plastische / cosmetische chirurgie ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AnDers
Verkenner
Verkenner

plastische / cosmetische chirurgie ?

Berichtdoor AnDers » 03 apr 2006 14:48

Ik ben benieuwd naar de meningen over plastische of cosmetische chirurgie. Ik weet niet precies welke hier van toepassing is...

In beginsel was ik altijd nogal negatief over cosmetische ingrepen. Ik bedoel daarmee ingrepen die niet medisch noodzakelijk of praktisch zijn en heb het dus niet over reconstructie na een ongeluk/ziekte/amputatie oid.

Nu een concreet geval: een goede vriendin van mij heeft in haar pubertijd aan verschillende eetstoornissen geleden. Zij was van zichzelf redelijk gezet, werd toen gevaarlijk mager en daarna juist veel te dik. Nu, 10 jaar verder, heeft ze een normaal postuur maar nog heel veel overtollige huid op de buik en borsten. Zij wil dit chirugisch laten verwijderen, haar ouders zijn faliekant tegen en vinden dat een christen dat niet doet, zoiets is alleen voor de 'ijdele heidenen' (even kort door de bocht)

Ouders vinden dat je in een gezond lichaam niet gaat snijden. Maar is een lichaam gezond als je psychisch ziek bent (geweest).
Zij ziet het als een soort laatste overwinning na 10-15 jaar strijd.
Aan de andere kant kun je afvragen of je metale wonden lichamelijk kunt genezen. (vooral hier heb ik zelf nogal twijfels bij)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het inderdaad niet prettig oogt en dat ik in eerste instantie (tot mijn spijt) enigszins schrok van het 'probleemgebied'. Desalniettemin vind ik haar nog steeds een leuke meid om te zien en bovendien heeft ze een hart van goud!

Ergens vind ik het jammer dat ze toch denkt zo'n operatie nodig te hebben, maar ik kan me nooit in haar verplaatsen en voelen wat zij voelt.
Ik denk nog steeds dat het gezonder is om je eigen lichaam te accepteren zoals het is. De laatste jaren heb ik echter van haar een beetje geleerd wat anorexia, boulimia ed met een meisje kunnen doen... ik vind het moeilijk iemand te (ver)oordelen die dat heeft doorstaan.

Na alles wat ze heeft meegemaakt gun ik haar alles wat ze wil. Toch zou ik wel wat reacties uit christelijke hoek willen peilen. Ik weet namelijk zelf niet precies hoe zulke vragen binnen een christelijke levenswijze beantwoord worden, daarnaast snap ik ook de halstarrige opstelling van haar ouders niet.
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 apr 2006 14:56

Ik begrijp heel goed waarom zij zich wil laten opereren.
Het lijkt idd dat het iets lichamelijks is, maar het kan je ook mentaal er een heel eind door helpen.

Als ik in haar schoenen zou staan, zou ik den ik het zelfde doen.
Jezelf accepteren zoals je bent is makkelijker gezegt dan gedaan. Zeker als je al zolang met eetstoornissen aan het strijden bent.
Juist zo'n operatie kan je een eind op weg helpen tegen de eetstoornissen. Je hebt een doel om naar toe te leven.

Als menseen brandwonden hebben gehad, dan mogen ze ook zich laten opereren aan hun lidtekens. Die te grote huid is voor mensen met een eetstoornis ook een lidteken. Het herrinert ze er continu aan waardoor het komt. Reken maar dat de strijd stukken zwaarder is als je er dagelijks mee geconfronteerd wordt, terwijl je er iets aan kunt doen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 apr 2006 15:04

Het is toch gewoon onpraktisch als je huid over hebt? Dus ik zou het scharen onder medisch noodzakelijke operaties.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2006 15:08

Inderdaad....ik knok tegen mijn overgewicht, de eerst 27 ben ik kwijt, op naar de volgende 25...als ik straks een wat normaler figuur heb en een velschort over hou, vindik het acceptabel om het mes er in te zetten!
Ook ethisch gezien!!

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 03 apr 2006 15:21

Bedankt voor de vlugge reacties!
Littekens zijn het zeker, dat is goed beschreven.

En Essieee: veel succes toegewenst, 27kg is al een prestatie van formaat!! :shock:
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 07 apr 2006 15:00

Maar verdiep je je aub goed in de operatie......... hoe het eruit komt te zien enzo............ het vel is weg, maar vaak blijft er een groot lelijk litteken over..... Maar velen hebben dit er voor over!!! Wat ik goed kan gebruiken, maar dan moet je dus niet meer in bikini willen lopen.....(of bikinibroekje tot je navel...haha... Op internet kun je ook wel voor en na foto's vinden van mensen die geopereerd zijn!! Succes ermee!!
Geef mij maar gewoon vakantie!!

perfectsound
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor perfectsound » 26 mei 2006 17:55

Ik werk zelf op een afdeling waar mensen komen te liggen die voor een plastische ingreep gaan. Ook veel van overtollig huid weg te laten halen. Je heb hier wel littekens van, maar die zitten meestal laag. Over het algemeen gebeurt het wel netjes.
Dat overtollige huis kan ook een medisch probleem worden, denk maar eens aan smetplekken ed. Niet goed droog kunnen houden.
"Ik kom net uit Londen... Wij hadden daar een walvis, die ten onder ging aan stress."
- "Wij hebben een zalm in Den Haag, dat gaat al jaren goed."

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 mei 2006 18:57

Groot gelijk, zon operatie! De mogelijkheden zijn er dus..Ik zou het ook doen!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 mei 2006 21:51

Ach...en dat litteken...dat herrinerd me dan aan de prestatie zeg maar!

En wat dat vel betreft...ga ik doneren aan de huidbank voor beverwijk!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 mei 2006 13:23

Altijd een dooddoener hoor, het moeten accepteren van zoiets. Ermee leren leven wordt volgens mij dan ook vaak gezezegd door mensen die het zelf niet hebben.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 29 mei 2006 13:49

Dit valt voor mij onder medisch noodzakelijke operaties. Zowel psychisch als praktisch.

Dit is heel wat anders dan bijvoorbeeld een extreme, onnodige borstvergroting oid.
Mensen zijn natuurlijk op hun mooist, maar er zit verschil in veranderen en veranderen.

Er zijn bijvoorbeeld vrouwen die door grote borsten rugklachten en andere ongemakken hebben. Een borstverkleining is dan een goede optie.

Maar mensen als Marijke Helwegen doen mij kotsen.
Afbeelding

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 mei 2006 22:57

Wat een plastisch uiterlijk...bahbah!

Terug naar “Archief”