kinderen betrekken bij de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

kinderen betrekken bij de eredienst

Berichtdoor columbus » 24 mei 2006 22:02

in een andere topic ging het over het betrekken van kinderen bij de eredienst, bv een doopdienst. kinderen komen dan naar voren en zingen een liedje.
wat is jullie idee erover?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mei 2006 22:07

ik vind dat een goed idee.

Als ik zelf kijk naar hoe ik het als kind ervaarde in de kerk was:
De preek is te moeilijk en voor ouderen. Het duurt anderhalf uur, je moet stil zitten (bijna onmogelijk voor kinderen) zonder dat je er ook maar iets van snapt. Soms pik je nog iets bekends op wat je weet uit Bijbelverhalen van school.

Al beginnen ze maar met de preek kindvriendelijk te maken. Daarbij denk ik ook dat als je kinderen meer betrekt bij een doop dienst, ze sneller dingen over na gaan denken waarom iets zo gaat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 24 mei 2006 22:31

ik ben blij dat ze in de christelijk gereformeerde kerk waar ik lid van ben (Alblasserdam) de kinderen er veel bij betrekken. Kinderen zijn o zo belangrijk in het koninkrijk van God. dus ook in de kerken. Juist voor hun is het ook zo enorm belangrijk om dat Woord te horen en de liefde van Jezus en een gemeente te voelen. In je jeugd leer je het meest voor je verdere toekomst. Dus jong geleerd oud gedaan. Ik denk dat we deze lijn ook door kunnen trekken naar onszelf. Ik ben altijd met veel plezier naar de kerk gegaan, als kind zijnde werd ik (en niet alleen ik) veel bij de kerkdiensten betrokken. Ik mocht weten en voelen dat ik ook bij Jezus mocht horen en dat lieten ze me soms zien doordat ik voorin de kerk mocht staan met mijn neus bovenop het doopvont (bij wijze van). Ik denk dat ik er zo veel meer van mee gekregen heb dan dat ik op een achterste bank gezeten had en ik tegen vele hoge ruggen aan moest kijken. (mochten predikanten dit toch te rommelig vinden, dan kunnen ze altijd nog de voorste banken voor de kinderen ter beschikking stellen).

in de kerk waar ik voorheen lid van was, leerden de kinderen van de zondagschool elke maand een nieuwe psalm (psalm van de maand :mrgreen: ). aan het eind van de maand zongen ze die voorin de kerk. Ik denk dat zulk soort dingen ook erg belangrijk zijn voor later, laten zien dat het niet gek is om voorin de kerk te staan.
bij bijzondere diensten werd er vaak een gelegenheidskoortje en een gelegenheidscombo ingeschakeld, met hoofdzakelijk jeugd (laten we die zeker niet vergeten!) en die speelden dan vaak iets uit de opwekkings of yfc bundel.
Ook mogen er van mij best meer jeugddiensten zijn, wat is die ene jeugdzondag nou in het jaar. je hebt 52 zondagen, keer 2 diensten...

Sommige dominees houden ook een stukje van de preek speciaal voor kinderen. Dan leggen ze uit waar de preek over gaat en wat er in het bijbelgedeelte staat.

Daarnaast ben ik ook voor zondagschool, clubs en cathechisatie.
en een creche voor de allerkleinsten.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: kinderen betrekken bij de eredienst

Berichtdoor hamlap » 24 mei 2006 22:33

columbus schreef:in een andere topic ging het over het betrekken van kinderen bij de eredienst, bv een doopdienst. kinderen komen dan naar voren en zingen een liedje.

Goede zaak! En dan gelijk eenvoudig dooponderricht geven aan de kinderen! Als het betrekken van de kinderen in een dienst maar niet gebeurt om de dienst op te leuken! Laat het alsjeblieft betekenis hebben als zoiets gebeurt in erediensten.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Re: kinderen betrekken bij de eredienst

Berichtdoor Klaas » 24 mei 2006 23:14

columbus schreef:in een andere topic ging het over het betrekken van kinderen bij de eredienst, bv een doopdienst. kinderen komen dan naar voren en zingen een liedje.

