columbus schreef:iets anders, ik kan wel begrijpen dat in sommige gemeentes teveel kinderen zijn (heel fijn dat er veel kinderen zijn) om allemaal rond het doopvont te staan. 1800 leden of zo, dan zijn er veel kinderen. waar mijn echtgenote kerkte reserveerde ze dan de voorste bank(en) voor de kinderen.
weet iemand nog meer manieren om kinderen bij de dienst te betrekken?
Misschien moet je breder zien, niet alleen over het betrekken bij de diensten, maar juist het betrekken van de kinderen bij het “gemeente” zijn. Als dat goed zit komt die invulling in de dienst ook wel. Ik herinner me mijn jeugd. Op de studievereniging 16+ (NH-GG) werd volop gesproken over allerlei zaken die de kerk aangingen. Maar als er dan eens kerkeraadsleden of de dominee werden uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan dan resulteerde dat steeds weer in afwijzende reacties. De thema's die behandeld werden moesten op voorhand met de jeugdouderling besproken worden en als ze iets te critisch of te controversioneel waren volgde er absoluut een veto. En dan mag je nog zo'n bloeiend verenigingsleven hebben, maar als kinderen en de oudere jeugd niet het gevoel hebben dat ze echt bij de kerk betrokken worden, dat hun mening ook belangrijk is, dan haken ze onherroepelijk af. Niet dat ze dan direkt de kerk uitlopen, maar er is dan absoluut geen betrokkenheid meer. Op de galerij waar de jeugd zat, werd het meeste geslapen. En dan word er door de ouderen geklaagd dat de jeugd de kerk verlaat, dat ze nergens meer voor warm lopen. Nee, gek hé. Waarom zouden ze ook?
In onze gemeente is de jeugd hartstikke actief. Dat komt m.i. niet door speciale diensten, of hun inbreng tijdens de zondagse dienst, maar juist omdat ze overal bij betrokken worden. Ze doen mee in de liturgiecommissie, hebben een stem in het kerkbestuur (kerkeraad in Nl), elke zondag zijn jongeren actief om de parkeerplaatsen te wijzen, staan er 4 jongeren in de hal van ons kerkgebouw om de kerkleden en gasten welkom te heten. Ons kerkgebouw is in de zomermaanden elke dag open, naast enkele ouderen is daar altijd wel een jongere aanwezig. De kindernevendiensten draaien voor minstens de helf op jonge mensen.
En die betrokkenheid uit zich ook in de diensten. Zo worden de Bijbellezingen altijd door jongeren gedaan, doven kinderen de paaskaars op Goede Vrijdag en dragen kinderen de nieuwe paaskaars de kerk in tijdens de paasnachtdienst, dragen de jongeren de schalen met brood en de kelk met wijn rond tijdens de viering van het H. Avondmaal. Spreken jongeren de voorbeden uit. Zingt het jeugdkoor tijdens de dienst
En zoals ik al op pagina 1 schreef, jongeren zijn zelf begonnen met een dagafsluiting op zondag. Die ze zelf invullen. Ik ben in onze gemeente een van de twee jeugdbegeleiders (jeugdouderling zou dat men in Nl noemen, (we hebben er twee, een Spaanse en een “buitenlander”)
En elke keer ben ik verwonderd en blij als ik zie hoe “onze” jongeren, in een land waar de R.K. voor 90% de overhand heeft, zo bewust en zo overtuigd hun geloof in de praktijk brengen. Want in het dagdagelijkse leven op de diverse scholen hebben ze het niet zo makkelijk. In Spanje bestaan geen refo-scholen.