Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 01 mei 2006 18:30

Ja daartussen hangt het. Jezus was volkomen mens, maar ook volkomen God.
Dit gaat ons verstand toch te boven. Wel jammer dat er omtrend dit fundament geen eenheid kan zijn met de Jg.
ER zijn veel meer verschillen, doch dit is wel een van de allerbelangrijkste
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 mei 2006 18:42

Nederlandse Geloofsbelijdenis

Artikel 9. Het getuigenis van de Schrift voor deze leer.

……….
Deze leer van de Heilige Drieëenheid heeft de ware kerk altijd gehandhaafd, van de tijd van de apostelen af tot nu toe, tegenover joden, mohammedanen en valse christenen en ketters als Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Paulus van Samosata, Arius en dergelijke. De vaderen hebben hen terecht veroordeeld. Daarom aanvaarden wij in dezen graag de drie oecumenische geloofsbelijdenissen, namelijk de Apostolische, die van Nicéa en van Athanasius, en eveneens wat de vaderen in overeenstemming daarmee hebben vastgesteld.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 01 mei 2006 18:49

Als je wilt dat er op jou gereageerd wordt, lijkt het me een goede zaak als ook jij vragen beantwoordt die men je stelt. Je kan er zo nu en dan wel een kreet doorheen gooien, doch dat maakt dat je op een gegeven ogenblik genegeerd zal worden.
Kom en wees eens tof en geef antwoord op de gestelde vragen Jantje :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 mei 2006 18:58

Jantjes schreef:Nederlandse Geloofsbelijdenis

Artikel 9. Het getuigenis van de Schrift voor deze leer.

……….
Deze leer van de Heilige Drieëenheid heeft de ware kerk altijd gehandhaafd, van de tijd van de apostelen af tot nu toe, tegenover joden, mohammedanen en valse christenen en ketters als Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Paulus van Samosata, Arius en dergelijke. De vaderen hebben hen terecht veroordeeld. Daarom aanvaarden wij in dezen graag de drie oecumenische geloofsbelijdenissen, namelijk de Apostolische, die van Nicéa en van Athanasius, en eveneens wat de vaderen in overeenstemming daarmee hebben vastgesteld.

Och het is ook niet onbegrijpelijk dat de meeste Joden niet geloven in de Drie-eenheid.
De belangrijkste Joodse belijdenis beschreven in Deutoronomium 6:4...:
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד

Sjema Yisrael, YHWH Eloheinu YHWH echad. (Hoor Israel YHWH onze God JHWH is 1).

....laat er geen misverstand over bestaan dat God wil dat we Zijn eenheid benadrukken. Ik heb er ook moeite mee als God in stukjes gedeeld wordt. En dat is iets wat wel gebeurd, met het gevolg dat men ten diepste eigelijk gelooft dat er drie goden zijn.

Grappig trouwens dat Marcion blijkbaar niet in de Drie-eenheid geloofde, terwijl hij ook de Tenach (OT) verwierp. Terwijl toch de leer van de Drie-eenheid vooral op het NT gegrond is.

Ik ben er nog niet echt uit hoe ik de Drie-eenheid moet zien, en de 2 naturenleer.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 19:56

De Thora wijst ons in Deuteronomium 6:4 Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE! ‘Enig HEERE’ dat is, een enig, eeuwig, almachtig, goddelijk wezen. Zie van het woord HEERE, of Jehovah, bij Genesis 2:4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.

Hier wordt verder in Deuteronomium over de liefde gesproken die wij tot God in onze hart moeten hebben en onze kinderen dienen in te scherpen. Wij horen niet in het diensthuis van andere goden te zijn die zich in de vorm satan manifesteren. God is een jaloers God op zijn Eer wat Hij dan ook van zijn schepsel onvoorwaardelijk verwacht.
Dus de eenheid ziet op de enige waren God die zich heden in het nieuwe Verbond in de Persoon van Christus, de verwachte Messias, geopenbaard is.

De leer van Marcion en Mani openbaar zich thans als vanuit kerkhistorisch perspectief onder ‘gnostiek’ een stroming, die ontstond door de confrontatie van gnosticisme met het christendom. De gnostiek is een verzamelnaam voor een brede waaier aan religieuze stromingen en mystieke tradities, die hun oorsprong hebben voor het begin van de huidige jaartelling. Vandaar dat de Nederlandse geloofsbelijdenis dit af wijst.

Nog een artikel van de Nederlandse Geloofsbelijdenis Artikel 19.
Van de vereniging en het onderscheid der twee naturen van Christus in één Persoon.

Wij geloven dat door deze ontvangenis de Persoon des Zoons onafscheidelijk verenigd en te samen gevoegd is met de menselijke natuur; zodat er niet zijn twee Zonen Gods, noch twee Personen, maar twee naturen in een enigen Persoon verenigd; doch elke natuur haar onderscheidene eigenschappen behoudende. Gelijk dan de Goddelijke natuur altijd ongeschapen gebleven is, zonder begin der dagen of einde des levens (Hebr. 7:3), vervullende hemel en aarde, alzo heeft de menselijke natuur haar eigenschappen niet verloren, maar is een schepsel gebleven, hebbende begin der dagen, zijnde een eindige natuur, en behoudende al hetgeen dat een waar lichaam toebehoort. En hoewel Hij haar door Zijn verrijzenis onsterfelijkheid gegeven heeft, nochtans heeft Hij de waarheid Zijner menselijke natuur niet veranderd, dewijl onze zaligheid en verrijzenis mede hangen aan de waarheid Zijns lichaams. Doch deze twee naturen zijn alzo te zamen verenigd in één Persoon, dat zij ook zelfs door Zijn dood niet gescheiden zijn geweest. Zo was dan hetgeen Hij stervende in de handen Zijns Vaders bevolen heeft, een ware menselijke geest, die uit Zijn lichaam scheidde; maar intussen bleef de Goddelijke natuur altijd verenigd met de menselijke, ook zelfs toen Hij in het graf lag; en de Godheid hield niet op in Hem te zijn, gelijk zij in Hem was toen Hij een klein kind was, hoewel zij zich voor een kleinen tijd zo niet openbaarde. Hierom bekennen wij dat Hij waar God en waar mens is; waar God, om door Zijn kracht den dood te overwinnen; en waar mens, opdat Hij voor ons zou kunnen sterven uit de zwakheid Zijns vleses.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 02 mei 2006 20:26

