Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2006 16:33

ze luisteren idd maar half, ze willen alles uit proberen en niet inschattende wat dat voor ons met zich mee brengt en ten eerste voor de bewoner.
Als ik goed had kunenn leren dan had ik het misschien nog wel over wogen om VGA arts te worden, maar dat zal er voor mij neit in zitten.

Artsen willen ook alles nog even aan kijken, niet beseffende dat wij het allang aangekeken hebben voor we naar ze toe komen!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 mei 2006 17:04

Gerdien B. schreef:Artsen willen ook alles nog even aan kijken, niet beseffende dat wij het allang aangekeken hebben voor we naar ze toe komen!!

zucht, hoezo gegeneraliseerd? artsen werken ook in de zorg hoor!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2006 17:14

jammer dat wij hier dan steeds tegen aan moeten lopen :|

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 16 mei 2006 17:16

verpleeg24 schreef:Wel mooi dat je zo n college krijgt van een arts alleen is de vraag of dat hij daarin gelijk heeft. ALs je in de literatuur kijkt zie je wel dat er wel degelijk gevaren aan zitten aan het direct ledige van de blaas wanneer deze bizar gevult was. Ik vraag me alleen wel af hoe lang de verpleegkudige hebben zitten pitten voor de blaas zo vol zit. Hier moet wat tijd over heen gegaan zijn. slecht verpleegkundig handelen. de opmerking dat een mip op zn plaats zou zijn vind ik dan ook volledig terecht. echter vraag ik me af of dat die ingevuld zal worden. Dan zit er nog een verschil in de verwerking van dit soort meldingen.

dus alle helpende, verzorgende en verplegende weest gewaarschuwd voor volle blazen van een paar liter :roll:

Literatuur kan achterhaald zijn, competentie 10, beroepsinnovatie en levenslang lerende houding*blaat* :P
En waar doel je dan op? op shock? op flauwvallen?
vraag ik me af...shock...hoe kan iemand dat krijgen van het leeghalen van een blaas? shock gaat over een tekort aan circulerend lichaamsvocht, urine is dat dus niet. Flauwvallen lijkt me ook lastig als je iemand liggend catheteriseert.
PaSaP Hoogh!!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 mei 2006 17:18

en ook een blaas inklappen kan niet, want ik heb toch echt iets van 18 ophangbanden moeten leren........

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 16 mei 2006 17:44

ik meen me te herinneren dat het te maken had met de oplopende druk in de nieren. wanneer je deze druk ineens te snel verlaagd dus datgeen wat je doet wanneer je de blaas ineens volledig ledigt zou kunnen leiden tot totaal nierfalen.
Linde goed dat je zo goed kunt beschrijven welke houding we als verplegende aan moeten nemen. een daarvan is ook observeren en leren vande fouten van anderen. wanneer je iemand hebt zien sterven ten gevolgen hiervan ga je er toch voorzichtiger mee om. niet altijd is alles direct te verklaren en spreken diverse literatuurbronnen elkaar wat tegen. is het dan niet het meest verstandige om tot die tijd dat er volledige zekerheid is maar een veiligheidsmarge in te bouwen en dus de blaas niet direct volledig te ledigen maar met korte pauzes? hierdoor wordt in ieder geval geen extra schade aangebracht maar mogelijk wel schade voorkomen.
voor wat betreft het inklappen van de blaas. dit schijnt wel degelijk mogelijk te zijn ondanks de 18 bandjes. zeker bij wat oudere mensen waar de bandjes sowieso al in mindere staat zijn.
Dit is voorzover ik het geleerd heb maar ik zal me nog eens verdiepen in de literatuur. wel leuk zo n "discussie" dat houd je scherp en dat zou op meer vlakken moeten zijn.

ben overigens benieuwd naar jullie ervaringen rondom decubitus. komen jullie het vaak tegen? vind je dat je voldoende kennis opgedaan hebt m.b.t dit onderwerp tijdens je studie?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 mei 2006 18:00

als je een elastiek oprekt en dan snel loslaat, flapt hij ook in
zo is het ook met de blaas. Als hij een tijdje opgerekt is en dan te snel leegloopt. En dan kan ook pijn doen.

