Marnix schreef:Volgens mij is dat inderdaad per cultuur bepaald. Loop jij normaliter ook met een tamboerijn te zingen en te dansen? Dat deden de joden vroeger veel meer. En daar zit zeker wel verschil in.
Normaliter gebruik ik geen tamboerijn, maar dat doe ik op de jongerendag ook niet. Dansen doe ik wel vaker, dus waarom zou ik niet voor God dansen op de jongerendag?
Wel een instrument gelijkend op een tamboerijn. Wat is jouw doel met dansen en wat is het doel van dansen algemeen? Wat voor achtergrond heeft het dansen in Nederland? Na het beantwoorden van die vragen, gaan we weer verder, anders is de discussie niet zuiver te houden
Marnix schreef:Je doet nu opeens alsof kerkcultuur en hedendaagse cultuur totaal niet van elkaar verschillen... als we dan toch vergelijkingen gaan trekken: als een echtpaar hun eerste kindje krijgen, denk je dat dat de vader met een onbewogen gezicht (je kan toch ook blij zijn in je hart) het grote nieuws vertelt, en de moeder onbewogen voor zich uitkijkend het kind oppakt? Als je iets ontzettend moois meemaakt, als mensen enorm blij zijn, dan zie je dat aan mensen. Maar in de kerk is het opeens eng om gevoelens van blijdschap te uiten. Dan kan je niet aankomen met "ach nederlanders zijn gewoon nuchter". Het gaat namelijk recht tegen het gedrag van de normale nederlanders in. De bijbel leert dat je als je blij bent, dat gewoon mag laten zien.
Over het eerste: Ik ging uit van een kerkcultuur, omdat ik vond dat het op die manier hoort.
Die tweede vergelijking gaat niet op, aangezien een kerk staat tot de geboorte van een kind als staat de koningin tot een tang. Volgens mij kun je het beeld van de gewone Nederlander niet vergelijken met het beeld van de kerkelijke Nederlander. Bovendien is er al een verschil in het zich in de kerk bevinden als het zich op straat bevinden. Er is namelijk een verschil in heiligheid en eerbied. Dus geen veralgemenisering.
Marnix schreef:Ik heb wel eens een voorganger gehoord van een EO-jongerendag via een video en ik behoor zelf tot één van de meest 'zware' kerken die er zijn en heb enkele jaren onder een dominee daarvan mogen kerken, maar nadat ik beiden beluisterd had, geloofde ik al helemaal niet meer in wat die voorganger vertelde op de EO-jongerendag. Die man riep constant dat je Jezus maar aan moest grijpen, en zeggen dat je van Jezus hield, maar Bijbelse onderbouwing had hij daar niet bij. Volgens mij moeten we allemaal maar eens de Romeinenbrief lezen, en ik kan dat echt niet rijmen met een EO-jongerendag of met wat tegenwoordig maar gezegd wordt: Jezus, ik hou van U. En als ik naar anderen en naar mijzelf kijk, geloof ik er ook niet zoveel meer van.
Wat klopt er dan niet aan die boodschap? De bijbel is vol van de oproep tot bekering, tot geloof in Jezus Christus en in Hem als je zaligmaker geloven. Geloof jij dan niet in die boodschap?
De Bijbel is er vol van dat wij dat uit onszelf niet willen en niet kunnen. Ik geloof niet dat het zo gemakkelijk gaat als sommigen wel denken of sommigen verkondigen. Er staat in Gods Woord dat je je moet bekeren, maar er staat ook in Gods Woord dat we dat niet willen.
PS. We raken wel iets off-topic, maar dit is wel de achterliggende grond van de eerbied.