Verkondigd Ds. Ter Linden een dwaalleer??? / PKN maatschappi

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 02 mei 2006 16:17

Lalage schreef:
Teh Smiem schreef:door zelf ook de bijbel objectief te bestuderen.

Dat is onmogelijk. Iedereen leest de bijbel met een gekleurde bril op. Ik heb dat zelf gemerkt toen ik deze zomer een lezing hoorde die me over een bepaald iets de schellen van de ogen deed vallen. Daarna vond ik overal in de bijbel bevestiging van dat inzicht, terwijl ik het eerst niet zag.

Daar heb je gelijk in, maar dan kom je weer op een ander punt: Wij zitten nu zo ver van de oorspronkelijke teksten af, dat het voor mijn gevoel oeilijker is, Zijn Woord te begrijpen.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 02 mei 2006 16:20

Teh Smiem schreef:
Lalage schreef:
Teh Smiem schreef:door zelf ook de bijbel objectief te bestuderen.

Dat is onmogelijk. Iedereen leest de bijbel met een gekleurde bril op. Ik heb dat zelf gemerkt toen ik deze zomer een lezing hoorde die me over een bepaald iets de schellen van de ogen deed vallen. Daarna vond ik overal in de bijbel bevestiging van dat inzicht, terwijl ik het eerst niet zag.

Je kunt wel je best doen. Ik bedoel, je moet je ogen er niet voor sluiten als je erachter komt dat je steeds iets op een verkeerde manier hebt geïnterpreteerd. Dan moet je dat ook anders gaan doen.

Mensen zijn niet perfect, dat weet God zelf ook. God vraagt geen perfectie van ons, maar wel dat we ons best doen.

Amen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2006 17:15

Dat homoseksualiteit nu eindelijk eens uit de schemering gehaald is binnen de PKN kan ik alleen maar toejuichen. Het feit dat iemand homo is, is op net zulk een wijze bepaald als dat ik donker haar heb. En als ik als donkerharige mag trouwen in de kerk, dan zie ik geen bezwaar dat een homo mag trouwen in de kerk met de partner van zijn of haar keuze.

Hierover zijn inmiddels vijfenzeventig topics over volgespoten, daar ga ik dus niet meer op verder.

Dat ds. Ter Linden de glorievolle verrijzenis van Christus ontkent, vind ik een probleem van een heel andere grootheid. Met het ontkennen van de opstanding ontken je namelijk de gehele essentie van het christendom. Waarom blijf je dan predikant, vraag ik me af. Ik heb weinig op met de Formulieren van Enigheid, maar met de oud-christelijke belijdenis "de derde dag verrezen van de doden" lijkt mij essentieel. Het Apostolicum, Nicæ-Constantinopel en Athanasius zijn dé oude belijdenissen van de hele kerk. Als je die als predikant al niet meer onderschrijft, ga dan fietsbellen repareren ofzo.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2006 19:59

Optimatus, wat zijn we het weer eens vandaag.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 13 mei 2006 23:17

Mijn eigen forum ligt er tijdelijk uit en Google bracht mij opeens hier. Dus laat ik - naar meer dan een jaar afwezigheid - maar weer eens reageren :wink:

Het feit dat iemand homo is, is op net zulk een wijze bepaald als dat ik donker haar heb. En als ik als donkerharige mag trouwen in de kerk, dan zie ik geen bezwaar dat een homo mag trouwen in de kerk met de partner van zijn of haar keuze.

Dat is absoluut niet waar en in strijd met de Schrift. God heeft een gruwel aan "mannen die bij mannen liggen", daar is de Schrift heel duidelijk over. Het moge duidelijk zijn, de Bijbel spreekt in deze gedeelten over seksualiteit tussen mannen. Welnu, daar seksualiteit bij en binnen het huwelijk hoort - en daar ook niet los van kan worden gemaakt - is de Schrift dus ook tegen een 'homohuwelijk'. Homoseksuele geaardheid bestaat helemaal niet.

Walter Trobisch vertelt in zijn boeken over seksualiteit dat er drie fasen zijn van seksuele ontwikkeling. De tweede fase is de homo-erotische fase: "Dit betekent dat ons ik al volwassen genoeg is om een brug te slaan naar een ander mens, maar toch nog niet sterk genoeg is om een duurzame relatie aan te gaan met iemand van het andere geslacht"

(uit: Ik ben zestien, Walter Trobisch, ISBN 90 6047 807)

Sommige mensen blijven in die tweede fase en komen - door verschillende omstandigheden - niet tot de derde fase. Zij worden 'homoseksueel'.

