(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 22:27

tweetietwee schreef:excuus, ik snapte niet dat ik er niks meer over mocht zeggen.

ik begrijp je gewoon niet goed. Je noemt 2 extremen, daar mag ik het niet over hebben, maar je bedoelt dat mensen op grond van veel meer geweigerd zouden moeten/mogen worden? (de voorbeelden die ik noemde bijvoorbeeld?)

Ik begin me langzamer hand meer af te vragen:wat is zonde?
Want als jij het hebben van een dure auto al zonden vind, wat is dan geen zonde?

Ik vind dat ze mensen mogen weigeren als ze weten dat die bewust in zonden voort leven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 22:32

Wullimpie schreef:
Gerdien B. schreef:daar gaat het nu niet om! het gaat om de openbare en verborgen zonden.
Zodra wij weten dat iemand zondigt, dan hebben wij de plicht om er iets van te zeggen. maar enit alle zonden worden in het openbaar gedaan, gezien. Ik heb net 2 exrteme voorbeelden genoemd om het volgende duidelijk te maken:

Mensen mogen je niet weigeren van het avond maal omdat jij je geloof anders uit dan zij. Dan heb ik het over muziek, kleding, uitgaan e.d. (en nee.. niet een discussie over deze punten gaan beginnen maar bij het onderwerp blijven)
Ze mogen je alleen weren zodra het tegen Gods geboden in gaat en je weet dat van die persoon. Als een ouderling weet dat iemand overspel heeft gepleegt en deze persoon wil aan het Heilig Avondmaal. Dan lijkt mij dat deze persoon geweigert word.

Hier heb ik dan toch een beetje moeite mee, want volgens mij ontneem je hier de kerkenraad een recht dat ze wel degelijk hebben.
Waarom mag een kerkenraad niets zeggen over jou uitgaansleven, of kleding.
In de kerkenraad zitten mensen met een ambt, hebben wij hen niet te gehoorzamen, zonder hun woord boven het Woord te stellen natuurlijk.

Nee, ik zeg niet dat de kerkenraad allemaal heiligen zijn die we klakkeloos moeten napraten.
Maar wij moeten wel resepect voor ze hebben, zij zijn immers over ons gesteld, je kunt dan niet zeggen "ik vind het zus of zo en de kerkenraad moet zijn mond maar houden.
Misschien is de laatste zin wat kort door de bocht, maar het idee is duidelijk neem ik aan.

Kerkenraad mag met mij in gesprek gaan maar niet aan hand van mijn kleding oordelen of ik een kind van God ben ja of te nee!
Het probleem waar ik tot nu toe met de kerkenraad tegen aan loop, is dat zij denken het beste te weten van allen. Want alle voorstellen, alle ideeen, alles gaat naar de prullenbak. Vraag me idd wel is af of ze wel ECHT luisteren naar de gemeente.
Nee, ik heb geen hoge pet op van de kerkenraad. Ze zijn ook zeker niet heilig. Ze mogen met me in gesprek gaan, graag zelfs, maar niet oordelen over hoe het is tussen God en mij

caprice

Berichtdoor caprice » 24 apr 2006 22:25

Gerdien B. schreef:
Wordt de rechtvaardige met zo veel moeite en nauwelijks zalig? Dan moet dit strekken tot een ernstige waarschuwing voor al die zorgeloze mensen van deze eeuw. Zij beelden zich zo licht de zaligheid in en menen dat het gemakkelijk is om in de hemel te komen. Zij bekommeren zich er niet over of ze wel in de staat van genade zijn, of Christus in hen is en of ze niet enigszins verwerpelijk zijn.

ik vind dit nogal wat om te zeggen. Hoezo oordelen over anderen!!
Waarom zijn mensen altijd zo druk om te oordelen of anderen wel bekeerd zijn, of anderen wel de waarheid spreken, maar onder tussen zijn ze daar zo druk mee bezig dat ze zelf geen tijd meer hebben om zelf naar God toe te geen, naar God te zoeken.

