@Maya
Ik denk dat als we nadenken over Gods voortgaande weg met Zijn volk dat we echt niet ontkomen aan het gebeuren in Auswitsz. Daar zit m.i. ook veel meer spanning in dan in de punten die je hier aanhaalt. Juist toen Israel de Heere het hardste nodig had, gaf Hij niet thuis.
Zonder Auschwitz was Israel niet opnieuw opgericht!
vloek
http://www.biblegateway.com/passage/?bo ... version=30terugkeer:
Deuteronomium 30
1"Als al deze dingen over u komen, de zegeningen en vervloekingen die ik heb opgenoemd, zult u tot bezinning komen terwijl u onder de volken leeft waarheen de HERE u heeft verdreven.
2En als u in die tijd naar de HERE, uw God, wilt terugkeren en u en uw kinderen zijn begonnen met heel hun hart de geboden die ik u vandaag geef, te gehoorzamen,
3dan zal de HERE, uw God, u uit uw gevangenschap redden. Hij zal u genade schenken, naar u toekomen en u bijeenbrengen uit alle volken waaronder Hij u heeft verspreid.
4-5 Ook al zou u zich in de verste uithoeken van het heelal bevinden, Hij zal u vinden en terugbrengen naar het land van uw voorouders!
6Hij zal de harten van u, uw kinderen en uw kleinkinderen reinigen, zodat u weer met hart en ziel van de HERE, uw God, kunt houden. Zo zal Israël weer tot leven komen!
7-8 Als u terugkeert naar de HERE en alle geboden die ik u vandaag geef, gehoorzaamt, zal de HERE uw God Zijn vervloekingen van u afnemen en deze tegen uw vijanden richten; tegen hen die u haten en vervolgen.
9De HERE, uw God, zal u voorspoed geven bij alles wat u doet. Hij zal u veel kinderen, veel vee en grote oogsten geven; want de HERE zal opnieuw vreugde over u hebben, net als over uw voorouders.
10Hij zal blij met u zijn als u Zijn geboden die in dit wetboek zijn geschreven, gehoorzaamt en u met hart en ziel wendt tot de HERE, uw God.
@Raido
Als een dominee in een gebed zegt: 'gedenk ook uw oude verbondvolk welke is afgehakt van de olijfboom, dat ze nog weer ingeplant mogen worden; want U hebt beloof dat in het einde ook de Joden zullen geloven, het deksel van hun ogen wilt oplichten' valt dat onder vervangings- of onder continueringstheologie?
het volk als
geheel is niet afgehakt vn de oude boom !
er zijn takken afgehakt en er zullen wer takken bij komen
Het verbond met israel is de boom.
Als ik die dominee was zou ik wat minder dure woorden gebruiken, maar in gebed aan onze hemelse Vader vragen, dat meer en meer mensen van Zijn Volk het Licht mogen zien in de Messias. nemen!want inderdaad
In Zijn tijd zal heel Israel Zijn Messias herkennen !
romeinen10:
11Zo staat het ook in de Boeken: "Ieder die op Hem vertrouwt, zal niet teleurgesteld worden." (a)
12En het maakt geen verschil of u Jood bent of niet. God is Heer over allen. Hij geeft Zijn rijkdom aan alle mensen die een beroep op Hem doen.
13Want er staat ook: "Ieder die de naam van de Here aanroept, zal gered worden." (b)
14Maar als zij niet in Hem geloven, hoe kunnen zij Hem dan aanroepen? En als zij nooit van Hem gehoord hebben, hoe kunnen zij dan in Hem geloven? Als niemand hun over Hem vertelt, hoe kunnen zij het dan horen?
15Wie zal het hun vertellen, als hij niet gestuurd is? Daarover staat in de Boeken: "Wat heerlijk! Ik hoor het geluid van de voeten van de brenger van het goede nieuws!"
Yeshua send more labourers
for Lord you know the need
The land is ready for harvest
The fields are ripe indeed.....
Romans 11
The Remnant of Israel
7What then? What Israel sought so earnestly it did not obtain, but the elect did. The others were hardened, 8as it is written:
"
God gave them a spirit of stupor,
eyes so that they could not see
and ears so that they could not hear,
to this very day."
Ja dan zal Israel als volk ook de steen zijn waar de volken over zullen struikelen en vallen.