kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2006 09:07

Dit gaat wel erg ver. Je verwijst hier naar het doopformulier, kun je met jouw uitspraken ook het dankgebed uit dit formulier meedanken?

Mijn inziens mogen juist de kinderen goed zien. Het gevaar is inderdaad redelijk aanwezig dat het vooral kijken naar die lieve kleine babietjes wordt. Dat neemt niet weg dat de doop als ``symbool'' grote waarde heeft, die enkel het uitbeelden te boven gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 mei 2006 09:34

parsifal schreef:Dit gaat wel erg ver. Je verwijst hier naar het doopformulier, kun je met jouw uitspraken ook het dankgebed uit dit formulier meedanken?

Mijn inziens mogen juist de kinderen goed zien. Het gevaar is inderdaad redelijk aanwezig dat het vooral kijken naar die lieve kleine babietjes wordt. Dat neemt niet weg dat de doop als ``symbool'' grote waarde heeft, die enkel het uitbeelden te boven gaat.

Ja, dat kan, maar niet buiten het grondbeginsel om van ‘tenzij wij van nieuws geboren worden’. daarom zegt het doopformulier dit vooraf en in het beging en dat wordt veelal vergeten.

Inderdaad als 'symbool' grote waarden.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2006 09:39

Jantjes schreef:
parsifal schreef:Dit gaat wel erg ver. Je verwijst hier naar het doopformulier, kun je met jouw uitspraken ook het dankgebed uit dit formulier meedanken?

Ja, dat kan, maar niet buiten het grondbeginsel om van ‘tenzij wij van nieuws geboren worden’. daarom zegt het doopformulier dit vooraf en in het beging en dat wordt veelal vergeten.

Neem dan met de interpretatie van het dankgebed ook de visie van de Dordtse leerregels op de jonggestorven kinderen van de gelovigen en de visie van Brakel (In de redelijke godsdienst) op de kinderen van de gelovigen mee. Ik denk dat je afzetten tegen de praktijk die in dit topic naar voren komt, strijdig is met deze visies. Dat mag, maar dan ben ik het niet met je eens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 mei 2006 09:55

Jantjes schreef:Ik zal niet gelieft zijn als ik het volgende zegt, maar het is wel de realiteit.

Dat is misschien JOUW realiteit.
Kinderen kunnen wel drie uur achter een computerspel zitten, waarom dan niet anderhalf uur in de kerk. Daar moet eerbied betracht worden en het stil zijn, tijdens de doop dienst, kinderen op hun plaats naast de ouders. Deze discipline moeten de ouders hun kinderen bijbrengen thuis. Of zijn de kinderen thuis de baas?

Ik geloof niet dat het gaat om discipline. Maar dat het gaat om de vraag hoe we kinderen en jongeren actief kunnen laten meevieren. Als Jezus zegt; "Laat de kinderen tot mij komen." bedoeld Hij niet dat ze anderhalf uur naast pa of ma stil op een bank moeten zitten. Nee, Hij nodigt ze uit om er bij te zijn, deel te nemen, actief te zijn.

Als wij er zo’n poppenkast van maken met die kinderen, zoals hier in dit topic wordt voorgesteld, gaat de doop aan ouders en kinderen voorbij.

Het heeft niets maar dan ook niets met "poppenkast" te maken. Wat ik gezien heb is dat die kinderen drommels goed weten dat er iets "speciaals" aan het gebeuren is.
In het door jou geciteerde doopformulier lees ik: "Want als wij gedoopt worden 'in de naam des vaders' zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, enz.'

En dat mogen kinderen niet van dichtbij zien?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 mei 2006 10:57

parsifal schreef:
Jantjes schreef:

Neem dan met de interpretatie van het dankgebed ook de visie van de Dordtse leerregels op de jonggestorven kinderen van de gelovigen en de visie van Brakel (In de redelijke godsdienst) op de kinderen van de gelovigen mee. Ik denk dat je afzetten tegen de praktijk die in dit topic naar voren komt, strijdig is met deze visies. Dat mag, maar dan ben ik het niet met je eens.

