Berichtdoor Jantjes » 10 mei 2006 15:42
Ja, mee eens Manix,
Zoals jij het verklaar is de wet een tuchtmeester tot Christus. Ga 3:24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar ik schreef het omdat jij zei dat ik een ding vergat, dat Christus eerst als verlosser gepredikt zou worden? Waar ik steeds maar weer op wijzen wil is dat de Bijbel zoveel temeer eenvoudiger wordt als je hoegenaamd alles in het licht zie van ‘Het Verbond’. Dat is het grote doel van de Bijbel en daar zit een volgorde in.
Als je eerst de wet niet kunt, kan het ook nooit een nieuwe dimensie c.q leefregel voor je worden.
De Bijbel is ingewikkeld zeggen velen, vooral de grote hoeveelheid verklaringen, interpretatie, vertolkingen en exegese, je kan er geen touw aan vast knopen en alle kanten mee op. En dan nog van die wettische mensen, verschrikkelijk, vreeslijk gewoon.
Velen vinden het een grote misleiding als je het over de wet hebt, ook heel veel christenen moeten niets van de wet weten. De Bijbel leert absoluut niet zeggen zei, dat je de wet moet houden. Daar zijn we juist van verlost. De wet begint toch te zegggen dat de Israëlieten uit het diensthuis zijn uitgeleid en als dat niet zo was, komen ze van het een diensthuis in het andere diensthuis als die wet nog zou gelden nee, wij zijn bevrijd van de wet. Christus is onze Verlosser. De mensen worden niet behouden door het doen van de wet.
Marnix en anderen kunnen jullie u / jij je ook vinden in dit betoog?
Een mens wordt inderdaad niet behouden door het doen van de wet.
Desniettegenstaande leer de Bijbel ook niet dat de wet is afgeschaft: Meent niet, dat Ik (Christus) gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. (…..) Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen; Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo? Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Wordt hier geleerd dat de wet is afgeschaft?
Ik meen hiermee ondubbelzinnig te zeggen van niet.
Tevens mee ik dat dit niet ingewikkeld is.
Jammer vind ik dat de reformatie hier niet meer op gewezen heeft.
God heeft juist geleerd dat Hij verborgen omgang kent met degenen die Zijn geboden bewaren (doen) in Zijn eeuwig Verbond (overeenkomst).
God leert ons dat wij geen problemen mogen hebben met de wet, maar met ons eigen vlees! Als ik door de geest mijn vlees dood, zullen wij leven, dat leert ontdekkende genade.
Gods verborgen omgang vinden
Zielen, waar Zijn vrees(ontzag)in woont.
't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
Naar Zijn vreeverbond, getoond.
d' Ogen houdt mijn stil gemoed
Opwaarts, om op God te letten:
Hij, die trouw is, zal mijn voet,
Voeren uit der bozen netten.