Om te gedenken wat Jezus voor ons gedaan heeft. Dat wij door zijn verbroken lichaam en vergoten bloed rein gewassen mogen worden.
voor wie? Men zegt altijd voor Gods kinderen, maar ik kan daar niet direct een link naar leggen in de Bijbel.
Moderator: Moderafo's
Nee.Jantjes schreef:Is dat avondmaal vieren in de kerk nog niet een overblijfsel van de katholieke kerk, met al haar uiterlijke betekenissen.
Lucas 22.
17 Hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en zei: ‘Neem deze beker en geef hem aan elkaar door. 18 Want ik zeg jullie: vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is.’ 19 En hij nam een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood, deelde het uit en zei: ‘Dit is mijn lichaam dat voor jullie gegeven wordt. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 20 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.
André schreef:Waarom denk jij dat?Jantjes schreef:maar ik denk wel dat het uiterlijk soms belangrijker wordt voorgesteld als het innerlijk.
Oké, ik zag even niet zo snel de link met het aan de avondsmaal tafel gaan en in een Mercedes rijden.Jantjes schreef:André
Sport verdwazing, materialisme, populaire muziek beluisteren, kledij, enz.
Neem een voorbeeld aan onze allochtone moslims in het naleven van de geboden.
Jantjes schreef:André schreef:Waarom denk jij dat?Jantjes schreef:maar ik denk wel dat het uiterlijk soms belangrijker wordt voorgesteld als het innerlijk.
Omdat het avondmaal een innerlijke beleving allereerst moet zijn, wat je uiterlijk door het gebruik kan laat zien in de gemeente, maar bovenal aan jezelf. Tevens houd dit in de wetvervulling van Christus leven uiterlijk duidelijk zichtbaar aan zijn omgangen, zoals Hij zelf gezegd heeft ‘VOLG MIJ’. Als ik in verschillende kerken of gemeente kijk naar de avondmaalgangers, moet ik waarnemen, dat zei meer wereld volgers zijn (omdat je geen verschil ziet in doen en laten van de wereld) dan het bukken en buigen wat Christus liet zien. De boom wordt aan de vrucht gekend. Dit is geen veroordelen maar beoordelen wat wij alle kunnen waarnemen, hoewel wij er voorzichtig mee moet zijn want, niemand kent het hart dan God alleen.
egbert schreef:Waarom krijg ik de indruk dat het avondaal op een enorm voetstuk staat?
Waarom lees ik constant de term Heilig Avondmaal? terwijl je dat bij andere zaken niet leest? Is het Avondmaal heiliger dan de Eredienst, of dan een gebed, of het zingen van een Psalm?
Ik geloof het niet...
De bijbel doet er eigenlijk zo eenvoudig over maar wij kunnen er ontzettend moeilijk over doen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten