Wullimpie schreef:Gerdien B. schreef:daar gaat het nu niet om! het gaat om de openbare en verborgen zonden.
Zodra wij weten dat iemand zondigt, dan hebben wij de plicht om er iets van te zeggen. maar enit alle zonden worden in het openbaar gedaan, gezien. Ik heb net 2 exrteme voorbeelden genoemd om het volgende duidelijk te maken:
Mensen mogen je niet weigeren van het avond maal omdat jij je geloof anders uit dan zij. Dan heb ik het over muziek, kleding, uitgaan e.d. (en nee.. niet een discussie over deze punten gaan beginnen maar bij het onderwerp blijven)
Ze mogen je alleen weren zodra het tegen Gods geboden in gaat en je weet dat van die persoon. Als een ouderling weet dat iemand overspel heeft gepleegt en deze persoon wil aan het Heilig Avondmaal. Dan lijkt mij dat deze persoon geweigert word.
Hier heb ik dan toch een beetje moeite mee, want volgens mij ontneem je hier de kerkenraad een recht dat ze wel degelijk hebben.
Waarom mag een kerkenraad niets zeggen over jou uitgaansleven, of kleding.
In de kerkenraad zitten mensen met een ambt, hebben wij hen niet te gehoorzamen, zonder hun woord boven het Woord te stellen natuurlijk.
Nee, ik zeg niet dat de kerkenraad allemaal heiligen zijn die we klakkeloos moeten napraten.
Maar wij moeten wel resepect voor ze hebben, zij zijn immers over ons gesteld, je kunt dan niet zeggen "ik vind het zus of zo en de kerkenraad moet zijn mond maar houden.
Misschien is de laatste zin wat kort door de bocht, maar het idee is duidelijk neem ik aan.
Kerkenraad mag met mij in gesprek gaan maar niet aan hand van mijn kleding oordelen of ik een kind van God ben ja of te nee!
Het probleem waar ik tot nu toe met de kerkenraad tegen aan loop, is dat zij denken het beste te weten van allen. Want alle voorstellen, alle ideeen, alles gaat naar de prullenbak. Vraag me idd wel is af of ze wel ECHT luisteren naar de gemeente.
Nee, ik heb geen hoge pet op van de kerkenraad. Ze zijn ook zeker niet heilig. Ze mogen met me in gesprek gaan, graag zelfs, maar niet oordelen over hoe het is tussen God en mij