(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 18:54

Om te gedenken wat Jezus voor ons gedaan heeft. Dat wij door zijn verbroken lichaam en vergoten bloed rein gewassen mogen worden.

voor wie? Men zegt altijd voor Gods kinderen, maar ik kan daar niet direct een link naar leggen in de Bijbel.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 11:07

Is dat avondmaal vieren in de kerk nog niet een overblijfsel van de katholieke kerk, met al haar uiterlijke betekenissen.
Voorbereiding?? Moet wij niet altijd voor bereid zijn om Hem te ontmoeten en niet alleen als een kerkelijk instituut de tafel klaar zet?
Want die tafel zelf is het verbond niet! maar een uiterlijk teken of een voorbeeld dus. Het gaat er om dat wij dat innerlijk vieren en dagelijks beleven wat Hij voor betekenis hebt in je persoonlijk leven. Dat brood op die tafel van de kerk is brood bij de bakker op de hoek en wijn bij Gall en Gall vandaan, dat verander je leven niet als het niet eerst een geestelijk betekenis voor je gehad heeft.
Als dat geen betekenis gehad heeft moeten wij NU aan die voorbereiding beginnen en niet als die tafel in de kerk klaarstaat.

André

Berichtdoor André » 24 mei 2006 15:48

Jantjes schreef:Is dat avondmaal vieren in de kerk nog niet een overblijfsel van de katholieke kerk, met al haar uiterlijke betekenissen.
Nee.
Lucas 22.

17 Hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en zei: ‘Neem deze beker en geef hem aan elkaar door. 18 Want ik zeg jullie: vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is.’ 19 En hij nam een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood, deelde het uit en zei: ‘Dit is mijn lichaam dat voor jullie gegeven wordt. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 20 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.

Bron: NBV

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 16:22

Hij zei er toch niet bij dat het in een kerk of gemeente moet plaats vinden.
Alles wat verder in die tekst staat is symbool, zoals brood zijn lichaam betekent enz. waarom zou de betekenis zelf van het avondmaal viering dan niet symbolisch zijn. Let wel, ik heb er niets op tegen als er in een kerk avondmaal gevierd wordt, maar ik denk wel dat het uiterlijk soms belangrijker wordt voorgesteld als het innerlijk.

André

Berichtdoor André » 24 mei 2006 16:28

Jantjes schreef:maar ik denk wel dat het uiterlijk soms belangrijker wordt voorgesteld als het innerlijk.
Waarom denk jij dat?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 17:34

André schreef:
Jantjes schreef:maar ik denk wel dat het uiterlijk soms belangrijker wordt voorgesteld als het innerlijk.
Waarom denk jij dat?

Omdat het avondmaal een innerlijke beleving allereerst moet zijn, wat je uiterlijk door het gebruik kan laat zien in de gemeente, maar bovenal aan jezelf. Tevens houd dit in de wetvervulling van Christus leven uiterlijk duidelijk zichtbaar aan zijn omgangen, zoals Hij zelf gezegd heeft ‘VOLG MIJ’. Als ik in verschillende kerken of gemeente kijk naar de avondmaalgangers, moet ik waarnemen, dat zei meer wereld volgers zijn (omdat je geen verschil ziet in doen en laten van de wereld) dan het bukken en buigen wat Christus liet zien. De boom wordt aan de vrucht gekend. Dit is geen veroordelen maar beoordelen wat wij alle kunnen waarnemen, hoewel wij er voorzichtig mee moet zijn want, niemand kent het hart dan God alleen.

André

Berichtdoor André » 24 mei 2006 18:00

Jantjes schreef:Als ik in verschillende kerken of gemeente kijk naar de avondmaalgangers, moet ik waarnemen, dat zei meer wereld volgers zijn (omdat je geen verschil ziet in doen en laten van de wereld).
De wereld volgen m.b.t.?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mei 2006 18:05

jantjes... ooit wel is gehoord van vrijheid in uiting van je geloof onder christenen?

ooit er is wel van gehoord dat je vrij bent van de wet zodra je Gods kind bent? dan ga je je niet druk maken om allerlei uiterlijke vormen maar om al die naasten die God nog niet kennen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 19:06

André
Sport verdwazing, materialisme, populaire muziek beluisteren, kledij, enz.
Neem een voorbeeld aan onze allochtone moslims in het naleven van de geboden.

