De Da Vinci Code & De Levende God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

De Da Vinci Code & De Levende God

Berichtdoor Ruben Hadders » 18 mei 2006 23:08

Da Vinci Code & De Levende God

Recensenten vonden de film behoorlijk tegenvallen, maar alleen al dankzij de enorme ophef over ‘De Da Vinci Code’ zal het ongetwijfeld een enorm succes worden. Ik had het boek nog niet gelezen, maar wilde wel eens weten of het inderdaad zo gevaarlijk en godslasterlijk is als veel Christenen beweren.

In de ‘Da Vinci Code’ komt Robert Langdon (Tom Hanks) op het spoor van een mysterieus geheim dat, als het geopenbaard zou worden, de wereld op z’n kop zou zetten. De Christelijke wereld voornamelijk, want in Naam van God wordt al eeuwenlang bloed vergoten. De openbaring van dit geheim zou daar voorgoed een einde aan kunnen maken.

Het geheim betreft de Heilige Graal. Dat niet de drinkbeker van het Heilig Avondmaal blijkt te zijn, zoals bijv. in de legende van King Arthur, maar een persoon: Maria Magdelena. Die was volgens het verhaal getrouwd met de Heere Jezus. En dat niet alleen, zij was ook zwanger van Hem en zou door Hem geroepen zijn om Zijn Kerk te bouwen. Gedurende meer dan twee uur zijn wij getuige van een geheimzinnige speurtocht naar de nakomeling van de Heere Jezus. Deze wordt echter door een geheim genootschap beschermd en de Rooms Katholieke Kerk wil koste wat het kost voorkomen dat dit geheim openbaar wordt gemaakt. Dit zou namelijk een einde betekenen van haar kerkelijke leer en macht.

Is de film godslasterlijk? Ja, ik vind toch van wel. “Gij zult Mijn Naam niet ijdel gebruiken”, zegt de Heere in Zijn Woord. Ik vind het dan ook jammer dat de auteur van ‘De Da Vinci Code’, Dan Brown, de Heere Jezus heeft gebruikt in zijn verhaal. Want het soort verhaal spreekt mij enorm aan. Brown gebruikt bestaande beelden en historische mythen – en ook wel degelijk geschiedkundige feiten – voor een spannend, fictief verhaal. Door bekende beelden en verhalen en échte locaties te gebruiken, komt het verhaal desondanks heel realistisch over. Het zou echt gebeurd kúnnen zijn.

Dankzij dit soort verhalen gaan mensen zich misschien weer interesseren voor geschiedenis. En voor symboliek, wat een belangrijke rol speelt in deze film. Want het is waar wat Robert Langdon in de film zegt: wil je de geschiedenis begrijpen, dan zul je haar symbolen moeten kennen. Maar nogmaals, het is betreurenswaardig dat Dan Brown de Heere Jezus heeft willen gebruiken voor zijn verhaal. Slim is het natuurlijk wel, want het heeft voor bijzonder veel publiciteit gezorgd. Maar het is absoluut geen waardig gebruik van de Persoon en de Naam van Christus.

De centrale vraag in het verhaal is eigenlijk of de Heere Jezus daadwerkelijk goddelijk was, zoals door Christenen wordt geloofd. Nu is dit door de eeuwen heen altijd bestreden, ook door Christenen. De laatste jaren zijn er steeds meer mensen die wel geloven in het werk van de Heere Jezus Christus, maar niet in Zijn godheid.

Als bekend zou worden dat de Heere Jezus getrouwd zou zijn geweest en nakomelingen zou hebben – kortom ‘een gewoon mens was’, zoals in de film wordt gezegd – zou dit het einde betekenen van het Christelijk geloof. God zou dan niet bestaan. Waarom die conclusie wordt getrokken, wordt eigenlijk niet duidelijk in de film. Wellicht dat dit wel nader wordt uitgelegd in het boek. Dit is dus eigenlijk een behoorlijke misser in het verhaal. Na meer dan twee uur een intensieve speurtocht gevolgd te hebben, wordt er een conclusie getrokken die het christelijk geloof eigenlijk helemaal niet ondermijnt. Waarom zou de Heere Jezus geen God kunnen zijn geweest als Hij getrouwd was? Een behoorlijke misser dus. Wel opmerkelijk dat de auteur de Bijbel beter heeft begrepen dan de meeste Christenen: hij beseft dat de godheid van Christus een cruciale rol speelt.

