Hoe leg ik de Drie-Eenheid uit aan een moslim?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 21:46

Al was het allemaal Nederlands, dan vind ik het nog niet echt een bijdrage leveren. Probeer liever het eea samen te vatten en te beargumenteren (evt geïllustreerd met de nodige citaten) waarom het volgens jou relevant is. Want dit gaat niemand lezen natuurlijk, en dat kan niet je bedoeling zijn.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 24 mei 2006 21:47

@Arargorn
Mijn punt is dit: In het heeeeel kort :
Door de hele Tanach heen sprak YHWH
YHWH betekent zoveel als Eeuwig Eindeloos Allesomvattend
Dit wordt in het Nederlands als God vertaald, maar in dit woord zit dus een hele diepe betekenis.
als YHWH God is
en als Yeshua God is dan is
Yeshua = YHWH= Eeuwig Eindeloos Allesomvattend
hetzelfde is ook van toepassing op het begrip :Heilige Geest

Ze zijn allemaal een manefestatie vd alomvattende naam YHWH
EN omdat het een Eenheid is, werken ze ook in perfekte harmonie samen.!!!!
(dat is Elohim) :dwz de meerv. vorm , die infeite vanwege deze perfekte eenheid eigenlijk enkelvorm is

Door de hele Tenach heen manifesteert zich YHWH in Zijn Woord , De Engel van Zijn AAngezicht, De sterke rechterhand etc etc
Hij is aan de enekant Ongrijpbaar, maar aan de andere kant ook heel persoonlijk

Voor de christenen was Hij ineens heel tastbaar en persoonlijk geworden als Yeshua die op aarde kwam, maar door de generaties heen had men persoonlijke ontmoetingen met Hem.
en dat wordt wel eens vergeten.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 21:50

Oke, bedankt! :)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 24 mei 2006 21:57

Ik kan begrijpen dat die lappen tekst niet erg duidelijk overkomen, :shock: ik heb het ih kort proberen uit te leggen, maar wie er meer wil van weten kunnen alsnog engelse tekst na checken en zelf onderzoeken. 8)

maar misschien vinden jullie dit idd niet zo interressant , maar argumenten zijn er dus zeker wel te vinden ! ook in de oude joodse geschriften , en als je al een diepgaand gesprek krijgt , is dit wel de basis om te kunnen geloven dat" Jezus God is". :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 22:12

salty schreef:Ik kan begrijpen dat die lappen tekst niet erg duidelijk overkomen, :shock: ik heb het ih kort proberen uit te leggen, maar wie er meer wil van weten kunnen alsnog engelse tekst na checken en zelf onderzoeken. 8)

maar misschien vinden jullie dit idd niet zo interressant , maar argumenten zijn er dus zeker wel te vinden ! ook in de oude joodse geschriften , en als je al een diepgaand gesprek krijgt , is dit wel de basis om te kunnen geloven dat" Jezus God is". :wink:

*Veegt zweet van 't forum*

Allemensen, ik kom er nooit uit denk ik :shock:
Misschien moet ik Thomas doorverwijzen naar Refoweb, of een andere dokter ofzo, whatever ?:|

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 24 mei 2006 22:28

Als je er voor bidt dan zul je inzicht krijgen!!!
bidt ook dat Hij zich aan die man zal openbaren.
Als je zoekt zul je echt vinden.
Er bestaat ook een boekje van
Dr Ibn Malik el- Jamil over parallellen in de Koran en Jezus in the gospel van John
Het bestaat in het Engels tesamen met het arabisch, naaast elkaar waarin de Godheid van Jezus aan de orde komt, een heel interressant boekje.
May God bless you !

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2006 08:09

salty schreef:Er bestaat ook een boekje van
Dr Ibn Malik el- Jamil over parallellen in de Koran en Jezus in the gospel van John
Het bestaat in het Engels tesamen met het arabisch, naaast elkaar waarin de Godheid van Jezus aan de orde komt, een heel interressant boekje.
May God bless you !

