Ik denk dat de kern van het 'probleem' hem zit in hoe de persoon de eredienst in een kerk verwacht. In mijn kerk zit je anderhalf uur (zo niet langer) in een kerkbank, luister je naar de preek, doe je geld in de collectezak en zing je af en toe een psalm. In ander kerken gaat het totaal anders, in mijn kerk is het meer een leerdienst terwijl het in andere kerken meer een actieve lofprijzingsdienst is voor alle gemeenteleden.
De eredienst van de Heere zit naar mijn gevoel daar tussen in, neem bijvoorbeeld de Tempel (Jantjes ziet dat immers als representatief voor onze kerken), daar had je de eredienst dat was voornamelijk liturgie terwijl mijn in de synagoges voornamelijk het onderwijs ontving (en natuurlijk op de profetenscholen); maar de tempel was vooral veel zingen, offeren en rituelen. Ik denk dat de eredienst van de Heere meer zo zou moeten zijn; zoals hij vroeger was. Op de zondag (of liever; zaterdag) naar de kerk om daar de Heere te eren met muziek, te zingen samen Hem te aanbidden. en de rest van de week (bijvoorbeeld maandagavond, woensdagavond) een bijbelstudie..
En kinderen/jongeren betrekken bij de eredienst; actief op passief is dus erg verschillend, hoe je in 'zware' kerken dat zou moeten doen? Ik zou het niet weten, laten eerst de ouderen betrokken raken bij de eredienst. In de meer 'lichte' kerken is dat al veel makkelijker, omdat de eredienst al veel actiever is, laat kinderen een gedicht lezen, een toneelstukje doen of vertellen wat ze geleerd hebben op de zondagschool/cathecatie, kinderen kunnen zingen etcetra..
Maar die dingen zijn totaal not-done in 'zware' kerken, omdat wij in een traditie staan die een veel passievere kerkdienst kent. En aangezien er weinig symbolisch gebeurd is daar ook al weinig mee te doen. Als er ziekenzalving was; zou een kind de zalf kunnen brengen bijvoorbeeld