Dat beseft ook Robert Longdon. Aan het einde van de film vertelt hij de Heere Jezus als kind om hulp te hebben gebeden en écht te hebben geloofd in Hem. De openbaring van dit geheim zou dit geloof ondermijnen omdat de Heere Jezus niet meer zou zijn geweest dan een Mens. Een Mens die stierf aan het kruis, maar niet opstond uit de dood. Aan het einde van de film – als de nakomeling van de Heere Jezus bekend is geworden – lijkt Hanks het eigenlijk niet zo belangrijk meer te vinden dat het geheim geopenbaard wordt. Want veel mensen halen nu eenmaal hun hoop en steun uit het geloof.

Dat is wat er eigenlijk gezegd wordt en dat is dan ook het sluwe gevaar van deze film. De gedachte leeft reeds bij de mensen die deze film bekijken en zal hierdoor alleen maar versterkt worden. Zij worden dus verder van de waarheid afgedreven. Bovendien lijkt het allemaal wel héél realistisch, wat wel degelijk een rol kan spelen, al moet dit niet overdreven worden. Maar bepaalde gedachten zullen mensen er zeker uit oppikken.

Dat is lastig. Zo kan bijvoorbeeld niet ontkent worden dat de Rooms Katholieke Kerk eeuwenlang verantwoordelijk is geweest voor de meest gruwelijke vervolgingen uit Naam van God. Maar hoe vertellen wij mensen dan dit niets te maken heeft met het ware geloof in Christus?

De film vormt dus een absolute uitdaging voor Christenen. Hoe gaan wij hier mee om? Wat als wij met mensen in gesprek komen die deze film hebben gezien en hier wellicht bepaalde denkbeelden van hebben overgenomen? Persoonlijk lijkt het mij niet tactisch om deze film aan te vallen, zoals dat nu gebeurd. Daardoor krijgt het verhaal alleen maar meer aandacht en bovendien maakt de kerk daarmee een kwetsbare indruk. Alsof een dergelijk verhaal een einde zou kunnen maken aan het Christelijk geloof! Zolang Christus leeft in eeuwigheid komt er aan het geloof geen einde.

Als Evangelisatiemiddel vind ik de film niet geschikt, al ben ik wel van mening dat wij alles kunnen aangrijpen om de Heere bekend te maken. Naar aanleiding van deze film kun je zeker een gesprek met mensen beginnen. Velen van ons zullen vooral proberen de onwaarheden in de film te weerleggen. Of dat echt zin heeft, is nog maar vraag. Wie wijst op de Schrift, zal tegengeworpen krijgen dat de Bijbel in haar huidige samenstelling, niet alle informatie bevat. In de film wordt namelijk verteld dat er ook andere geschriften zijn, die niet werden opgenomen in de Rooms Katholieke canon. Veel mensen zullen dus ook nieuwsgierig zijn naar de andere, gnostische geschriften zoals het Evangelie van Thomas. Mensen worden nu eenmaal getrokken door mysterieuze, duistere zaken. Niet door de Bijbel, want die achten zij bekend. Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op geloof. Wij hoeven niet te bewijzen dat de Bijbel waarheid is, wij moeten het geloven. Meer dan ooit moeten wij niet verzuimen de Heere te bidden om wijsheid. Het is de Geest die door ons moet werken, om mensen op een juiste manier bekend te maken met Christus.

Zoals Prediker al zegt: er is niets nieuws onder de zon. De denkbeelden die gepresenteerd worden in de film, zijn niet nieuw en vormen geen grotere bedreiging dan andere ‘bedreigingen’. Paulus greep de ‘onbekende God’ aan om de Atheniërs met Christus bekend te maken en streed niet tegen de valse gedachten en goden die er leefden onder hen. Hij zette er iets beters tegen over: een levende God. Als wij de Da Vinci Code gaan bestrijden, omdat deze het bestaan van God ontkent, vergeten wij mensen bekend te maken met de levende God. Dus mijn advies is dat van Paulus aan Timotheus: ‘doe het werk van een Evangelist’!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 mei 2006 06:51

ik ga m binnenkort eens bekijken. Heb het boek niet gelezen, was ik te lui voor, maar wat ik ervan gehoord heb is het nogal saai. Al die legenden en mythen staan al 10 jaar op internet, en Dan Brown heeft al die inmiddels-verworpen "feiten" in een leuke verhaalvorm gestopt. Dat is alles.