Wat moet ik me dan voorstellen bij dat boek? Bedoel is dat een Arabier die in Jezus geloofd?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2006 08:15

Gerdien B. schreef:als je nu ook de (nederlandse) ondertiteling wil posten van al die lappen tekst!!

De Bijbelgedeelten kun je gewoon in je eigen Bijbel nachecken in het Nederlands. (Als je geen of slecht Engels kunt).

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 25 mei 2006 08:36

Omdat de Bijbel steeds in Nieuwe vertalingen uitgegeven wordt, is de goddelijke missie van Yeshua steeds moeilijker uit te leggen, er wordt gefantaseerd over de inhoud en de grondtekst wordt overschaduwd. een paar voorbeelden

Jesaja 48
12Luister naar Mij, mijn volk, mijn uitverkorenen! Ik alleen ben God, Ik ben de eerste; Ik ben de laatste.
13Mijn hand legde de fundamenten voor de aarde; de palm van mijn rechterhand strekte de hemelen boven u uit;
Foute vertaling!.>Ik sprak en zij ontstonden. vergelijk met >
13Mine hand also hath laid the foundation of the earth, and my right hand hath spanned the heavens: when I call unto them, they stand up togetherhttp://www.blueletterbible.org/tmp_dir/c/1148541268-7119.html#13

Foute vertaling !>
16Kom dichterbij en luister goed. Ik heb u altijd duidelijk verteld wat zou gaan gebeuren, zodat u het allemaal goed kon begrijpen. En nu heeft de HERE God door Zijn Geest mij deze boodschap voor u gegeven:
Vergelijk bijv :
16Come ye near unto me, hear ye this; I have not spoken in secret from the beginning; from the time that it was, there am I: and now the Lord GOD, and his Spirit, hath sent me.

17De HERE, uw verlosser, de Heilige van Israël, zegt: Ik ben de HERE, uw God, Die u voor uw eigen bestwil straft en Die u de paden wijst waarlangs u moet lopen
.
17Thus saith the LORD, thy Redeemer, the Holy One of Israel; I am the LORD thy God which teacheth thee to profit, which leadeth thee by the way that thou shouldest go.
Jesaja 42
1Kijk naar mijn dienaar, die Ik ondersteun; degene die Ik heb uitgekozen en naar wie Ik met genoegen kijk. Ik heb Hem mijn Geest gegeven; Hij zal aan de volken van de aarde?? RECHTVAARDIGHEID??openbaren.
vergelijk:
1Behold my servant, whom I uphold; mine elect, in whom my soul delighteth; I have put my spirit upon him: he shall bring forth judgment to the Gentiles. http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/c/1148541157-2249.html#1

2Hij zal behoedzaam zijn; Hij zal niet schreeuwen of ruzie maken in de straten.
3Hij zal het geknakte riet niet breken en de flakkerende vlam niet doven. De vertwijfelden zal Hij bemoedigen. Hij zal ervoor zorgen dat recht wordt gedaan aan hen die onrechtvaardig zijn behandeld.
4Hij zal niet rusten voordat waarheid en rechtvaardigheid overal op aarde heersen en verre overzeese volken hun vertrouwen??? op Hem hebben gesteld.
4He shall not fail nor be discouraged, till he have set judgment in the earth: and the isles shall wait for his law. http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/c/1148540988-4114.html#4
5De HERE God, Die de hemelen schiep en uitstrekte en Die de aarde maakte en alles wat erop leeft; Degene Die iedereen die op aarde leeft, adem en geest geeft, zegt tegen Zijn dienaar, de Messias (A):
6"Ik, de HERE, heb U geroepen om mijn rechtvaardigheid te tonen. Ik bescherm en steun U, want Ik heb U aan mijn volk gegeven als een persoonlijke bevestiging van mijn verbond met hen. U zult ook een licht zijn dat de volken naar Mij toeleidt.
6I the LORD have called thee in righteousness, and will hold thine hand, and will keep thee, and give thee for a covenant of the people, for a light of the Gentiles; http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/c/1148541465-3101.html#6

dit zijn een paar voorbeelden. maar wel wezenlijk! BLUELETTERBIBLE!!!!!
Laatst gewijzigd door salty op 25 mei 2006 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 25 mei 2006 08:44