De opzet van dit topic was de jehova's getuigen voor de deur en niet "hoe zit het met de 3 eenheid". :!:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 mei 2006 20:41

Jantjes schreef:De Thora wijst ons in Deuteronomium 6:4 Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE! ‘Enig HEERE’ dat is, een enig, eeuwig, almachtig, goddelijk wezen.

De mannelijke vorm van 1 is in het Hebreeuws ''Echad''. Zo staat het in de grondtaal. ''Enig'' vind ik geen goede vertaling.

Zie van het woord HEERE, of Jehovah, bij Genesis 2:4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.

Voor wie (een beetje) Hebreeuws kent ziet in de grondtaal JHWH staan.
Ook in Genesis 2:4. De meeste vertalers zijn met de Joden meegegaan in het feit dat ze JHWH vertaalde met HEERE (Adonai).

Hier wordt verder in Deuteronomium over de liefde gesproken die wij tot God in onze hart moeten hebben en onze kinderen dienen in te scherpen. Wij horen niet in het diensthuis van andere goden te zijn die zich in de vorm satan manifesteren. God is een jaloers God op zijn Eer wat Hij dan ook van zijn schepsel onvoorwaardelijk verwacht.
Dus de eenheid ziet op de enige waren God die zich heden in het nieuwe Verbond in de Persoon van Christus, de verwachte Messias, geopenbaard is.

Inderdaad.

Ik weet wel ongeveer hoe de kerk tegen de 2 naturenleer aankijkt. Maar mijn voorkeur gaat uit naar Bijbelse onderbouwing niet zozeer naar onderbouwing vanuit buiten Bijbelse bronnen.

@Peter:

Ach het kan best handig zijn erover van gedachte te wisselen aangezien Jehovahgetuigen niet geloven in de Drie-eenheid.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 20:50

De drie-eenheid loochenen is één van de valse leerreden van de jehovah’s getuigen aan de deur, waarvan je zelf Peter77 ook een mooie argumentatie aan gaf.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 21:02

Jantjes schreef:De drie-eenheid loochenen is één van de valse leerreden van de jehovah’s getuigen aan de deur, waarvan je zelf Peter77 ook een mooie argumentatie aan gaf.
En toch vind ik dat niet een denderend argument, het ontkennen van de Godheid van Jezus is wat anders dan niet geloven in de Drie-eenheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 21:12

Yael,
Nog de drie-eenheid of twee personen leer staat zo in de Bijbel letterlijk beschreven zoals de Nederlandse geloofsbelijdenis het verwoord. Ik kan er daarom inkomen als je zegt dat je voorkeur uitgaat naar Bijbelse onderbouwing.
Genoemde leer heeft al heel wat twist te weeg gebracht.
Ik geloof dat het beter zou zijn voor Christenen dat zei de Thora zouden onderzoek en er naar leven, waarbij Gods Geest met hun geest zich zou kunnen paren, wat tevens de beloften Gods inhoud.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 21:16

'En toch vind ik dat niet een denderend argument, het ontkennen van de Godheid van Jezus is wat anders dan niet geloven in de Drie-eenheid'

Geef eens een nadere verklaring Raido

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 04 mei 2006 14:40

Jehova's getuigen geloven zeker wel dat Jezus een goddelijk persoon is, alleen niet dat Hij één met de Vader en de Heilige Geest is.

...Hoe zou in dat geval het offer van Jezus rechtvaardig zijn?...
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

hans_is_eigenwijs

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 23:17

peter77 schreef:Maar je wil niemand voor zijn hoofd stoten dus dat doe je niet, want soms zijn het heel aardige mensen. Maar ja hoe sta jij ze te woord?

De laatste keer dat ik een joehoewitness heb gesproken gaf zij me lectuur en ik gaf haar een CD. Ik heb rustig geluisterd naar wat ze te zeggen had, het gaf haar een goed gevoel, en dat deed het mij ook. Och, toch twee mensen een blij gevoel. Maar als ze aan mijn deur komen en afhankelijk wat voor humeur ik heb en ze dus niet wens aan te horen, dan zwaai ik met mijn hand nichterig door mijn haar en zeg dat ik er even mijn vriend bijhaal.. als je dan een beetje nichterig naar binnen huppelt, pakken zij hun kans schoon om 'm te smeren. Helpt fantastisch! :mrgreen:

Nee, ik ben gewoon straight.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 20 jul 2006 23:36

Waarom noem je ze joehoewitness?

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 08:28

L'être extraterrestre schreef:Waarom noem je ze joehoewitness?
Das Engels... alleen zoals je 't zegt.. 'k heb een tante gehad in NZ die't ook was. Nu niet meer, ze heeft nu een zandwinkel.

Terug naar “Archief”