Spijkerkleding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 mei 2006 09:58

Raido schreef:
Het vlees dat bedekt wordt door die klederen is door en door zondig. Dan passen daar geen witte klederen bij als uiting dat je gereinigd bent.

Ik heb het al eerder geschreven geloof ik, maar ik ken niemand bij ons in de kerk of familie die in het zwart loopt. Dus als ik de conclusie mag trekken uit het vorige zou er niemand bij ons in de kerk of familie bekeerd zijn......??? Ik heb respect hoor voor iemand die in het zwart loopt maar of dit een afweging is?

Wat vind je trouwens van shirts met bijbelteksten? Of wordt dit off-topic??

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 10:28

pol schreef:
Raido schreef:
Het vlees dat bedekt wordt door die klederen is door en door zondig. Dan passen daar geen witte klederen bij als uiting dat je gereinigd bent.

Ik heb het al eerder geschreven geloof ik, maar ik ken niemand bij ons in de kerk of familie die in het zwart loopt. Dus als ik de conclusie mag trekken uit het vorige zou er niemand bij ons in de kerk of familie bekeerd zijn......??? Ik heb respect hoor voor iemand die in het zwart loopt maar of dit een afweging is?

Wat vind je trouwens van shirts met bijbelteksten? Of wordt dit off-topic??

het gaat toch nog over kleding ;)

ik zou er zelf niet snel mee gaan lopen.

Dat mensen in het zwart gaan omdat ze mogen weten dat ze een kind van God zijn, dat moeten zij zelf beslissen. Ik heb er respect voor. Alleen vind ik niet dat je dat ook van anderen mag verwachten, omdat het jouw manier van uitdragen is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mei 2006 10:47

Mensen in het zwart zijn gothics. Zijn nou ineens alle gothics bekeerd c|:)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 10:57

Lalage schreef:Mensen in het zwart zijn gothics. Zijn nou ineens alle gothics bekeerd c|:)

dat zeg ik niet! ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2006 12:30

caprice schreef:
Lalage schreef:Peter, als je christen bent, dan ben je toch gereinigd door Jezus? En je mag je elke dag weer door Hem laten wassen, zodat je steeds in het licht/wit kunt lopen.

PeterD bedoelt te zeggen dat die persoon niet rein is in zichzelf, maar in een Ander. En dat op alles van zichzelf de dood geschreven moet worden, en dat onze deugden een wegwerpelijk kleed zijn.
En het is waar wat hij zegt. Als je daar een weinig de inleving van kent is de behoefte er niet om er licht bij te lopen. Wat het eigen ik en mijn, dat is de grootste pijn, en de zaligheid ligt buiten mijzelven in een Ander.

Ik vind dat je moet uitkijken met wat je hier zegt. De onderbouwing waarom niet in het "licht" te lopen snap ik. Maar het "als je daar een weinig de inleving van kent is de behoefte er niet om er licht bij te lopen" komt nogal raar op me over.... Je stelt namelijk dat ik bijvoorbeeld (en vele anderen) die inleving daarvan niet kennen... kenden we die wel, dan zouden we er heel anders bij gaan lopen.

Kijk en met zo'n manier van praten heb ik moeite. Want blijkbaar laat je geen ruimte voor mensen die dat wel beseffen en beleven en toch in het licht er bij lopen. Daarvoor heb ik overigens in dit topic ook al uitgebreid redenen gegeven. Toch nog even kort een paar dingen:

Je zaligheid komt niet uit jezelf.... maar de vergeving en heiligen vinden wel IN JEZELF plaats. Of weet je niet, dat je lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in je woont, die je van God ontvangen hebt, en dat je niet van jezelf bent? Want je bent gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met je lichaam!

16 Verblijdt u te allen tijde, 17 bidt zonder ophouden, 18 dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u.
19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.
22 Onthoudt u van alle soort van kwaad.
23 En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.