Wat dwaalleraars en valse leringen betreft (wat in de discussies regelmatig terugkomt): daar heb ik niet zo lang geleden een brochure over geschreven. Sommige mensen noemen iemand wel héél snel een dwaalleraar terwijl anderen zelfs de grootste misleider nog geen dwaalleraar durft te noemen. Wat zegt de Bijbel hierover?

Let wel, het betreft een (oude) voorpublicatie!
http://www.bijbeljongeren.nl/dwaalleraars.pdf

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 mei 2006 12:18

Ruben Hadders schreef:Homoseksuele geaardheid bestaat helemaal niet.

Walter Trobisch vertelt in zijn boeken over seksualiteit dat er drie fasen zijn van seksuele ontwikkeling. De tweede fase is de homo-erotische fase: "Dit betekent dat ons ik al volwassen genoeg is om een brug te slaan naar een ander mens, maar toch nog niet sterk genoeg is om een duurzame relatie aan te gaan met iemand van het andere geslacht"

Het is werkelijk grote onzin om zomaar te stellen dat homoseksuele geaardheid niet bestaat. Wat Trobisch doet is allerlei manieren proberen te vinden om zijn eigen vooringenomen stelling te bewijzen. Dat moet hij ook wel doen, want zodra hij erkent (wat trouwens door echte wetenschappers al langer word begrepen) dat homoseksualiteit wel degelijk een geaardheid is valt z'n hele verhaal in het water.

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 14 mei 2006 15:18

Ruben Hadders schreef:Mijn eigen forum ligt er tijdelijk uit en Google bracht mij opeens hier. Dus laat ik - naar meer dan een jaar afwezigheid - maar weer eens reageren :wink:

Off-topic: heeeee Ruben! Leuk je hier te 'zien'. :D ;)
(En nu mag je gaan uitzoeken wie hier achter zit... :P)

Sorry mensen... ga gerust verder met de discussie.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2006 16:20

Wat mij verbaast is dit: je kunt het zo gek niet bedenken wat topics betreft, zodra de woorden 'homo', 'homosexualiteit' 'homohuwelijk'vallen volgen er veroordelende woorden - meestal - volgens de schrijver/schrijfster in overeenstemming met de Bijbel, en iedereen dwaalt van het originele onderwerp af. Er volgen dan tig pagina's over homoseksualiteit en voor de rest niks meer.
Dit topic ging over de al dan niet dwaalleer van mensen als de Ter Lindens, maar het woord 'homo' (of wat ermee te maken heeft) valt en huppakee... daar gaan we weer...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 mei 2006 16:55

Riska schreef:Dit topic ging over de al dan niet dwaalleer van mensen als de Ter Lindens, maar het woord 'homo' (of wat ermee te maken heeft) valt en huppakee... daar gaan we weer...

Eens, het lijkt wel of homoseksualiteit de beste vorm is om een dwaling binnen de kerk onder woorden te brengen. Telkens als het over misstanden in de kerken gaat is het eerste wat men roept "homohuwelijk". Doet best wel eens pijn.

Dat er binnen de PKN bepaalde vrijzinnige stromingen zijn lijkt me duidelijk. Dat was al zo in de Ned. Herv. kerk en in de Gereformeerde kerk. Dus feitelijk is er niets veranderd. Maar daar kun je de hele PKN niet op afrekenen. Hetzelfde gebeurd in de z.g zwaardere kerken. Ik mocht met m'n eerste partner onze relatie vieren in de Ned. Herv. Kerk. En daar heb ik een goed gevoel over. Als ik ooit terug in Nederland zou komen zou ik volmondig lid worden van de PKN want dat is toch uiteindelijk de kerk waar een mens volmondig zichzelf kan en mag zijn.
Dat de Ter Lindens niet representatief zijn voor het geloofsbeleven in de plaatselijke gemeentes binnen de PKN lijkt me duidelijk. Maar ds Kersten lijkt me ook niet represensatief voor de Ger. Gem.

Ik ken Nico persoonlijk, en al strijden we regelmatig, toch geloof ik dat hij meer geloof in z'n pink heeft dan de meeste van ons in de hele hand.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2006 16:59

Zareb schreef:Ik ken Nico persoonlijk, en al strijden we regelmatig, toch geloof ik dat hij meer geloof in z'n pink heeft dan de meeste van ons in de hele hand.

Mee eens - ik ken hem overigens ook persoonlijk, hij heeft ooit mijn kinderen gedoopt in "de Wester"...

