Maja de Bij schreef:Yael schreef:maar geen hard feelings naar God toe
Ik zou niet graag aardappelen schillen voor alle Joden die door de gebeurtenissen in de oorlog hun geloof zijn kwijtgeraakt.
Er zijn ook Joden met het Sjema Yisrael op de lippen de gaskamers ingegaan.
dus die harde gevoelens naar God toe zijn er misschien niet bij jou, wel bij vele anderen.
Die gevoelens heb ik wel degelijk gehad, maar sinds kort niet meer, waarom heb ik proberen uit te leggen.
Als je je het uitverkoren volk van God mag weten, gelooft in God die in Zijn Naam belooft altijd bij je betrokken te zijn en je te zullen redden uit het doodsgevaar, en als die God dat in het dodelijkste tijdsmoment niet doet, tsja, dan schudden de fundamenten van je geloof.
Hoe kijk je dan tegen de gebeurtenissen in het OT aan?
Bij mij wel tenminste. Als God werkelijk is wie Hij is, had Auschwitz niet kunnen gebeuren, om het maar een (te) scherp te formuleren. Daar peins ik wel eens over....
Ik peins er meer over waarom mensen te weinig hebben gedaan om het te voorkomen. En je wordt er angstig van dat ''normale'' mensen tot zulke afschuwelijke dingen instaat zijn. En het gebeurde ook nog in het christelijke Europa.
Is het daarom wel eerlijk God ter verantwoording te roepen, Die juist voorkomen heeft dat het volk Israel vernietigt werd en hen een eigen staat gaf?