Genoeg redenen dus om "in (het) licht" te wandelen :) Dat mensen in donkere kleren lopen, prima... maar allereerst mogen ze dit nooit aan anderen opdragen of hun geloof en bekering aan dat sooret uiterlijkheden toetsen, en ook niet met dit soort waardeoordelen komen, dat wie zijn ellende echt doorleeft heeft, zich niet in het licht zou willen kleden en het helemaal zou snappen. Ik kan ook wel roepen dat wie zijn verlossing echt doorleeft heeft niet meer in het donker wil lopen.... Wat zou ik er mee opschieten? Ik zou onterecht oordelen over mensen... de een kent zijn verlossing en zijn ellende en beeldt het een uit in zijn kleding... de ander kent ook beiden en beeldt het ander uit in zijn kleding. Stellen dat wie zijn ellende kent, niet in lichte kleding zou willen lopen (zoals jij hier doet) is onzin... voor sommigen geldt dit wel... maar daar kan je geen algemene regel van maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 mei 2006 11:06

caprice schreef:PeterD bedoelt te zeggen dat die persoon niet rein is in zichzelf, maar in een Ander. En dat op alles van zichzelf de dood geschreven moet worden, en dat onze deugden een wegwerpelijk kleed zijn.
En het is waar wat hij zegt. Als je daar een weinig de inleving van kent is de behoefte er niet om er licht bij te lopen. Wat het eigen ik en mijn, dat is de grootste pijn, en de zaligheid ligt buiten mijzelven in een Ander.

Diepe gedachte . . . Is kleding ook een metafoor voor waar het in het leven om moet gaan? Waarmee men iets wil uitdragen? Identiteit?

Toch vraag ik mij af of identiteit uiteindelijk alleen in kleding zit. De dingen die we doen, denken, maken, keuzes . . . . het hele zijn. Uiteinelijk ligt onze identiteit in God. M.i. kan ik dit niet weergeven door mijn kledingkeuze. Zeker niet in een maatschappij waar identiteit gerelateerd is aan produkten die je kunt kopen. Dit zit diep in de hedendaagse maatschappij.

Daarbij is kleding denk ik te veel gerelateerd aan cultuur. We hebbben in NL al diverse culturen. geografisch: Amsterdam west is anders als een vinexwijk, de binnestad of Albasserwaard . . . .

Ik vraag mij af hoe we een waarde kunnen formuleren om het kledingvraagstuk niet tot een aanbeden verhoogde splijtzwam te heffen. Ik vind de woorden van Caprice uitnodigen tot onderzoek om een waarde formuleren.

Scape

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 mei 2006 14:09

In Amsterdam :8> maakt het niet uit wat je aan doet, er is toch altijd iemand die er nog maffer bijloopt dan jij.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mei 2006 18:17

Met stijgende verbazing heb ik dit item doorgelezen en vooral de laatste pagina's over het in het zwart gaan.
Dat je op zondag naar de kerk gaat in nette kleding lijkt mij normaal. (Hoewel ik een dominee ooit heb horen zeggen tegen een moeder die het maar niks vond dat zoonlief in een gebleekte spijkerbroek naar de kerk ging: "Mevrouw, hij gaat tenminste naar de kerk - weest u daar blij om en dankbaar voor, gezien de vele jongeren die afhaken").

