Per Nilsson en andere jeugdboeken(schrijvers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2006 22:10

Wat dan weer niet zegt dat de respectievelijke visstick en dynamo an sich geen succes kunnen zijn. :)

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 11 mei 2006 08:48

RECI-TATIVO schreef:Bakvis :mrgreen: ! Meer ontopic, de voorkant, een fotoshot uit de verfilming. Ik vond die verfilming dus zo ontzettend niet geslaagd. Het is cliché om te roepen, maar boeken lenen zich nauwelijks voor verfilmingen en vaak verhoudt de verfilming zich tot het boek als een visstick tot een dynamo.

Haha. :D
De verfilming van Romea en Julia ken ik niet, maar de voorkant blijf ik toch echt mooi vinden! :mrgreen:
Ik hou wat dat betreft ook niet van boekverfilmingen. De oude Pride and Prejudice film is trouwens wel heel erg volgens het boek!
Als ik boekverfilmingen kijk, is dat alleen om de kostuums en zo te bewonderen :mrgreen: . Ook erg leuk overigens, vooral bij Eline Vere. Maar als je het verhaal wilt weten, moet je LEZEN. Vind ik.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 11 mei 2006 09:58

Aragorn schreef:Wat dan weer niet zegt dat de respectievelijke visstick en dynamo an sich geen succes kunnen zijn. :)

Dat is maar al te waar. Niet zelden lijkt het boek slechts een inspiratiebron tot een geheel nieuwe creatie, daar is op zich niets mis mee. Ken je het boek echter al, dan is de verfilming vaak een teleurstelling. Als ik recent kijk naar de Narnia-verfilming, het lukt een filmmaker nooit om de subtiele toon van Lewis te treffen, zijn specifieke humor, het spel dat hij met de kinderlijke lezer speelt.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 11 mei 2006 09:59

Heb je Eline Vere gelezen? Taai hè? Liever andere boeken van Couperus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mei 2006 10:03

De stille kracht is ook pittig, maar mooooi.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 11 mei 2006 10:06

Vind ik ook veel geslaagder, bij Eline Vere had Couperus best wat kunnen couperen. Het blijft nu wel erg gewauwel over theevisites, dans-dinertjes enz. De vaart is er dan al snel uit. Een moderne lezer trekt dat nauwelijks meer, hoewel ik er bij de Russen minder last van heb en die zijn ook niet bepaald beknopt in hun romans. Hetblijft toch wel subjectief.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 11 mei 2006 10:17

RECI-TATIVO schreef:Heb je Eline Vere gelezen? Taai hè? Liever andere boeken van Couperus.
Welnee! Wat is dat nou voor banale opmerking. :D
Dat gewauwel is toch zo'n beetje de essentie van de hele roman? Ik vind het prachtig..
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 11 mei 2006 10:18

RECI-TATIVO schreef:Heb je Eline Vere gelezen? Taai hè? Liever andere boeken van Couperus.

TAAAAAAAAI????????????????????? :shock: :shock:
Hoe durf je dat te zeggen? :mrgreen: Het is in één woord heerlijk!!!!!!
Ik las Eline Vere voor het eerst op mijn 15e/16e denk ik en genoot!!!! En ik geniet nog steeds!
Het is waar, er zijn veel theevisites, dinertjes, dansavondjes, maar juist daardoor leer je het Haagse wereldje kennen. De details, de dialoog, de beschrijvingen!!

Misschien ben ik dan geen moderne lezer...... :wink:

De stille kracht staat nog in m'n boekenkast op me te wachten......

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 mei 2006 10:42

Is Eline Vere net zo erg als Anna Karenina? Dan ben ik het namelijk met Reci eens 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 11 mei 2006 10:52

Ehm.... Jeugdboeken??
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 11 mei 2006 11:03

O ja....... :wink:

Er schoot me vanmorgen nog een naam te binnen: Gijs Wanders.
Ook mooie boeken!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 11 mei 2006 11:27

Gershwin schreef:Is Eline Vere net zo erg als Anna Karenina? Dan ben ik het namelijk met Reci eens 8)
Nou ja zeg! Ik denk dat je ter voorbereiding op deze zomer Eline Vere zou moeten lezen, om het Haagse wereldje te leren kennen!
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2006 11:51

RECI-TATIVO schreef:
Aragorn schreef:Wat dan weer niet zegt dat de respectievelijke visstick en dynamo an sich geen succes kunnen zijn. :)

Dat is maar al te waar. Niet zelden lijkt het boek slechts een inspiratiebron tot een geheel nieuwe creatie, daar is op zich niets mis mee. Ken je het boek echter al, dan is de verfilming vaak een teleurstelling. Als ik recent kijk naar de Narnia-verfilming, het lukt een filmmaker nooit om de subtiele toon van Lewis te treffen, zijn specifieke humor, het spel dat hij met de kinderlijke lezer speelt.

Inderdaad, Narnia vond ik ook niet echt geslaagd, het voegde weinig toe. Maar bij Lord of the Rings is het dan weer wel gelukt vind ik, die films zijn los van het boek op hun eigen punten geslaagd te noemen. Een film heeft toch een andere dynamiek dan een boek en als je je daar bewust van bent kan het eindproduct nog wel bevredigend zijn. Maar dan moet je als kijker ook wel in staat zijn het boek een beetje los te laten natuurlijk.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 11 mei 2006 13:21

Laten we het weer over jeugdboeken gaan hebben.

Ben Aidan Chambers aan het lezen.......... helaas al wel een paar vloeken tegen gekomen.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 11 mei 2006 13:22

En, als we het dan toch over verfilmingen hebben, laten we het dan, geheel in stijl met de topictitel, over jeugdboekenverfilmingen hebben. Wat vinden jullie ervan dat kruistocht in spijkerbroek verfilmd wordt?
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Terug naar “Archief”