Zoveel ophef erover. Tja. Men weet niet beter. Geloof me, veel mensen denken (of dachten) dat er waarheid in zat. Maar zolang wetenschappers en historici laten merken dat er geen bewijs voor is zal het niet zoveel schade doen denk ik.
Dat "evangelie naar Judas" is ook tamelijk opgeblazen. Een paar mensen schreeuwen de wereld in dat het zo geweldig is. Welnu, ik heb het evangelie gelezen (althans waarvan men zei dat het het evangelie was, en ik denk dat het inderdaad de tekst ervan was) en zo geweldig is het ook weer niet. Heel veel ongefundamenteerde zinnen, veel weggelaten regels (onleesbaar) en tamelijk vaag. Pas aan het eind staan een paar zinnen die de wereld in geschreeuwd worden door de wetenschappers. Maar volgens mij zijn ze met die uitleg biblicistisch bezig. En zo "magisch" zijn die zinnen niet. Het evangelie naar Judas boeit me weinig tot niets. Het evangelie naar Thomas daarentegen heeft veel meer impact, en sluit stukken beter aan op de bijbel sowieso al. "Judas" is een losse flodder zonder al te veel impact en inhoud.

Ik ga de film kijken, en zie dan wel verder. Sterker nog, wat ik in de trailers heb gezien is de film kwalitatief wel goed (Hollywood kwaliteit ofzo) maar inhoudelijk schijnt het niet boeiend te zijn volgens de kranten.

Maar ja, ik ga de film ook eigenlijk alleen maar kijken om "te weten waar het in de Da Vinci Code nu eigenlijk over gaat, en om het af te kunnen kraken".

Want veel mensen halen nu eenmaal hun hoop en steun uit het geloof.

dat is het grote gevaar. De rest van de inhoud stelt niks voor, maar dit element (wat trouwens niet typisch Da Vinci Code is) ondermijnt al jaren de religies. Het gaat er vanuit dat "god" eigenlijk maar een psychische creatie is van de mens om houvast te hebben in een meedogenloze wereld. Ach, het zal wel.

Maar helaas is de grote massa gemakkelijk te beinvloeden, en ook al zullen er veel mensen zijn die het niet letterlijk opvatten, er zijn altijd mensen die heilig geloven in het het "geheim" wat in de Da Vinci code beschreven wordt.
Ik neem UFO's serieus. Heb me er in verdiept, en ben van mening dat het geen buitenaardse wezens (kunnen) zijn. Maar er zullen altijd mensen zijn die dat wel geloven.
what the soul hides, blood tells

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 mei 2006 12:16

Tja, wat moet je daar nu mee aan met zo´n boek en zo´n film.
Ik heb het boek niet gelezen en de film niet gezien, ik heb er wel het een en ander over gelezen.

Ik denk dat het weldegelijk een aanval op het ware christendom is, alleen en het is al meer gezegd, die zijn er al zo veel geweest, en zullen er ook nog wel meer komen.

Het verschil is dat het dit keer enorm veel aandacht krijgt omdat het in zo´n modern jasje is gegoten.

Hoe je hier nu als christen het best mee om kan gaan weet ik ook niet precies, persoonlijk tast het boek mij niet aan want ik baseer mijn geloof op wat staat geschreven in de bijbel, en houd alles wat daarmee in strijd is voor leugens.
Als men mij zou vragen om mee te gaan naar die film zou ik dat niet doen, al was het alleen maar omdat ik die film niet financieel wil steunen. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 mei 2006 13:36

een aanval op het christendom. Ja. "Wat moet je daar als christen tegen zeggen?"

Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Ja het is een aanval, en op sommige vragen weet een christen niet echt een antwoord. Maar dat hoeft ook niet, want de kern van deze aanval is door de wetenschap als "niet waar" of op z'n minst "onbewezen" afgedaan. De kranten schrijven er over.
We hoeven als christenen ons niet eens te verantwoorden. Het is duidelijk dat de kern van de Da Vinci code een inmiddels afgewezen theorie is. Punt uit. Geen verdere discussie over mogelijk.

Een aanval zonder fundament is geen gevaarlijke aanval, maar een onbeduidende stuiptrekking. Helaas zullen er mensen zijn die het werkelijk geloven, maar daar valt toch niet mee te praten, ook al vertel je ze dat het niet waar is.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 19 mei 2006 14:02

Zag een tijdje geleden al een documentaire op Discovery, over de "feiten" die Dan Brown opvoerde. Een voor een werden al zijn zogenaamde feiten afgedaan als lariekoek, fantasie, en bleek dat Brown er ook was tussen genomen door een stel fantasten.