Want wat Gerdien B. zegt dat dit niet meer zou moeten, is waar. Het moeten is er af, maar het nawandelen in behoeften door de Geest liefde des temeer.

André

Berichtdoor André » 24 mei 2006 19:20

Jantjes schreef:André
Sport verdwazing, materialisme, populaire muziek beluisteren, kledij, enz.
Neem een voorbeeld aan onze allochtone moslims in het naleven van de geboden.
Oké, ik zag even niet zo snel de link met het aan de avondsmaal tafel gaan en in een Mercedes rijden.
Ik denk wel dat je idd wakker moet zijn en elkaar ergens op attent moet mogen maken.
Wat niet wegneemt dat je met een Mercedes onder je **** verkeert rentmeesterschap zou plegen.
Je weet immers niet wat deze man/vrouw voor de medemens betekent, hetzij financieel e/o het je inleven in je medemens enzo.
Dus voorzichtigheid is wel geboden.....

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 mei 2006 22:15

Jantjes schreef:
André schreef:
Waarom denk jij dat?

Omdat het avondmaal een innerlijke beleving allereerst moet zijn, wat je uiterlijk door het gebruik kan laat zien in de gemeente, maar bovenal aan jezelf. Tevens houd dit in de wetvervulling van Christus leven uiterlijk duidelijk zichtbaar aan zijn omgangen, zoals Hij zelf gezegd heeft ‘VOLG MIJ’. Als ik in verschillende kerken of gemeente kijk naar de avondmaalgangers, moet ik waarnemen, dat zei meer wereld volgers zijn (omdat je geen verschil ziet in doen en laten van de wereld) dan het bukken en buigen wat Christus liet zien. De boom wordt aan de vrucht gekend. Dit is geen veroordelen maar beoordelen wat wij alle kunnen waarnemen, hoewel wij er voorzichtig mee moet zijn want, niemand kent het hart dan God alleen.

wat ervaar jij als je aan het Heilig Avondmaal deelneemt Jantjes? innerlijk bedoel ik dan hé?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 25 mei 2006 18:04

Waarom krijg ik de indruk dat het avondaal op een enorm voetstuk staat?
Waarom lees ik constant de term Heilig Avondmaal? terwijl je dat bij andere zaken niet leest? Is het Avondmaal heiliger dan de Eredienst, of dan een gebed, of het zingen van een Psalm?

Ik geloof het niet...

De bijbel doet er eigenlijk zo eenvoudig over maar wij kunnen er ontzettend moeilijk over doen.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 mei 2006 18:35

egbert schreef:Waarom krijg ik de indruk dat het avondaal op een enorm voetstuk staat?
Waarom lees ik constant de term Heilig Avondmaal? terwijl je dat bij andere zaken niet leest? Is het Avondmaal heiliger dan de Eredienst, of dan een gebed, of het zingen van een Psalm?

Ik geloof het niet...

De bijbel doet er eigenlijk zo eenvoudig over maar wij kunnen er ontzettend moeilijk over doen.

Het heilig avondmaal en de heilige doop zijn 2 sacramenten die zijn ingesteld door God, daarom zijn ze heilig.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 26 mei 2006 08:57

Wullimpie schreef:Het heilig avondmaal en de heilige doop zijn 2 sacramenten die zijn ingesteld door God, daarom zijn ze heilig.

Dat ontken ik niet... Maar dat is de eredienst volgens mij ook.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 mei 2006 17:16

columbus schreef:

wat ervaar jij als je aan het Heilig Avondmaal deelneemt Jantjes? innerlijk bedoel ik dan hé?

1 Corinthiers 11: 23-34

Terug naar “Archief”