Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 30 mei 2006 07:21

Ik heb een paar weken terug nog een serieus boekje "ISRAEL niet te vergeten [-joodse volk en kerk in bijbels licht-]", drs. R. Th. de Boer (predikant Gerormeerde Kerk - vrijgemaakt) bij de Slegte (ligt in ramsj) gekocht. Is zeker interessant, leerzaam en aanvullend, voor ons onderwerp (of je het nu met alles eens bent of niet).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mei 2006 08:18

Er is op dat gebied zat te vinden van ds en theologen uit de gewraakte kerken. Ik zocht gisteren naar wat meer duidelijkheid over de visie van Douma en kwam toen de volgende preek tegen:

http://www.prekendiespreken.nl/preken/dutch/rom11b.html

Een klein citaat:

Is Israël voor Gods aangezicht na Pinksteren één van de vele volken geworden? Op één lijn met Filistijnen, Tyriërs en Nederlanders? Of houdt het een bijzondere plaats voor God - en daarmee voor ons? Een bijzondere plaats in Gods heilsgeschiedenis, ook nu nog, ja! Er is voldoende Schriftbewijs aan te dragen om dat te staven.

We zagen al, in 9: 4-5, dat Paulus daar niet in de verleden tijd spreekt, alsof het een afgedane zaak is met Israël. Daar staat de aktuele situatie opgetekend: '...zij zìjn Israëlieten, húnner ìs de aanneming tot zonen enz., voor hén zìjn de beloften, Abraham, Izaak en Jakob zijn en blijven hún vaderen, en (hoe je 't ook wendt of keert) uit hén is, wat het vlees betreft, de Christus! Blijvend bijzonder dus: met blijvende voorrechten.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 30 mei 2006 14:44

Ik vond daarnet een link met een mooie video presentatie met prachtige foto's van Jerusalem en omgeving .
misschien vinden jullie dit wel mooi om te zien.
http://www.jerusalemonline.com/Jerusale ... mDay.html#
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mei 2006 16:09

Klaas schreef:
Yael schreef:Ja dat zijn dan ook anti-Zionistische Joden.
Ja, en wat wil je daar mee zeggen? Zijn dat geen echte Joden?

Nee ik wil alleen maar aangeven dat ook niet alle Joden hetzelfde denken. Dus dat ze ook niet allemaal de staat Israel steunen.
Ze zijn daar niet minder Joods om. Maar ze zijn geen Zionisten.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mei 2006 16:16

salty schreef:Ik vond daarnet een link met een mooie video presentatie met prachtige foto's van Jerusalem en omgeving .
misschien vinden jullie dit wel mooi om te zien.
http://www.jerusalemonline.com/Jerusale ... mDay.html#

Het eind klopt zeker! leuke presentatie. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mei 2006 16:28

Maya schreef:
Ik denk dat als we nadenken over Gods voortgaande weg met Zijn volk dat we echt niet ontkomen aan het gebeuren in Auswitsz. Daar zit m.i. ook veel meer spanning in dan in de punten die je hier aanhaalt. Juist toen Israel de Heere het hardste nodig had, gaf Hij niet thuis.

Hmm hoe kom je daarbij? Waarom specifiek Auschwitz? (Bedoel de Joodse geschiedenis zit vol ellende). En waarom lijk je God daar de schuld van te geven? Het waren nl. de mensen die de Joden het aandeden, niet Hij. En de mensen die hun verantwoordelijkheid over het algemeen niet namen, door de Joden te laten afvoeren en geen hand uit te steken. Nee ik geloof niet dat God ''geen thuis'' gegeven heeft, omdat Hij Auschwitz heeft toegelaten. Eerder heeft de mensheid gefaald. Dat gevoel kreeg ik deze keer toen ik door Yad vaShem liep, maar geen hard feelings naar God toe. En de Joodse staat is misschien ook wel daarmede sneller ontstaan. Am Yisrael Chai! Baruch HaShem. :D

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 mei 2006 19:20

Klaas schreef:Eh.... haal je dat uit zijn boek? Ik kan me nl niet meer voor de geest halen dat hij stelt dat allereerst de Palestijnen hun land moeten leren opzeggen. Wel kan ik me herinneren dat hij dat van de Joden zegt. Met dien verstande dat dat alleen mogelijk is in Christus en dat daarmee de oplossing alleen in Christus is te vinden. Tenminste, zo herinner ik het me...

oeps, ik had een stukje ingescand en wilde dat oploaden, maar dat lukt me niet goed. Weet iemand hoe dat moet?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mei 2006 23:10

geef mij maar gewoon een paginanr...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mei 2006 07:06

Klaas schreef:geef mij maar gewoon een paginanr...

Ik type wel eventjes :|
Van der Beek schrijft:
Zij (de volken rondom Israel, MdB) moeten hun land, dat minder teken en zegel is dan het beloofde land voor Israel -het altijd minder moet zijn, zo waar als God de God is die Israel heeft verkoren – leren opgeven. Als we leren ons land, de vaste grond onder de voeten, op te geven, dan kunnen we alles opgeven. Dan hoeven we zelfs niet als koloniaal te zoeken naar een beter vaderland ergens op aarde om ons toch nog een thuis te bevechten.
Pas als we dus alle territoriale claims van andere volken (inclusief veilige, gesloten, bewaakte grenzen) hebben opgegeven, kunnen we het gaan hebben over het opgeven van het land Israel als sacrament van Gods verkiezing.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2006 08:17

Ben nou wel benieuwd naar de context. Kun je als nog een paginanr. geven?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mei 2006 18:50

Klaas schreef:Ben nou wel benieuwd naar de context. Kun je als nog een paginanr. geven?