Ik bedoel met ‘poppenkast maken’ bij de doop, dat de ernst, eerbied, achting en bewondering verdwijnt. De doop is een terugverwijzen naar de besnijdenis van het (oude) Verbond, wat zeer bloederig was. Wat denk je van deze besnijdenis? Ja, onze kinderen huilen ook wel eens als zei die druppels water voelen maar, wat denk je van dat snijden? Daar huilende de kinderen niet, nee daar krijsten ze het uit, waar de andere kinderen liever maar niet bij waren! En wat denk je van de ernst die daarvan afstraalden? Die pijn van dat kind ging ook door het moeder en vader hart en toch deden zei het. Waarom? omdat zei wisten, dan komt ons kind op het erf (omgeving) van dat verbond en kunnen zei eventueel erfgenaam worden door de afwassing van hun geestelijke zonden als zei tot hun verstang gekomen zijn. Over jonge gestorven kinderen hoeft hierdoor geen enkele twijfeling te bestaan bij ouders die: Zijn Verbond en Woorden als hun schatten hebben gadegeslagen.
Al zeg ik het nu met eigen bewoording, daar doelt Brakel en de DL op.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 26 mei 2006 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 mei 2006 11:28

Zareb schreef:
Jantjes schreef:Ik zal niet gelieft zijn als ik het volgende zegt, maar het is wel de realiteit.

Dat is misschien JOUW realiteit.
Kinderen kunnen wel drie uur achter een computerspel zitten, waarom dan niet anderhalf uur in de kerk. Daar moet eerbied betracht worden en het stil zijn, tijdens de doop dienst, kinderen op hun plaats naast de ouders. Deze discipline moeten de ouders hun kinderen bijbrengen thuis. Of zijn de kinderen thuis de baas?

Ik geloof niet dat het gaat om discipline. Maar dat het gaat om de vraag hoe we kinderen en jongeren actief kunnen laten meevieren. Als Jezus zegt; "Laat de kinderen tot mij komen." bedoeld Hij niet dat ze anderhalf uur naast pa of ma stil op een bank moeten zitten. Nee, Hij nodigt ze uit om er bij te zijn, deel te nemen, actief te zijn.

Als wij er zo’n poppenkast van maken met die kinderen, zoals hier in dit topic wordt voorgesteld, gaat de doop aan ouders en kinderen voorbij.

Het heeft niets maar dan ook niets met "poppenkast" te maken. Wat ik gezien heb is dat die kinderen drommels goed weten dat er iets "speciaals" aan het gebeuren is.
In het door jou geciteerde doopformulier lees ik: "Want als wij gedoopt worden 'in de naam des vaders' zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, enz.'

En dat mogen kinderen niet van dichtbij zien?

De doop houd alleen een ‘zichtbaar’ teken in, daar moet ouders en kinderen stil, rustig en gedisciplineerd (in de zin van orde, want God is een God van orde) naar kijken met je ogen, meer niet! De toepassing, door de werking van de Heilige Geest, kunnen ouders niet bewerkstellen door allerlei zaken er toe te voegen, dat is een onmogelijkheid. Het wonder van genade is en blijft Gods werk, die je wel voor kan voorstellen (dat houd de doop in), maar die je niet kunt bewerkstellen, dat kan alleen door Hem uitgenade geschieden..

Het door jou aangehaalde gedeelte van het formulier kan niet los gezien worden van het eerste grond beginstel ‘tenzij wij van nieuws geboren worden’ . Door deze bril moet het hele forumlier lezen worden anders eigen je wat toe wat gestolen is en niet door genade ontvangen.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 26 mei 2006 12:04

Als ik de reacties lees gaat de betekenis van de doopdienst aan de ouders met hun kinderen totaal voorbij. Ouders maken van de doopdienst, zoals hier in dit topic besproken wordt, een poppenkast. Ik maak er daarom ook uit op, dat de ouders niets van de doop dienst begrijpen. Als ik hier zou vragen aan de ouders van die kinderen, geef eens antwoordt wat de doopdienst betekend en inhoud, dat ik 10 verschillende antwoorden krijgt en er een verwarring ontstaat waar niemand wijs uit kan worden.

Wij kunnen in het rijk Gods niet komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de doop. Die doop LEERT ons, zo zegt het oude doopformulier. Die doop stelt dus totaal niets voor! Het water in de doopfond is kraanwater uit de kraan, wat de koster na de doop weer wegspoelt in toilet. Die doop LEERT ons wat, en wat LEERT die doop? Dat wij in het ‘Rijk van God’ niet kunnen komen! tenzij wij van nieuw geboren worden. De doop is de betekende zaak zelf niet! die doop verander je niet! hij LEERT ons wat.

