Hoe leg ik de Drie-Eenheid uit aan een moslim?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 mei 2006 16:44

weinig tot niets lijkt me. Isa was een belangrijke profeet, geen "messias".
what the soul hides, blood tells

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mei 2006 16:51

Serenity schreef:weinig tot niets lijkt me. Isa was een belangrijke profeet, geen "messias".

Ow jawel hoor ze geloven wel dat Hij de Messias is, maar anders, wat dus uiteindelijk niks meer te maken heeft met de Bijbelse uitleg.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 mei 2006 17:05

Yael schreef:
Serenity schreef:weinig tot niets lijkt me. Isa was een belangrijke profeet, geen "messias".

Ow jawel hoor ze geloven wel dat Hij de Messias is, maar anders, wat dus uiteindelijk niks meer te maken heeft met de Bijbelse uitleg.

Volgens hem is Jezus één van de 4 grote profeten (?) Hij staat dus gelijk aan 3 anderen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 mei 2006 18:50

Wil je echt weten hoe het in elkaar steekt kijk dan hier, alle problemen onderhanden genomen
www.bijbelenonderwijs.nl/index.php?item ... &grp=islam

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 mei 2006 18:58

Een paar quotes uit de link van Jantjes;

Wij kunnen dus stellen dat moslims ervan uitgaan dat de God van joden en christenen dezelfde is als hun Allah, maar dat die allebei een verkeerd beeld van Hem hebben.

Moslims stellen dat zij Allah niet kunnen beschrijven want dat is onmogelijk. Alles wat een moslim kan doen is zijn handen opheffen naar de hemel of diep ter aarde buigen en uitroepen: Allahoe Akbar! Dat betekent niet: Allah is groot, zoals veel mensen menen, want dat zou zijn: Allah kebir! Akbur is vergrotende trap van kebir, en de groep Allahoe Akbar betekent dus: Allah is groter dan de God van de joden en christenen: groter en hoger dan de Allerhoogste, vgl. Jes. 14:13.

Hier spreken de moslims in feite zichzelf tegen dan, toch? hoe kunnen ze op basis heirvan tóc beweren dat God en Allah dezelfde zijn?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 mei 2006 19:34

eventeel zou dat zo zijn ja, tenzij je het uitlegt in de zin van "Allah is groter dan de joden en christenen Allah zien". Joden en christenen hebben een beeld van god, maar dat doet Allah tekort. Ze bedoelen wel dezelfde god, maar het is een verkeerd beeld. Daarom is Allah groter.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mei 2006 20:08

Smurffie schreef:
Yael schreef:

Volgens hem is Jezus één van de 4 grote profeten (?) Hij staat dus gelijk aan 3 anderen.

Dat Hij de Messias is staat ook in de Qoraan maar dan meer als iemand die zalft en niet zoals de Bijbel de Messias voorspiegeld. Zal binnenkort proberen wat meer info. te geven als je dat wilt. :wink:

Wel grappig is dat ze altijd ''vrede zij met hem'' achter de naam van de profeten etc. zetten. Is dat omdat ze niet zeker zijn of ze bij Allah zijn? In het paradijs?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 mei 2006 20:23

maar dan meer als iemand die zalft

De gezalfde zalft...

"vrede zij met hem" meer als een dierbare groet of zegen. Vergelijkbaar met uitspraken als "blablablabla de 9 maal gestenigde sjeitan, moge hij voor eeuwig verdoemd worden en duizend doden sterven".

Vergelijkbaar met hier in Nederland een gesprek waarin gesproken wordt over iemand: "en dan hebben we hier nog Piet en Klaas, allebei beste jongens, die ..... etc etc ...".

"vrede zij met hem" betekent denk ik iets in de geest van "moge het hem goed gaan" (geen kwaad woord zeggen over)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 mei 2006 20:33

Serenity schreef:
maar dan meer als iemand die zalft

De gezalfde zalft...

Echt? De gezalfde wordt gezalft. :P
Maar de Messias komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het was de bedoeling dat Hij te herkennen was aan het vervullen van de profetieen.
Daardoor kon je al een goed beeld krijgen van wat en wie de Messias is en komt doen. In de Qoraan kun je dat beeld niet meer terugvinden.
Ze kunnen al amper uitleggen wat dat inhoudt ''Messias''. Dat maakt voor mij heel de Islam al ongeloofwaardig.

Valt me trouwens op dat ze hier in Israel helemaal in de ban lijken te zijn van Schneerson, dr zijn bepaalde groepen die claimen dat hij de Messias is, er wordt iedergeval veel reclame gemaakt...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 30 mei 2006 21:24

de Messias gaat Israel bevrijden van de onderdrukker... benieuwd wie die messias daarvoor gaat optrommelen. Amerika? Rusland. Palestijnen? Bij dat laatste zou het eerder andersom zijn.

Of hebben ze eindelijk het licht gezien en gaan ze niet meer zo uit van een "aardse" verlosser?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mei 2006 23:18

Schneerson leeft iedergeval niet meer. Hoe dat verder zit weet ik ook niet. :wink:

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 01 jun 2006 20:05

Serenity @
volgens de profetieen
zal er een tijd aanbreken dat er een politiek leider ergens in de wereld zal opstaan die idd met zijn politiek vrede overal zal proberen te scheppen, ook zal hij zgn een vredes pact maken met israel en hun vijanden, , maar daarna zal hij zo brutaal zijn dat hij zijn wet zal laten gelden als zijnde hoogste authoriteit.
Hij zal de Heilige van Israel bespotten en zelf zijn regering willen laten gelden van af de Heilige Berg van YHWH. Hij zal zover gaan dat Israel zal inzien dat ze achter de verkleerde "messias" zijn aangelopen en ze zullen proberen zich inder zijn heerschappij uit te werken, dan zal hij zich met alle macht en met alle volkeren bondgenoten tegen israel keren om hen weer onderdanig te maken aan zijn heerschappij. Als israel het lijkt te verliezen zal de Eeeuwige zelf ingrijpen en Yeshua de Messiah zal terugkeren om tegen alle legers die tegen de heilige stad zijn opgetrokken te vechten.
Dan zal Israel als volk ook zijn Messias herkennen en collectief tot berouw komen.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 jun 2006 22:09

ik vind dat je met "politiek leider" iets teveel speculeert...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 jun 2006 11:52

Serenity schreef:ik vind dat je met "politiek leider" iets teveel speculeert...

Ik moest denken aan Bush. :mrgreen:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 02 jun 2006 12:34

Serenity schreef:ik vind dat je met "politiek leider" iets teveel speculeert...

Het zal zeker een politiek gebeuren zijn !

zulke dingen verwachten wij, wij zien de tekenen van de tijd
De vijgeboom - bloeit.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Terug naar “Archief”