Afvalligen afschrijven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Afvalligen afschrijven?

Berichtdoor Sjaan » 30 mei 2006 10:35

Hebreen 6:
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,

5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,

6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Betekent dit dat we mensen die afvallig zijn geworden moeten afschrijven? Is het zinloos om nog met ze te praten over het geloof? Is het zinloos om voor ze te bidden?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mei 2006 10:38

Er is ooit een vrij uitgebreide discussie over gevoerd.
Misschien is het goed om daar eens kennis van te nemen, want het is een moeilijk bijbelgedeelte.

Volgens mij is het in elk geval altijd goed om voor iemands bekering te bidden, want zolang die persoon leeft (het "heden der genade"), is er de mogelijkheid tot bekering.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 30 mei 2006 10:45

Hier wordt de zonde tegen de Heilige Geest bedoeld. En die kan niet vergeven worden

Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. (Matth. 12:31)

Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk (Hebr. 10:26)

Als iemand zijn broeder of zuster een zonde ziet begaan die niet tot de dood leidt, moet hij voor hem of voor haar bidden en zo de zondaar het leven geven. Dit geldt wanneer er sprake is van een zonde die niet tot de dood leidt. Er bestaat ook zonde die wel tot de dood leidt. In dat geval geldt mijn aansporing om te bidden niet. (1 Joh. 5:16)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mei 2006 10:49

De vraag is dan wel hoe je kunt weten dat iemand de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heeft en er dus geen hoop meer voor die persoon is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2006 10:50

Maar wát is dan de zonde tegen de Heilige Geest? Naar mijn overtuiging begaat iedere mens die, welke onbekeerd sterft.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 30 mei 2006 10:53

Raido schreef:Maar wát is dan de zonde tegen de Heilige Geest? Naar mijn overtuiging begaat iedere mens die, welke onbekeerd sterft.

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn toch miljoenen mensen die nog nooit van God gehoord hebben??

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 30 mei 2006 10:58

Mijn gedachten hierover zijn:
Als de Heilige Geest een werk in je is begonnen (bijzondere genade) en je doet alsof het niet zo is. Alsof de Heilige Geest niet bestaat, terwijl je weet dat Hij in jou werkt.

Onze ds. zei altijd: als je bang bent dat je die zonde gedaan hebt, dan is dat niet waar. Want als je tegen de Heilige Geest zondigt ben je zover afgedwaald dat je daar helemaal niet meer bang voor bent.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mei 2006 11:10

Mariaa schreef:Mijn gedachten hierover zijn:
Als de Heilige Geest een werk in je is begonnen (bijzondere genade) en je doet alsof het niet zo is. Alsof de Heilige Geest niet bestaat, terwijl je weet dat Hij in jou werkt.

Ik vraag me af wat je met bijzondere genade bedoelt: bedoel je daar wedergeboorte mee, of een algemene werking van de Heilige Geest waardoor iemand weet dat de christelijke boodschap waar is?

Ik geloof zelf het tweede (maar daarmee noem ik het nog geen bijzondere genade). Volgens mij gaat de tekst over iemand wel weet heeft van de weg van de zaligheid en ook weet Wie en wat de waarheid is, maar die weg willens en wetens verwerpt: het is nog niet zijn of haar persoonlijke overtuiging geworden en het is niet een zaak van het hart geworden. Zo iemand is niet wedergeboren geweest.

Maar ik zou uiterst voorzichtig zijn om iemand te benoemen als een persoon die de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heeft. Dat lijkt me niet iets wat wij hebben te bepalen, maar God. Daarom hebben we altijd voor iemand die uit de christelijke leefkring (kerk/gemeente) vertrekt, te bidden. Want God is Iemand die opzoekt wat verloren was en er zijn ook genoeg verhalen bekend van mensen die ooit kerkelijk meelevend waren, vertrokken zijn en daarna pas tot bekering kwamen.

columbus
Majoor
Majoor

Re: Afvalligen afschrijven?

