hierover zijn:
Als de Heilige Geest een werk in je is begonnen (bijzondere genade) en je doet alsof het niet zo is. Alsof de Heilige Geest niet bestaat, terwijl je weet dat Hij in jou werkt.
Ik vraag me af wat je met bijzondere genade bedoelt: bedoel je daar wedergeboorte mee, of een algemene werking van de Heilige Geest waardoor iemand weet dat de christelijke boodschap waar is?
Ik geloof zelf het tweede (maar daarmee noem ik het nog geen bijzondere genade). Volgens mij gaat de tekst over iemand wel weet heeft van de weg van de zaligheid en ook weet Wie en wat de waarheid is, maar die weg willens en wetens verwerpt: het is nog niet zijn of haar persoonlijke overtuiging geworden en het is niet een zaak van het hart geworden. Zo iemand is niet wedergeboren geweest.
Maar ik zou uiterst voorzichtig zijn om iemand te benoemen als een persoon die de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heeft. Dat lijkt me niet iets wat wij hebben te bepalen, maar God. Daarom hebben we altijd voor iemand die uit de christelijke leefkring (kerk/gemeente) vertrekt, te bidden. Want God is Iemand die opzoekt wat verloren was en er zijn ook genoeg verhalen bekend van mensen die ooit kerkelijk meelevend waren, vertrokken zijn en daarna pas tot bekering kwamen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)