Maar ja, het is maar waar je in gelooft natuurlijk, voor de die-hard complot denkers maakt het toch allemaal niet uit. Die blijven tot in lengte van dagen geloven dat de RK kerk de zaken anders voorstelt enz. Valt toch niet tegen te praten. Net zo min natuurlijk als dat de wetenschap ons christenen probeert te overtuigen van het niet-bestaan van God.... 8)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 mei 2006 16:09

wat dat laatste betreft kan je er zeker van zijn dat geen van beide partijen doorslaggevende argumenten hebben om een van beide het ongelijk te bewijzen :)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 mei 2006 21:40

wat mij zelf verbaasd is dat zoveel christenen dit boek ook leuk vinden om te lezen :|
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 mei 2006 22:04

Dat verbaast me niets. Ik vond het boek zelf ook wel aangenaam om te lezen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 mei 2006 22:10

het schijnt wel een goed verhaal te zijn. En omdat het raakvlakken heeft met de bijbel en de kerkgeschiedenis (je herkent namen, gebeurtenissen, verhalen etc) is het wel interessant voor christenen.

En stiekem kicken we allemaal op een of ander religieus geheim of eeuwenoude doofpot.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mei 2006 23:28

Sabra schreef:Dat verbaast me niets. Ik vond het boek zelf ook wel aangenaam om te lezen.

Ik ga er eerdaags aan beginnen. Het Berini-Mysterie vond ik een heerlijk boek dat ik in één ruk heb uitgelezen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 mei 2006 23:57

ok, maar dat is het wel het vreemde in deze discussie.

aan de ene kant zegt men, ah geweldig, spannend leuk boek :)
aan de andere kant vind men, of dat zijn dan de andere christenen, het ook wel weer gevaarlijk.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 mei 2006 08:03

spacy schreef:ok, maar dat is het wel het vreemde in deze discussie.

aan de ene kant zegt men, ah geweldig, spannend leuk boek :)
aan de andere kant vind men, of dat zijn dan de andere christenen, het ook wel weer gevaarlijk.

Tja smaken verschillen, over het algemeen houd ik niet van boeken waar de karakters de diepgang van een surfplank niet bereiken, als het daarbij ook nog in een vrij beroerde stijl is geschreven dan is het nog minder. Op zich is het wel een vlot verhaal, maar het lijkt echt geschreven met het oog op een verfilming (hoe je er dan toch nog een film van kunt maken met zulke slechte kritieken, is me een raadsel, zeker omdat Ron Howard wel wat gepresteerd heeft in het verleden)

Nee ik zal de film niet gaan zien. Ik heb het boek gelezen en erger me aan de manier waarop over de Heere wordt gesproken, hoe onder het mom van feiten groten onzin wordt verkondigd. Natuurlijk is het maar een roman of een film, maar er zijn genoeg mensen die er hun kennis van de kerkgeschiedenis uit putten. Vooral niet gehinderd door enige kennis. Aan de andere kant zijn er misschien ook weer mensen die nieuwsgierig genoeg zijn naar wat er nu echt gebeurd is en de bronnen eens induiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 20 mei 2006 10:10

Natuurlijk is het maar een roman of een film, maar er zijn genoeg mensen die er hun kennis van de kerkgeschiedenis uit putten. Vooral niet gehinderd door enige kennis. Aan de andere kant zijn er misschien ook weer mensen die nieuwsgierig genoeg zijn naar wat er nu echt gebeurd is en de bronnen eens induiken.

van die laatste zullen er niet veel zijn. Mijn beeld van de huidige maatschappij is niet zo goed dat ik veel hoop heb dat er tussen de rest van de ongeinteresseerde luie bevolking nog mensen zijn die werkelijk diepgang zoeken.

Nee, het gevaar van dit boek/deze film is dat mensen het klakkeloos aannemen. Ook al wordt er wel gezegd dat het niet klopt wat er in staat, toch zal men deze "kennis" onthouden en bij de eerstvolgende gelegenheid weer oprakelen en weer om tekst en uitleg vragen.

Het is een gif van valse kennis dat ondanks het sterkere tegengif toch niet overal weg te halen is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 mei 2006 10:45

Optimatus schreef:
Ik ga er eerdaags aan beginnen. Het Berini-Mysterie vond ik een heerlijk boek dat ik in één ruk heb uitgelezen.

Na de Da Vinci Code te hebben gelezen, was ik Dan Brown ook wel weer zat. Ik heb ook nog het Bernini Mysterie gelezen, maar dat vond ik al een stuk minder.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 mei 2006 18:21

Het valt mij eigenlijk op dat als de krant cartoons plaatsen over de profeet Mohammed dat de moslims uit hun dak gaan terwijl als een dhr. Brown een stom verhaal schrijft zoals de DaVinci Code dat geen Christen opstaat en hun God verdedigt! Of zie ik dat verkeerd? :?
Afbeelding

Terug naar “Archief”