kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 27 mei 2006 18:36

Jantjes schreef:Zou de lezing van jou echt zo zijn denk je? Je zei: ‘De Here meet niet met een lineaaltje of iets wel helemaal recht is. Maar of de bedoelingen zuiver zijn’.
Ik denk dat het tegenstrijdig is wat je zegt, want: Je bedoelingen kunnen alleen zuiver zijn als het recht is. Anders komt er van jou muziekinstrumenten ook niets terecht

Je bedoelingen kunnen zuiver zijn, maar de uitwerking kan weleens anders lopen. Of kleurde jij ook direct binnen de lijntjes van het kleurboek?

Een paar weken geleden moest ik ineens invallen in een band in de kerkdienst bij een baptistengemeente in Utrecht.
Het spelen ging echt niet vlekkeloos, maar zou het enthousiasme en de lofprijzing de Here hierom minder behaagd hebben?

Wij hebben een dominee die standaard in iedere dienst wel ergens een moment heeft wat fout loopt. Ze vergeet het gesprekje met de kinderen, geeft per ongeluk psalm 27 op ipv 72, vergeet de collecte of mededelingen. Toch is ze een goede predikante.

Over de bouw van muziekinstrumenten:
"Je kunt alles uitmeten, maar uiteindelijk is het toch een kwestie van intuitie" Wim Heinz, gitaarbouwer te Sneek.
In de gitaar die ik dit jaar bouw zitten echt wel wat kleine (schoonheids)foutjes, minder mooie stukjes hout en dergelijke. Toch is het een goed instrument.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 mei 2006 18:51

pol schreef:Jantjes, het is binnenkort bij ons dopen waarin de kinderen naar voren komen. Is het misschien iets om deze doopdienst bij te wonen? Dan kan je zien dat het mogelijk is dat er een heleboel kinderen rond het doopvont staan die rustig zijn en niet aan het uitleven zijn?

Besteden ze bij jullie ook aandacht aan de kinderen in andere diensten zonder dopen? Ik vind het belangrijk dat voorgangers ook de kinderen toespreken, ze zijn tenslotte bijna de helft van de gemeente. Uiteraard is dat in iedere gemeente verschillend, in de ene gemeente zijn meer ouderen en bij anderen weer meer gezinnen.
Alleen vind ik het niet eerlijk om te zeggen dat het de taak van de ouders is. Dat is het zeker, maar de kinderen zitten ook in de gemeente net als de volwassenen die daar ook onderwijs krijgen. Bij ons in de gemeente heb ik vaak het gevoel dat de kinderen vergeten worden. Gelukkig is dat niet in iedere gemeente.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 mei 2006 19:04

pol schreef:Jantjes, het is binnenkort bij ons dopen waarin de kinderen naar voren komen. Is het misschien iets om deze doopdienst bij te wonen? Dan kan je zien dat het mogelijk is dat er een heleboel kinderen rond het doopvont staan die rustig zijn en niet aan het uitleven zijn?

Ik geloof in je authenticiteit, maar blijf toch liever in eigen gemeente, waar de kinderen weliswaar niet naast het doopfont staan, dan alleen de ouders met hun dopelingen en waar ik zelf ook steeds weer opnieuw gedoopt mag worden terwijl ik op mijn plaats zit.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 mei 2006 19:14

Jantjes schreef:

Ik geloof in je authenticiteit, maar blijf toch liever in eigen gemeente, waar de kinderen weliswaar niet naast het doopfont staan, dan alleen de ouders met hun dopelingen en waar ik zelf ook steeds weer opnieuw gedoopt mag worden terwijl ik op mijn plaats zit.

Jammer, dan had ik je kunnen overtuigen dat het geen rommelzooi is. Voordat ik hier naar de kerk ging dacht ik ook dat het een bende zou zijn als de kinderen naar voren moesten, maar in de praktijk valt dat 100x mee
elke dienst bij ons worden kinderen wel aangehaald of iets gemakkelijks tegen gezegd. Ook zingen ze 1x per maand of zo een kinderlijk lied.
En onze vorige predikant vertelde altijd een kinderverhaal om de preek
wat eenvoudiger te maken.

Jantjes, hoeveel kinderen heb jij?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 mei 2006 21:18

pol schreef:
Jantjes schreef:
pol schreef:
elke dienst bij ons worden kinderen wel aangehaald of iets gemakkelijks tegen gezegd. Ook zingen ze 1x per maand of zo een kinderlijk lied.
En onze vorige predikant vertelde altijd een kinderverhaal om de preek
wat eenvoudiger te maken.

Owkeej, bedankt voor je antwoord. :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 mei 2006 13:01

columbus schreef:iets anders, ik kan wel begrijpen dat in sommige gemeentes teveel kinderen zijn (heel fijn dat er veel kinderen zijn) om allemaal rond het doopvont te staan. 1800 leden of zo, dan zijn er veel kinderen. waar mijn echtgenote kerkte reserveerde ze dan de voorste bank(en) voor de kinderen.

weet iemand nog meer manieren om kinderen bij de dienst te betrekken?