Dit is geen oordelen. Zoals, de predikant zelf als schrijft: dit is een waarschuwing. Doe je voordeel er mee en toets jezelf er aan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 09:07

caprice schreef:
Gerdien B. schreef:
Wordt de rechtvaardige met zo veel moeite en nauwelijks zalig? Dan moet dit strekken tot een ernstige waarschuwing voor al die zorgeloze mensen van deze eeuw. Zij beelden zich zo licht de zaligheid in en menen dat het gemakkelijk is om in de hemel te komen. Zij bekommeren zich er niet over of ze wel in de staat van genade zijn, of Christus in hen is en of ze niet enigszins verwerpelijk zijn.

ik vind dit nogal wat om te zeggen. Hoezo oordelen over anderen!!
Waarom zijn mensen altijd zo druk om te oordelen of anderen wel bekeerd zijn, of anderen wel de waarheid spreken, maar onder tussen zijn ze daar zo druk mee bezig dat ze zelf geen tijd meer hebben om zelf naar God toe te geen, naar God te zoeken.

Dit is geen oordelen. Zoals, de predikant zelf als schrijft: dit is een waarschuwing. Doe je voordeel er mee en toets jezelf er aan.

Ik toets me aan wat God mij bekend heeft gemaakt en niet aan dogma's.
Kerken kunnen het niet verkroppen dat God ook op andere manieren werkt dan alleen op hun manier!! Dan krijg je zulke uit spraken dat mensen niet in de genade van God kunnen zijn omdat ze zo licht zijn.

De vet gedrukte zin geeft toch zeker geen waarschuwing of mening aan. Met deze zin word wel geoordeelt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 apr 2006 09:17

Als ik naar de competentie van diverse kerkenraadsleden her en der kijk en vooral naar het chronisch gebrek aan inlevingsvermogen van enkele van hen, vraag ik me af in hoeverre ik me deze kerkenraadsleden tot mijn herders moet rekenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 09:21

kerkenraadsleden zijn in mijn ogen geen herders. De dominees worden herders genoemd.
De kerkenraad is er alleen om te zorgen dat het geen zootje word in de kerk. Zij moeten de gemeente sturen, richting aangeven, ze zijn eigenlijk een vertegenwoordiging van de gemeente.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 apr 2006 09:45

Hoe kan een kerkenraad, die alleen uit mannen bestaat en door mannen wordt gekozen, nou in vredesnaam de HELE gemeente vertegenwoordigen? Dan wringt bij mij het soevereiniteitsgevoel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 apr 2006 11:06

geloven en alles wat er bij komt is niet terug te voeren op je gevoel.

God vraagt wel is vaker dingen van ons die tegen je gevoel in gaan, maar uit eindelijk zal je merken dat Zijn weg de beste is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 apr 2006 11:47

Gerdien B. schreef:ze zijn eigenlijk een vertegenwoordiging van de gemeente.

Dat zijn ze volgens mij precies niet. Ze zijn een vertegenwoordiging van Christus in de gemeente. En daarom zeer te respecteren en hoog te achten.
En Optimatus, inderdaad sommige ambtsdragers functioneren niet altijd even goed. Maar is dat niet de consekwentie van het feit dat het Woord vlees is geworden? Dan kun je dat toch verwachten?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 26 apr 2006 12:06

Ik heb een boekje van ds. LW Smelt, dat heet van kracht tot kracht. Om een diepere beleving van het avondmaal.

Dit boekje is een soort van dagboek, dat start twee weken voor de avondmaalsviering en eindigt een week na de avondmaalsviering. Er staat voor elke dag een stuk uit het avondmaalsformulier, met daarbij passende gedeelten uit de bijbel, met een overdenking en uitleg.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 26 apr 2006 12:07

rosekapje schreef:Ik heb een boekje van ds. LW Smelt, dat heet van kracht tot kracht. Om een diepere beleving van het avondmaal.

Dit boekje is een soort van dagboek, dat start twee weken voor de avondmaalsviering en eindigt een week na de avondmaalsviering. Er staat voor elke dag een stuk uit het avondmaalsformulier, met daarbij passende gedeelten uit de bijbel, met een overdenking en uitleg.

dat boekje was het, ik ga het vóor de volgende avondmaalsviering aanschaffen!