Als wij er zo’n poppenkast van maken met die kinderen, zoals hier in dit topic wordt voorgesteld, gaat de doop aan ouders en kinderen voorbij. Ik heb zelf een zoon van 2 jaar (is inmiddels ouder) die anderhalf uur gewoon naast mij bleef zitten. Alle kinderen zijn natuurlijk niet het zelfde, het is soms niet mogelijk met kinderen om dit te doen, omdat ze actief of erg wispelturig zijn. Maar ik geloof dat ouders al erg bezorgd zijn om dit hun kinderen aan te doen en zeggen ach, ach, dat kan toch niet met die kleintjes enz. Mijn ervaring is dat het wel kan, ook met actieve kinderen, die heb ik ook. Thuis kunnen ouders hun kinderen uitleggen wat de doopdienst inhoud en ik denk dat het daar aan ontbreekt! Kinderen kunnen wel drie uur achter een computerspel zitten, waarom dan niet anderhalf uur in de kerk. Daar moet eerbied betracht worden en het stil zijn, tijdens de doop dienst, kinderen op hun plaats naast de ouders. Deze discipline moeten de ouders hun kinderen bijbrengen thuis. Of zijn de kinderen thuis de baas?

ik ken deze reacties van familie toen onze eigen kleine gedoopt werd. Ik kan je vertellen dat de doopdienst zeker niet zomaar langs me heen gegaan is. Ik weet heel goed waarom we daar stonden, het is niet zomaar iets om je kind ter doop te houden. Toen wij bij het doopvont stonden, stonden er een heleboel kinderen omheen, de ds legde mede aan hen uit, waarom een kindje gedoopt werd. Er was toen een jongetje dat toen heel trots vertelde; ik ben ook gedoopt he! :) . Dat vond ik zo ontroerend (en ik weet zeker dat dit niet ingestudeerd was om op onze emoties in te spelen, het is geen emotietv). Hij begreep op dat moment heel goed wat het betekend om gedoopt te zijn.
Ik kan zelf trouwens met recht zeggen dat de doopdienst van christiaan 1 van de mooiste/belangrijkste momenten uit mijn leven is. Hij heeft het teken en zegel van het verbond van God gekregen, mijns inziens is dat het mooiste wat je je kind geven kunt. Ik heb het als heel fijn ervaren dat er zoveel kinderen omheen stonden, zij konden zo goed zien wat er gebeurt als je gedoopt wordt. iets zien leert vaank goed onthouden. Christiaan is ook toegezongen door de kinderen:
Zegen dit kindje, Heer,
neem hem in Uw armen.
Wilt U hem telkens weer
met Uw liefde warmen.

Zegen dit kindje, Heer,
en bescherm zijn leven.
Wilt U hem keer op keer
Uw genade geven.

Zegen dit kindje, Heer,
houd hem in U geborgen.
Nu nog broos en teer,
maak hem sterk voor morgen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 12:16

In de kring waar ik uit kom wordt dat ook beschouwd als lichtzinnerij. Maar ik weet wel van mezelf van vroeger dat ik op de bank moest staan om iets van het dopen te zien.
Dopen is ook een ZICHTBAAR TEKEN en zegel van het verbond. en kinderen vinden het fijn dat ze het zien. Een kind is nieuwsgierig en wil ook iets zien van de doop.
En als ze iets zien dan dringt het super door. Onze oudste is anderhalf en ons dochtertje is pas gedoopt. We waren met heel het gezin rond het doopvont. Wat gebeurde er op maandag. Annemiek zag een gietertje buiten met wat water en ja hoor ze doopte haar hand in het water en streek dit over haar voorhoofd. Ik weet wel ze heeft er nog geen benul van wat dopen inhoudt maar het zichtbaar teken heeft ze wel onthouden.

En toen de Heere Jezus zei: laat de kinderen tot Mij komen, zou het er toen stil en rustig aan toe gegaan zijn. Het lijkt mij dat kinderen van 2000 jaar geleden hetzelfde zijn als nu.

En poppenkast. het gaat er rustig aan toe al zitten er 40/50 kinderen voor je neus. Er wordt niet geklierd, maar vol aandacht toegekeken wat de dominee doet. En dat zijn dan kleine hummeltjes.
En het is hier elke maand dopen dus ik denk dat ik in die 3 jaar dat ik hier woon, wel kan spreken van ervaring met kinderen naar voren.

Maar het is net wat je gewend ben. In het begin had ik ook zoiets: Mot dat nou, zon zooitje ongeregeld in de kerk. Maar nu ik het vaker gezien heb kan ik dit niet meer zeggen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 mei 2006 12:30

Jantjes schreef:De doop houd alleen een ‘zichtbaar’ teken in, daar moet ouders en kinderen stil, rustig en gedisciplineerd (in de zin van orde, want God is een God van orde) naar kijken met je ogen, meer niet!

Dat zichtbare teken van Gods verbondenheid mag zichtbaar zijn. Duidelijk zichtbaar. Juist voor de allerkleinsten.
Stil, rustig, gedisciplineerd zijn alleen maar begrippen die vanuit de Nederlandse cultuur zijn ontstaan. Nergens in de wereld, (voor zo ver ze niet door Nederlandse zendelingen zijn geïndoctrineert) kom je een dergerlijke houding tegen.