zo is het mij geleerd
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 mei 2006 14:59

Ik heb bijna 3 jaar op een GVT voor ouderen met een verstandelijke handicap gewerkt (gisteren was mijn laatste werkdag). Hier kwam bij 1 cliënt ook decubitus voor omdat zij ruim een jaar lang alleen maar op bed heeft gelegen vanwege een hernia. Ik heb geen verpleegkunde-achtergrond (ik zit in de laatste van de SPH), dus mij is ook niets geleerd. Zij werd ingesmeerd met Lanette, iedere avond en ochtend en zij heeft een anti-decubitusmatras. Ideaal!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 00:03

Wij hebben ook een zorgvrager met decubitus. Wij moeten het insmeren met zinkzalf. In zijn stoel heeft hij een speciaal matje/kussentje. Bij hem komt het echt door het zitten.
Zelf vind ik de zinkzalf niet werken! Het wordt er eerder alleen maar slechter op op moment.

Helpt lanette wel?
Heeft iemand anders eventueel nog ideeen?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 20 mei 2006 09:34

Wij hebben 1 bewoner met decubitus het zit op de heup van die mevr en het is zo groot als een tennisbal!
mevr heeft een dwarsleasie en is geestelijk niet helemaal ''normaal'' ze heeft er zelf voor gezorgt dat ze dit zo kreeg want ze bleef er op liggen enz. nu het zo erg is gaat ze ineens op de andere kant liggen.
mevr heeft een computer gestuurd ad matras die om de zoveel tijd een beetje zachter of harder wordt zodat de druk naar een andere plek gaat.
wij behandelen het zo:
elke morgen gaat mevr onder de douche en dan moet iemand van de verzorging met een grote spuit de wond schoonspoelen (stinkt ontzettend!!!)
op bed doe je dan de wondbehandeling in het gat moet je met een pinset 3 zeewiergaasjes doen ontsmet en helpt het van binnen uit te genezen. op de randjes moet je cavilon zalf smeren.
dan doe je 2 absorberende gaasjes erop en dan een huidplak. Dit word 7 dagen in de week gedaan. Nu zie je het gat kleiner worden.
Mevr moet om de week naar het ziekenhuis naar de decubitus verpleegkundige

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 mei 2006 10:53

Gerdien B. schreef:Helpt lanette wel?
Heeft iemand anders eventueel nog ideeen?

Lanette is een zalf waar, volgens mij, geen werkzame stof inzit. Het is een makkelijk te smeren zalf waarmee je makkelijk kunt masseren.De massage die je dan geeft helpt om de huid beter te laten doorbloeden. Zinkzalf smeert niet makkelijk, het helpt wel weer om de huid rondom een wond steviger te houden. Veel wisselligging geven helpt ook heel goed.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 11:02

Het probleem is dat hij de hele dag ongeveer zit. En je krijgt hem ook echt niet uit zijn stoel!
we smeren nu al maanden zink zalf maar ik vind het eerder slechter dan beter er uit gaan zijn. Helemaal rood en schraal. Het is nog niet open. Pas had hij wel een open wondje maar was vrij snel dicht. We moesten er jolenet (of hoe dat ook mag heten) in het wondje leggen.
Verder krijgt hij 2 pakjes ensure zodat hij echt alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 mei 2006 13:09

Gerdien B. schreef:Het probleem is dat hij de hele dag ongeveer zit. En je krijgt hem ook echt niet uit zijn stoel!
we smeren nu al maanden zink zalf maar ik vind het eerder slechter dan beter er uit gaan zijn. Helemaal rood en schraal. Het is nog niet open. Pas had hij wel een open wondje maar was vrij snel dicht. We moesten er jolenet (of hoe dat ook mag heten) in het wondje leggen.
Verder krijgt hij 2 pakjes ensure zodat hij echt alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Geen cubitan? dat is toch speciaal voor mensen met decubites.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 mei 2006 13:47

van cubitan heb ik nog nooit gehoord.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 mei 2006 14:22

Gerdien B. schreef:van cubitan heb ik nog nooit gehoord.

Ik wel, wij hebben een bewoner gehad die het kreeg.
http://www.nutricia.nl/patient/asp/show ... p?id=12272
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”