@Yael
ja! een arabier die opgrond van de Quran wil uitleggen dat Yeshua ook God is. Ik kreeg dit boekje onlangs in handen , ik weet niet of het in nederland in de winkels ligt, mochten mensen interresses hebben waar en hoe je het kunt krijgen dan wil ik wel eens navraag doen......
Heb je overigens een leuke tijd in Israel >?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 mei 2006 09:01

salty schreef:@Yael
ja! een arabier die opgrond van de Quran wil uitleggen dat Yeshua ook God is. Ik kreeg dit boekje onlangs in handen , ik weet niet of het in nederland in de winkels ligt, mochten mensen interresses hebben waar en hoe je het kunt krijgen dan wil ik wel eens navraag doen......
Heb je overigens een leuke tijd in Israel >?

8) tuurlijk! Ik mis alleen Jerusalem! :wink:

ow ik ben wel benieuwd naar dat boekje!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 mei 2006 09:59

soms denk ik wel eens... "waarom zo krampachtig doen t.o.v. andere religies zoals islam?"

Jij hebt als christen een boodschap, en jij wil die, gevraagd of ongevraagd, aan die moslim uitleggen.

Aan die boodschap valt geen letter af te nemen, niets over Jezus' als zijnde Gods Zoon.

Waarom dan zo "tolerant" en "krampachtig" gaan lopen doen? Als die moslim zich gekwetst voelt omdat JIJ iets gelooft, dan is dat zijn probleem, en niet het jouwe. JIJ hebt een boodschap, en daar kan je dan een heel ingewikkelde lezing van maken om er maar voor te zorgen dat je geen vlieg kwaad doet, maar is dat de bedoeling?

Het evangelie mag dan prachtig zijn, het snijdt door de mensheid alsof het boter is. Genadeloos spreekt het van genade. Recht voor z'n raap!
what the soul hides, blood tells

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 mei 2006 13:03

Waarom dan zo "tolerant" en "krampachtig" gaan lopen doen? Als die moslim zich gekwetst voelt omdat JIJ iets gelooft, dan is dat zijn probleem, en niet het jouwe. JIJ hebt een boodschap, en daar kan je dan een heel ingewikkelde lezing van maken om er maar voor te zorgen dat je geen vlieg kwaad doet, maar is dat de bedoeling?

Nee, dat is niet de bedoeling. Wij (Thomas en ik) wisten eigenlijk geen van beiden er iets zinnigs over te zeggen, dus opperde ik om eens rondvraag te doen. We hadden geen heftige discussie, we hadden alleen maar een gesprek. Ik hoef hem er niet van te overtuigen dat de Drie-Eenheid een feit is, dat zou krom zijn, aangezien ik er zélf amper in geloof..of tenminste..ik geloof het wel, maar weet niet hoe ik het moet plaatsen.

Vanmorgen hoorde ik een preek. Stom toevallig ging het even over de Drie-Eenheid. De dominee haalde de volgende teksten erbij;

Genesis 2:7; En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd den mens tot een levende ziel.

Johannes 20:22; En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest.

In beide gevallen legde de dominee het uit alszijnde de HG, hoewel het in Genesis minder duidelijk is. Op deze manier zijn Vader, Zoon en Heilige Geest met elkaar verbonden als de Drie-Eenheid. en dit is nog maar een klein voorbeeld.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 mei 2006 13:18

ik vind echt geen klipklaar "argument" voor een drie-eenheid.