Lijkt me een goed idee. Meestal zingen we een kinderlied met de kinderen, soms voorafgegaan door een praatje. Afgelopen zondag zouden we het in de dienst hebben over de woestijnreis van Israel en als voorbereiding daarop vroeg de voorganger aan de kinderen wat een woestijn was (wisten ze aardig goed), wat je in een woestijn kunt vinden (wisten ze ook aardig goed) en vervolgens wat er juist heel weinig in een woestijn is. Dat ging ook heel aardig tot 1 van de jongsten zijn vinger opstak en zei 'speelgoed'. ;-)

Daarna wordt er speciaal voor ze gebeden en gaan ze naar hun eigen 'dienst' De wat oudere kinderen blijven 1x in de zoveel tijd in de dienst en hebben dan een vragenlijstje met vragen over de dienst die de week erop besproken wordt.

Hoe je het ook doet (het gaat me niet om de precieze vorm) ik vind het wel heel belangrijk dat er aandacht is voor de kinderen en dat er niet over hun hoofden heen gepreekt wordt. Dat laatste doet Jezus ook niet.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 mei 2006 00:47

Ehm, kan die discussie uit het ds. uit Chr. Ger. kerken topic niet even hierheen geplakt worden?
Dan hoeven we niet weer van voor af aan te beginnen.
pobody's nerfect

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 mei 2006 07:19

knippen en plakken is lastig.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=10114&start=405
hier is de bestaande discussie
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 mei 2006 14:06

zelf moest ik er ook aan wennen toen ik voor het eerst kinderen voorin de kerk zag staan bij een doopdienst. dat komt vooral omdat ik het niet gewend was in de gemeenten waar ik van jongs af gekerkt hebt. ook tekeningen van kinderen aan de muur in de kerk met bv kerst was een cultuurshock voor mij. gelukkig was ik heel snel over die shock heen :D

ik kan wel begrijpen dat als je het niet gewend bent dat je even zoiets hebt van wat is dit dan? maar denk er even over na, veroordeel het niet direct (wat veelal gebeurt).
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2006 16:25

Ik kan mij niet anders heugen dan dat er aandacht in de kerk voor de kinderen was. In de Amsterdamse Westerkerk had de dominee al begin jaren zeventig altijd een gesprek met de kinderen voordat ze naar de 'nevendienst' gingen. Toen ik later in mijn huidige woonplaats kwam was het voor mij dus de gewoonste zaak van de wereld. Kinderen geloven op een heel directe manier en dat komt er af en toe uit wanneer ze iets gevraagd wordt.
Wij hadden vorige week ook een doopdienst en dan komen de kinderen natuurlijk om het doopvont staan. De dominee vroeg hoe het zat, of ze dat begrepen. Nou, dat bleek duidelijk uit de antwoorden die er kwamen.

In de kindernevendienst wordt erover doorgesproken en de oudere kinderen komen een keer per week bij elkaar - dus niet op zondag - en krijgen dan uitleg over de diverse onderdelen van de liturgie, zodat ze een beetje inzicht krijgen in de volgorde en wat het verschil is tussen de diverse gebeden die de dominee uitspreekt.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 25 mei 2006 16:32

Jo'tje schreef:Ehm, kan die discussie uit het ds. uit Chr. Ger. kerken topic niet even hierheen geplakt worden?
Dan hoeven we niet weer van voor af aan te beginnen.

ik heb delen van mijn eigen posting(s) hier geplakt, dat zouden degenen zelf kunnen doen die in het onderwerp: ds uit de chr. ger. kerk iets over dit onderwerp gepost hebben.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 mei 2006 21:23

Bij ons komen de kinderen met een doopdienst ook naar voren en wordt aan hen kort een doopuitleg gegeven. Ze zingen dan ook een liedje. 2x in de maand wordt er een kinderliedje gezongen in de dienst. Wel ff wennen in het begin, want bij mijn vorige gemeente was dat niet, maar het is wel een erg mooi en ontroerend gezicht als er ongeveer 50 hummeltjes van 2 tot 4 voor je zitten te zingen.
Pas bij een doopdienst heeft een zusje van de dopeling gezongen, het kind was 4!