Voda

Berichtdoor Voda » 15 mei 2006 10:25

Wat weten wij van de voorbereidingstijd van de discipelen bij het eerste avondmaal ? Of kun je daar niet van spreken omdat ze niet wisten dat het zou worden ingesteld ?

Hoe moet je Judas' deelname aan het avondmaal zien ?

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 15 mei 2006 20:37

Dippie schreef:
Dippie schreef:Je neemt de verantwoordelijkheid van je ouders over.

tweetietwee schreef:o, maar dat is
1) iets heel anders dan 'je doop overnemen'
2) volgens mij onmogelijk, je ouders beloven je godzalig op te voeden. Wat neem je daarvan over?

volgens mij zit erachter dat we de doop niet zo willen laten staan, we willen er zelf iets van overnemen/toevoegen oid.

leg mij het maaruit als ik het niet snap.

tweetie

Mij heb je ook niet horen zeggen dat je de doop over neemt. Je hebt de keuze gemaakt om ook de verantwoording van je ouders op jezelf te nemen. Je ouders hebben idd beloofd je godzalig op te voeden, en als ze dat 'goed' hebben gedaan, is het jou taak/plicht dan ook om op dat pad verder te gaan, snap je?
Nee, ik wil niets aan de doop toevoegen, dat kan niet endat mag niet. Ik ben eenmaal gedoopt en daar blijft het bij. Daar kan ik niets meer aan toevoegen of overnemen, alleen de verantwoording dan.

Met de doop heeft God gezegd dat hij niet wil dat jij verloren gaat. Wanneer je belijdenis doet, maak je de keuze openbaar voor God dat je Hem wil dienen en volgen in je leven. God dienen kan je alleen doen wanneer je in Hem gelooft! Het moet dus een geloofsbelijdenis zijn! Ik denk dat er wel een onderwaardering voor de doop is in bepaalde kerken. Niet dat alle gedoopte kinderen wedergeboren zijn maar wel dat God je niet verloren wil laten gaan. Het is juist een pleitgrond. God u hebt mij gedoopt, mag ik dan ook geloven dat U voor mijn zonden gestorven zijt!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 mei 2006 08:30

Pivo schreef:
Dippie schreef:
Dippie schreef:Je neemt de verantwoordelijkheid van je ouders over.

tweetietwee schreef:o, maar dat is
1) iets heel anders dan 'je doop overnemen'
2) volgens mij onmogelijk, je ouders beloven je godzalig op te voeden. Wat neem je daarvan over?

volgens mij zit erachter dat we de doop niet zo willen laten staan, we willen er zelf iets van overnemen/toevoegen oid.

leg mij het maaruit als ik het niet snap.

tweetie

Mij heb je ook niet horen zeggen dat je de doop over neemt. Je hebt de keuze gemaakt om ook de verantwoording van je ouders op jezelf te nemen. Je ouders hebben idd beloofd je godzalig op te voeden, en als ze dat 'goed' hebben gedaan, is het jou taak/plicht dan ook om op dat pad verder te gaan, snap je?
Nee, ik wil niets aan de doop toevoegen, dat kan niet endat mag niet. Ik ben eenmaal gedoopt en daar blijft het bij. Daar kan ik niets meer aan toevoegen of overnemen, alleen de verantwoording dan.

Met de doop heeft God gezegd dat hij niet wil dat jij verloren gaat. Wanneer je belijdenis doet, maak je de keuze openbaar voor God dat je Hem wil dienen en volgen in je leven. God dienen kan je alleen doen wanneer je in Hem gelooft! Het moet dus een geloofsbelijdenis zijn! Ik denk dat er wel een onderwaardering voor de doop is in bepaalde kerken. Niet dat alle gedoopte kinderen wedergeboren zijn maar wel dat God je niet verloren wil laten gaan. Het is juist een pleitgrond. God u hebt mij gedoopt, mag ik dan ook geloven dat U voor mijn zonden gestorven zijt!

juist en daarmee neem je dus niks van God of van je ouders over!

maar het ging over voorbereiding avondmaal. Hoe bereiden jullie je concreet voor (in de week van voorbereiding en daarbuiten)?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 16 mei 2006 20:35

Voor wie en waarom is het avondmaal eigenlijk ingesteld ?
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Terug naar “Archief”