Berichtdoor columbus » 30 mei 2006 17:23

Sjaan schreef:
Hebreen 6:
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,

5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,

6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Betekent dit dat we mensen die afvallig zijn geworden moeten afschrijven? Is het zinloos om nog met ze te praten over het geloof? Is het zinloos om voor ze te bidden?

Matthew Henry zegt hierover dat het mensen zijn die weten waar het over gaat, die bwv wel geproefd hebben van de goederen op de markt, de geur hebben opgesnoven maar niet bereid zijn voor de goederen te betalen . ze weten van de hoed en de rand maar zetten de hoed niet op.
dat lijken van wedergeboren mensen maar ze zijn het niet.
tenzij ze zich alsnog bekeren gaan ze voor eeuwig verloren
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 30 mei 2006 22:55

Iemand echt van zijn geloof zien afvallen lijkt mij erg lastig, maar zoals de bijbel dit schrijft dus niet onmogelijk.

want iedereen die God echt heeft leren kennen, zou toch niet meer zonder kunnen leven ?

Ik zou daarom jeugdige (of zelfs oudere) kerkverlaters niet direct afvallig willen noemen, omdat ik me eerder afvraag of ze in die tijd dat ze wel naar de kerk gingen God wel echt hebben gekend.

Iemand die dus echt wel die vrijheid, en de blijdschap van Gods genade kent, die zijn leven samen met Jezus geleeft heeft, iemand waar de Heilige Geest echt in gewoont heeft! en die dat dan wegens wat dan ook maar doelbewust de rug toekeert, en dat gaat hier niet over onze dagelijkse zwakheid hoor, zo'n persoon moet dan wel werkelijk onbereikbaar ver bij God vandaan zijn geraakt.

Zonde tegen de Geest heeft hier wel mee te maken, want die mensen die zich daar schuldig aan maken, zijn hen die anderen aanzetten God vaarwel te zeggen*, dus die schuld hebben aan het afvallen van
anderen.

(* Al is het mij niet duidelijk of ze hierbij zelf zich wel of niet bewust zijn van hun daad)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

André

Re: Afvalligen afschrijven?

Berichtdoor André » 31 mei 2006 00:14

Sjaan schreef:Is het zinloos om voor ze te bidden?
Nee, dat is zeker niet zinloos, het is de enige manier als iemand niet meer 'met' God wenst te leven.
Immers er is niet voor niets een 'wederopneming-in-de-gemeente-formulier' opgesteld, God kan mensen weer tot zich roepen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2006 11:43

Mariaa schreef:
Raido schreef:Maar wát is dan de zonde tegen de Heilige Geest? Naar mijn overtuiging begaat iedere mens die, welke onbekeerd sterft.

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn toch miljoenen mensen die nog nooit van God gehoord hebben??

Juist, ik vat de gedachte van Raido, maar die geldt dan alleen voor diegenen die het Woord gehoord hebben, en zich tot aan hun dood toe ertegen verzet hebben.

Maar of dat de juiste uitleg is durf ik niet te beweren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2006 11:58

Mariaa schreef:

De zonde tegen de Geest is het ongeloof (actief of passief) en iedereen die niet geloofd gaat verloren.

en zich tot aan hun dood toe ertegen verzet hebben.
Ook hierin dus actief en passief. Als je ongelovig sterft komt dat niet door God, want de Geest kwam elke preek/bijbel/psalm tot jou met de boodschap dat Hij er voor jou was. Sterf je onbekeerd dan heb jij de Geest verworpen en va n God een leugenaar gemaakt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 31 mei 2006 13:30

Ik ben het niet met Raido eens dat de zonde tegen de Heilige Geest het ongeloof is. Iedereen wordt ongelovig geboren. Heeft dan iedereen de zonde tegen de Heilige Geest gedaan? Dan ziet het er niet best uit.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 31 mei 2006 13:44

Volgens mijn godsdienstleraar is de zonde tegen de Heilige Geest dat je Gods werk aanziet als het werk van de duivel.
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

Terug naar “Archief”