YHWH blaast de mens levensadem in. De mens ontvangt Gods Geest (ik weiger de term "Heilige Geest" te gebruiken. Het is Gods Geest, zoals die ook over het watervlak zweefde aan het begin van de aarde). Dat is alles.

Voor mij zijn er maar Twee, namelijk YHWH en Jezus Christus. YHWH en zijn kracht zijn 1. Zoals een mens macht/kracht heeft (spierballen dan wel geestkrachten) zo is de mens 1, en geen twee-eenheid.
Jezus is DE mens (DE Adam... ik geloof dan ook niet dat Adam en Eva 2 specifieke mensen waren die zo heetten... het was Adam/de mens, de mensheid, en Eva, de vrouwelijke variant op de mens/Adam).

YHWH en Jezus. De herstelde relatie tussen YHWH en de mensheid. YHWH was op Jezus en Jezus herstelde de schuld van de mensheid voor YHWH. Wij moeten in het herstel, in de verlossing en vergeving van zonden geloven, in Jezus geloven, dat dat de Enige Weg is.

Dat is voor mij de boodschap van de bijbel. Jezus is wel degelijk een mens. Een goddelijke Mens. Gods Zoon, zoals Adam Gods Zoon had moeten blijven zijn. Jezus is de Prins van de Mensheid, en zit naast YHWH. En wij met Hem.

(Krampachtig) allerlei bijbelteksten gaan uitpluizen om daar maar op een of andere manier een bewijs voor je eigen dogma uit te halen vind ik ronduit hypocriet (niet persoonlijk naar wie dan ook toe, slechts gericht op "het verschijnsel").

Maar ja, christenen zijn net zo verdeeld als moslims.
Ik ben daarom ook geen christen, maar ik probeer een Kind van YHWH te zijn.
Ik "frown upon" allerlei termen als "Evangelisatie en Moslims". Alles wordt in het werk gesteld om moslims maar te benaderen.
Respect voor een andere religie is tot daar aan toe, maar het verbloemen en anders verwoorden van een boodschap vind ik leugens gebruiken.
Ik ben als het ware voor een reeks demonen in de modder gegooid en was bijna aan stukken gescheurd. Ik ga echt niet tolerant doen en dingen anders verwoorden "want misschien wordt ie wel gekwetst". Zeggen waar het op staat. Jezus is Gods Zoon. En ook al geloof ik het misschien ietsje anders dan de gemiddelde christen, omdat ik soms niet altijd denk dat Jezus God zelf is, maar wel dat Jezus de perfecte mens was zoals God het gewild had, en dat Gods Geest op Jezus was (als Jezus God zelf was, waarom moest dan bij zijn doop Gods Geest in de gedaante van een duif op hem neerdalen?).
Maar het feit blijft dat Jezus Gods Zoon is. God heeft een Zoon. En ik ben, samen met miljoenen anderen, Gods kind. Ook Gods Zoon. Niet DE Zoon, maar wel EEN zoon. En vele dochters ook.
Ik leg het anders uit, en misschien heb ik het wel bij het verkeerde eind, maar dat is misschien een andere discussie.

Allah heeft geen Zoon. Nee inderdaad. Satan heeft geen Zoon :) Nu zal ik zelf ook niet zeggen dat Allah de Sjai'tan zelf is, maar wel zal ik duidelijk aangeven dat we allebei eigenlijk wel dezelfde god bedoelen, maar dat het zeker niet dezelfde IS.
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2006 13:20

Nouja, je zou de Drie-eenheid uit kunnen leggen als: Jezus is de zoon van God de Vader, en de Heilige Geest is een soort (geest)kracht die van God uitgaat. Op die manier zijn het dan verschillende manifestaties van één en dezelfde God.

Dat wil niet zeggen dat de drie-eenheid een feit is, maar dit is volgens mij wel hoe het over het algemeen geleerd wordt.

Terug naar “Archief”