Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 mei 2006 11:28

graag anderen.........

ik ken iemand die beweerde niet in een bwp gemeente te zitten en thuis lazen ze de Wekker, tot BWP zoveel jaar bestond en hun eigen ds een 'voorman én spreker' bleek te zijn!

Hadtie gewoon nooit gezegd :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 mei 2006 11:31

Raar...
Nou, voor zover ik weet heeft het niks met lidmaatschap te maken hoor. Dat zou net zoiets zijn dat je lid bent van de tennis op het moment dat je het clubblaadje ontvangt. Meestal is zoiets andersom ;)
pobody's nerfect

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 mei 2006 14:29

wij zijn ook lid van het blad BWP (en van de wekker) dat wil nog niet zeggen dat we BWP zijn
Overigens, ik lees bwp nooit. De wekker wel
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 mei 2006 17:16

mw schreef:wij zijn ook lid van het blad BWP (en van de wekker) dat wil nog niet zeggen dat we BWP zijn
Overigens, ik lees bwp nooit. De wekker wel

me too.
BWP is zonder plaatjes :| , leest lastig he?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 mei 2006 17:19

Lees het allebei nooit eigenlijk :lol:
Af en toe es een artikeltje. Meestal kan het me weinig boeien.
Geef mij maar een opinieblad ofzo.
Maargoed, nog steeds niemand met een heldere uitleg gesignaleerd!
pobody's nerfect

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 mei 2006 17:39

Jo'tje schreef:Maargoed, nog steeds niemand met een heldere uitleg gesignaleerd!

waarover wil je uitleg?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 17 mei 2006 12:08

mw schreef:
Jo'tje schreef:Maargoed, nog steeds niemand met een heldere uitleg gesignaleerd!

waarover wil je uitleg?

lees 1 pagina terug........

wanneer ben je BWP ?

wanneer is een gemeente BWP?

wanneer is een ds BWP ?

is BWP een stichting?

*heeft zelf gegoogled maar BWP heeft geen website en kon krantje BWP niet meer vinden*

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 mei 2006 13:11

uhhh :roll:
daar vraag je wat
volgens mij is het wel een stichting ofzo

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mei 2006 13:24

"Bewaar het Pand" is een blad. Volgens mij is er geen stichting o.i.d. aan verbonden. BWP dominees en BWP gemeenten zijn dus predikanten en gemeenten die zich achter de visie van het blad scharen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 mei 2006 13:34

elbert schreef:"Bewaar het Pand" is een blad. Volgens mij is er geen stichting o.i.d. aan verbonden. BWP dominees en BWP gemeenten zijn dus predikanten en gemeenten die zich achter de visie van het blad scharen.

Je hebt een stichting Bewaar het Pand welke dient voor het handhaven van de oude gereformeerde beginselen.

Deze stichting zorgt voor de uitgave van het gelijknamige blad "Bewaar Het Pand" en de stichting organiseert 2x in het jaar een ontmoetingsdag (In Werkendam en op Urk). Daarnaast organiseert de stichting ambtsdragers conferenties.

Dus echte BWP predikanten zijn er niet, want dan zouden het predikanten zijn in dienst van de stichting. In de volksmond is het zo geworden dat degenen die het blad lezen en naar de ontmoetingsdagen gaan en daar spreken BWP'ers zijn. Dus echte BWP predikanten en gemeenten heb je niet.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 17 mei 2006 14:51

Speedy schreef:
elbert schreef:"Bewaar het Pand" is een blad. Volgens mij is er geen stichting o.i.d. aan verbonden. BWP dominees en BWP gemeenten zijn dus predikanten en gemeenten die zich achter de visie van het blad scharen.

Dus echte BWP predikanten zijn er niet, want dan zouden het predikanten zijn in dienst van de stichting. In de volksmond is het zo geworden dat degenen die het blad lezen en naar de ontmoetingsdagen gaan en daar spreken BWP'ers zijn. Dus echte BWP predikanten en gemeenten heb je niet.

Dankjewel!

Zullen we hier ff niet meedoen met die vage volksmond, want ik heb geen idee of een ds of gemeente BWP is of niet! Bovendien vind ik het nogal verwarrend.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 mei 2006 16:26

het gaat niet altijd op maar over het algemeen herken je een BWP gemeente aan het gebruik van de SV, oude psalmberijming, geen liederen of schriftberijming en het vriendelijk verzoek aan dames en meisjes om een hoed te dragen tijdens de kerkdienst.
zelf heb ik de indruk dat ook het al dan niet te gemakkelijk toeeigenen van het heil ook wel een rol speelt, bij een BWP lijkt het wel of er minder mensen 'bekeert' zijn als bij de 'gewone' CGK

nogmaals, het is geen regel maar ik denk dat bovengenoemde toch wel kenmerkend is voor bwp
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 17 mei 2006 16:35

columbus schreef:het gaat niet altijd op maar over het algemeen herken je een BWP gemeente aan het gebruik van de SV, oude psalmberijming, geen liederen of schriftberijming en het vriendelijk verzoek aan dames en meisjes om een hoed te dragen tijdens de kerkdienst.
zelf heb ik de indruk dat ook het al dan niet te gemakkelijk toeeigenen van het heil ook wel een rol speelt, bij een BWP lijkt het wel of er minder mensen 'bekeert' zijn als bij de 'gewone' CGK

nogmaals, het is geen regel maar ik denk dat bovengenoemde toch wel kenmerkend is voor bwp

nou dan wil ik niet bij een BWP gemeente horen... (alleen vanwege het laatste)

ik vind dit nogal hokjes achtig uitgedrukt....

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 17 mei 2006 16:54

ik denk dat we allemaal in ons eigen hokje zitten ongeacht van welke (cg) kerk je ook lid bent.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 mei 2006 17:34

niet het vriendelijk verzoek om een hoed op te zetten, maar word het verplicht
bij ons word het ook gevraagd, maar het is niet verplicht (niet iedere vrouw heeft er dan ook eentje op).

en of er minder bekeerden zitten? demensen durven denk ik minder snel toe te geven dat ze bekeerd zijn :roll:

Terug naar “Archief”