caprice schreef:Lalage schreef:Peter, als je christen bent, dan ben je toch gereinigd door Jezus? En je mag je elke dag weer door Hem laten wassen, zodat je steeds in het licht/wit kunt lopen.
PeterD bedoelt te zeggen dat die persoon niet rein is in zichzelf, maar in een Ander. En dat op alles van zichzelf de dood geschreven moet worden, en dat onze deugden een wegwerpelijk kleed zijn.
En het is waar wat hij zegt. Als je daar een weinig de inleving van kent is de behoefte er niet om er licht bij te lopen. Wat het eigen ik en mijn, dat is de grootste pijn, en de zaligheid ligt buiten mijzelven in een Ander.
Ik vind dat je moet uitkijken met wat je hier zegt. De onderbouwing waarom niet in het "licht" te lopen snap ik. Maar het "als je daar een weinig de inleving van kent is de behoefte er niet om er licht bij te lopen" komt nogal raar op me over.... Je stelt namelijk dat ik bijvoorbeeld (en vele anderen) die inleving daarvan niet kennen... kenden we die wel, dan zouden we er heel anders bij gaan lopen.
Kijk en met zo'n manier van praten heb ik moeite. Want blijkbaar laat je geen ruimte voor mensen die dat wel beseffen en beleven en toch in het licht er bij lopen. Daarvoor heb ik overigens in dit topic ook al uitgebreid redenen gegeven. Toch nog even kort een paar dingen:
Je zaligheid komt niet uit jezelf.... maar de vergeving en heiligen vinden wel IN JEZELF plaats. Of weet je niet, dat je lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in je woont, die je van God ontvangen hebt, en dat je niet van jezelf bent? Want je bent gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met je lichaam!
16 Verblijdt u te allen tijde, 17 bidt zonder ophouden, 18 dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u.
19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.
22 Onthoudt u van alle soort van kwaad.
23 En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.
Genoeg redenen dus om "in (het) licht" te wandelen

Dat mensen in donkere kleren lopen, prima... maar allereerst mogen ze dit nooit aan anderen opdragen of hun geloof en bekering aan dat sooret uiterlijkheden toetsen, en ook niet met dit soort waardeoordelen komen, dat wie zijn ellende echt doorleeft heeft, zich niet in het licht zou willen kleden en het helemaal zou snappen. Ik kan ook wel roepen dat wie zijn verlossing echt doorleeft heeft niet meer in het donker wil lopen.... Wat zou ik er mee opschieten? Ik zou onterecht oordelen over mensen... de een kent zijn verlossing en zijn ellende en beeldt het een uit in zijn kleding... de ander kent ook beiden en beeldt het ander uit in zijn kleding. Stellen dat wie zijn ellende kent, niet in lichte kleding zou willen lopen (zoals jij hier doet) is onzin... voor sommigen geldt dit wel... maar daar kan je geen algemene regel van maken.