Motorrijders topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 09 mei 2006 12:52

Motorrijders blijken 16 keer zo vaak een dodelijk ongeluk te krijgen dan autorijders.

spreekwoord in mijn vriendenkring: 'je mag pas motor gaan rijden als je donorcodicil goed ingevuld is, (want de kans dat je organen vroegtijdig ter beschikking komen is veel te groot.)'

(we hebben allemaal op de crashroom in het ziekenhus gewerkt)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mei 2006 12:53

hebben jij er bewijzen voor dat het 16x grotere kans is?

wat dacht je van alle fietsers die door de auto's overhoop worden gereden?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 09 mei 2006 12:55

jaja bewijzen, ik heb vorig jaar de statistieken van 2004 daarvoor opgezocht... google even op motorrijden en risico...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mei 2006 12:57

Dat motorrijders gelijk meer beschadigd zijn bij een ongeluk kan iedereen bedenken. Toch kan je daarmee niet ontzeggen dat motors gaaf zijn. Het is er maar net hoe je er mee om gaat.
Als je als een idioot over de weg gaat crossen dan ben je gewoon weg stom bezig en dan vraag je om een ongeluk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mei 2006 18:18

Ik zie nogal eens motorrijders zonder motorpak rijden met warm weer. En die vallen ook nog wel eens van hun motor af, heb ik vernomen. Kunnen ze gelijk zwaargewond afgevoerd worden naar het ziekenhuis. Als ze hun motorpak aangetrokken hadden, waren ze waarschijnlijk ongedeerd gebleven, misschien met wat onaangename blauwe plekken. Maar die gaan wel vrij snel over.
Dat soort lui zul je ook wel veel in het ziekenhuis hebben zien liggen, vermoed ik zo.

Ik trek altijd een motorpak aan als ik ga rijden. Helemaal volledig. Ik ben nog nooit gevallen van de motor, maar houd wel van veiligheid.

En er zijn inderdaad ook heel wat motorrijders die geen gevoel voor gevaar hebben. Als ik sommige kranteberichten lees... Of als ik terugdenk aan wat ik gehoord heb van anderen... Ja, dan is er ook een suïcidale groep motorrijders, die met nietsontziende levensverachting alles uitspoken. Dat is ook niet mijn stijl.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 09 mei 2006 19:02

Mmm, er zijn idd motorrijders en motorrijders *heeft geen zin om dat uit te leggen, jullie snappen me vast wel*

Overigens, automobilisten zijn ook een groot kwaad! Wat denk je van ineens naar links sturen in een file langzaamrijdend verkeer zodat je er haast op klapt, of in een stilstaande rij een portier opengooien of ander irritant agressief gedrag?

@ tweetietwee: met dat spreekwoord vraag ik me af of er motorrijders in die vriendenclub zitten en zo ja, wat voor type rijders dat zijn.

Eigenlijk kun je alles gevaarlijk vinden. Hoe vaak valt iemand van het trapje tijdens het ramen zemen? Moeten we daarmee gelijk concluderen dat ramenzemen gevaarlijk is? Het dient alleen als goeie smoes om niet meer te doen :wink:
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 09 mei 2006 19:36

Die donorcodicil moet ik nog steeds invullen :?
maar die uitspraak kende ik al wel ja.
Maar ik blijf van mening dat mocht je echt veilig willen, moet je niet eens het verkeer ingaan of gewoon de bus of trein nemen.

Boekenlezer schreef:Ik trek altijd een motorpak aan als ik ga rijden. Helemaal volledig. Ik ben nog nooit gevallen van de motor, maar houd wel van veiligheid.

Ik hoop dat jij dit ook blijft volhouden,
ik pak namelijk de motor ook voor korte eindjes, eventjes naar de stad, of er op naar me werk omdat momenteel mijn fiets bij de fietsenmaker staat, en binnen Assen heb ik toch vaak geen motorbroek aan.

Als ik van plan ben verder weg te gaan, Zwolle of Groingen of gewoon lekker toeren in de omgeving doe ik natuurlijk mijn broek er wel bij aan, maar zo'n motorbroek is ondanks dat het erg veilig is, vooral op korte stukjes (paar km met max 50) en bij warm weer erg lastig...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mei 2006 19:56

Debor@ schreef:Overigens, automobilisten zijn ook een groot kwaad! Wat denk je van ineens naar links sturen in een file langzaamrijdend verkeer zodat je er haast op klapt...

Daarom: alleen tussen de file door als de auto's stilstaan. Zodra ze rijden, aansluiten in de rij. Dat is de regel die ik in mijn hoofd heb.
Ik heb nog geen file-ervaring. Maar dat doe ik binnenkort misschien op als ik met mijn nieuwe baan begin. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Of ik ben te vroeg voor de files wat mijn voorkeur heeft - maar dan moet je wel èrg vroeg zijn! - of ik stuit op wat files, en zal dan moeten beslissen wat ik doe.

Debor@ schreef:...of in een stilstaande rij een portier opengooien of ander irritant agressief gedrag?

Zorgen dat je altijd een flinke ketting bij de hand hebt, zodat je wraak kan nemen. 8)

Wel eens gehoord van het computerspelletje... eh, hoe heette dat ook weer? Road racer of zo? Een spel waarbij tegen elkaar racet op motoren, en elkaar met kettingen en knotsen kan slaan, een dreun of een trap uitdelen. Kun je ook doen bij achtervolgende polities zodat ze in de kant belanden.

