Per Nilsson en andere jeugdboeken(schrijvers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2006 13:23

Hm, ik heb daar van tevoren eigenlijk nooit zo'n mening over, dat is afhankelijk van het resultaat. :)

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 11 mei 2006 13:28

Dat is zo. Maar toen ik las dat het a) in het Engels verfilmd wordt en b) Leonard vervangen wordt door een meisje, werd ik niet echt enthousiaster... Alhoewel ik 'm waarschijnlijk wél ga kijken als ie uitkomt.. :D
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 mei 2006 13:34

Ik ben inderdaad altijd toch wel benieuwd wat ze ervan maken (boekverfilmingen).

Pas kwam ik op dbnl.nl deze lijst met jeugdliteratuur tegen. Er ging een groot blik herinneringen open. :)
Cissy van Marxveldt bijv, ook gelezen, wel ouderwets maar smakelijk; W.G. van de Hulst natuurlijk; maar ook Kruimeltje staat er tussen; Anne de Vries en meer van dat soort 'oude' jeugdliteratuur. 't Is dat de tijd ontbreekt om ze te herlezen, maar anders...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 11 mei 2006 13:50

FV schreef:Dat is zo. Maar toen ik las dat het a) in het Engels verfilmd wordt en b) Leonard vervangen wordt door een meisje, werd ik niet echt enthousiaster... Alhoewel ik 'm waarschijnlijk wél ga kijken als ie uitkomt.. :D

Eensgelijks.......... :)

En ik ben gewoon niet zo dol op films. Lezen is véél leuker!

Cissy van Marxveldt is ook echt geweldig, ja. :D

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 11 mei 2006 18:53

LeChat schreef:Pas kwam ik op dbnl.nl deze lijst met jeugdliteratuur tegen. Er ging een groot blik herinneringen open. :)
Cissy van Marxveldt bijv, ook gelezen, wel ouderwets maar smakelijk; W.G. van de Hulst natuurlijk; maar ook Kruimeltje staat er tussen; Anne de Vries en meer van dat soort 'oude' jeugdliteratuur. 't Is dat de tijd ontbreekt om ze te herlezen, maar anders...

Fijn, fijn!!! 'n Zomerzotheid, daar kan ik nog om lachen. En Pietje Bell, en Dik Trom uiteraard. En ik zag Paddeltje staan, wat mij meteen weer deed denken aan de Scheepsjongens van Bontekoe. Welk een heerlijkheid!
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 mei 2006 20:11

Ja, Paddeltje en de Scheepsjongens van Bontekoe... fijn!
Er was er toch nog 1 over zo'n scheepsjongen, kan nu even niet meer op de titel komen. (?)
In de brugklas hebben we die met de hele klas gelezen als voorbereiding op de excursie naar Het Arsenaal in Vlissingen. (Gelukkig niet één voor één een stuk hardop, dat vond ik op de basisschool al zo vreselijk)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2006 20:13

LeChat schreef:Er was er toch nog 1 over zo'n scheepsjongen, kan nu even niet meer op de titel komen. (?)

Scheepsmaat Woeltje van K. Norel? :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 mei 2006 20:17

Aragorn schreef:
LeChat schreef:Er was er toch nog 1 over zo'n scheepsjongen, kan nu even niet meer op de titel komen. (?)

Scheepsmaat Woeltje van K. Norel? :)

Da's snel! Inderdaad, die ja. :)

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 11 mei 2006 21:05

Leuk, het chargeren met Couperus werkte dus toch! Het is een briljante roman, maar wat mij betreft had er wel enigszins in gesneden mogen worden. We moeten bij de beoordeling niet vergeten dat het als feuilleton is geschreven en lezers dus gedwongen werden het geheel fragmentarisch tot zich te nemen, dat zal de leesbeleving erg beïnvloeden.
Tot zover even dit offtopic, hoewel dit soort uitstapjes misschien niet eens zo offtopic zijn. Want waarom is Eline Vere volwassenenliteratuur? Echte Jeugdliteratuur ontstond pas vrij laat, 19e eeuw, zo uit mijn hoofd. Daarvoor groeiden kinderen op met volwassenliteratuur - vertellingen. Alles hangt samen met culturele factoren.