Misschien moet je breder zien, niet alleen over het betrekken bij de diensten, maar juist het betrekken van de kinderen bij het “gemeente” zijn. Als dat goed zit komt die invulling in de dienst ook wel. Ik herinner me mijn jeugd. Op de studievereniging 16+ (NH-GG) werd volop gesproken over allerlei zaken die de kerk aangingen. Maar als er dan eens kerkeraadsleden of de dominee werden uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan dan resulteerde dat steeds weer in afwijzende reacties. De thema's die behandeld werden moesten op voorhand met de jeugdouderling besproken worden en als ze iets te critisch of te controversioneel waren volgde er absoluut een veto. En dan mag je nog zo'n bloeiend verenigingsleven hebben, maar als kinderen en de oudere jeugd niet het gevoel hebben dat ze echt bij de kerk betrokken worden, dat hun mening ook belangrijk is, dan haken ze onherroepelijk af. Niet dat ze dan direkt de kerk uitlopen, maar er is dan absoluut geen betrokkenheid meer. Op de galerij waar de jeugd zat, werd het meeste geslapen. En dan word er door de ouderen geklaagd dat de jeugd de kerk verlaat, dat ze nergens meer voor warm lopen. Nee, gek hé. Waarom zouden ze ook?

In onze gemeente is de jeugd hartstikke actief. Dat komt m.i. niet door speciale diensten, of hun inbreng tijdens de zondagse dienst, maar juist omdat ze overal bij betrokken worden. Ze doen mee in de liturgiecommissie, hebben een stem in het kerkbestuur (kerkeraad in Nl), elke zondag zijn jongeren actief om de parkeerplaatsen te wijzen, staan er 4 jongeren in de hal van ons kerkgebouw om de kerkleden en gasten welkom te heten. Ons kerkgebouw is in de zomermaanden elke dag open, naast enkele ouderen is daar altijd wel een jongere aanwezig. De kindernevendiensten draaien voor minstens de helf op jonge mensen.

En die betrokkenheid uit zich ook in de diensten. Zo worden de Bijbellezingen altijd door jongeren gedaan, doven kinderen de paaskaars op Goede Vrijdag en dragen kinderen de nieuwe paaskaars de kerk in tijdens de paasnachtdienst, dragen de jongeren de schalen met brood en de kelk met wijn rond tijdens de viering van het H. Avondmaal. Spreken jongeren de voorbeden uit. Zingt het jeugdkoor tijdens de dienst
En zoals ik al op pagina 1 schreef, jongeren zijn zelf begonnen met een dagafsluiting op zondag. Die ze zelf invullen. Ik ben in onze gemeente een van de twee jeugdbegeleiders (jeugdouderling zou dat men in Nl noemen, (we hebben er twee, een Spaanse en een “buitenlander”)
En elke keer ben ik verwonderd en blij als ik zie hoe “onze” jongeren, in een land waar de R.K. voor 90% de overhand heeft, zo bewust en zo overtuigd hun geloof in de praktijk brengen. Want in het dagdagelijkse leven op de diverse scholen hebben ze het niet zo makkelijk. In Spanje bestaan geen refo-scholen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 mei 2006 23:03

het klinkt goed Zareb. het lijkt me versterkend voor de gehele gemeente.

vandaag een hele mooie belijdenisdienst meegemaakt. de vriendin van mn zwager deed belijdenis en nog 4 andere jongeren. de mensen van de club waar zij op zitten kwamen naar voren en zongen een lied, een verst.gehandicapte tante van haar speelde daarvoor op haar keyboard 'Heilig, Heilig, Heilig' en dat was heel mooi om te zien, was muisstil in de kerk. niets geen 'poppenkast' :)
de dominee hieldeen heel mooie en passende preek, mooie psalmen en liederen, kortom was een hele mooie dienst.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2006 11:35

Jantjes schreef:
Zareb schreef:
Jantjes schreef:De inhoud van Markus 10-13:16 en Mattheus 19-13:15 waar Christus spreek ‘laat de kinderkens tot Mij komen en verhinder ze niet; want der zulken is het Koninkrijk Gods’, hebben naar mijn inziens meer betrekking op de dominee / predikant of voorganger dan op de kinderen zelf

Ik heb m'n Bijbelverklaring van Matthey Henry er eens op na geslagen en daar vind ik niets van wat jij hier steld. In z'n verklaring van Markus staat o.a. "Zij geloofden dat de zegen van Christus hun ziel goed zou doen. Daarom brachten zij hen tot Hem, opdat Hij hen zou aanraken, wetende dat Hun hun hart zou aanraken, waar hun ouders dat niet zouden kunnen door wat zij ook tegen hen zouden zeggen of wat zij ook voor hen zouden doen.

Het vervolg is nog veel mooier.

De hele uitleg word, in beide Bijbel gedeelten betrokken op de kinderen.

En dat heeft dan niets te maken met "netjes naast pa of ma zitten" Maar alles met actief deelnemen. Hetzij in een kindernevendienst, hetzij in een jongerendienst.
In onze gemeente hadden we maar één dienst op zondag, juist door de jongeren is er tweede viering ontstaan.
Voor morgen hebben ze een mooi thema: "de veelkleurigheid van de regenboog."

