Wat is volmaakt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 mei 2006 19:38

Voor de zondeval én voor er bepaalde engelen gevallen zijn was het volmaakt denk ik.
Hoe dat was kan niemand zeggen.

Er staat ergens in Genesis, waar weet ik zo niet, iets van: En God zag wat Hij geschapen had en het was goed, zeer goed.

Als het in Gods ogen zeer goed is moet het wel volmaakt zijn lijkt me.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 17 mei 2006 20:04

Genesis 1 vers 31
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mei 2006 22:18

Surfer schreef:een interessante vraag in dit kader: houd de bijbelse God van perfectionisten?

Kijk eens wie we daar hebben! :D

Nog een interessante vraag: was Jezus een perfectionist? ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2006 22:20

Jezus wilde wel rein en heilig voor de Vader leven maar dat betekende dus wel dat Hij niet naar de aardse regfels van dat moment leefde.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mei 2006 22:26

Een tip Gerdien: ga nooit serieus in op dit soort vragen ;-)

De 1 zal het positief benaderen en zeggen dat Jezus streefde naar het goede (en dat ook daadwerkelijk deed) zodat je Jezus een perfectionist zou kunnen noemen. Een ander zal meer het overdrevene, de streberige kant van een perfectionist benadrukken (negatief dus) en stellen dat Jezus dus geen perfectionist was. Vervolgens kun je een discussie van 18 pagina's krijgen (geloof me, dat gaat ons lukken) maar wat bereik je ermee? Helemaal niets ;-)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2006 22:34

Klaas schreef:Een tip Gerdien: ga nooit serieus in op dit soort vragen ;-)

ja baas :mrgreen: :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 18 mei 2006 07:04

Gerdien B. schreef:Jezus wilde wel rein en heilig voor de Vader leven maar dat betekende dus wel dat Hij niet naar de aardse regfels van dat moment leefde.

ligt eraan, Jezus was wel degelijk een perfectionist, deed wat zijn Vader wilde, en handelde daarmee wel degelijk naar de "aardse" regels van dat moment. Hij leefde naar de Joodse wetten toch? Geen tittel of yota veranderd. Ok een iets andere interpretatie maar toch zeker een meer zuivere interpretatie van de wetten.

En hij stookte niet tegen de keizer, maar gaf aan dat je gewoon belasting moest betalen (al was dat niet de werkelijke vraag, maar troefde Jezus ze af a.d.h.v. de afbeelding van de keizer op de munt :D)
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2006 07:59

Markie schreef:Als het in Gods ogen zeer goed is moet het wel volmaakt zijn lijkt me.

Inlegkunde!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 mei 2006 08:57

Aragorn schreef:
Markie schreef:Als het in Gods ogen zeer goed is moet het wel volmaakt zijn lijkt me.

Inlegkunde!

Idd, zeer goed is nog geen volmaakt!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 10:25

Het kan ook zijn dat het in Gods ogen zeer goed is... omdat of het volmaakt zou blijven af heeft gehangen van de keuze die de mensen maakte. Dat het onvolmaakt werd door de keuze van Adam en Eva... maar het volmaakt was geweest als ze het goede gekozen hadden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 mei 2006 10:49

rafaell schreef:
Aragorn schreef:

Inlegkunde!

Idd, zeer goed is nog geen volmaakt!

''En God zag dat het goed was'', is heel wat anders dan ''zeer goed''. Ik denk dat 'goed' in dit geval 'volmaakt' is, terwijl 'zeer goed' iets zegt over de mate van 'goed zijn', wat dus eigenlijk iets afdoet van 'goed'; onvolmaakt dus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 10:54

Het staat er beiden... telkens ziet God dat het goed is... en als Hij de mens heeft gemaakt en op de 7e dag geniet van zijn schepping ziet Hij dat het zeer goed was. Toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 mei 2006 11:00

Marnix schreef:Het staat er beiden... telkens ziet God dat het goed is... en als Hij de mens heeft gemaakt en op de 7e dag geniet van zijn schepping ziet Hij dat het zeer goed was. Toch?

idd, je hebt gelijk :)

In dat geval gaat mijn redenering niet op :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 11:21

Ik zat nog even met Smurffie na te denken over dit onderwerp.