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 14 mei 2006 17:08

Het is werkelijk grote onzin om zomaar te stellen dat homoseksuele geaardheid niet bestaat. Wat Trobisch doet is allerlei manieren proberen te vinden om zijn eigen vooringenomen stelling te bewijzen. Dat moet hij ook wel doen, want zodra hij erkent (wat trouwens door echte wetenschappers al langer word begrepen) dat homoseksualiteit wel degelijk een geaardheid is valt z'n hele verhaal in het water.

Zareb, waar hecht jij meer waarde aan: wetenschap of wat de Schrift leert? Waarom ga je niet in op het bijbelse argument wat ik je heb gegeven? Wat wetenschappers beweren interesseert mij namelijk niet zoveel :wink:

P.S. Bovendien heb jij het boek van Trobisch niet eens gelezen, of wel soms? :wink:

Wat mij verbaast is dit: je kunt het zo gek niet bedenken wat topics betreft, zodra de woorden 'homo', 'homosexualiteit' 'homohuwelijk'vallen volgen er veroordelende woorden

Riska, begrijp mij goed. Ik ben tegen homoseksualiteit, maar niet tegen mensen. Vaak wordt dat niet begrepen, maar het is toch zo. Sterker nog, ik heb goed contact met homo's en kan vaak bijzonder goed met ze lachen. Echter, de homoseksualiteit verwerp ik. De persoon niet! Bovendien moeten wij niet bang zijn de dingen bij de naam te noemen. Het staat toch overduidelijk in de Bijbel?

heeeee Ruben! Leuk je hier te 'zien'.
(En nu mag je gaan uitzoeken wie hier achter zit... )

Ik zag het meteen aan je onderschrift :wink:
Leuk jou hier ook te zien!!!! :D :D

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 mei 2006 17:53

Ruben Hadders schreef:
Zareb, waar hecht jij meer waarde aan: wetenschap of wat de Schrift leert? Waarom ga je niet in op het bijbelse argument wat ik je heb gegeven? Wat wetenschappers beweren interesseert mij namelijk niet zoveel :wink:

P.S. Bovendien heb jij het boek van Trobisch niet eens gelezen, of wel soms? :wink:

het is off topic, (sorry Riska) maar toch reageer ik maar even.
Ik heb het boek van Trobisch gelezen. En hij gebruikt een benadering die gewoon niet klopt. En daar heeft de Schrift niets mee te maken. Al zijn stellingen, die hij overigens niet eens kan onderbouwen, zijn gericht op de ontkenning van "mijn" bestaan.

Ik ben homo, in de andere topics over homoseksualiteit heb ik daar meer over verteld. Jouw argument is daar ook al meerdere malen besproken.
Dus daar zullen we hier maar niet verder op in gaan.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 14 mei 2006 18:42

Ik heb het boek van Trobisch gelezen. En hij gebruikt een benadering die gewoon niet klopt. En daar heeft de Schrift niets mee te maken. Al zijn stellingen, die hij overigens niet eens kan onderbouwen, zijn gericht op de ontkenning van "mijn" bestaan.

Niemand ontkent jouw bestaan Zareb. Niemand ontkent jouw gevoelens voor het mannelijke geslacht. Ook ik niet.

Het is wellicht off-topic, maar geef mij toch eens - aan de hand van Bijbelteksten - een antwoord op de volgende vraag: Seksualiteit hoort binnen het huwelijk. Dus als de Bijbel seksualiteit tussen 2 mannen afkeurt, hoe kan er dan wel zoiets zijn als een 'homoseksuele geaardheid'? Dat komt dan toch niet van de Heere?

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2006 19:33

Ruben Hadders schreef:Ik heb het boek van Trobisch gelezen. En hij gebruikt een benadering die gewoon niet klopt. En daar heeft de Schrift niets mee te maken. Al zijn stellingen, die hij overigens niet eens kan onderbouwen, zijn gericht op de ontkenning van "mijn" bestaan.

Niemand ontkent jouw bestaan Zareb. Niemand ontkent jouw gevoelens voor het mannelijke geslacht. Ook ik niet.

Het is wellicht off-topic, maar geef mij toch eens - aan de hand van Bijbelteksten - een antwoord op de volgende vraag: Seksualiteit hoort binnen het huwelijk. Dus als de Bijbel seksualiteit tussen 2 mannen afkeurt, hoe kan er dan wel zoiets zijn als een 'homoseksuele geaardheid'? Dat komt dan toch niet van de Heere?

Als je dat nou eens deed in de tig topics die over homoseksualiteit gaan op dit forum?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 mei 2006 05:19

inderdaad BOT mensen. Verdere offtopics worden eruitgegooid er zijn andere delen van het forum waar over homoseksualiteit gesproken kan worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”