Jou verklaring van Matthey Henry is wel erg kort door de bocht. Ik begrijp natuurlijk wel dat je niet alles kan citeren wat hij er van zegt, want dat is veel. Maar wat hij voornamelijk zegt is naar mijn mening ‘eerbied voor Hem’ en daarom brachten zei hun kinderkens. De moeders begeerden alleen al uit ‘eerbied voor Jezus’ een zegen van Hem op hun kleintjes.
Heel de zinsnede van Matthey Henry wijst op eerbied, achting, ontzag, respect en bewondering voor Hem.

Tja, maar wat heeft dat met het onderwerp te maken? Kinderen veel betrekken in de eredienst, op een begrijpelijke manier praten, de kinderen ook echt inzettend in de kerk, misschien bij de doop eens naar voren laten komen zodat ze het goed kunnen zien ipv tegen de ruggen van de volwassenen aankijken, al die dingen en eerbied voor Hem kunnen heel goed samengaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 05 jun 2006 14:39

Dat is waar Marnix *knikt*
alhoewel het ook vaak voor hilariteit zorgt.. ik kom wel eens in de christelijk gereformeerde kerk, bij een doopdienst oid, en daar roepen ze ook wel eens kinderen naar voren, of ze laten ze wat vertellen over wat ze hebben geleerd in de kindernevendienst.. en vaak is dat wel erg grappig :D
Maar zelfs dan, ik denk niet dat dat per se oneerbiedig is :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 11:33

Precies. Bij ons wordt er ook wel eens gelachen als een kind wat vertelt over wat hij geleerd heeft.

Wat is daar oneerbiedig aan? Moet in de kerk alles dan maar bloedserieus zijn? Of zou God ook glimlachen om zo'n klein kind van hem... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 12:34

In Crossroads International Church hebben kinderen hun eigen dienst, maar sommigen zitten ook in de kerk. Een paar keer per jaar is er een dienst met extra aandacht voor kinderen en tieners. De tieners spelen in een bandje en de kinderen staan met z'n alleen op het podium om de volwassenen een dans te leren. Dat is echt humor:

I reach up high (handen omhoog)
I touch the ground (raak de grond aan)
I stamp my feet (stamp op de grond)
and turn around (rondje draaien)
I like to wew wew (handen om de beurt in de lucht)
praise the Lord!

I dance and sing
with all my might
I might look funny but that's alright
I like to wew wew!
praise the Lord!

En dan maar wachten tot alle grote mensen ook meedoen :mrgreen:
Het enige irritante aan die diensten is dat alles in het Nederlands wordt vertaald voor de kinderen die geen Engels spreken.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 06 jun 2006 17:45

Marnix schreef:Precies. Bij ons wordt er ook wel eens gelachen als een kind wat vertelt over wat hij geleerd heeft.

Wat is daar oneerbiedig aan? Moet in de kerk alles dan maar bloedserieus zijn? Of zou God ook glimlachen om zo'n klein kind van hem... :)

+1

Bij ons wordt dat ook gedaan, soms is dat best komisch.

Of zijn kinderen die iets in hun onschuld zeggen ineens oneerbiedig?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 06 jun 2006 21:56

Javaca schreef:
Marnix schreef:Precies. Bij ons wordt er ook wel eens gelachen als een kind wat vertelt over wat hij geleerd heeft.

+1

Bij ons wordt dat ook gedaan, soms is dat best komisch.

Of zijn kinderen die iets in hun onschuld zeggen ineens oneerbiedig?

het zijn vaak vertederende momenten en zeker niet oneerbiedig bedoeld denk ik.
ik vind het ook prachtig als er één van die kinderen lekker vals zingt uit volle borst :D
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 23:05

Of verkeerde dingen zingen per ongeluk, ook zo leuk:

"wij heffen 't hoofd omhoog
en zullen d'eerkroon dragen"

werd:

"wij heffen 't hoofd omhoog
en zullen d'eekhoorn dragen"

Kinderen zijn heerlijk. En juist in hun spontaniteit en eerlijkheid kunnen we vaak veel van hen leren!
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jun 2006 07:34

Kinderen betrekken in een dienst vind ook ik erg belangrijk.
Maar nadat ik afgelopen weken in verschillende soorten gemeenten ben geweest, waar bij een aantal ervan ook kinderen naar de nevendienst gingen, en als ze terug kwamen weer wat mochten vertellen, of tijdens de dienst mee mochten praten etc, vond ik het echt een zooitje.
Dan ben ik misschien ontzettend ouderwets, maar het georganiseerde, nette karakter van de diensten in mijn gemeente, trekken me veel meer.
En dan is het niet zo dat de kinderen niet erbij horen, want wij hebben gelukkig meestal dominee's die de kinderen in de preek betrekken, en zelfs een dominee die tijdens de preek af en toe een kind aan het woord laat.

Maar dat vreselijk rommelige is niks voor mij :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”