Van een vriend krijg ik af en toe oude Theologia Reformata's. In het nummer van september 2003, komt Van der Beek's boek : De kring om de Messias uitgebreid aan bod. Achtereenvolgend komen Dr. J. Hoek, Prof. dr. G.C. den Hertog en Van der Beek aan het woord. Dit komt uit de bijdrage hierin van Van der Beek op bladzijde 208.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mei 2006 19:01

Yael schreef:Hmm hoe kom je daarbij? Waarom specifiek Auschwitz? (Bedoel de Joodse geschiedenis zit vol ellende). En waarom lijk je God daar de schuld van te geven?

Auschwitz zie ik als samenvatting en hoogtepunt voor alles wat de Joden de eeuwen door is misdaan.

maar geen hard feelings naar God toe

Ik zou niet graag aardappelen schillen voor alle Joden die door de gebeurtenissen in de oorlog hun geloof zijn kwijtgeraakt, dus die harde gevoelens naar God toe zijn er misschien niet bij jou, wel bij vele anderen. Als je je het uitverkoren volk van God mag weten, gelooft in God die in Zijn Naam belooft altijd bij je betrokken te zijn en je te zullen redden uit het doodsgevaar, en als die God dat in het dodelijkste tijdsmoment niet doet, tsja, dan schudden de fundamenten van je geloof. Bij mij wel tenminste. Als God werkelijk is wie Hij is, had Auschwitz niet kunnen gebeuren, om het maar een (te) scherp te formuleren. Daar peins ik wel eens over....

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mei 2006 23:16

Maja de Bij schreef:
Yael schreef:maar geen hard feelings naar God toe
Ik zou niet graag aardappelen schillen voor alle Joden die door de gebeurtenissen in de oorlog hun geloof zijn kwijtgeraakt.

Er zijn ook Joden met het Sjema Yisrael op de lippen de gaskamers ingegaan.

dus die harde gevoelens naar God toe zijn er misschien niet bij jou, wel bij vele anderen.

Die gevoelens heb ik wel degelijk gehad, maar sinds kort niet meer, waarom heb ik proberen uit te leggen.

Als je je het uitverkoren volk van God mag weten, gelooft in God die in Zijn Naam belooft altijd bij je betrokken te zijn en je te zullen redden uit het doodsgevaar, en als die God dat in het dodelijkste tijdsmoment niet doet, tsja, dan schudden de fundamenten van je geloof.

Hoe kijk je dan tegen de gebeurtenissen in het OT aan?

Bij mij wel tenminste. Als God werkelijk is wie Hij is, had Auschwitz niet kunnen gebeuren, om het maar een (te) scherp te formuleren. Daar peins ik wel eens over....

Ik peins er meer over waarom mensen te weinig hebben gedaan om het te voorkomen. En je wordt er angstig van dat ''normale'' mensen tot zulke afschuwelijke dingen instaat zijn. En het gebeurde ook nog in het christelijke Europa.
Is het daarom wel eerlijk God ter verantwoording te roepen, Die juist voorkomen heeft dat het volk Israel vernietigt werd en hen een eigen staat gaf?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 08:09

Maja de Bij schreef: Van een vriend krijg ik af en toe oude Theologia Reformata's. In het nummer van september 2003, komt Van der Beek's boek : De kring om de Messias uitgebreid aan bod. Achtereenvolgend komen Dr. J. Hoek, Prof. dr. G.C. den Hertog en Van der Beek aan het woord. Dit komt uit de bijdrage hierin van Van der Beek op bladzijde 208.

Lijkt me een erg interessant artikel....
Ik neem aan dat je pag.208 van de TR bedoelt? (zijn die zo dik?)

Ik moet het boek nog eens weer doornemen om te zien of ik nou wat vergeten ben of dat Vd Beek al weer een stap verder is. Dat laatst kan met hem natuurlijk ook zo maar ;-)

Als hij het daar over Palestijnen heeft, bedoelt hij dan Palestijnen in z'n algemeenheid of is hij van mening dat Palestijnse chirstenen hun claim op het land zouden moeten opgeven? Dat laatste lijkt me aannemelijker. Stellen dat de Palestijnen in z'n algemeenheid hun claim op land moeten opgeven omdat God dat land aan Israël belooft heeft komt op mij over als stellen dat Moslims zouden moeten stoppen met het bouwen van moskeeën in NL omdat alleen JHWH de ware God is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2006 08:13

Yael schreef:Hoe kijk je dan tegen de gebeurtenissen in het OT aan?

Zeg je nu dat Aushwitz Gods straf was voor het ongeloof van de Joden zoals ook het onheil dat Israël in het OT overkomt getekend wordt als straf van God? Dan zou ik maar snel een onderduikadres gaan zoeken...

Ik peins er meer over waarom mensen te weinig hebben gedaan om het te voorkomen. En je wordt er angstig van dat ''normale'' mensen tot zulke afschuwelijke dingen instaat zijn. En het gebeurde ook nog in het christelijke Europa. Is het daarom wel eerlijk God ter verantwoording te roepen, Die juist voorkomen heeft dat het volk Israel vernietigt werd en hen een eigen staat gaf?

Dus als mensen besluiten om niet te helpen is dat hun keuze en heeft het niets met God te maken, maar als mensen beslissen om de Joden een land te geven dan is het Gods werk?

Terug naar “[Religie] - Open forum”