in een andere topic ging het over het betrekken van kinderen bij de eredienst, bv een doopdienst. kinderen komen dan naar voren en zingen een liedje.
wat is jullie idee erover?
Moderator: Moderafo's
columbus schreef:in een andere topic ging het over het betrekken van kinderen bij de eredienst, bv een doopdienst. kinderen komen dan naar voren en zingen een liedje.
columbus schreef:in een andere topic ging het over het betrekken van kinderen bij de eredienst, bv een doopdienst. kinderen komen dan naar voren en zingen een liedje.
Jo'tje schreef:Ehm, kan die discussie uit het ds. uit Chr. Ger. kerken topic niet even hierheen geplakt worden?
Dan hoeven we niet weer van voor af aan te beginnen.
Pol schreef:Minder vind ik dat ze bij ons tegenwoordig een kerkezakje hebben. Daar zitten kleurtjes en een boekje in voor kinderen. In het boekje staan wel wat vragen over de preek, maar er zit ook een neutraal puzzeltje in... en dit hoeft van mij dus niet want het lijkt wel dat iedereen zit te kleuren en te kliederen. Het lijkt mij dat de kinderen dan minder aandacht hebben voor de preek want ze zijn druk met puzzeltjes en kleurtjes.
Riska schreef:Pol schreef:Minder vind ik dat ze bij ons tegenwoordig een kerkezakje hebben. Daar zitten kleurtjes en een boekje in voor kinderen. In het boekje staan wel wat vragen over de preek, maar er zit ook een neutraal puzzeltje in... en dit hoeft van mij dus niet want het lijkt wel dat iedereen zit te kleuren en te kliederen. Het lijkt mij dat de kinderen dan minder aandacht hebben voor de preek want ze zijn druk met puzzeltjes en kleurtjes.
Hoe oud zijn die kinderen?
In onze kerk gaan baby's, peuters en kleuters tot 4 jaar naar de creche. Vanaf hun vierde jaar zijn ze in de kerk tot aan de kindernevendienst. Alleen bij een doopdienst blijven die kleintjes soms totdat de kinderen naar de nevendienst gaan. Alle kinderen, dus ook de creche-kinderen zijn in de kerk - of worden door hun ouders gehaald - voordat de zegen wordt uitgesproken. Want die geldt voor een ieder, ongeacht de leeftijd.
Je kunt van hele kleine peutertjes niet verwachten dat er naar een preek geluisterd wordt.
rosekapje schreef:Ook mogen er van mij best meer jeugddiensten zijn, wat is die ene jeugdzondag nou in het jaar. je hebt 52 zondagen, keer 2 diensten...
Sommige dominees houden ook een stukje van de preek speciaal voor kinderen. Dan leggen ze uit waar de preek over gaat en wat er in het bijbelgedeelte staat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten