'Leer jongeren bevindelijke taal'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 22 mei 2006 00:10

Smurffie schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat ze de Nederlandse bijbel sowieso niet kunnen lezen..die zal eerst vertaald moeten worden in hun taal. Het was meer een vergelijking, niet letterlijk bedoeld.

Het was ook niet echt een reactie op jou. Mijn losse flodder was meer een reactie in het algemeen.

André schreef:Deze mening deel ik niet met je, gaat ook enorm offtopic dan als ik zou reageren.
We gaan dan ook meer richting evangelisatie denk ik.

Oke het maak ook niet zoveel uit welke vertaling je hebt. Het is belangelijk dat mensen de essentie snappen (alleen door christus kan je zalig worden). Ik bedoel als je de bijbel van letter tot letter wil begijpen is de grondtekst de beste vertaling. De Staten Vertaling komt naar m.i. het meest overeen met de grondtekst.

Anyway volgens mij ga ik enorm offtopic, dus ik houd me mond maar eventjes.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 mei 2006 08:04

en waarom komt de SV dicht bij de grondtekst? Wat is volgens jou de grondtekst?
Waarom staat de NBG niet dicht bij de grondtekst? Omdat ze een andere grondtekstencompilatie gebruiken misschien? Of omdat de oud-Nederlandse woorden uit de SV zo enorm geniaal zijn dat alles en iedereen moet wijken?

De grondtekst heeft niets met de SV te maken. In die tijd was het hoogstwaarschijnlijk een goede vertaling. Maar dat wil niet zeggen dat er tegenwoordig geen vertaling is/kan zijn die niet ook dicht bij de grondtekst staat.

Ik wed dat bijvoorbeeld de Naardense bijbel nog dichter bij de grondtekst staat dan de SV :P
what the soul hides, blood tells

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 22 mei 2006 10:53

Een enkele week geleden hoorde ik een gebed waarin de volgende frase werd gebruikt:

"Och, dat Sion weeën mocht krijgen om geestelijke kinderen voort te brengen."

Naar mijn beste weten komt een zin van dergelijke strekking niet in de Bijbel voor. Oók niet in de Statenvertaling. De frase wordt gebruikt om een bepaalde gebedsgestalte bij kinderen van God uit te drukken. De bedoeling is vermoedelijk om daar een bepaalde 'kleur' aan te geven, een intensiteit uit te drukken. Ik schaar deze frase derhalve onder de Tale Kanaäns.

Ondanks dat het in zichzelf een fraaie zin is, enigszins poëtisch en wellicht zelfs literair te noemen, kreeg ik toch kromme tenen toen ik het hoorde. Niet zozeer omdat ík niet begrijp wat er wordt bedoeld, maar véél meer vanuit een stuk bezorgdheid over de vraag hoe ik een preek die doorspekt is van dit soort frasen straks aan mijn kinderen moet uitleggen. En in het verlengde daarvan over de nogal confronterende vraag of een kerkdienst op deze wijze nog wel aan zijn heilige doel beantwoordt.

Ik kom daarom weer terug op wat ik eerder reeds opperde: waarom pleiten mensen als Post in vredesnaam niet voor een begrijpelijke, hedendaagse schriftuitleg? Waarom pleiten ze juist voor de onmogelijke en onuitvoerbare optie om de Tale Kanaäns aan de jongeren te leren? Ik vrees met Optimatus dat die houding, die helaas niet alleen bij Post wordt gevonden, inderdaad een verstikkende werking zal hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mei 2006 11:29

Ach, dat probleem lost zichzelf op lijkt me. Op een gegeven moment begrijpt niemand het meer en worden deze roependen in de woestijn tot stillen in den lande en ziet de meerderheid in dat er, hoewel God met een kromme stok nog rechte slagen uit kan delen, wellicht betere methoden zjin om het volkje teerkost op den reis mee te geven.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mei 2006 11:33

Aragorn schreef:Ach, dat probleem lost zichzelf op lijkt me. Op een gegeven moment begrijpt niemand het meer en worden deze roependen in de woestijn tot stillen in den lande en ziet de meerderheid in dat er, hoewel God met een kromme stok nog rechte slagen uit kan delen, wellicht betere methoden zjin om het volkje teerkost op den reis mee te geven.

of er wordt luid geklaagd dat het volk en harer jongeren de harten verhardt... het is maar hoe lang het duurt voordat men bij zichzelf te rade gaat of blijft volharden...

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 22 mei 2006 11:35

Nu, ik ben bang dat jouw analyse maar ten dele opgaat. Er zullen namelijk heel veel mensen zijn die, vanuit een dodelijke lijdelijkheid die zich nu reeds heel breed manifesteert, gewoon mee zullen blijven drijven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mei 2006 11:45

Othello schreef:Nu, ik ben bang dat jouw analyse maar ten dele opgaat. Er zullen namelijk heel veel mensen zijn die, vanuit een dodelijke lijdelijkheid die zich nu reeds heel breed manifesteert, gewoon mee zullen blijven drijven.

Hm wellicht, maar ik heb toch de indruk dat die groep onvermijdelijk kleiner moet worden. Onder de jongere generatie zie je toch een soort opdeling in 3 groepen: zij die zelf op zoek gaan en uiteindelijk een manier van geloofsbeleving die zich in eigentijdse termen uitdrukt (jongerenavonden en/of vertrek naar een andere kerk), zij die de kerk an sich verlaten, en idd de groep die het weinig interesseert maar zich toch lijdelijk mee laten drijven (en wellicht is er ook nog een klein groepje dat zich wel kan vinden in de Tale Kanaäns). Als dit proces zo doorzet moet het groepje lijdelijken toch vanzelf afnemen (mits die niet onevenredig veel kinderen krijgen en die in de voorzeide lijdelijkheid opvoeden)?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 mei 2006 12:21

Vergeet ook niet dat er van die 1e groep een deel op een gegeven moment het verzet opgeeft en niet meer gehoord wordt...

En ja, volgens mij speelt het krijgen van kinderen ook een belangrijke rol in het op peil houden van club ;-) Wellicht dat dat trouwens wel een keer zal brengen. Als je ervan uitgaat dat er per 2 volwassen 4 kinderen komen dan mag je de helft 'verliezen' en blijf je toch op peil. Problematischer wordt het als het gemiddeld aantal kinderen omlaag gaat. Zeker als je het over dit soort verhoudingen hebt. Als het aantal kinderen zakt naar een gemiddelde van 2 dan moet je 100% binnen houden en dat gaat je niet lukken...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2006 12:43

Riska schreef:
Aragorn schreef:Ach, dat probleem lost zichzelf op lijkt me. Op een gegeven moment begrijpt niemand het meer en worden deze roependen in de woestijn tot stillen in den lande en ziet de meerderheid in dat er, hoewel God met een kromme stok nog rechte slagen uit kan delen, wellicht betere methoden zjin om het volkje teerkost op den reis mee te geven.

of er wordt luid geklaagd dat het volk en harer jongeren de harten verhardt... het is maar hoe lang het duurt voordat men bij zichzelf te rade gaat of blijft volharden...

Dat gebeurt nu ook al wel een beetje... er wordt maar weinig rekening met kinderen en jongeren gehouden en als ze dan teleurgesteld de kerk verlaten of overstappen naar een andere kerk klaagt men in de kerk over de jeugd van tegenwoordig die zo makkelijk meegaat met de wereld en bidt men God of Hij de barricades bij die mensen wil wegnemen... die de kerk eerst zelf heeft opgeworpen...

Inderdaad, de tijd loopt gewoon door... de tijdcultuur en kerkcultuur zullen steeds verder van elkaar af komen te staan... jongeren groeien op in de cultuur van de tijd... dus als de kerk niks doet wordt het in de toekomst alleen maar erger. Maar ja... zij die de traditie meer liefhebben dan belangrijker zaken, zullen dit niet erg vinden... het blijft immers in de kerk zoals het was.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 mei 2006 14:56

Vandaag voor het eerst dit jaar weer in de Ger Gem geweest, ik weet direct weer waarom ik er niet graag kwam. Over wollig taalgebruik gesproken, in het gebed met zes mooie volzinnen zeggen wat ook met vijf woorden kan :? Ik dacht dat de kracht van het gebed niet in de veelheid van woorden zat, helaas schijnt een goed gebed toch echt minimaal een kwartier te moeten duren :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mei 2006 18:16

rafaell schreef:Vandaag voor het eerst dit jaar weer in de Ger Gem geweest, ik weet direct weer waarom ik er niet graag kwam. Over wollig taalgebruik gesproken, in het gebed met zes mooie volzinnen zeggen wat ook met vijf woorden kan :? Ik dacht dat de kracht van het gebed niet in de veelheid van woorden zat, helaas schijnt een goed gebed toch echt minimaal een kwartier te moeten duren :wink:

Jammer Rafaell dat je met deze post met een denigrerende vinger naar de Ger Gem wijst. Je keurt in deze post de gehele Ger Gem in één keer af, terwijl je 1 aspect van de eredienst noemt.
Overigens, wat is er tegen een gebed dat een kwartier duurt?
Mág het eens wat langer zijn? Besef jij dan wel hoeveel nood er is om voor te bidden? Wil jij dat dan even afraffelen? Denk aan:
- Noden in de gemeente (ziekten/armoede/huwelijksproblemen)
- Vreugde in de gemeente
- of de dienst goed mag verlopen
- of de preek zijn kracht mag hebben door Gods Geest
- Of God Zijn dienaar wil bijstaan in deze dienst
- Of God Zijn andere dienaren overal ter wereld wil bijstaan
- Politiek/Overheid
- etc. etc.

Jammer Rafaell, ik had gehoopt dat je wat meer op inhoud had gelet en wat minder op de manier waarop dingen gebeuren. Maar ik hoor je alleen over vorm, niet over inhoud. Jammer, maar het tekent je...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 mei 2006 18:36

jammer, maar het tekent jou ook, want het antwoord staat precies in het stukje wat je geciteerd hebt. Wat die voorganger in 6 zinnen deed, kon hij in 5 woorden zei hij. Dat zegt genoeg over de inhoud ook.

En ik herken wat hij zegt, en hij geeft ook gewoon aan dat hij in een bepaalde gergem is geweest en dat het hem weer duidelijk is geworden waarom hij er niet graag kwam. Nu kan je dat inderdaad generaliserend opvatten, maar het hoeft niet, deels omdat het ook niet expliciet generalserend opgeschreven is.

Hij gaf zijn mening over de dienst waar hij geweest was, en ja het is overwegend negatief. Maar je voelt je aangesproken en probeert het te verdedigen. Dat kan en dat mag, maar het doet niets af aan de mening van rafaell.

Als je werkelijk alles uit een gemeente wilt opnoemen ben je, afhankelijk van de grootte van de gemeente, met een gebed van 45 minuten nog niet klaar. Je kan ook dingen samenvatten, en dat kan best een gebed worden van 5 minuten. Nee, een gebed hoeft niet lang of kort te zijn. ALS er maar gebeden wordt. En vaak, hoe langer de gebeden, hoe meer gevaar voor een omhaal van woorden. Ik herken dat, zelfs bij mezelf. Je valt in herhaling, gaat termen gebruiken, terwijl dat helemaal niet nodig is.
what the soul hides, blood tells

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mei 2006 21:07

PeterD schreef:Noden in de gemeente (ziekten/armoede/huwelijksproblemen)
- Vreugde in de gemeente
- of de dienst goed mag verlopen
- of de preek zijn kracht mag hebben door Gods Geest
- Of God Zijn dienaar wil bijstaan in deze dienst
- Of God Zijn andere dienaren overal ter wereld wil bijstaan
- Politiek/Overheid

Dat hoeft niet allemaal in één gebed.
Bij ons gaat het zo: drempelgebed, waarin de dominee bidt dat we allemaal komen met achter ons een week van drukte, werk, zonde en schuld. En dat we ons willen richten op God...
Kyriëgebed: waarin schuld beleden wordt en waarin gebeden wordt of de Heer zich wil ontfermen over ons en deze wereld.
Gebed bij de opening van de Schriften: dat de Geest onze harten wil openen en wij horen wat er verkondigd zal worden.
De voorbeden na de preek - waarin gebed voor diverse dingen binnen en buiten de gemeente, zoals ziekte, rouw, de overheid, het koningshuis.
Alleen de voorbeden duren wat langer, de andere zijn gebeden van hooguit vijf minuten. De voorbeden worden gevolgd door stil gebed en afgesloten met het Onze Vader.
Alles bij elkaar wordt dat heel lang, maar dan is ook de aandacht weg...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 mei 2006 22:40

Riska schreef:Dat hoeft niet allemaal in één gebed.
drempelgebed
Kyriëgebed .
Gebed bij de opening van de Schriften
De voorbeden na de preek

Zo gaat dat in onze gemeente ook, alleen zit er na de preek nog een Dankgebed tussen.

De voorbeden worden door de jongeren gedaan in wisselspraak met de gemeente. Elke voorbede wordt afgesloten met "Wij bidden U, verhoor ons."
Gemeenteleden kunnen zelf vragen om voorbede.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mei 2006 23:25

Hm, vandaag was er Heilig Avondmaal bij ons, dat duurde 2,5 uur. Normaal gesproken stoor ik me er aan, maar daar had ik nu geen last van eigenlijk. Ik voelde een bepaald respect voor de mensen die daar aan tafel zaten en had zoiets van; dit is hún moment, wie ben ben ik dan om te klagen over de duur van de dienst? Dat wil niet zeggen dat ik het met alles eens ben, láng niet alles.

Terug naar “Archief”