De boekverfilming van Kruistocht in Spijkerbroek. Ik ben er wat sceptisch over, maar denk dat de film pas echt kan slagen als ze niet te krampachtig aan het boek vasthouden. Wat al eerder gezegd is, de lezer moet het boek loslaten/vergeten en de film als zelfstandig medium beoordelen en daarbij filmische maatstaven hanteren.

Wat lees je van Chambers Charlotte? Vanmiddag ben ik nog bij de Slegte geweest er lag best veel (Voigt, Robin Hood, Pinoccio, Chambers, Reijnaerdt de Vos e.a.).

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 11 mei 2006 21:38

RECI-TATIVO schreef:Wat lees je van Chambers Charlotte? Vanmiddag ben ik nog bij de Slegte geweest er lag best veel (Voigt, Robin Hood, Pinoccio, Chambers, Reijnaerdt de Vos e.a.).

Cynthia Voigt ja!! Met het mes op tafel, steengoed. En Kwaaie meiden. Waarom heb ik die niet gezien bij De Slegte? :x
Ik lees Verleden week. Was helemaal vergeten dat ie bestond, had 'm al eens gelezen namelijk.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 11 mei 2006 21:43

Het aanbod zal per filiaal verschillen. Ik stond bijna met tranen in mijn ogen, de bloemlezing uit de kinderpoëzie Van Alphen tot Zonderland ligt er ook heel voordelig, ik had hem al tegen de reguliere prijs! :shock:

Ook een leuk onderwerp: kinderpoëzie!

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 12 mei 2006 12:24

Ja!
Ik las wel eens gedichten van André Sollie of zo, kan dat?
En Hans Andreus. En Hans Hagen! Dat is meer adolescentiepoezie. (iig zijn nieuwste boek wel: Maar jij) Daar herinner ik me deze woordspeling uit: 'vrij-en vrij-en verder niets' :D

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 mei 2006 20:11

Dat kan! Hoewel ikhet zelf niet ken, ik ken de naam wel. Het valt me trouwens op dat de laatste jaren veel adolescentenromans uit het buitenland naar Nederland worden gehaald, geen slechte ontwikkeling. Daarnaast is lemniscaat ook een crossover-serie begonnen waarvan me de naam even ontschoten is.

Voor de echte 'junks' de Lijster-serie van Wolters en de Boektoppers van Malmberg zijn goede gelegenheden om voor weinig geld goede titels in huis te halen. Nu ishet wel zo dat er per pakketje per jaar een of meerdere mindere boeken zijn opgenomen. Dat is het gevolg van het compromis dat een serie die het middelbare onderwijs in volle breedte moet bedienen is. Even googelen op de serienamen en je kunt kiezen!

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 13 mei 2006 12:37

RECI-TATIVO schreef:Daarnaast is lemniscaat ook een crossover-serie begonnen waarvan me de naam even ontschoten is.

In Between. :wink:

Voor de echte 'junks' de Lijster-serie van Wolters en de Boektoppers van Malmberg zijn goede gelegenheden om voor weinig geld goede titels in huis te halen. Nu ishet wel zo dat er per pakketje per jaar een of meerdere mindere boeken zijn opgenomen. Dat is het gevolg van het compromis dat een serie die het middelbare onderwijs in volle breedte moet bedienen is. Even googelen op de serienamen en je kunt kiezen!

Haha, nou een echte junk ben ik niet, hoor. Ik was eigenlijk al een poosje van jeugdboeken afgestapt, maar ben toch wel blij dat ik Chambers weer 'herontdekt' heb. Sommige boeken lees je gewoon op te jonge leeftijd, dus die moet ik nog even opnieuw doen! :D

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 mei 2006 16:03

Ohh, Cissy van Marxveldt ja! :)

En vd Hulst idd. Daar heeft mn moeder een erg respectabele verzameling van aangelegd.

Oh, en Pinkeltje en Pietje Puk las ik heel vroeger ook graag 8)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Terug naar “Archief”