Wat ik ook een keer gezien heb: een motorrijder die voor het verkeerslicht naast een auto stond. De motorrijder was duidelijk kwaad op de automobilist. Hij zei tegen hem: "Kun je niet eens effe normaal doen! Moet ik je op je bek slaan of zo?!" Er gebeurde verder niets. Zodra het licht op groen ging, ging hij er volgas vandoor, de auto achter zich latend.

spacy schreef:Ik hoop dat jij dit ook blijft volhouden,
ik pak namelijk de motor ook voor korte eindjes, eventjes naar de stad, of er op naar me werk omdat momenteel mijn fiets bij de fietsenmaker staat, en binnen Assen heb ik toch vaak geen motorbroek aan.

Ik vind een motorvoertuig per definitie bestemd voor langere afstanden. Ik heb mij er nooit toe aangetrokken gevoeld om voor ritten binnen de bebouwde kom de auto te nemen.
Toen ik een auto van de zaak had - 8 jaar geleden al weer! - nam ik wel eens de auto om naar de club te gaan waar ik lid van was, omdat ik iemand moest ophalen uit dezelfde woonplaats. Het ging om een afstand van 10 kilometer, naar de naburige woonplaats. Ik hield daar eigenlijk niet van, zeker niet als het lekker weer was. Dus toen ik hem niet meer op hoefde te halen, ging ik lekker op de fiets. De auto die mij op zich niks kostte, liet ik mooi staan. Ik heb er dus goede hoop op dat mijn gewoonte goed vol te houden zal zijn voor mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 mei 2006 22:58

ik kende het spreekwoord alleen over pizzakoeriers (donorbrommers).

ik geloof overigens direct dat je op een motor een veel grotere kans hebt op ongelukken, en dat de afloop van een ongeluk bij een motor ook veel slechter kan zijn. en je kunt nog zo defensief rijden, als een automobilist je op het verkeerde moment over het hoofd ziet, kunnen er rare dingen gebeuren (ik ben met de scooter ook eens gelanceerd door een auto die mij over het hoofd zag, de auto was totall loss, de scooter bijna, ik had gelukkig alleen een blauwe plek), maar dat is voor mij geen reden om geen motor te gaan rijden. op de een of andere manier zeggen statistische kansen op gevaar me niet zoveel. ik weet ook dat ik met snowboarden een redelijk grote kans maak op zware blessures, maar toch doe ik het met veel plezier.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 10 mei 2006 07:15

Napoleon schreef:ik kende het spreekwoord alleen over pizzakoeriers (donorbrommers).

ik geloof overigens direct dat je op een motor een veel grotere kans hebt op ongelukken, en dat de afloop van een ongeluk bij een motor ook veel slechter kan zijn. en je kunt nog zo defensief rijden, als een automobilist je op het verkeerde moment over het hoofd ziet, kunnen er rare dingen gebeuren (ik ben met de scooter ook eens gelanceerd door een auto die mij over het hoofd zag, de auto was totall loss, de scooter bijna, ik had gelukkig alleen een blauwe plek), maar dat is voor mij geen reden om geen motor te gaan rijden. op de een of andere manier zeggen statistische kansen op gevaar me niet zoveel. ik weet ook dat ik met snowboarden een redelijk grote kans maak op zware blessures, maar toch doe ik het met veel plezier.

prima, die overweging maakt iedereen voor zichzelf. Ik zeg ook niet dat je niet moet gaan motorrijden. Maar je moet je wel bewust zijn dat je een veel groter risico op een ongeluk hebt en als je er eentje krijgt je veel grotere schade oploopt.

@debor@: nee er zitten geen motorrijders in die vriendengroep, wel andere vrienden hoor, en ik moet nog steeds een keer mee achterop, brrrrr.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mei 2006 11:38

tweetietwee schreef:
Napoleon schreef:ik kende het spreekwoord alleen over pizzakoeriers (donorbrommers).

prima, die overweging maakt iedereen voor zichzelf. Ik zeg ook niet dat je niet moet gaan motorrijden. Maar je moet je wel bewust zijn dat je een veel groter risico op een ongeluk hebt en als je er eentje krijgt je veel grotere schade oploopt.

@debor@: nee er zitten geen motorrijders in die vriendengroep, wel andere vrienden hoor, en ik moet nog steeds een keer mee achterop, brrrrr.

Dat de kans op een ongeluk als motorrijder groter is, staat voor mij helemaal niet vast. Het zou wel eens anders kunnen zijn: dat de kans juist kleiner is. Immers, met een motor ben je wendbaarder, heb je een veel kortere remweg door het kleinere gewicht, en je bent je als motorrijder bewust van je kwetsbaarheid. (Tenzij je van het suïcidale soort bent. Maar daar ga ik even niet vanuit. Ik denk even meer vanuit mijzelf.)
Alleen is het wel zo: àls er iets gebeurt, is het véél sneller fataal dan met een auto. Dat wel.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 mei 2006 15:12

Precies, ben het eens met Boekenlezer.
Kans is kleiner, maar als je wat krijgt...

Ik heb ook altijd mijn pak aan,
dan zit je toch een stuk relaxter achterop dan zonder.

André

Berichtdoor André » 10 mei 2006 15:20

Tis natuurlijk wel zo dat er wat minder blik om je heen zit en je mist de gordel enzo. ;/

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 11 mei 2006 15:28

tuurlik rijden jullie allemaal heel voorzichtig enzo en nooit harder dan 120 en zijn dat allemaal andere mensen, maar een ongeluk krijg je heel vaak buiten je schuld om!

enne, geloven julie dat een motorrijder in het algemeen een 16x zo grote kans op een ongeluk met dodelijke afloop heeft of moet ik dat nog bewijzen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 mei 2006 16:13

Vanavond naar Doorn met de motor, tis lekker weer :)

Ik heb wel altijd mijn motorjas aan, maar motorbroek niet. Veel te warm. I know, het is best gevaarlijk, maar ik stik in dat pak...Naja, das overdreven natuurlijk ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Algemene Zaken”