Loëlla schreef:Hoe waar zijn de woorden die Jezus sprak over zijn ware volgelingen in Matth. 10:22 "En gij zult om mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen." (.....)Ik heb heel wat interessante gesprekken gehad, waarvoor mijn uitzonderlijke dank aan elbert, maar wanneer dat uitloopt op (zelfs liefdevolle) beschuldigingen en er niet respectvol over mijn geloof wordt gesproken, ben ik weg. Naar het vb van Jezus.
Dit heb ik meer gezien. Ik kwam vroeger op een forum waar een JG zichzelf ook steeds als een soort slachtoffer zag, omdat wij het niet met hem eens waren. En ook hij vergeleek het telkens met de situatie van Jezus, wat ik op zich stotend en onfatsoenlijk vond.
Ik zie een heleboel overeenkomsten met iemand met wie wij (ik en de leden van dat forum) in discussie waren. Uiteindelijk heeft hij er zelfs voor gezorgd dat dat forum gesloten is, omdat hij zeer kwetsend dingen uit WOII erbij haalde en niemand meer reageerde.
Maar behalve proberen met veel teksten ons te overtuigen dat het anders was, zag ik, net als bij jou de "Bereërs" langskomen en een poging om ons van onze dwaalleer - in de ogen van de JG - te bekeren.
Aanvankelijk heb ik mij vrijwel buiten de discussie gehouden, omdat ik wilde voorkomen dat buitengewoon bittere ervaringen met de
organisatie JG zouden doorklinken in mijn reacties.
Op het moment dat je aangaf dat alleen de JG evangeliseerden en dat alleen JG lectuur en Bijbels verspreidde, heb ik gemeend te moeten reageren. Ik ervaar het als een aanval op iets wat mij zeer lief is, waar ik mij geestelijk thuisvoel - mijn eigen kerk. Niet het instituut, maar de plaatselijke, warme gemeente waartoe ik behoor.
Zowel op het andere forum als hier heb ik me altijd afgevraagd, waarom jullie op christelijke fora komen. Proberen iedereen JG te maken?
Ik citeer een stukje van jezelf:
Loëlla schreef:Quote:
@Loëlle, ik vroeg ooit die 'kennis' eens om op een ander christelijk forum te komen. Maar haar antwoord was dit:
Mail:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen behoefte heb om op het forum te gaan kijken. Ik weet inderdaad dat er getuigen zijn die het wel doen. Maar op onze vergaderingen wordt ervoor gewaarschuwd. In 1 korinthiërs 15:33 staat: "Wordt niet misleid. Slechte omgang bederft nuttige gewoonte." Op zo'n forum weet je nooit met wie je praat, ook al zeggen ze dat ze christenen zijn, je kent hen niet en je weet nooit hoe ze jou met hun ideeën zullen beïnvloeden. Zeker wat je zegt dat er Satanisten op zitten, over slechte omgang gesproken. Wij e-mailen nu ook, maar ik weet tegen wie ik praat, dat vind ik een heel verschil. Ik probeer jou niet te vertellen wat je wel en wat je niet mag doen, ik probeer alleen uit te leggen waarom ik het niet doe.
Waarom mag jij het dan wel?
Die persoon heeft gelijk hoor. Ik moet ook opletten. Wanneer ik voel dat er hier eventueel mensen zouden zijn die mij op andere ideëen zouden willen brengen, ben ik weg. Maar wanneer we gewoon aan elkaar laten zien wat we wel en niet geloven, is er niets mis mee. Eigenlijk vind ik dat een soort van velddienst (= 'van deur tot deur gaan'), ik leg jullie eigenlijk ook een beetje uit wat we geloven.
Ik vind dat vreemd. Waarom zou ik niet overal mogen komen, zonder bang te hoeven zijn dat misschien iemand mij op andere gedachten brengt? En hoezo "velddienst"?
Kijk, voor mij is een discussie/gesprek dat ik aangeef hoe ik over een bepaalde tekst denk en dat de ander daarop reageert hoe hij/zij erover denkt en dan zou het eventueel kunnen zijn dat ik mijn denken een andere richting moet geven. Dat gebeurt niet bewust dat men mij op andere ideeën wil brengen, maar gewoon in het gesprek. Dat moet kunnen.
Als een dergelijke regel waar dan ook geldt - je er eigenlijk niet mee inlaten, want daar komt het op neer, dan zet ik grote vraagtekens - wat is er te verbergen? Wat zou er verkeerd aan de uitleg kunnen zijn dat ze er zo bang voor zijn?
En dat geldt voor alle kerken en denominaties en sekten en groeperingen.
Oftewel, dat zou ik niet pikken, niet van de PKN, niet van de RK, niet van de Gergem, maar ook niet van Pinkstergroeperingen, de JG of wat dan ook.
Ik vind het jammer als mensen erg fel reageren. Aan de andere kant: de irritatie die het oproept als er weer eens JG's aan mijn deur staan zal best wel eens doorklinken. Want te vaak wordt geprobeerd om toch nog te blijven doorgaan, ook als de ander 'nee' zegt.
En persoonlijk vrees ik, dat ook in het Bijbels gesprek er nooit tot elkaar gekomen wordt - want teksten met teksten pareren werkt niet.
Dat vond ik zo fijn van mensen als Elbert, dat ze niet alleen teksten tot hun beschikking hebben, maar daar een grondige uitleg bij kunnen geven. Waarbij het duidelijk niet een voorgeschreven uitleg is, maar wel doordacht en bestudeerd, o.a. vanuit de grondtalen, waarin de Bijbel geschreven is.
Als je het gevoel hebt gekregen uit mijn reacties dat ik beschuldig of niet respectvol met jouw geloof ben omgegaan, dan spijt me dat. Dat was in ieder geval mijnerzijds niet de bedoeling. Geloof op zich heeft niets te maken met de kerk of organisatie waaruit men komt.