Smurffie zei, vreemd eigenlijk, goed, zeer goed... die overtreffende trap...

Dus ging ik eens even nadenken en kwam het volgende in me naar boven.

God schept eerst allerlei dingen en ziet dat het goed is... Hij schept de mens en ziet dat het zeer goed is... Goed... zeer goed. 1 schakel lijkt nog te missen van die trap: Volmaakt.

Wat is volmaakt? Volmaakt = zonder gebrek. Er ontbreekt niets. Af.

God schept de aarde, natuur... Hij ziet dat het goed is. Meer niet. Het is nog niet af, er ontbreken nog dingen aan. Hij maakt de mens, de kroon op de schepping. Hij ziet dat het heel goed is. Maar de term volmaakt wordt nog niet gebruikt. Dus blijkbaar is het nog steeds niet af. Waarom niet? Dat wordt duidelijk als je ziet wat God tegen de mensen zegt. Als het al af zou zijn zou er niets meer hoeven te veranderen het is namelijk zonder gebrek dus er kan niets meer beter. God zegt: Vervult de aarde en word talrijk, breng de aarde onder je gezag.

Kortom, het was zeer goed... maar niet af, klaar. Daarin kreeg de mens een taak, als koning van de schepping. Zeer goed is dus: Zonder zonde... maar nog niet af. God wilde daarvoor de mens inschakelen... hadden ze naar Hem geluisterd, dan was het uiteindelijk helemaal zo geworden als God wilde... niet een aarde met 2 mensen erop, maar een aarde vol mensen. Dat was het doel... het paradijs was slechts een beginfase... en een beginfase is nooit volmaakt.... omdat het nog niet af is, het is een fase in de ontwikkeling naar hoe het uiteindelijk moet zijn... af dus.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 mei 2006 11:24

Marnix schreef:Ik zat nog even met Smurffie na te denken over dit onderwerp.

Smurffie zei, vreemd eigenlijk, goed, zeer goed... die overtreffende trap...

Dus ging ik eens even nadenken en kwam het volgende in me naar boven.

God schept eerst allerlei dingen en ziet dat het goed is... Hij schept de mens en ziet dat het zeer goed is... Goed... zeer goed. 1 schakel lijkt nog te missen van die trap: Volmaakt.

Wat is volmaakt? Volmaakt = zonder gebrek. Er ontbreekt niets. Af.

God schept de aarde, natuur... Hij ziet dat het goed is. Meer niet. Het is nog niet af, er ontbreken nog dingen aan. Hij maakt de mens, de kroon op de schepping. Hij ziet dat het heel goed is. Maar de term volmaakt wordt nog niet gebruikt. Dus blijkbaar is het nog steeds niet af. Waarom niet? Dat wordt duidelijk als je ziet wat God tegen de mensen zegt. Als het al af zou zijn zou er niets meer hoeven te veranderen het is namelijk zonder gebrek dus er kan niets meer beter. God zegt: Vervult de aarde en word talrijk, breng de aarde onder je gezag.

Kortom, het was zeer goed... maar niet af, klaar. Daarin kreeg de mens een taak, als koning van de schepping. Zeer goed is dus: Zonder zonde... maar nog niet af. God wilde daarvoor de mens inschakelen... hadden ze naar Hem geluisterd, dan was het uiteindelijk helemaal zo geworden als God wilde... niet een aarde met 2 mensen erop, maar een aarde vol mensen. Dat was het doel... het paradijs was slechts een beginfase... en een beginfase is nooit volmaakt.... omdat het nog niet af is, het is een fase in de ontwikkeling naar hoe het uiteindelijk moet zijn... af dus.

Idd =D> Heel geen gek idee :D

En de nieuwe hemel en aarde zullen uiteindelijk volmaakt zijn, dan is alles af.

Terug naar “Archief”