Ik leer hier, waarom mensen in het zwart gekleed naar de kerk gaan. Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Want wij mensen zijn toch niet alleen maar zondig? Jaja, dat zijn ze wel, ik weet het. Maar.... waar is dan het verlossingswerk van Christus?
Wij zijn toch verlost en mogen uit de vreugde daarvan leven?
Wij weten ons zondaars, en toch... de Heer reikt ons de hand, altijd weer.
In het preekrooster van de PKN voor vandaag was een stuk uit het Johannesevangelie aan de orde. Daarin wordt de liefde van de Heer zo ondubbelzinnig beschreven: "Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde..." (15:9). Het werd gekoppeld aan de eerste brief van Johannes: 1 Joh. 4: "En hierin is Gods liefde geopenbaard: God heeft Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden, opdat we door Hem zouden leven. Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon gezonden heeft om verzoening te brengen voor onze zonden". (verzen 9 en 10).
Je kúnt natuurlijk de nadruk leggen op alles wat zondig is.
Maar je kunt je óók iedere dag je weer verwonderd en dankbaar realiseren, dat Hij ons lief heeft.
Dat is een reden tot grote vreugde en dankbaarheid. Dat mag ik vieren en dus mag ik in mijn kleding iets feestelijks laten zien: Ik, bewust dat ik zondig ben, hoef daar niet eeuwig bij stil te staan, ik mag opgelucht ademhalen, want Hij vergeeft, zeventig maal zeven maal en meer...

André

Berichtdoor André » 21 mei 2006 18:45

Bedankt voor je bijdrage Riska, ik ben het met je eens.
Onze predikant heeft ook eens verteld dat het beter is op Zondag een pakje shag te kopen dan de hele dag geïrriteerd te gaan zitten zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2006 12:37

Maar het is natuurlijk nog beter om dat al op zaterdag te doen.... Tenzij je het uit een sigarettenautomaat haalt die op zaterdag al is bijgevuld.... en niet op zondag weer bijgevuld wordt :P :D :roll:

Maar goed, ik ben benieuwd op een reactie van Caprice naar aanleiding van de discussie die hij een beetje in gang heeft gezet door te stellen dat wie een beetje de inleving van zijn zondige staat, totaal niet de behoefte zou hebben in het licht te lopen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 26 mei 2006 16:59

PeterD schreef:
Sabra schreef: Het vlees dat bedekt wordt door die klederen is door en door zondig. Dan passen daar geen witte klederen bij als uiting dat je gereinigd bent.

Het vlees dat bedekt wordt door mijn kleding is door en door gered, en daarom is mijn kleding zo rood/oranje/geel/vrolijk mogelijk.

Zegt paulus niet zoiets als "verblijdt u onder alles"?

Stelletje calvinisten! Die 'deugdzame somberheid' is echt zooo cultuurgebonden! je denkt toch zeker niet dat ze er in de eerste gemeenten treurend en in het zwart bijliepen? Welnee! Daar waren ze blij want god had ze gered.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 26 mei 2006 18:06

muiz schreef:
PeterD schreef:
Sabra schreef: Het vlees dat bedekt wordt door die klederen is door en door zondig. Dan passen daar geen witte klederen bij als uiting dat je gereinigd bent.

Het vlees dat bedekt wordt door mijn kleding is door en door gered, en daarom is mijn kleding zo rood/oranje/geel/vrolijk mogelijk.

Stelletje calvinisten! Die 'deugdzame somberheid' is echt zooo cultuurgebonden! je denkt toch zeker niet dat ze er in de eerste gemeenten treurend en in het zwart bijliepen? Welnee! Daar waren ze blij want god had ze gered.

Doe even rustig... :roll: Je mag ook rustig je mening naar voren brengen zonder mensen allerlei benamingen te geven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mei 2006 20:44

Dat is wat anders dan 'wees altijd blij'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2006 21:32

Raido schreef:
Dat is wat anders dan 'wees altijd blij'.

precies...

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 26 mei 2006 21:42

Oh ja? Natuurlijk betekent het niet dat we altijd vrolijk moeten zijn, maar volgens mij is het in het zwart lopen omdat je zo'n ellendig mens bent, heel iets anders dan je verheugen.

Ik geloof werkelijk dat god verdrietig wordt bij het lezen van zulke posts. Hij heeft ons toch niet gered zodat we maar verdrietig en somber in het zwart kunnen lopen, die somberheid ook aan anderen opleggen en zwelgen in onze ellende?

Nou ja, ik word er iig verdrietig van

Terug naar “Archief”