Minder vind ik dat ze bij ons tegenwoordig een kerkezakje hebben. Daar zitten kleurtjes en een boekje in voor kinderen. In het boekje staan wel wat vragen over de preek, maar er zit ook een neutraal puzzeltje in... en dit hoeft van mij dus niet want het lijkt wel dat iedereen zit te kleuren en te kliederen. Het lijkt mij dat de kinderen dan minder aandacht hebben voor de preek want ze zijn druk met puzzeltjes en kleurtjes.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2006 07:43

Pol schreef:Minder vind ik dat ze bij ons tegenwoordig een kerkezakje hebben. Daar zitten kleurtjes en een boekje in voor kinderen. In het boekje staan wel wat vragen over de preek, maar er zit ook een neutraal puzzeltje in... en dit hoeft van mij dus niet want het lijkt wel dat iedereen zit te kleuren en te kliederen. Het lijkt mij dat de kinderen dan minder aandacht hebben voor de preek want ze zijn druk met puzzeltjes en kleurtjes.

Hoe oud zijn die kinderen?
In onze kerk gaan baby's, peuters en kleuters tot 4 jaar naar de creche. Vanaf hun vierde jaar zijn ze in de kerk tot aan de kindernevendienst. Alleen bij een doopdienst blijven die kleintjes soms totdat de kinderen naar de nevendienst gaan. Alle kinderen, dus ook de creche-kinderen zijn in de kerk - of worden door hun ouders gehaald - voordat de zegen wordt uitgesproken. Want die geldt voor een ieder, ongeacht de leeftijd.

Je kunt van hele kleine peutertjes niet verwachten dat er naar een preek geluisterd wordt.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 07:46

Riska schreef:
Pol schreef:Minder vind ik dat ze bij ons tegenwoordig een kerkezakje hebben. Daar zitten kleurtjes en een boekje in voor kinderen. In het boekje staan wel wat vragen over de preek, maar er zit ook een neutraal puzzeltje in... en dit hoeft van mij dus niet want het lijkt wel dat iedereen zit te kleuren en te kliederen. Het lijkt mij dat de kinderen dan minder aandacht hebben voor de preek want ze zijn druk met puzzeltjes en kleurtjes.

Hoe oud zijn die kinderen?
In onze kerk gaan baby's, peuters en kleuters tot 4 jaar naar de creche. Vanaf hun vierde jaar zijn ze in de kerk tot aan de kindernevendienst. Alleen bij een doopdienst blijven die kleintjes soms totdat de kinderen naar de nevendienst gaan. Alle kinderen, dus ook de creche-kinderen zijn in de kerk - of worden door hun ouders gehaald - voordat de zegen wordt uitgesproken. Want die geldt voor een ieder, ongeacht de leeftijd.

Je kunt van hele kleine peutertjes niet verwachten dat er naar een preek geluisterd wordt.

Het zijn geen peuters want die zitten al op de creche. Het zijn kinderen van ongeveer 6 tot 12 jaar die zon kerkezakje krijgen. En het slaat echt nergens op vind ik. Tuurlijk kan een kind van 6 niet de hele preek begrijpen maar ze pikken wel wat op hoor!! en met dat geklieder en gekleur veel minder, want dan valt er weer een kleurtje dan is het dit dan is het dat. Het is de bedoeling dat ze stiller zitten ,maar dat is dus echt niet zo.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 mei 2006 08:46

Ik zal niet gelieft zijn als ik het volgende zegt, maar het is wel de realiteit.

Als ik de reacties lees gaat de betekenis van de doopdienst aan de ouders met hun kinderen totaal voorbij. Ouders maken van de doopdienst, zoals hier in dit topic besproken wordt, een poppenkast. Ik maak er daarom ook uit op, dat de ouders niets van de doop dienst begrijpen. Als ik hier zou vragen aan de ouders van die kinderen, geef eens antwoordt wat de doopdienst betekend en inhoud, dat ik 10 verschillende antwoorden krijgt en er een verwarring ontstaat waar niemand wijs uit kan worden.