De doop is een terugverwijzen naar de besnijdenis van het (oude) Verbond, wat zeer bloederig was. Wat denk je van deze besnijdenis? Ja, onze kinderen huilen ook wel eens als zei die druppels water voelen maar, wat denk je van dat snijden? Daar huilende de kinderen niet, nee daar krijsten ze het uit, waar de andere kinderen liever maar niet bij waren!

Ik mocht onlangs bij een Joods "besnijdenis-feest" zijn. En dat was een feest waar ook kinderen bij aanwezig waren. Ergens was ik er jaloers op. Zo kunnen genieten van een Belofte.

Recent was er een doopdienst in onze gemeente. Mijn neefje stond vooraan om te kijken wat er gebeurde. Later die middag bracht ik hem naar huis. In de auto vroeg hij;

Oom, is Juan ook gedoopt?
"ja"
Waarom ben je dan steeds zo verdrietig?

Kinderen begrijpen veel meer dan ouderen zich kunnen voorstellen, daarom is het goed ze er bij te betrekken.
Ik denk aan lied 332 van het Liedboek

Gij hebt de kindren niet veracht,
die men gelovig tot U bracht,
maar hun de handen opgelegd
en hen ontvangen en gezegd:

'Mensen, laat overal vandaan
de kinderen vrij tot mij gaan;
weerhoudt ze niet, want arm of rijk
derzulken is het hemelrijk.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 13:27

ff een opmerking off-topic.

We hebben hier verschillende discussies: kinderen bij de eredienst, spijkerkleding zondagsbesteding en allerlei dingen waar christenen het oneens met elkaar zijn en urenlang over kunnen hakketakken. Is dit niet een "duivels iets". We maken ons druk om onderlinge verschillen terwijl de Heere Jezus toch om eenheid heeft gevraagd.
Als je kijkt dat zo'n helse rockband uit Finland het songfestival heeft gewonnen met een geweldig aantal punten, wat nog nooit is voorgekomen, dan vraag ik mezelf af: is het niet belangrijker om met elkaar de handen ineen te slaan en te vouwen om eendrachtig tegen de Boze te vechten. We maken ons nu druk om onderling gekakel en we vergeten de wereld.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mei 2006 13:31

Welke helse Rockband? of bedoel Lordi? de frontman is kerkelijk...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 13:33

Raido schreef:Welke helse Rockband? of bedoel Lordi? de frontman is kerkelijk...

Nou fraaie kerk dan... heb je het gezien en heb je de tekst gehoord? Dan is dit niet de kerk waarin ik ga er is ook nog een soort satanskerk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mei 2006 13:37

pol schreef:
Raido schreef:Welke helse Rockband? of bedoel Lordi? de frontman is kerkelijk...

Nou fraaie kerk dan... heb je het gezien en heb je de tekst gehoord? Dan is dit niet de kerk waarin ik ga er is ook nog een soort satanskerk.
Twee maal ja en ik vond de tekst grappig, vooral omdat hij nergen over gaat dan over een zogenaamde Hard Rock wederkomst.. alleen jammer dat het woord Hallejah verkracht wordt; daarom luister ik het niet.

Maar dat is off-topic ;)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 14:58

Raido schreef:
pol schreef:

Twee maal ja en ik vond de tekst grappig, vooral omdat hij nergen over gaat dan over een zogenaamde Hard Rock wederkomst.. alleen jammer dat het woord Hallejah verkracht wordt; daarom luister ik het niet.

Maar dat is off-topic ;)

idd je schrijft het zelf, het woord halleluja wordt verkracht is de tekst dan nog grappig en nog meer van dat, maar meer zal ik er ook niet over schrijven is off-topic.

effe bij het topic. Je kunt kinderen niet genoeg betrekken bij de kerk

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mei 2006 15:01

Maar, hoe je kinderen er bij betrekt kan nogal verschillend zijn, ik ben wel eens in een kerk geweest (PKN gemeente) daar was het doopwater rood door een licht eronder/rode strook ofzo, de kindjes kregen ook een doorzichtbare (is dat Nederlands?) strook rood papier daar konden ze door heen kijken en zo zag Jezus Christus zijn kinderen; gewassen door het bloed van Hem.

Leuk bedacht, ze mochten allemaal vooraanstaan waarop een jochie (met rode strook) het leuk leek om heel hard boehoeeoehoe in de microfoon te roepen; hilarisch uiteraard.. maar in de kerk moet ook orde zijn ;)

Terug naar “Archief”