Ik ben benieuwd naar de meningen over plastische of cosmetische chirurgie. Ik weet niet precies welke hier van toepassing is...
In beginsel was ik altijd nogal negatief over cosmetische ingrepen. Ik bedoel daarmee ingrepen die niet medisch noodzakelijk of praktisch zijn en heb het dus niet over reconstructie na een ongeluk/ziekte/amputatie oid.
Nu een concreet geval: een goede vriendin van mij heeft in haar pubertijd aan verschillende eetstoornissen geleden. Zij was van zichzelf redelijk gezet, werd toen gevaarlijk mager en daarna juist veel te dik. Nu, 10 jaar verder, heeft ze een normaal postuur maar nog heel veel overtollige huid op de buik en borsten. Zij wil dit chirugisch laten verwijderen, haar ouders zijn faliekant tegen en vinden dat een christen dat niet doet, zoiets is alleen voor de 'ijdele heidenen' (even kort door de bocht)
Ouders vinden dat je in een gezond lichaam niet gaat snijden. Maar is een lichaam gezond als je psychisch ziek bent (geweest).
Zij ziet het als een soort laatste overwinning na 10-15 jaar strijd.
Aan de andere kant kun je afvragen of je metale wonden lichamelijk kunt genezen. (vooral hier heb ik zelf nogal twijfels bij)
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het inderdaad niet prettig oogt en dat ik in eerste instantie (tot mijn spijt) enigszins schrok van het 'probleemgebied'. Desalniettemin vind ik haar nog steeds een leuke meid om te zien en bovendien heeft ze een hart van goud!
Ergens vind ik het jammer dat ze toch denkt zo'n operatie nodig te hebben, maar ik kan me nooit in haar verplaatsen en voelen wat zij voelt.
Ik denk nog steeds dat het gezonder is om je eigen lichaam te accepteren zoals het is. De laatste jaren heb ik echter van haar een beetje geleerd wat anorexia, boulimia ed met een meisje kunnen doen... ik vind het moeilijk iemand te (ver)oordelen die dat heeft doorstaan.
Na alles wat ze heeft meegemaakt gun ik haar alles wat ze wil. Toch zou ik wel wat reacties uit christelijke hoek willen peilen. Ik weet namelijk zelf niet precies hoe zulke vragen binnen een christelijke levenswijze beantwoord worden, daarnaast snap ik ook de halstarrige opstelling van haar ouders niet.