Wij kunnen in het rijk Gods niet komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de doop. Die doop LEERT ons, zo zegt het oude doopformulier. Die doop stelt dus totaal niets voor! Het water in de doopfond is kraanwater uit de kraan, wat de koster na de doop weer wegspoelt in toilet. Die doop LEERT ons wat, en wat LEERT die doop? Dat wij in het ‘Rijk van God’ niet kunnen komen! tenzij wij van nieuw geboren worden. De doop is de betekende zaak zelf niet! die doop verander je niet! hij LEERT ons wat.

Als wij er zo’n poppenkast van maken met die kinderen, zoals hier in dit topic wordt voorgesteld, gaat de doop aan ouders en kinderen voorbij. Ik heb zelf een zoon van 2 jaar (is inmiddels ouder) die anderhalf uur gewoon naast mij bleef zitten. Alle kinderen zijn natuurlijk niet het zelfde, het is soms niet mogelijk met kinderen om dit te doen, omdat ze actief of erg wispelturig zijn. Maar ik geloof dat ouders al erg bezorgd zijn om dit hun kinderen aan te doen en zeggen ach, ach, dat kan toch niet met die kleintjes enz. Mijn ervaring is dat het wel kan, ook met actieve kinderen, die heb ik ook. Thuis kunnen ouders hun kinderen uitleggen wat de doopdienst inhoud en ik denk dat het daar aan ontbreekt! Kinderen kunnen wel drie uur achter een computerspel zitten, waarom dan niet anderhalf uur in de kerk. Daar moet eerbied betracht worden en het stil zijn, tijdens de doop dienst, kinderen op hun plaats naast de ouders. Deze discipline moeten de ouders hun kinderen bijbrengen thuis. Of zijn de kinderen thuis de baas?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 mei 2006 09:05

rosekapje schreef:Ook mogen er van mij best meer jeugddiensten zijn, wat is die ene jeugdzondag nou in het jaar. je hebt 52 zondagen, keer 2 diensten...

Sommige dominees houden ook een stukje van de preek speciaal voor kinderen. Dan leggen ze uit waar de preek over gaat en wat er in het bijbelgedeelte staat.

In onze gemeente is het gebruikelijk dat de dominee na de Bijbellezingen in het kort en heel begrijpelijk aan de kinderen uitlegt waar de preek over gaat. Daarna gaan ze naar hun eigen "dienst" (tot ongeveer 12 jr). Voordat de "zegen" word uitgesproken komen de kinderen terug en vertellen ze over wat ze geleerd hebben. In de zomermaanden, waarin we veel buitenlandse gasten hebben gebeurt dat in het Spaans en in het Engels. Dit geeft soms best wel eens rommelige toestanden, maar dat vind iedereen normaal.
Ook bij speciale diensten, zoals bv doopdiensten nemen de kinderen heel actief deel in de viering.

De jongeren in onze gemeente nemen ook actief deel in de zondagse viering. In de liturgie werkgroep die de diensten vormgeeft zitten ook 2 jongeren.

Onze gemeente heeft een streekfunctie. Sommige mensen moeten meer dan een uur rijden om naar de kerk te komen. Vandaar dat het "gemeenteleven" zich concentreerd op de zondag. Na de dienst is er altijd een gezamenlijk maaltijd. En 's middags zijn er allerlei activiteiten zoals zondagsschool, gespreksgroepen etc. De jongerengroepen sluiten de zondag af met een korte viering. Dit is eigenlijk spontaan ontstaan, na een groepsreis naar Taizé. Deze viering bestaat uit zingen, stilte en teksten die door de jongerengroep zelf zijn samengesteld.
Het is opmerkelijk dat steeds meer "ouderen" op die viering wachten voor ze naar huis gaan.

Vandaar dat de vraag naar speciale jeugddiensten bij ons eigenlijk niet bestaat.

Terug naar “Archief”