Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 11:21
Ik zat nog even met Smurffie na te denken over dit onderwerp.
Smurffie zei, vreemd eigenlijk, goed, zeer goed... die overtreffende trap...
Dus ging ik eens even nadenken en kwam het volgende in me naar boven.
God schept eerst allerlei dingen en ziet dat het goed is... Hij schept de mens en ziet dat het zeer goed is... Goed... zeer goed. 1 schakel lijkt nog te missen van die trap: Volmaakt.
Wat is volmaakt? Volmaakt = zonder gebrek. Er ontbreekt niets. Af.
God schept de aarde, natuur... Hij ziet dat het goed is. Meer niet. Het is nog niet af, er ontbreken nog dingen aan. Hij maakt de mens, de kroon op de schepping. Hij ziet dat het heel goed is. Maar de term volmaakt wordt nog niet gebruikt. Dus blijkbaar is het nog steeds niet af. Waarom niet? Dat wordt duidelijk als je ziet wat God tegen de mensen zegt. Als het al af zou zijn zou er niets meer hoeven te veranderen het is namelijk zonder gebrek dus er kan niets meer beter. God zegt: Vervult de aarde en word talrijk, breng de aarde onder je gezag.
Kortom, het was zeer goed... maar niet af, klaar. Daarin kreeg de mens een taak, als koning van de schepping. Zeer goed is dus: Zonder zonde... maar nog niet af. God wilde daarvoor de mens inschakelen... hadden ze naar Hem geluisterd, dan was het uiteindelijk helemaal zo geworden als God wilde... niet een aarde met 2 mensen erop, maar een aarde vol mensen. Dat was het doel... het paradijs was slechts een beginfase... en een beginfase is nooit volmaakt.... omdat het nog niet af is, het is een fase in de ontwikkeling naar hoe het uiteindelijk moet zijn... af dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”